Connect with us

Economy

Perspektywy na przyszłość: czy trend wodorowy jest zrównoważony i jakie akcje mogą na tym skorzystać? | Wiadomość

Published

on

?? Wodór może stanowić ponad dziesięć procent światowego zużycia energii do 2050 r.
?? Tylko zielony wodór jest neutralny pod względem dwutlenku węgla
?? Duża część potencjału zapasów wodoru została już wyceniona.

Rola wodoru w przenoszeniu energii

Globalna debata na temat potencjału wodoru jako nośnika energii znacznie się nasiliła w ciągu ostatniego roku. Lista krajów dążących do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do 2050 roku jest coraz dłuższa, podobnie jak dotacje rządowe na wodór są coraz większe. Chociaż rynek elektroniki kwitnie, istnieją branże i rynki, na których baterie są trudne w obsłudze ze względu na wagę lub koszty, takie jak lotnictwo, żegluga lub w niektórych sektorach przemysłowych, zgodnie z oświadczeniem dużego szwajcarskiego banku UBS. W odpowiednich warunkach ramowych wodór może zatem stanowić ponad dziesięć procent światowego zużycia energii do 2050 roku. Ten scenariusz skutkowałby potencjałem inwestycyjnym przekraczającym 1 bilion dolarów.

Na razie wodór nadal pozostaje w tyle za paliwami kopalnymi pod względem kosztów, ale według UBS koszty te mogą spaść nawet o 50 procent w wielu obszarach zastosowań w ciągu najbliższych kilku lat. Wodór będzie nie tylko bardziej przyjazny dla klimatu, ale także bardziej konkurencyjny cenowo i może sprawić, że główne źródła emisji gazów cieplarnianych, takie jak przemysł i transport, będą bardziej przyjazne dla klimatu, a tym samym odegrają ważną rolę w transformacji energetycznej.

Różnica między niebieskim a zielonym wodorem

Ale wodór to nie tylko wodór. Według Federalnego Departamentu Edukacji i Badań niebieski wodór jest wytwarzany przez rozdzielanie gazu ziemnego, a powstały dwutlenek węgla jest magazynowany i nie przedostaje się do atmosfery. Jednak ta forma wodoru nie jest obojętna dla dwutlenku węgla. Z drugiej strony, zielony wodór jest jedyną alternatywą bez dwutlenku węgla, gdzie elektroliza wodoru jest zasilana energią elektryczną z odnawialnych źródeł energii. Tak więc tylko zielony wodór jest naprawdę przyjazny dla środowiska. Jest też znacząca różnica w kosztach, ponieważ obecnie niebieski wodór można wyprodukować znacznie taniej. Jednak ekologiczny wodór mógłby kosztować mniej, gdyby energia elektryczna ze źródeł odnawialnych również stała się tańsza. Według UBS około 2030 r. zielony wodór dogoni niebieski wodór pod względem kosztów.

READ  Już rok negatywnych rekordów

Te akcje mogą skorzystać na trendzie wodorowym

Inwestowanie w akcje wodoru było bardzo popularne wśród inwestorów detalicznych w ciągu ostatniego roku, a niektóre akcje znacznie wzrosły. Na przykład Plug Power jest jednym z „czystych graczy” w sektorze wodorowym, a jego cena akcji wzrosła ponad dziesięciokrotnie w 2020 roku. Udział Plug Power ostatnio gwałtownie się poprawił i jest obecnie o około 60 procent niższy od najwyższego w historii Styczeń (stan na 10 czerwca 2021 r.). Według raportu „ETF-Nachrichten”, amerykańska firma produkuje ogniwa paliwowe, systemy magazynowania i dystrybucji wodoru i jest liderem rynku w sektorze ogniw paliwowych. Według magazynu internetowego Plug Power, podobnie jak jego norweski konkurent Nel ASA, prawdopodobnie nadal będzie czerpać korzyści z tego trendu przez lata, nawet jeśli znaczna część potencjału została już wyceniona.

Ale są też firmy takie jak Linde, które są zaangażowane w trend wodorowy, ale nie są „czystymi graczami”. Więc ryzyko dla inwestorów jest tutaj mniejsze. Linde jest światowym liderem na rynku gazów przemysłowych; A wodór to tylko jedna z prac podrzędnych. Jeśli dominuje technologia wodorowa, Linde może szybko reagować dzięki swojej sile rynkowej. Istnieją również partnerstwa strategiczne, takie jak z brytyjskim specjalistą od wodoru ITM Power, takie jak raport „Der Aktionär”. ElringKlinger AG jest również jednym z faworytów wodorowych ETF-Nachrichten 2021. Tradycyjna niemiecka firma niedawno nawiązała współpracę z Airbusem. Wspólnie pracują nad rozwiązaniem w zakresie lotniczego ogniwa paliwowego. Tutaj również jest duży potencjał, jeśli dominować będą technologie wodorowe. Inwestorzy z pewnością będą z entuzjazmem przyglądać się całej branży wodorowej w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Jednak okaże się, czy warty wiele miliardów dolarów rynek naprawdę się tu rozwinie, czy też wodór nie przejdzie na energię.

Zespół redakcyjny Finanzen.net

READ  Kryzys kredytowy: dr. Dom Nouriel Roubini: Tak nisko upadnie giełda podczas następnej recesji | biuletyn Informacyjny

Więcej wiadomości o Airbus SE (dawniej EADS)

Źródła obrazu: petrmalinak / Shutterstock.com, Anusorn Nakdee / Shutterstock.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Toksyczna woda wkrótce nad brzegiem Bałtyku? Wskazując palcem w Polsce
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Spadek akcji Eventim po audycji Jana Böhmermanna - Medea

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Wolne Miasto Gdańsk również oficjalnie oddzieliło się od Mark-Frankfurter Zeitung w 1923 roku
Continue Reading

Trending