Polska energetyka opiera się w 80% na węglu. Teraz kraj chce wydobyć więcej, mimo że wydobycie jest nieopłacalne, a Polakom doskwiera złe powietrze w kraju.
Pamiętam czasy, gdy mówiło się, że w górnictwie zgasły światła. Ale tu widać, że budujemy nową kopalnię. To bardzo dobry dzień dla polskiej gospodarki.
Tymi słowami ówczesna premier Beata Szydło otworzyła latem 2016 roku budowę nowej kopalni węgla kamiennego w Jaworznie na południu Polski. Nominacja była w pełni zgodna z polityką energetyczną rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość. Ponieważ opiera się w dużej mierze na rozbudowie energetyki węglowej.
Boom węglowy bez alternatywy
Boom węglowy ma ważne przyczyny. Kraj jest piątym co do wielkości producentem węgla brunatnego i dziesiątym co do wielkości producentem węgla kamiennego na świecie. Bezpośrednio od wydobycia węgla zależy bezpośrednio około 100 000 miejsc pracy, szczególnie w biednych obszarach Śląska na południu kraju. Większość górników jest zorganizowana w związki o ogromnych wpływach. Kiedy w 2015 roku poprzedni rząd chciał zamknąć niektóre nierentowne kopalnie, doszło do masowych protestów i strajków.
Ale węgiel to także część polskiej dumy narodowej. Reprezentuje etykę pracy i niezależność od importu rosyjskiej energii. Premier Beata Szydło, córka górnika, podczas kampanii wyborczej w 2015 r. tygodniami podróżowała po górniczych rejonach, a jej partia w niektórych okręgach uzyskała ponad 60 proc. głosów.
Miliardy dla tracącej branży
Dlatego PiS stawia na zwiększenie wykorzystania węgla. W całym kraju ma powstać dziesięć nowych kopalń węgla, z czego pięć jest już w budowie. Zaopatrywany będzie w węgiel ze Śląska, gdzie powstaje kilka nowych kopalń. Rząd chce także zwiększyć eksport. Ale branża ponosi ogromne straty. W 2015 roku polskie górnictwo straciło blisko 500 mln euro.
Ponieważ wydobycie węgla staje się coraz trudniejsze: mamy nadzieję, że większość kopalń jest stara, pokłady są bardzo małe, a marże zysku niewielkie – jeśli wydobycie w ogóle jest opłacalne. Ponieważ jest mocno wspierany bezpośrednio i pośrednio przez państwo. Podczas kryzysu w 2015 r. elektrownie i Państwowa Agencja Rezerw Materiałowych skupowały węgiel, czasem nawet poniżej ceny wsparcia, aby utrzymać część przemysłu przy życiu.
Fakt, że kopalnie są albo bezpośrednio dotowane, albo jako spółki zależne państwowych spółek energetycznych przerzucają swoje straty na państwo, niweluje lukę wartą aż pół miliarda euro – szacuje Aleksander Lasek, główny ekonomista koncernu Warszawskie Forum Rozwoju Obywatelskiego W budżecie państwa.
Gęste powietrze
Oprócz trudności finansowych, Polaków szczególnie niepokoi gęsta atmosfera. Wiele polskich domów jest ledwo ocieplonych, a węgiel jest najtańszą formą ogrzewania. Ponadto niezliczona ilość prywatnych pieców węglowych jest przestarzałych i nie ma żadnych ograniczeń w zakresie emisji zanieczyszczeń. W rezultacie poziom drobnego pyłu jest kilkakrotnie wyższy. Ubiegłej zimy zanieczyszczenie powietrza w Warszawie osiągnęło dziesięciokrotność dopuszczalnego maksimum.
Co roku bezpośrednio w wyniku wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza umiera około 45 000 osób. Jednak powoli, ale systematycznie rośnie świadomość społeczeństwa, zwłaszcza wśród polskiej młodzieży, dotycząca katastrofalnej jakości powietrza. Politycy odpowiadają drobnymi ustępstwami: zgodnie z nową ustawą od lata przyszłego roku prywatnym gospodarstwom domowym będzie można sprzedawać wyłącznie nowoczesne piece węglowe. Popyt jest jak dotąd bardzo niski.
Cofamy się bez przyszłości
Nie widać na horyzoncie odchodzenia od energetyki węglowej. Obecnie w polskim parlamencie obowiązuje ustawa zobowiązująca konsumentów do finansowania inwestycji w przemyśle węglowym poprzez specjalny podatek, który będzie pobierany równolegle z rachunkami za energię elektryczną. Rząd chce jednak w przyszłości w mniejszym stopniu zachęcać do korzystania z energii odnawialnej. W rzeczywistości reprezentuje tylko dziewięć procent wytwarzania energii elektrycznej. Prezydent podpisał już odpowiednią ustawę.
Jednak presja ze strony instytucji europejskich rośnie. Tym bardziej, że 4 listopada 2016 roku weszło w życie porozumienie w sprawie ochrony klimatu podpisane w Paryżu w 2015 roku. Polsce grożą teraz sankcje – m.in. ograniczenie funduszy strukturalnych, które w tym okresie w większości przeznaczono na nowe technologie i odnawialne źródła energii. od 2014 do 2020 roku.
Nawet energetyka w pewnym stopniu przeszła ten rozwój. W kwietniu 2017 r. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Energii Elektrycznej (EurElectric) ogłosiło, że od 2020 r. nie będzie już inwestować w budowę nowych elektrowni węglowych. Jego członkowie chcą do 2050 r. zapewnić dostawy energii wolne od dwutlenku węgla. Zobowiązanie to jest respektowane. Dobrowolne wsparcie z 26 z 28 krajów Unii Europejskiej. Jedynymi wyjątkami są Grecja i Polska.
MDR relacjonował ten temat także w telewizji:Dziś na Wschodzie – Raport | 18 listopada 2017 | 18:00
Frankfurt nad Odrą (dpa) – Premier Brandenburgii Dietmar Woidke chce współpracować z Polską, aby zmniejszyć ryzyko korków we Frankfurcie nad Odrą w świetle wprowadzonych kontroli granicznych przeciwko nielegalnej migracji. „Chcielibyśmy oczywiście, aby kontrole graniczne nie utrudniały w miarę możliwości normalnego ruchu. Ze stroną polską toczy się szereg rozmów w tej sprawie i myślę, że teraz z nowym polskim rządem jest to łatwiejsze do osiągnięcia niż miało to miejsce pół roku temu. temu” – Woidke powiedział gazecie Märkische Oderzeitung (wtorek). Rządy Niemiec i Polski muszą połączyć siły, aby znaleźć wspólne rozwiązania. „Niestety, od prawie ośmiu lat nie było żadnych konsultacji rządowych. Myślę, że to bardzo dobry znak i cieszę się, że w końcu ogłoszono, że zostanie on ogłoszony na ten rok. „Dlatego istnieje wielka nadzieja na znalezienie lepszych rozwiązań”.
Ze względu na kontrole graniczne na moście miejskim we Frankfurcie nad Odrą i na autostradzie A12 często tworzą się długie korki. Od miesięcy słyszymy skargi od pasażerów, zwłaszcza z branży logistycznej.
W wywiadzie dla gazety „Märkische Oderzeitung” premier Fedke podkreślił znaczenie Europejskiego Uniwersytetu Viadrina we Frankfurcie nad Odrą w świetle prowadzonych tam studiów ukraińskich. „Po niedzielnych przemówieniach, które często słyszeliśmy na temat przystąpienia do UE i innych tematów, musimy teraz podjąć praktyczne kroki, a konkretnie: w jaki sposób Ukraina może teraz zbliżyć się do Europy Zachodniej? I to jest proces, w którym Viadryna – która ma z najwyższym Doświadczenia ukraińskie w Niemczech – główna rola.
Obecnie trwa wycofywanie kiełbas Aldi Nord. Klienci, którzy je spożywają, mogą spodziewać się nieprzyjemnych objawów.
Dortmund – Za kilka dni nastąpi kolejne wycofanie z Aldi. Tym razem szczególnie miłośnicy mięsa powinni zwrócić uwagę na rodzaj kiełbasy, którą jedzą, czyli w tym przypadku: lepiej jej nie jeść.
Przypomnienie od Aldi: Pod żadnym pozorem nie jedz kiełbasek
Gmyrek Fleisch- und Wurstwaren GmbH & Co. KG Zaproszenie do artykułu”Dobre trzy dębowe kiełbaski wieprzowe Harz„Zaczęło się Data przydatności do spożycia (BBD) 3 maja 2024 r Bierzemy. Odbywa się to ze względów zapobiegawczych w zakresie ochrony konsumentów. Ostrzeżenie opublikowano 24 kwietnia.
Podczas badania wewnętrznego w próbce wykryto salmonellę, która może powodować choroby przewodu pokarmowego i objawy grypopodobne. Konsumenci proszeni są o nie spożywanie wycofywanego produktu.
Co to jest salmonella?
Salmonella to bakteria, która często powoduje zakażenia przenoszone przez żywność, zwłaszcza poprzez spożycie skażonego mięsa, jaj lub produktów mlecznych. Zakażenie Salmonellą, znane również jako salmonelloza, zwykle objawia się takimi objawami, jak biegunka, skurcze brzucha i gorączka, które zwykle pojawiają się w ciągu 12 do 72 godzin od spożycia skażonej żywności.
Chociaż większość zarażonych osób wraca do zdrowia w ciągu kilku dni bez specjalnego leczenia, infekcja salmonellą może być poważniejsza u niemowląt, osób starszych i osób z osłabionym układem odpornościowym. Aby zapobiec salmonellozie, ważne jest przestrzeganie dobrych praktyk higienicznych podczas przygotowywania i podgrzewania żywności.
Przypomnij Aldi: Nie jedz kiełbasek przecenionych w niektórych obszarach
Wycofana kiełbasa była dostępna w oddziałach Aldi Nord w regionach Datlen, Laert-Severhausen, Hahn. Mundena, Salzgittera i Wehrla Sprzedany. Zarówno Gmyrek, jak i Aldi Nord natychmiast zareagowały i wycofały kiełbaski ze sprzedaży.
Klienci, którzy zakupili kiełbaski wieprzowe, mogą je zwrócić w dowolnym oddziale Aldi Nord bez okazywania paragonu. Cena zakupu zostanie zwrócona.
Przypomnijmy z Aldi: Producent kiełbasy dostarcza więcej informacji
Bieżące wycofanie dotyczy wyłącznie produktów z określoną datą przydatności do spożycia. Nie ma to wpływu na inne produkty producenta lub inne produkty marki „Gut Drei Eichen”.
Gmyrek Fleisch- und Wurstwaren GmbH & Co. przeprasza. KG zapewnia konsumentom ulgę w niedogodnościach i wsparcie w przypadku jakichkolwiek pytań za pośrednictwem adresu e-mail [email protected].
Aura, marka elektryczna należąca do Great Wall Motors, wykazuje się odwagą. Nowy hatchback sedan 07 charakteryzuje się doskonałym designem, ale jedno jest pewne: ludzie będą go szukać.
Po roku obecności na rynku niemieckim wyniki na przykład chińskiej marki elektrycznej Ora były słodko-kwaśne. Startup z Great Wall Motors (GWM) chciał nam sprzedać 6000 sztuk małego Funky Cat – ostatecznie liczba ta osiągnęła 4579, częściowo dzięki hojnemu wsparciu w postaci atrakcyjnych cen wynajmu rozpoczynających się od 149 euro miesięcznie. „Jako zupełnie nowy gracz możemy cieszyć się z wyniku” – mówi Johannes Brandenburger, dyrektor zarządzający Ora.
Obecny kotek nazywa się teraz GWM Ora 03 i ma teraz większego rodzeństwa, GWM Ora 07. Odważnie stylizowany hatchback sedan oparty na czterodrzwiowym coupe. Ora 07 jeździ na ulicach Chin od dwóch lat, trafi do nas w czerwcu i ma zdobyć punkty w segmencie D w starciu z takimi rywalami jak Hyundai Ioniq 6. Chińczyk 4,87 m to prawie tyle samo długości co Koreańczyk co do milimetra, a zatem jest znacznie większy niż 03. Jednak oba mają wspólną skalowalną platformę elektryczną LEMON, na której oparty jest nowy E-Mini.
Drzwi bezramowe – odważne
Cztery drzwi Ory 07 są bezramowe, co jest dość odważne jak na samochód elektryczny, ponieważ słychać każdy kamyk w nadkolu. Panoramiczny szklany dach XXL w najwyższym modelu rozciąga się nad głowami pasażerów i rozciąga się od słupka A do słupka C. Po naciśnięciu przycisku otwiera się niewielka osłona w zaokrąglonej tylnej części, pod którą musi znajdować się bagaż być starannie załadowany. Mówi się, że współczynnik oporu powietrza wynosi dobre 0,27, co powinno mieć wpływ na zasięg elektryczny.
Ora 07 przybywa do Niemiec z trzema liniami wyposażenia i dwoma rozmiarami akumulatorów. Zarówno podstawowa wersja Pure, jak i Pro mają moc 150 kW/204 KM, napęd na przednie koła i akumulator LFP o pojemności 64 kWh, co zapewnia znaczne korzyści kosztowe w produkcji, między innymi dlatego, że nie wykorzystuje drogiego kobaltu. Zasięg powinien wynosić 440 km.
Najlepszym rozwiązaniem będzie Ora 07 GT o mocy 300 kW/408 KM, napędzie na wszystkie koła, elektrycznie wysuwanym tylnym spojlerze i akumulatorze NMC o pojemności 83 kWh, który na jednym ładowaniu powinien wystarczyć na przejechanie do 520 kilometrów.
Stosunkowo powolne ładowanie
Stosunkowo powolna moc ładowania wynosząca zaledwie 87 kilowatów nie jest już najnowocześniejsza. Przywrócenie poziomu naładowania dużej baterii z 10 do 80 procent przy użyciu ładowarki prądu stałego zajmuje około trzech kwadransów. Inni mogą to zrobić znacznie szybciej. W naszym kraju – w przeciwieństwie do Chin – szczególnie prędkość ładowania jest ważnym kryterium zakupu, i to nie tylko dla częstych kierowców. Dlatego należy zwiększyć prędkość wysyłki w przypadku modeli przeznaczonych na Europę. CATL dostarcza także akumulatory, a wszystkie przyszłe modele elektryczne firmy Great Wall Motors będą otrzymywać akumulatory od firmy SVolt, w której firma samochodowa ma 40 proc.
Tak otwarta i elegancka jak Ora 07 na zewnątrz, jest także wewnątrz. Dominuje w nim pływająca konsola centralna zawierająca pięć przycisków i trzy pokrętła do sterowania najważniejszymi funkcjami, a nad nią znajduje się 12,3-calowy ekran dotykowy o imponującej rozdzielczości. Całe wnętrze wyłożone jest wegańską skórą, a wszystko sprawia wrażenie elegancko spasowanego i dobrej jakości. Drzwi zamykają się płynnie, podczas jazdy nie słychać żadnych skrzypień ani stuków.
Ogólnie rzecz biorąc, Ora 07 porusza się wyjątkowo cicho, nawet przy wyższych prędkościach. Dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,87 m długie nogi można łatwo schować na wszystkich siedzeniach, a ogromny szklany dach nadaje wnętrzu przewiewnej lekkości. Biorąc pod uwagę wygląd coupe, przestrzeń nad głowami na tylnych siedzeniach jest ograniczona.
W standardzie dostępnych jest już wiele asystentów cyfrowych, takich jak asystent parkowania z kamerą 360 stopni. W przyszłości możliwe będzie zdalne parkowanie Ory 07 za pomocą aplikacji. Nie ma powodu, aby krytykować tu i teraz. Jednak GT, którym jeździliśmy, miało nieskończoną moc. Naciśnięcie czerwonego przycisku na kierownicy aktywuje tryb Power+. Następnie 2,2-tonowy SUV leci całkowicie nieważki do 100 km/h w 4,5 sekundy, napędzany momentem obrotowym 680 Nm.
Ora 07 może nie tylko zapewnić potężną moc, ale może także wypuścić ją na drogę z zaskakującą pewnością. Chociaż osiągi nie były najwyższe w specyfikacji, Chińczykom udało się osiągnąć bardzo akceptowalną równowagę między komfortem a sportowymi osiągami. Jak na markę z tak małym doświadczeniem (Ora powstała dopiero w 2016 roku) to szokująco dobry wynik. Samochód reaguje dość przewidywalnie nawet pod ciśnieniem, a elektryczne sterowanie jest przyjemnie realistyczne.
W przypadku wersji europejskiej był bliski kontakt z oddziałem w Monachium i odbyło się kilka kilometrów jazd próbnych po niemieckich drogach. Docelowo oprogramowaniu dano maksymalną swobodę, aby asystenci jazdy nie tłumili od razu pełnej przyjemności z jazdy w lekko sportowym tempie.
To, ilu niemieckich klientów zdecyduje się na tego dość dziwnego jokera, zależy również od ceny. Ora spodziewa się ceny około 43 000 euro za model podstawowy i około 50 000 euro za GT.
GWM Ora 07 – dane techniczne
czterodrzwiowy elektryczny hatchback sedan; Długość: 4,87 m, Szerokość: 1,86 m (szerokość z lusterkami zewnętrznymi: brak), Wysokość: 1,50 m, Rozstaw osi: 2,87 m, Pojemność bagażnika: 333 -1045 l
Aura 07 Czysta
Moc 150 kW/204 KM, maksymalny moment obrotowy 340 Nm, jednobiegowa automatyczna skrzynia biegów, napęd na przednie koła, akumulator litowo-jonowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 64 kWh, 0-100 km/h: 8,2 sekundy, Vmax: 170 km/h , łączny pobór mocy: 16,5 (WLTP), maksymalna prędkość ładowania 87 kW, maksymalny zasięg 440 km (WLTP), cena: od ok. 43 000 euro
Moc 300 kW/408 KM, maksymalny moment obrotowy 680 Nm, jednobiegowa automatyczna skrzynia biegów, napęd na wszystkie koła, trójskładnikowy akumulator litowy (NMC) 83 kWh, 0-100 km/h: 4,5 sekundy, Vmax: 180 km/h, w cyklu mieszanym zużycie energii: 17,5 (WLTP), maksymalna prędkość ładowania 87 kW, maksymalny zasięg 520 km (WLTP), cena: od około 50 000 €