Connect with us

Economy

Boom węglowy w Polsce

Published

on

Boom węglowy w Polsce

4 lutego 2020, 12:04

Polska energetyka opiera się w 80% na węglu. Teraz kraj chce wydobyć więcej, mimo że wydobycie jest nieopłacalne, a Polakom doskwiera złe powietrze w kraju.


Nie tylko dostarcza energię, ale także tworzy miejsca pracy: węgiel w Polsce
Źródło zdjęcia: imago/ZUMA Press

Pamiętam czasy, gdy mówiło się, że w górnictwie zgasły światła. Ale tu widać, że budujemy nową kopalnię. To bardzo dobry dzień dla polskiej gospodarki.

Tymi słowami ówczesna premier Beata Szydło otworzyła latem 2016 roku budowę nowej kopalni węgla kamiennego w Jaworznie na południu Polski. Nominacja była w pełni zgodna z polityką energetyczną rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość. Ponieważ opiera się w dużej mierze na rozbudowie energetyki węglowej.

Boom węglowy bez alternatywy

Boom węglowy ma ważne przyczyny. Kraj jest piątym co do wielkości producentem węgla brunatnego i dziesiątym co do wielkości producentem węgla kamiennego na świecie. Bezpośrednio od wydobycia węgla zależy bezpośrednio około 100 000 miejsc pracy, szczególnie w biednych obszarach Śląska na południu kraju. Większość górników jest zorganizowana w związki o ogromnych wpływach. Kiedy w 2015 roku poprzedni rząd chciał zamknąć niektóre nierentowne kopalnie, doszło do masowych protestów i strajków.

Ale węgiel to także część polskiej dumy narodowej. Reprezentuje etykę pracy i niezależność od importu rosyjskiej energii. Premier Beata Szydło, córka górnika, podczas kampanii wyborczej w 2015 r. tygodniami podróżowała po górniczych rejonach, a jej partia w niektórych okręgach uzyskała ponad 60 proc. głosów.

Miliardy dla tracącej branży

Ponieważ wydobycie węgla staje się coraz trudniejsze: mamy nadzieję, że większość kopalń jest stara, pokłady są bardzo małe, a marże zysku niewielkie – jeśli wydobycie w ogóle jest opłacalne. Ponieważ jest mocno wspierany bezpośrednio i pośrednio przez państwo. Podczas kryzysu w 2015 r. elektrownie i Państwowa Agencja Rezerw Materiałowych skupowały węgiel, czasem nawet poniżej ceny wsparcia, aby utrzymać część przemysłu przy życiu.

Fakt, że kopalnie są albo bezpośrednio dotowane, albo jako spółki zależne państwowych spółek energetycznych przerzucają swoje straty na państwo, niweluje lukę wartą aż pół miliarda euro – szacuje Aleksander Lasek, główny ekonomista koncernu Warszawskie Forum Rozwoju Obywatelskiego W budżecie państwa.

Gęste powietrze

Oprócz trudności finansowych, Polaków szczególnie niepokoi gęsta atmosfera. Wiele polskich domów jest ledwo ocieplonych, a węgiel jest najtańszą formą ogrzewania. Ponadto niezliczona ilość prywatnych pieców węglowych jest przestarzałych i nie ma żadnych ograniczeń w zakresie emisji zanieczyszczeń. W rezultacie poziom drobnego pyłu jest kilkakrotnie wyższy. Ubiegłej zimy zanieczyszczenie powietrza w Warszawie osiągnęło dziesięciokrotność dopuszczalnego maksimum.

Co roku bezpośrednio w wyniku wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza umiera około 45 000 osób. Jednak powoli, ale systematycznie rośnie świadomość społeczeństwa, zwłaszcza wśród polskiej młodzieży, dotycząca katastrofalnej jakości powietrza. Politycy odpowiadają drobnymi ustępstwami: zgodnie z nową ustawą od lata przyszłego roku prywatnym gospodarstwom domowym będzie można sprzedawać wyłącznie nowoczesne piece węglowe. Popyt jest jak dotąd bardzo niski.

Cofamy się bez przyszłości

Nie widać na horyzoncie odchodzenia od energetyki węglowej. Obecnie w polskim parlamencie obowiązuje ustawa zobowiązująca konsumentów do finansowania inwestycji w przemyśle węglowym poprzez specjalny podatek, który będzie pobierany równolegle z rachunkami za energię elektryczną. Rząd chce jednak w przyszłości w mniejszym stopniu zachęcać do korzystania z energii odnawialnej. W rzeczywistości reprezentuje tylko dziewięć procent wytwarzania energii elektrycznej. Prezydent podpisał już odpowiednią ustawę.

READ  Samochód elektryczny: Tesla wprowadza nowy Model 3

Jednak presja ze strony instytucji europejskich rośnie. Tym bardziej, że 4 listopada 2016 roku weszło w życie porozumienie w sprawie ochrony klimatu podpisane w Paryżu w 2015 roku. Polsce grożą teraz sankcje – m.in. ograniczenie funduszy strukturalnych, które w tym okresie w większości przeznaczono na nowe technologie i odnawialne źródła energii. od 2014 do 2020 roku.

Nawet energetyka w pewnym stopniu przeszła ten rozwój. W kwietniu 2017 r. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Energii Elektrycznej (EurElectric) ogłosiło, że od 2020 r. nie będzie już inwestować w budowę nowych elektrowni węglowych. Jego członkowie chcą do 2050 r. zapewnić dostawy energii wolne od dwutlenku węgla. Zobowiązanie to jest respektowane. Dobrowolne wsparcie z 26 z 28 krajów Unii Europejskiej. Jedynymi wyjątkami są Grecja i Polska.

MDR relacjonował ten temat także w telewizji:Dziś na Wschodzie – Raport | 18 listopada 2017 | 18:00

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Voit został sprzedany firmie Millison z Chin

Published

on

Voit został sprzedany firmie Millison z Chin

Dostawca samochodów Voit został sprzedany chińskiej firmie. Spółka z siedzibą w St. Ingbert ogłosiła to w piątek. Z informacji dostępnych dla naszej gazety wynika, że ​​dostawcy samochodów groziło nieuchronne bankructwo. Według kierownictwa w całym Voit zostanie zachowanych około 1750 stanowisk pracy, w tym około 1000 w Kraju Saary.

Funkcjonalność Voit musi zostać w pełni zachowana

Giełdowa spółka Millison Technologie z Chongqing nabyła wszystkie akcje od dotychczasowych akcjonariuszy – za cenę zakupu rzędu średnio dwucyfrowych milionów. Fundusze zostaną przeznaczone na restrukturyzację firmy i przygotowanie jej na przyszłość – bo w świetle zmian na światowym rynku odchodzącym od silnika spalinowego, Voit stawia na kompleksową restrukturyzację.

Przejęcie wymaga jeszcze zgody Federalnego Urzędu ds. Karteli. Według Ministerstwa Gospodarki, Innowacji, Cyfryzacji i Energii Minister Gospodarki Kraju Saary Jürgen Park od początku ściśle towarzyszył temu procesowi. „Jesteśmy zatem bardzo zadowoleni, że w zakładzie w Saarland znaleziono solidne rozwiązanie na przyszłość poprzez przejęcie Millison Technologies” – powiedział Minister Parke, który we współpracy z nowymi akcjonariuszami widzi szansę dla nowych produktów i perspektywy dla Voit. Możliwości zatrudnienia zostaną zabezpieczone, a my oferujemy firmie dalsze możliwości rozwoju w Kraju Saary.”

Plan popiera związek

Związek również optymistycznie podchodzi do projektu: „Cieszymy się z przejęcia Voit przez Melison w kontekście trudności na rynku dostawców motoryzacyjnych” – powiedział SZ zapytany starszy przedstawiciel IG Metall Saarbrücken, Patrick Selzer. Poprzednia struktura klientów była bardzo jednostronna.

Według Selzera IG Metall nawiązał już pierwszy kontakt z potencjalnymi nabywcami. Związkowcy odnieśli wrażenie, że chińscy biznesmeni chcą kontynuować wspólne podejmowanie decyzji i układy zbiorowe w strukturze Voigta i wydawało się, że chcą stworzyć konkurencyjność nie kosztem 1000 pracowników w St. Ingbert, ale kosztem rynku i z klientami.

Millison Technologies produkuje komponenty z metali lekkich

Według Voigta, Chongqing Millison Technologies Inc. Globalny dostawca komponentów z metali lekkich wytwarzanych w procesie odlewania ciśnieniowego, zatrudnia 5000 pracowników i osiąga sprzedaż przekraczającą 500 milionów euro.

Continue Reading

Economy

Hannover Messe: Schulz ma nadzieję na nowy impuls dla transformacji energetycznej

Published

on

Hannover Messe: Schulz ma nadzieję na nowy impuls dla transformacji energetycznej

Stan na: 21 kwietnia 2024 o 21:43

Zdaniem organizatorów to najważniejsze targi przemysłowe na świecie: Hannover Messe do piątku prezentuje innowacje z branży energetycznej i budowy maszyn. Doradca ma nadzieję, że wystawa nabierze nowego rozmachu.

Hanower jest przez tydzień miejscem spotkań przemysłu. Wieczorem wystawę otworzyli kanclerz Olaf Scholz, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oraz premier tegorocznego kraju partnerskiego, Norwegii Jonas Gahr Sture, wraz z kilkoma przedstawicielami świata biznesu i polityki.

Około 4000 wystawców z 60 krajów zaprezentuje do piątku innowacje w dziedzinie inżynierii mechanicznej, inżynierii instalacji, elektrotechniki i technologii ochrony klimatu.

Niedroga energia i więcej innowacji

Kanclerz Schulz ma nadzieję, że Targi Hanowerskie nadadzą nowy impuls transformacji energetycznej i zwiększą konkurencyjność niemieckiego przemysłu. To, czego nasz kraj doświadczy w przyszłości, można zobaczyć na tych targach: opracowujemy nowe rzeczy, stale udoskonalamy produkty, badamy i stosujemy technologie zorientowane na przyszłość” – powiedział Schulz podczas otwarcia. Organizatorzy twierdzą, że to najważniejsze wydarzenie światowych targów przemysłowych.

Koncentrując się na rozwiązaniach w zakresie sztucznej inteligencji i transformacji energetycznej, targi przemysłowe wyznaczają ważne priorytety, powiedział polityk Partii Socjaldemokratycznej. Niedroga energia i więcej innowacji są warunkiem wstępnym zwiększenia produktywności i wzrostu gospodarczego. Wymaga to inteligentnych rozwiązań AI, takich jak te prezentowane na targach: „maszyny, które wyręczają nas w prostych zadaniach, dzięki czemu pracownicy mogą przejść na bardziej wykwalifikowane stanowiska”.

Jak głośno podkreślał Prezes Targów Jochen Köckler NDR: Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu konkurencyjności branży w przyszłości. „Sztuczna inteligencja jest kluczem do konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu”. Pomimo niedoboru siły roboczej daje to branży szansę na rozwój, powiedział Kockler. Na targach zaprezentowany zostanie asystent sztucznej inteligencji, który umożliwia sterowanie robotami przemysłowymi za pomocą głosu. Można także zobaczyć urządzenia automatycznie wykrywające awarie lub systemy samodzielnie planujące ich konserwację.

READ  Samochód elektryczny: Tesla wprowadza nowy Model 3

Ponad 500 wystawców na wodorze

Na targach reprezentowanych jest także kilka firm technologicznych, w tym Microsoft, Google, Amazon Web Services, Dell, SAP, Siemens i Bosch. Istnieje również wiele średnich firm i ponad 300 start-upów. Tylko do branży wodorowej należy ponad 500 wystawców. „Oznacza to, że Hannover Messe jest w tym temacie światowym liderem” – powiedział Kokler, szef targów.

Mając na uwadze ten cel, celowo wybrano także Norwegię, tegoroczny kraj partnerski. Dzięki bogatej elektrowni wodnej kraj jest w stanie dostarczyć duże ilości zielonego wodoru, czyli wodoru przyjaznego dla klimatu.

Dużo biurokracji

Ostatnio w gospodarce pojawiła się krytyka ze względu na nadmierną biurokrację i wysokie ceny energii. Z punktu widzenia branży zagraża to atrakcyjności lokalizacji, szczególnie w porównaniu z innymi regionami, takimi jak USA. „Nowoczesna polityka dostaw oznacza w sposób naturalny, że staliśmy się szybsi i prostsi” – podkreślił Scholz. „Ograniczenie biurokracji nic nie kosztuje, a wiele daje”.

Komisja Europejska pracuje również nad likwidacją przepisów przy wsparciu rządu federalnego. „To również prawda, ponieważ większość biurokratycznych przepisów pochodzi z Brukseli”. Celem jest zmniejszenie o co najmniej jedną czwartą liczby raportów, które przedsiębiorstwa muszą składać zgodnie z przepisami unijnymi.

Ceny energii są bardzo wysokie

Jeśli chodzi o ceny energii, rząd federalny rozważa również, w jaki sposób nadal zapewniać wsparcie energochłonnym przedsiębiorstwom. Niedawno szef Stowarzyszenia Przemysłu Elektrycznego i Cyfrowego ZVEI Günter Kegel skrytykował fakt, że pomimo spadku ceny energii są w dalszym ciągu zbyt wysokie dla energochłonnych przedsiębiorstw.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, która po raz pierwszy przemawiała podczas otwarcia targów, zgodziła się ze Scholzem. Tylko jeśli Europa stanie się prostsza, szybsza i tańsza, obiekt przetrwa w obliczu coraz silniejszej globalnej konkurencji. „Najważniejsze jest zmniejszenie obciążeń przedsiębiorstw i zmniejszenie biurokracji”. Należy także zwiększyć prędkość energii wiatrowej.

Continue Reading

Economy

Ciężarówka bez kierowcy na autostradzie A96 do Landsbergu

Published

on

Ciężarówka bez kierowcy na autostradzie A96 do Landsbergu
  1. Strona główna
  2. lokalny
  3. Landsberga

Naciska

Samojezdne ciężarówki jeżdżą teraz także na autostradzie A96 pomiędzy Monachium a Landsbergiem. © Człowiek

MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem, który otrzymał zezwolenie na testy autonomicznych ciężarówek na niemieckich autostradach. Trasa testowa biegnie z Norymbergi przez Monachium do Ulm i Landsberg. W Lechstadt znajduje się zarówno Centrum Testów Mobilności ADAC (Penzing), jak i Centrum Logistyczne EDEKA.

Landsberg – „Wymagana do tego technologia była przez pewien czas testowana w Centrum Testów Mobilności ADAC w Penzing” – wyjaśnia dr inż. Reinhard Kölke, dyrektor Centrum Technologicznego ADAC w Landsbergu.

Federalny Minister Transportu dr. Volker Wessing wraz z dyrektorem generalnym MAN Alexandrem Vlaskampem towarzyszył w dziewiczym locie na krótkim odcinku między Alershausen a Vorholzen. Według firmy MAN w firmie MAN i jej spółce macierzystej TRATON Group nad tematyką „jazdy autonomicznej” pracuje 500 inżynierów. Zarejestrowano już ponad 130 patentów.

Trasa testowa MAN do Landsbergu – autonomiczna ciężarówka na autostradzie A96

Autonomiczna jazda ciężarówką – zacznij
Federalny Minister Transportu dr. Udział wzięli Volker Wessing i dyrektor zarządzający MAN Alexander Vlaskamp (po lewej). © Człowiek

Samobieżne ciężarówki mogą potencjalnie zapobiegać wypadkom związanym ze zmęczeniem, usprawniać transport i zaradzić niedoborowi 100 000 kierowców ciężarówek.

Samodzielna jazda - ciężarówka - tor testowy
Samobieżne ciężarówki można testować na czerwonych odcinkach autostrady – na trasie A96 do Landsberg. © Człowiek

Z Biuletyn Crespota Codziennie na koniec dnia lub z nowym Aplikacja „Crespot”. Zawsze na bieżąco z najważniejszymi historiami.

READ  Hojne wycofanie produktu – przeciwnik musi działać ze względu na zagrożenie dla zdrowia
Continue Reading

Trending