Connect with us

entertainment

Epopeja science fiction „Wydmy” w kinie: nadzieje Hollywood opierają się na kulturze piasku

Published

on

Naprawdę interesujące pytanie, które zadaje „Dunes” Denisa Villeneuve, brzmi: Jak bardzo cieszy szefowa studia Warner, że epopeja science-fiction kanadyjskiego reżysera bardziej przypomina postkolonialną wersję Lawrence’a z Arabii? A nie z mdłej serii Gwiezdnych wojen, w której pismo autora musiało w razie potrzeby zająć miejsce z tyłu dla fanów?

Villeneuve zawsze podkreślał, że jego główny projekt „Dune” należy do kin – nie na platformie streamingowej HBO Max. To pragnienie wiąże go z coraz bardziej niezadowolonym aktorem Christopherem Nolanem, którego „Tenet” rozczarował oczekiwania biznesowe Warnera w zeszłym roku – i który teraz publicznie wyraża niezadowolenie z polityki jego studia.

„Dune”, który miał swoją światową premierę kilka dni temu na Festiwalu Filmowym w Wenecji, po roku oczekiwania na ekrany kin wejdzie jako pełna nadziei postpandemiczna postać w amerykańskim przemyśle (za dwa tygodnie „No Time to Dies” Bonda). „). Interesujące powinno być zobaczenie, jak poważnie „Dune” nadal pasuje do obecnego krajobrazu filmowego między filmami o superbohaterach a serią Godzilla.

Kronika Franka Herberta o międzygalaktycznych dynastiach z roku 10 000 miała zupełnie inny rodzaj szaleńca: w połowie lat 70., filmowy psychodeliczny Alejandro Jodorowsky, którego być może bardziej interesowało źródło halucynogennego narkotyku Spice niż pustynna planeta Arrakis. Ale nikt w Hollywood nie chciał sfinansować 15 milionów dolarów produkcji z projektami Salvadora Dali, Orsona Wellesa i HR Geigera. I oczywiście David Lynch, którego film z 1984 roku został uznany za jeden z najwspanialszych wypadków w historii dzisiejszego kina, ma wiernych fanów. Od tego czasu niemożliwe stało się zobrazowanie sagi Herberta.

Galaktyka czeka na przybycie zbawiciela

Obiecując nakręcić „Gwiezdne wojny dla dorosłych”, Villeneuve, który jest również autorem książki z Jonem Spaihtsem i Ericiem Rothem, podejmuje tematy z cyklu powieści: kolonializm, eksploatację zasobów oraz związek polityki i religii. Mimo to, do ludowego mistycyzmu oryginału, rozpowszechnionego jeszcze w latach 60., traktuje z taką samą świętą powagą, jak później George Lucas. Jego film Diuna opowiada o tęsknocie prześladowanego tubylca, Freemina Arrakisa, za (białym) zbawicielem.

READ  Morderstwo w klasztorze Reysach: miejsce zbrodni w kręgach kościelnych

Paul (Timothée Chalamet), syn gubernatora Caladan Leto Atreides (Oscar Isaac) i pani Jessica (Rebecca Ferguson) z siostry Bene Gesserit, pewnego rodzaju węgierskiego rządu cieni, nękają wizje dziwnego młodego mężczyzny Shani (Zendaya), który z przyszłości wydaje się badać. Od tysięcy lat Freemen i Benny Gesret czekali na przybycie „Quizatów Hadracha”. Aby odnaleźć swoje przeznaczenie, Paweł musi wyruszyć na pustynię, jak kiedyś Jezus z Nazaretu, na planetę Arrakis, o którą gorąco dyskutuje się ze względu na złoża cennych przypraw, które są bezcenne w kosmosie.


Na początku „Dune” cesarz wydał dekret, by zakończyć reżim terroru barona Harkonena (Stellan Skarsgård pod grubym garniturem) nad Arachis i przekazać kontrolę nad produkcją przypraw spokojnemu domowi Atrydów. Zbuntowany Freeman podchodził do zmiany władzy ze sceptycyzmem: „Kto będzie naszym następnym prześladowcą?”. – pyta Chaney w czołówce, gdy gigantyczne statki kosmiczne Harkonnenów opuszczają ich planetę.

Problem Davida Lyncha polegał nie tylko na tym, że nie udało mu się nadać złożonej historii dramatycznej struktury. Przenieś nadmiar narracji do kosmicznej opery – do muzyki Briana Eno i rockowego zespołu Toto. Villeneuve, Spaihts i Roth stworzyli szkielet powieści Herberta. Zamiast tego prymitywna fabuła jej filmowej adaptacji grozi pogrążeniem się w kontemplacyjnym stanie zapomnienia między nimi, w niepohamowanym pobłażaniu scenografii Patrice’a Vermette’a (statki kosmiczne wielkości miasta, brutalne rezydencje i monochromatyczna pustka pustyni).

Zbyt drogie wzornictwo przemysłowe

Dwie wielkie sekwencje akcji – 400-metrowy atak robaka piaskowego na maszynę do zbioru przypraw i bitwa na Arrakis między dynastiami Atrydów i Harkonnenów – wyglądają jak próby reanimacji w filmie, który ledwo rusza się z przytłoczenia.

Rozkwitająca partytura Hansa Zimmera, znów z nieuniknionymi echami etnicznego kiczu, tylko podkreśla tę wystawną wielkość. Opóźniona inscenizacja Villeneuve’a jest wyraźnie uzależniona od sequela: „Dune” w tytułowej sekwencji można uznać za „pierwszy rozdział” większej narracji. Nie ma jednak gwarancji, że plan franczyzowy zadziała.

READ  Królowa Szwecji Sylwia kończy 80 lat: tak obchodzi dziś swoje urodziny | rozrywka

[Wenn Sie aktuelle Nachrichten aus Berlin, Deutschland und der Welt live auf Ihr Handy haben wollen, empfehlen wir Ihnen unsere App, die Sie hier für Apple- und Android-Geräte herunterladen können]

Dune udaje się być jednocześnie za dużo i za mało. Zespół, w skład którego wchodzą również Jason Momoa jako nauczyciel Paul Duncan z Idaho, Josh Brolin jako Royal Fighting Machine Journey Halick i Javier Bardem jako lider Freemana, został nieuchronnie zdegradowany do obsady w projektach tej rangi. Ich przeznaczeniem jest, by tak rzec, zachowywać się jak mrówki w stosunku do spektaklu.

Bez wątpienia Denis Villeneuve nadaje filmowi niepowtarzalną estetykę, ale „Dune” wygląda jak kosztowny projekt przemysłowy. Technokratyczne arcydzieło. Problem jest oczywisty: Villeneuve musi zmagać się nie tylko z ciężarem spuścizny literackiej Herberta, ale także ze zbiorową pamięcią wizualną trylogii „Gwiezdne wojny”. Jego pokora jest namacalna. Mieszanka szacunku i niezależnych pomysłów była dla niego najłatwiejsza w „Blade Runner 2049”.

Można jednak mieć nadzieję, że Warner Villeneuve nadal będzie pozwalał na jego seriale. Po porażce Tenet (również związanej z pandemią) gotowość wytwórni do robienia poważnych, dużych produkcji nadal spadała. Podobno efekt uznania franczyzy – analogiczny do ewolucji storytellingu wśród dostawców usług streamingowych – pomaga umożliwić finansowanie zaawansowanych historii w ramach wszechczasów wyższego budżetu. Ponieważ gdzieś w tym cukierku z zamkniętym okiem o nazwie „Wydmy” jest historia, którą warto opowiedzieć. (w kinach od czwartku)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

entertainment

Ryan Gosling: Na premierze filmu pojawia się jako postać z kreskówki „totalny idiota” | rozrywka

Published

on

Ryan Gosling: Na premierze filmu pojawia się jako postać z kreskówki „totalny idiota” |  rozrywka

Da mussten die Fans zweimal hinschauen!

Zur L.A.-Premiere von „The Fall Guy“ kam Ryan Gosling (43) nicht als Stuntman Colt Seavers, sondern als eine andere ikonische TV-Figur. Als Beavis! Im Schlepptau hatte er – wen sonst? – Butt-Head.

Warum dieser kuriose Auftritt als Zeichentrickfigur der 90er?

Da stimmt jedes Detail: Beavis (Gosling) und Butt-Head (Mikey Day) sind große Heavy-Metal-Fans, tragen immer Bandshirts – und natürlich Helmfrisuren

Foto: Geisler-Fotopress

Schon Mitte April war Gosling neben Mikey Day (44) in der Show „Saturday Night Live“ als Beavis erschienen. Der Auftritt ging viral, die Fans waren völlig aus dem Häuschen. Der Clip wurde millionenfach auf der Videoplattform YouTube aufgerufen.

Im Sketch klärt ein Professor (gespielt von US-Comedian Kenan Thompson, 45) über die Gefahren künstlicher Intelligenz auf. Aber er kann seine Aufmerksamkeit nicht auf die Moderatorin (Heidi Gardner, 40) richten, weil ihn zwei Leute im Publikum, Jeff (Day) und Dean (Gosling), wegen ihrer frappierenden Ähnlichkeit mit den Zeichentrickfiguren der 90er total aus dem Konzept bringen.

Emily Blunt spielt in „The Fall Guy“ eine Regisseurin, die bei ihrem wichtigsten Dreh ausgerechnet auf ihren Ex trifft – den Stuntman Colt Seavers (Gosling). Der Film läuft seit dem 30. April im Kino

Emily Blunt spielt in „The Fall Guy“ eine Regisseurin, die bei ihrem wichtigsten Dreh ausgerechnet auf ihren Ex trifft – den Stuntman Colt Seavers (Gosling). Der Film läuft seit dem 30. April im Kino

Foto: Geisler-Fotopress

Ein riesiger Spaß, den Gosling jetzt auf dem roten Teppich wieder aufleben ließ. Kurz zuvor war er aber trotzdem – ganz Hollywoodstar – im mintfarbenen Anzug und mit sexy Wuschel-Frisur an der Seite von „The Fall Guy“-Kollegin Emily Blunt (41) vor die Fotografen getreten.

Die US-Zeichentrickserie „Beavis and Butt-Head“ (dt. „Vollidiot und „A****gesicht“) startete 1993 beim Musiksender MTV und wurde sofort zum globalen Hit. Die Folgen zeigen das Leben der zwei Teenager-Freunde Beavis und Butt-Head – die meistens auf dem Sofa zu Hause sitzen, sich Heavy-Metal-Videos anschauen und sich durch ihren infantilen Humor, ihre Lethargie und mangelnde Intelligenz (nicht) hervortun.

Und damit das komplette Gegenteil von Megastar Gosling sind.

Die Anti-Helden der Generation X: Teenager weltweit feierten das Loser-Leben von Beavis (r.) und Butt-Head auf dem Sender MTV

Die Anti-Helden der Generation X: Teenager weltweit feierten das Loser-Leben von Beavis (r.) und Butt-Head auf dem Sender MTV

Foto: ddp images

Continue Reading

entertainment

Decyzja o następcy została już ustalona: Tony Power niespodziewanie opuszcza Let’s Dance.

Published

on

Decyzja o następcy została już ustalona: Tony Power niespodziewanie opuszcza Let’s Dance.

Decyzja o wymianie została już podjęta
Tony Power jest nieoczekiwanie zmuszony do opuszczenia Let’s Dance.

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

Smutna wiadomość dla fanów „Let’s Dance”: Tony Power musiał opuścić program ze względów zdrowotnych. Wyznaczono już jego następcę. Komika ponownie będzie można zobaczyć na parkiecie w nadchodzącym programie.

Komik Tony Power opuszcza program RTL „Let’s Dance” ze względów zdrowotnych. Radio ogłosiło to wieczorem. „To wszystko jest niesamowicie zabawne i dlatego właśnie ta sytuacja jest dla mnie tak smutna” – 28-latek powiedział o swoim odejściu.

„Ale energii, witamin, składników odżywczych i minerałów, których teraz potrzebuję do pełnego treningu tanecznego, nie da się już pokryć samym żywieniem pozajelitowym. Inni mogą jeść, aby zrekompensować brak energii, ale ja niestety nie mogę! – mówi Bauer. „Dlatego jestem teraz zmuszona słuchać swojego organizmu, aby nie narazić na stałe żadnego zagrożenia”.

Dla fanów Bauera jest jednak niewielka pociecha. W dziewiątym występie na żywo komik ponownie zatańczy, ale poza konkursem. „„Moim pragnieniem jest jutro kontynuować taniec w „Magic Moment”” – mówi Bauer. „Program dał mi tak wiele i wszystko mi się w nim podoba. Dziękuję, że pozwoliliście mi tam być i poznać was wszystkich”.

W zeszłym tygodniu Bauer świętował swoje najlepsze chwile z profesjonalną tancerką Anastasią Stan. Influencerka Anne Katherine Bendixen powraca z tej okazji do programu. 24-latka została wyeliminowana w zeszłym tygodniu i jutro wróci na parkiet ze swoim partnerem tanecznym Valentinem Losinem.

Kiedy Bauer miał dziewięć lat, jego jelito cienkie obumarło i trzeba było je usunąć chirurgicznie. Od tego czasu musi także jeść pokarm astronautów, który jest podawany bezpośrednio do jego naczyń krwionośnych za pośrednictwem implantu umieszczonego w jego klatce piersiowej. Dlatego 28-latkę często można spotkać z plecakiem gwarantującym tego typu odżywianie. Bauer musi go nosić 17 godzin dziennie, inaczej umrze z głodu.

„Let’s Dance” można oglądać w każdy piątek o 20:15 w RTL. Oczywiście oferta Dostępny także w RTL+.

READ  Wojna na Ukrainie: wybuchy pod Lwowem: pociski Putina zabiły 35 osób! | Polityka
Continue Reading

entertainment

Przepustkę bojową Diablo IV można odblokować

Published

on

Przepustkę bojową Diablo IV można odblokować

Nowe skoki z dwoma poziomami czy karnet bojowy na cały czwarty sezon? Jest to możliwe dzięki programom Microsoft Rewards.

Teraz, gdy Diablo IV jest dostępne w usłudze Xbox Game Pass, możesz sprawić, że gra będzie jeszcze przyjemniejsza, inwestując punkty z programu nagród Microsoftu w Battle Pass.

Sezon 4: Loot Reborn ukaże się w RPG akcji 14 maja. Mając wystarczającą liczbę punktów, możesz natychmiast odblokować nową przepustkę bojową Premium.

Na stronie nagród możesz skorzystać z następujących ofert:

  • Za 1200 punktów: skoki o 2 poziomy w Przepustce Bojowej
  • Za 9000 punktów: Przepustka Bitewna Premium
  • Za 22 500 punktów: specjalna przyspieszona przepustka bojowa obejmująca skoki na 20 poziomów i dodatkowy przedmiot kosmetyczny

Więcej informacji na temat ofert Diablo IV znajdziesz na stronie Nagrody Microsoftu.

= Linki partnerskie i partnerskie: Wymienione potencjalne oferty są zwykle wyposażone w tak zwane linki partnerskie. Dokonując zakupów za pośrednictwem jednego z tych linków, wspierasz Xboxdynasty. Otrzymujemy od dostawcy niewielką prowizję bez wpływu na cenę i możemy zaoferować Ci tę stronę za darmo.
READ  Morderstwo w klasztorze Reysach: miejsce zbrodni w kręgach kościelnych
Continue Reading

Trending