Connect with us

Economy

„1000 pracowników i brak rady biznesowej – absurd”

Published

on

Bautsen. 52-letni Uwe Garbe był pierwszym nowym akredytowanym przedstawicielem Związku Przemysłu Metalowego powiatów Bautzen i Görlitz oraz regionu Sebnitz. Zastąpił Jana Otto, który w tym samym charakterze powrócił do rodzinnego Berlina. W rozmowie z Sächsische.de Garbe wyjaśnia, jakimi zadaniami chce się teraz zająć IG Metall we Wschodniej Saksonii.

Panie Garby, co pan robił, zanim został pan pierwszym człowiekiem IG Metall we Wschodniej Saksonii?

Podobnie jak mój poprzednik Jan Otto, pochodzę z Berlina, jestem z wykształcenia lutnikiem i od młodości jestem członkiem IG Metall. Około 10 lat temu przyjechałem do Górnych Łużyc i pracowałem w biurze lokalnego związku ds. rozwoju przedsiębiorstw.

Rozwój biznesu – co to znaczy?

Oznacza to, że idziemy do firm, które nie mają jeszcze rady zakładowej ani układu zbiorowego. I staraj się pomagać pracownikom robić dokładnie to, kiedy chcą. W ostatnich latach we Wschodniej Saksonii nastąpiła zmiana mentalności. W przeszłości ludzie tutaj byli szczęśliwi, że w ogóle mieli pracę, bez względu na okoliczności. A ci, którzy nie mogli tu znaleźć pracy, zwykle opuszczają okolicę. Większość pracowników koncentruje się teraz na osiągnięciu lepszych warunków pracy, a nie na wyprowadzce. I coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę, że jest to również czynnik lokalizacji: ci, którzy mogą wybrać, gdzie pracować, wybiorą najlepszą ofertę. Może to być we wschodniej Saksonii.

Jak wyraża się ten nowy sposób myślenia?

Na przykład w zeszłym roku podpisaliśmy wybiegający w przyszłość układ zbiorowy z kierownictwem firmy tekstylnej Ontex w Großpostwitz, który oprócz poprawy płac zapewnia również bezpieczeństwo lokalizacji i inwestycje. W Maja-Möbel w Wittichenau osiągnęliśmy porozumienie zbiorowe, aby stopniowo dostosowywać się do zachodnich standardów. Producent przyczep kempingowych Capron w Neustadt koło Sebnitz ma teraz radę pracowniczą – wcześniej było śmieszne, że firma zatrudniająca około 1000 pracowników nie ma rady pracowniczej. A potem oczywiście mamy latarnię morską w Cummins…

READ  Dyskusja panelowa RBB: Eksperci opowiadają się za niemiecko-polską współpracą energetyczną w zakresie energetyki wiatrowej

„Niektórych rzeczy nawet nie wiedziałem z Berlina”

Masz na myśli niemiecki Accumotive?

Dokładnie, akomotywowa spółka zależna Daimlera. Tamtejsi pracownicy powiedzieli, że już nie rozumiemy, dlaczego zarabiamy o wiele mniej pieniędzy niż np. nasi koledzy w Stuttgarcie. Udało nam się wtedy wynegocjować układ zbiorowy z kierownictwem. Ale to jest nowy sposób myślenia: coraz więcej pracowników chce pomagać w kształtowaniu i definiowaniu przyszłości swoich firm i nie można ich już obejść przy niskich zarobkach. Dziesięć lat temu było inaczej, a pewnych rzeczy nawet nie wiedziałem z Berlina, bo tutaj toczyło się codzienne życie.

Które na przykład?

Tablice ogłoszeniowe są w Berlinie całkiem normalne. Tutaj musieliśmy i musimy przekonać niektórych przedsiębiorców, że zaangażowanie w projektowanie też im pomaga, że ​​zmotywowani pracownicy mogą więcej – i że ta motywacja nie powinna polegać na strachu przed utratą pracy. Na przykład we Wschodniej Saksonii jest teraz więcej MŚP niż na przykład w Berlinie. Nie każdy właściciel jest równie podekscytowany posiadaniem rady biznesowej — ale rozmawiamy o niej z szefami, jeśli pracownicy nas chcą. Łużyce Górne cieszyły się niegdyś Czerwoną Latarnią nie tylko pod względem zarobków, ale i uczestnictwa. Ale wiele się zaczęło.

„Chcemy kontynuować politykę strukturalną”

Jakie są Twoje priorytety na najbliższe miesiące i lata?

Przede wszystkim chcemy osiągnąć większe zaangażowanie pracowników i dobre układy zbiorowe pracy. Szanse są dobre, bo sukcesy na tym polu rozprzestrzeniają się naturalnie, a z każdym sukcesem coraz więcej osób nabiera pewności siebie. Widać to po liczbie członków IG Metall. I chcemy dalej prowadzić politykę strukturalną, a nie być obserwatorem rozwoju regionu.

co przez to rozumiesz?

W branży panuje zamieszanie. Weźmy na przykład przemysł samochodowy, w którym samochody elektryczne zyskują coraz większe udziały w rynku. Ale oznacza to również, że baterie zużywają się i w pewnym momencie nie nadają się już do samochodów – ale nadal mogą być stałym magazynem energii. To może być nowy obszar działalności firmy Kamenz z Accumotive, a my jako IG Metall chcemy wspierać jego rozpoznawanie i rozwój. Udzieliliśmy również konstruktywnego wsparcia przy przejściu produkcji wagonów z Bombardiera do Alstom, a teraz obserwujemy, jak nowi właściciele z Francji chcą rozwijać fabryki w Budziszynie i Gourlits.

READ  Co klienci muszą teraz zmienić

Naszym kolejnym celem jest 12 000 członków.

Jak ewoluowało członkostwo w IG Metall?

Pięć lat temu mieliśmy około 8000 członków w powiatach Budziszyna i Görlitz oraz w powiecie Spinitz, z których wielu jest już na emeryturze. Obecnie jest ich ponad 10 000, a większość z nich pracuje w fabrykach. Naszym następnym celem jest 12 000 członków i myślę, że przy około 42 000 pracowników w branżach, które reprezentujemy, jest to realistyczne.

Region Górnych Łużyc i Szpinca znajduje się w strefie przygranicznej. Jak to wpływa na pracę IG Metall?

bardzo zauważalne. W fabryce obuwia Birkenstock w Görlitz około trzy czwarte pracowników to Polacy. Znajduje to również odzwierciedlenie w radzie pracowniczej, którą udało nam się tam stworzyć: około 75 proc. członków to Polacy. Oferujemy tam nasze materiały medialne w dwóch językach. Zarząd robi to również w ten sposób. Podobnie jak Maja-Möbel, pracuje tam też wielu Polaków. Nawiasem mówiąc, wszystko w Capron w Neustadt jest napisane po niemiecku i czesku. Aby wielu polskich kolegów z naszej okolicy również czuło się docenionych, chcemy spróbować porozumiewać się z nimi w ich ojczystym języku.

Uczysz się polskiego?

Staramy się uczyć języka, ale współpracujemy również z tłumaczami. Można też opanować słowa, które są ważne we wspólnym podejmowaniu decyzji w firmie, ale nie pojawiają się one w potocznej polszczyźnie. W perspektywie średnioterminowej chciałbym mieć również polskojęzycznego kolegę w biurze IG Metall.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Pomimo rekordowego nastroju na Wall Street: akcje Curevac i Biontech wahały się
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Alarm niezadowolenia podczas lotu United Airlines: Boeing zawraca z Frankfurtu
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Wyniki gospodarcze Polski są obecnie najlepsze w historii

Published

on

Wyniki gospodarcze Polski są obecnie najlepsze w historii

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się bardzo dobrze. Potwierdzenie dobrej sytuacji można znaleźć w najnowszych danych Eurostatu. PKB Polski wzrósł po 2015 roku o ponad 33%; Lepiej radzą sobie jedynie kraje podające się za raje podatkowe.

Dobre lata dla polskiej gospodarki

Z pewnością wielu ekonomistów jest zgodnych, że Polska przeżywa obecnie złoty wiek gospodarczy. Takie głosy z pewnością byłyby słuszne. Jak pokazuje analiza danych historycznych, dystans do Zachodu jest mniejszy niż kiedykolwiek od 2018 roku. Obecnie PKB Polski na mieszkańca stanowi około 70% PKB Włoch, Anglii, Francji, Szwecji i Holandii. To znakomity wynik, bo za czasów Lecha Wałęsy odsetek ten wynosił zaledwie 30%.

reklama

Co ciekawe, był to jeden z najgorszych okresów w historii. W czasach komunizmu PKB na mieszkańca we wspomnianych krajach wynosił około 40% PKB na mieszkańca. Wynik był bardzo podobny w II Rzeczypospolitej. Historycznie rzecz biorąc, Polska była najbliżej Zachodu za czasów Henryka Walezego i Stefana Batorego. W tamtym czasie PKB kraju na mieszkańca wynosił około 60% średniego PKB na mieszkańca Włoch, Anglii, Francji, Szwecji i Holandii. Na tle Europy Zachodniej kraj nadwiślański jest obecnie najbogatszym w całej swojej historii.

Tak dobry wynik nie byłby możliwy bez dwóch czynników. Recesja gospodarcza we Włoszech i Francji z pewnością wywarła znaczący wpływ, ale na taki wynik w dużej mierze wpłynął bardzo dynamiczny wzrost gospodarczy, jakiego Polska doświadczyła w ostatnich latach. Bo okazuje się, że w latach 2015-2023, po krajach podających się za raje podatkowe, Polska zajmuje drugie miejsce.

Wzrost PKB Polski jest imponujący

Ostatnie kilka lat to okres wielkiej koniunktury gospodarczej. Po 2015 roku sytuacja gospodarcza w krajach Europy Południowej zaczęła się poprawiać. Polska radziła sobie wyjątkowo dobrze przez ostatnie osiem lat, nawet biorąc pod uwagę, że kraje postkomunistyczne rozwijały się w tym okresie średnio znacznie szybciej.

READ  Pomimo rekordowego nastroju na Wall Street: akcje Curevac i Biontech wahały się

W porównaniu z 2015 r. irlandzki PKB wzrósł najbardziej i wyniósł 59,6%. Malta zajmowała drugie miejsce w UE ze wzrostem na poziomie 57,9% do czwartego kwartału 2023 r. Na podium znalazł się Cypr, którego gospodarka w ostatnim kwartale ubiegłego roku była o 44,9% większa niż w 2015 r.

Polska zajęła czwarte miejsce. PKB Polski w ostatnim kwartale 2023 r. był o 33,2% wyższy niż w 2015 r., przy czym nie należy zapominać, że kraj wychodził z pandemii, wojny na Ukrainie i kryzysu energetycznego. Ponadto wszystkie kraje poprzedzające Polskę uznawane są za raje podatkowe. Ich wartości PKB są zatem zniekształcane przez międzynarodowe korporacje i nie odzwierciedlają stanu gospodarki kraju.

Na czele znajdują się kraje postkomunistyczne i Dania

Które kraje zdołały jeszcze wykazać się w ostatnich latach silnym wzrostem gospodarczym? Rumunia podąża śladem Polski, gdzie wzrost PKB osiągnął 33,1%. Wynik Chorwacji również był imponujący, ze stopą wzrostu wynoszącą 31,6%. Co ciekawe, w odróżnieniu od piątki najlepszych krajów, przed pandemią kraj ten nie znajdował się w czołówce. Jednakże dobrobyt i wprowadzenie euro poprawiły wyniki gospodarcze tego małego bałkańskiego kraju.

Bardzo wysokie były także Słowenia (+28,2%), Litwa (+26,8%), Węgry (+25,4%), Bułgaria (+24,5%), Dania (+21,7%) i Estonia (+19,4%). Na liście dominują zwłaszcza kraje postkomunistyczne. Zjawisko to nie jest zaskakujące, gdyż jest to konwergencja gospodarcza obserwowana w Unii Europejskiej od wielu lat. Bogate kraje rozwijają się wolniej, a biedne kraje nadrabiają zaległości i zmniejszają dystans do krajów bogatych. Skutkiem tego zjawiska było zwiększenie osadnictwa gospodarczego w Unii Europejskiej.

Największą niespodzianką może być tutaj wynik zamożności Danii. Sekretem tak wysokiego wzrostu w tym 6-milionowym kraju jest… lek przeciw otyłości. Wegovy to nowy lek, którego celem jest zmiana sposobu walki z otyłością na całym świecie. Lek uczynił duńską firmę Novo Nordisk najcenniejszą firmą w Europie i zajmuje 14. miejsce na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej, wyprzedzając takie firmy jak Tesla, Walmart, Exxon Mobil, Mastercard, LVMG, Samsung, Toyota i Johnson & Johnson. .

READ  Personel naziemny Lufthansy: Ver.di wzywa do strajku ostrzegawczego w weekend

Niemcy są na dnie Unii Europejskiej. Jej wzrost gospodarczy był najwolniejszy

Każdy wyścig ma zwycięzców i przegranych. Kto spisał się najgorzej w ostatnich latach? Niemcy zanotowały najniższy wzrost PKB. Niemiecka gospodarka jest obecnie tylko o 7,8% większa niż w 2015 roku. Do głównych przyczyn zaliczają się problemy z niemieckim przemysłem samochodowym oraz przerwanie dostępu do taniego gazu z Rosji. Wysokie ceny gazu sprawiły, że niemieccy producenci stali się mniej konkurencyjni.

Fińska gospodarka wzrosła zaledwie o 8,3%. Włochy również wypadły słabo, a wzrost PKB wyniósł zaledwie 8,5%. Francja (+9,2%), Austria (+9,3%) i Grecja (+10,5%) również należą do krajów o najniższej stopie wzrostu po 2015 r.

źródło: Forsal

Continue Reading

Trending