Connect with us

Economy

Jak funkcjonuje aglomeracja szczecińska

Published

on

Jak funkcjonuje aglomeracja szczecińska

Im Herbst 2012 kamen Beamte aus Polen und Deutschland zusammen. Sie vertraten drei Bundesländer und eine Woiwodschaft. Ihr Ziel: die Entwicklung der Metropolregion Stettin. Allein in den grenznahen Städten und Landkreisen leben heute knapp eine Million Menschen, fast 400.000 davon in der größten Stadt der deutsch-polnischen Grenzregion.

Gerade einmal 20 Kilometer sind es von der Hafenstadt bis nach Mecklenburg-Vorpommern und Brandenburg. Deren östliche Landkreise gelten als strukturschwach und sind eher dünn besiedelt. „Es ist spannend, direkt in Grenznähe eine Großstadt zu haben“, sagt Heiko Miraß. „Das kann den ländlichen Raum komplett verändern.“ Miraß ist Parlamentarischer Staatssekretär für Vorpommern und das östliche Mecklenburg und sähe die grenznahen Gebiete lieber als Speckgürtel einer Großstadt – mit allen Vorteilen für Wirtschaft, Kultur und Verkehrsanbindung.

Doch wie gut funktionieren die Zusammenarbeit und das Leben in der Grenzregion zehn Jahre nach der Absichtserklärung? In Stettin ermittelt Julita Miłosz-Augustowska als Koordinatorin eines deutsch-polnischen Monitoringprojekts, was die Menschen in der Grenzregion wollen, und legt so die Grundlage für eine gemeinsame Politik. Die Polin spricht fließend Deutsch, hat über Jahre hinweg ein Verständnis für beide Seiten entwickelt. Das beginnt bei der Mentalität. „Deutsche planen gern langfristig, Polen von heute auf morgen.“

Ländlicher Raum trifft auf Großstadt

Die Herausforderungen liegen aber nicht nur in unterschiedlichen Arbeitsweisen, sondern auch in den Strukturen. Miłosz-Augustowska breitet mehrere DIN-A4-Ausdrucke mit Statistiken auf dem Tisch aus. Diese zeigen deutlich, wo die Unterschiede links und rechts der Oder liegen. Der Altersdurchschnitt auf polnischer Seite ist niedriger, ebenso der Lohn. Fachkräfte, vor allem im medizinischen und im Pflegebereich, arbeiten lieber in Deutschland. Die fehlen dann in Polen.

READ  „Miękkie lądowanie” rzadko się sprawdza: Prezes EBC Lagarde: Nie udało się jeszcze pokonać inflacji
Juletta Miłosz-Agustowska pracuje w Biurze Rozwoju Regionalnego w Szczecinie.Róża Burczik

To prawdopodobnie wyjaśnia również, dlaczego znacznie więcej Polaków uczy się języka niemieckiego niż Niemców uczących się polskiego. W samym Szczecinie w ubiegłym roku na lekcjach języka niemieckiego wzięło udział ponad 22 000 uczniów, podczas gdy w całym kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie mniej niż 1300 uczniów. Aby zapobiec drenażowi mózgów, w niektórych miejscach rozważa się już odwołanie lekcji języka niemieckiego.

Miraß również mówi w tym kontekście o ulicy jednokierunkowej. Luka płacowa faktycznie się zmniejszyła, ale nadal jest wyraźnie zauważalna. Choć mieszkańcy Szczecina zarabiają mniej, koszty życia są wyższe niż w Meklemburgii-Pomorzu Przednim czy Brandenburgii. Od kilku lat coraz większa liczba Polaków przenosi się na tereny, które szczególnie ucierpiały na skutek emigracji po upadku muru. To się sprawdza, mówi Miras. Działają już dwujęzyczne przedszkola i festyny ​​wiejskie, na których śpiewają także chóry ludowe z całej Polski. Jednak ataki ksenofobiczne nie stanowią problemu.

Do Polski na zakupy

Dla Niemców strona polska jest szczególnie atrakcyjna na wycieczki jednodniowe lub wakacyjne. Z badania przeprowadzonego przez Urząd Metropolitalny Szczecina wynika, że ​​dwie trzecie uczestników po stronie niemieckiej podróżuje do Polski. Inne powody podróży to zakupy i odwiedzanie restauracji. Większość Polaków przyjeżdża do Niemiec także na jednodniowe wycieczki i zakupy, a także na zwiedzanie obiektów rekreacyjnych. Ogród zoologiczny Ueckermünde odpowiedział już na nowych gości i wywiesił tablice w języku polskim. Z drugiej strony, współczesna orkiestra szczecińska prężnie się rozwija także dzięki Niemcom, którzy stanowią jedną trzecią publiczności.

Samochody przejeżdżają przez most na Odrze do Szczecina.
Samochody przejeżdżają przez most na Odrze do Szczecina.Róża Burczik

Mały ruch graniczny wydaje się działać. Korona pokazała, jak szybko bariery mogą ponownie się zamknąć. Granice zostały zamknięte, a Polacy mieszkający na Pomorzu Zachodnim i pracujący w Szczecinie nagle utknęli w Niemczech. Granice znów są otwarte, ale w stosunkach niemiecko-polskich panuje kryzys. Krytyka polityki Niemiec wobec Ukrainy, długoterminowa bliskość z Rosją, żądania reparacji i jesienne wybory parlamentarne wywierają presję na stosunki. Partie konserwatywnej koalicji rządów krajowych wybrały już Niemcy jako wroga swojej kampanii wyborczej.

READ  Po raz pierwszy się uśmiechnął, a teraz jest wzorem do naśladowania: berlińska fabryka lodów przeciwstawia się alarmowi gazowemu

W Szczecinie można pojechać dalej. Długotrwałe wątpliwości po upadku muru w dużej mierze zniknęły. „Niemcy to nasi sąsiedzi” – mówi Miłosz-Agustowska. Im dalej od Warszawy – mówi Miras – tym mniej polityka odgrywa rolę. „Mamy do czynienia z istotną wymianą informacji na szczeblu regionalnym”. Polki potwierdzają, że poziom pracy jest zadowalający. Ale mówi też: „Bez UE niewiele rzeczy byłoby tutaj możliwych”. W latach 2014–2020 za pośrednictwem samego programu Interreg do Pomorza Zachodniego, Pomorza Zachodniego i Brandenburgii napłynęło ponad 140 mln euro projektów transgranicznych. Kolejne 125 mln euro ma być dostępne do 2027 r.

Przestrzeń, która rozwija się sama

Miłosz-Augustowska marzy o przestrzeni, która rozwija się sama od dołu. Aby do Niemiec pojechali nie tylko lekarze, ale i pacjenci z Anklam czy Pasewalku pojechali do Szczecina. To dobrze sprawdza się w przypadku dentystów – mówi. Odroczenie kosztów jest również regulowane przez niemieckie towarzystwa ubezpieczeniowe. Istnieje również wspólna służba ratunkowa, ponieważ najbliższy szpital nie zawsze znajduje się w Twoim kraju.

Ogólnie rzecz biorąc, mieszkaniec Szczecina chciałby uzyskać więcej informacji na temat możliwości pracy i wypoczynku w obu językach. To nadal jest problem. Meras ma nadzieję promować transgraniczne planowanie przestrzenne. Obecnie budowana jest linia kolei miejskiej, która połączy Szczecin z polskimi przedmieściami. Teoretycznie mógłby on także dotrzeć do Niemiec.

Jednak Pomorze Zachodnie już reklamuje bliskość Szczecina jako zaletę lokalizacyjną. Powodzenia. Na przykład Birkenstock buduje obecnie nową fabrykę w Passwok, w której utworzy się 1000 nowych miejsc pracy. Bez pobliskiego miasta kurczące się małe miasteczko nie było w stanie przyciągnąć firmy obuwniczej. Polska jest ważna gospodarczo także na innym poziomie: jest jednym z pięciu największych krajów eksportowych Meklemburgii-Pomorza Przedniego i najważniejszym dla Brandenburgii.

READ  Rolnictwo - Ukraińskie zboże: koniec ograniczeń w handlu - Gospodarka

Regiony Brandenburgia, Meklemburgia-Pomorze Przednie i Pomorze Zachodnie rosną razem, także dlatego, że są od siebie zależne. Nie przebiega to bez problemów, ale przynajmniej na poziomie praktycznym wydaje się, że dobrze się dogadujemy. Do roku 2030 planuje się utworzenie w pełni połączonego regionu od Łaby po Wartę – wizji wspólnej przyszłości, która pojawiła się dziesięć lat temu.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Coś więcej niż tylko system awaryjny: Apple może zamienić radio satelitarne w biznes wart miliardy dolarów

Published

on

Coś więcej niż tylko system awaryjny: Apple może zamienić radio satelitarne w biznes wart miliardy dolarów

Dzięki systemowi iOS 18 użytkownicy iPhone’a będą mogli wysyłać wiadomości tekstowe przez satelitę – funkcja, która początkowo będzie oferowana bezpłatnie. Ale coś się za tym kryje Według informacji Handelsblatta więcej.






Początkowo przesyłanie wiadomości tekstowych za pośrednictwem satelity będzie możliwe wyłącznie w USA, ale ma się to zmienić w późniejszym czasie.

Apple współpracuje nad tą funkcją z operatorem satelitarnym Globalstar, który wykorzystuje 24 satelity dla służb ratunkowych i zainwestował już w firmę ponad 250 milionów dolarów.

Według informacji Handelsblatt, Globalstar planuje radykalne zwiększenie tej pojemności. Wynika to z wniosków złożonych w Niemczech i Francji, które opisują budowę dużej konstelacji satelitów składającej się z 3080 pojedynczych satelitów. Mają one na celu sześciokrotne zwiększenie przepustowości.




Rola Apple w dziedzinie radia satelitarnego

Choć Apple nie jest oficjalnie wymieniane w planach, zdaniem Handelsblatta eksperci branżowi spodziewają się możliwego udziału, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby sam Globalstar miał środki finansowe na taki projekt.

Jak podaje gazeta, dzięki rozbudowie możliwe będzie wykonywanie połączeń telefonicznych i dostęp do Internetu, być może bezpośrednio z iPhone’a.

Tim Farrar, prezes firmy konsultingowej TMF Associates, opisuje ogłoszenie Apple przekazane Handelsblatt jako… „Odważny krok”. Wątpi, aby konkurenci tacy jak Google czy Samsung mogli teraz znaleźć się pod presją.

READ  Rolnictwo - Ukraińskie zboże: koniec ograniczeń w handlu - Gospodarka

Jak dotąd Apple nie wygenerowało żadnych dodatkowych przychodów z funkcji satelitarnych. Jednak eksperci tacy jak Lluc Palerm-Serra z Analysis Mason uważają, że na rozszerzonej ofercie z pewnością można zarobić.


Continue Reading

Economy

Hisense, BYD, Alipay: dlaczego na Mistrzostwach Europy jest tak dużo reklam z Chin | pieniądze

Published

on

Hisense, BYD, Alipay: dlaczego na Mistrzostwach Europy jest tak dużo reklam z Chin |  pieniądze

Sind Ihnen die vielen chinesischen EM-Sponsoren auf den Banden am Spielfeldrand aufgefallen?

40 Prozent aller Hauptsponsoren kommen aus dem Reich der Mitte. Der Onlineshop AliExpress, der dazu passende Zahlungsanbieter Alipay, das E-Auto-Unternehmen BYD, TV-Hersteller Hisense und Smartphonehersteller Vivo sind allgegenwärtig bei unserer Heim-EM. Zum Vergleich: Nur Adidas, Lidl und Engelbert Strauss schafften es als deutsche Unternehmen in den exklusiven Club der 13 EM-Hauptsponsoren.

Was verspricht sich China vom aggressiven Marketing?

Chinesische Zeichen auf der Bande

Chinesische Werbung von Hisense beim Spiel Deutschland gegen Ungarn

Foto: IMAGO/MIS

Eigentlich wäre es durch die neue digitale Bandenwerbung kein Problem, die Sprache an das Publikum anzupassen. Trotzdem sendet Elektronikkonzern Hisense seine Botschaft „Zhongguo diyi“ (dt. „Die Nummer eins in China“) in chinesischen Schriftzeichen. Die Werbung richtet sich also klar an den Heimatmarkt und nicht an die deutschen Zuschauer.

Gegenüber der „Zeit“ erklärt Matthias Fifka, Professor für Betriebswirtschaftslehre in Erlangen und Experte für strategisches Management: „Wer im europäischen Kontext auftaucht, gilt als schick und vertrauenswürdiger.“

Das Interesse an Fußball nimmt mächtig zu. Zur vergangenen Fußball-EM 2021 schalteten mit 352 Millionen Chinesen 43 Prozent mehr ein als noch 2016. Auch 2016 war Hisense aktiv – damals noch der einzige chinesische Hauptsponsor.

Influencer-Werbung geht nach hinten los

David Beckham (49) als neues Markengesicht im AliExpress-TV-Spot

David Beckham (49) als neues Markengesicht im AliExpress-TV-Spot

Foto: AliExpress/YouTube

Anders als Hisense spricht der Versandhandel AliExpress gezielt den nicht chinesischen Markt an. Nach China versendet das Unternehmen AliExpress nämlich keine Produkte. Das Gesicht der Kampagne ist Ex-Fußballstar David Beckham (49).

READ  Skandal emisyjny daleki od zakończenia: Winterkorn grozi kłopotami pozwem przeciwko SdK

Auch in Influencer-Marketing investiert AliExpress. Das kommt allerdings nicht bei allen gut an. Online fordern Tausende Fans ein Stadionverbot für Influencer, weil diese „echten“ Fans die Plätze wegnehmen würden.

Der sogenannte E-Mobilitätspartner der Europameisterschaft, der Autokonzern BYD, verspricht sich vom Sponsoring ein besseres Image und mehr Markenpräsenz. Grund: In Deutschland wurden im Mai 2024 gerade einmal 201 neue BYDs zugelassen. Zum Vergleich: Im selben Zeitraum verkaufte BMW mehr als 18 000 seiner Autos. Die möglichen Strafzölle der EU gegen BYD in Höhe von 17,4 Prozent helfen dem Image des chinesischen E-Auto-Herstellers wohl kaum.

Auf den Straßen noch eine Seltenheit, bei der EM omnipräsent: die E-Autos von BYD

Auf den Straßen noch eine Seltenheit, bei der EM omnipräsent: die E-Autos von BYD

Foto: IMAGO/Beautiful Sports

Noch ein weiterer chinesischer Konzern findet sich im Fußballstadion: Zum Abpfiff wird der beste Spieler als „Vivo-Player of the Match“ ausgezeichnet. Der chinesische Handyhersteller Vivo passt seine Bandenwerbung übrigens den Fans an. Die Werbung im Stadion ist auf deutsch, in China oder den USA wird sie dann digital übersetzt.

Chinas große Fußballpläne

Wie viel sich die chinesischen Konzerne die Werbung kosten lassen, ist nicht bekannt. China hat allerdings große Pläne im Fußball.

Präsident Xi Jinping soll schon 2011 drei Wünsche geäußert haben: „Dass sich China für die WM qualifiziert, dass China eine WM ausrichtet und China eine WM gewinnt.“ Bis nächstes Jahr sollen 50 000 Fußballschulen in China eröffnet werden.

Bis zum WM-Erfolg wird es wohl noch dauern, Stand jetzt belegt China den 88. Platz der FIFA-Weltrangliste. Aber die Bandenwerbung dominiert China schon heute – daran scheint sich so schnell auch nichts zu ändern.

READ  Polska ma problem z niemieckimi śmieciami

Continue Reading

Economy

Premiera „Polskiej Gospodarki” w Wallerstein zakończyła się pełnym sukcesem

Published

on

Premiera „Polskiej Gospodarki” w Wallerstein zakończyła się pełnym sukcesem

W sobotę przed rozentuzjazmowaną publicznością odbyła się premiera burzliwej komedii zespołu teatralnego „Polska gospodarka”. Wallersteina Odbyło się ono w sali wielofunkcyjnej. Publiczność to świętowała.

Publiczność gromkimi brawami i śmiechem dziękowała bardzo udanym występom amatorskiej grupy teatralnej prowadzonej przez Alexandra Plügera. Film opowiada historię Manfreda Müllera (Günter Czecchi) i jego żony Moniki (Karin Leinfelder), którzy prowadzą warsztat samochodowy. Ale woda sięga im do szyi. Nie pomagają też rady jej nielegalnego polskiego pracownika Kazimierza (Dominique Altenberger).

W tych terminach w Wallerstein będzie kontynuowana audycja „Polska Gospodarka”.

Jej siostrzenica Martina (Marissa Nagler), uważająca się za genialną wynalazczynię, mieszka u rodziny Müllerów. Kiedy skorumpowany menadżer banku, dr. Z zyskiem (Alexander Bluger) i burmistrz (Catherine Biebel) chcą finansowo „wykończyć” właściciela warsztatu, a nowy szalony „wynalazek” Martiny pojawia się w samą porę. Wszystko potoczyłoby się dobrze, gdyby nie zakochana w Casimirze listonosz Paula (Lena Lasser) i śledczy zajmujący się nielegalną pracą Heinrich Hargenau (Jacob Bosinger). Kiedy z Polski przyjeżdżają kuzyni Kazimierza, Stanislava (Tiny Michel) i Olga (Stevie Schneid), zamieszanie się kończy.

Daty występów są nadal zaplanowane na sobotę, 1 kwietnia i niedzielę, 2 kwietnia. Każde wydarzenie rozpoczyna się o godzinie 19:30. Bilety dostępne są w kasie. (Od A do Z)

READ  Polska ma problem z niemieckimi śmieciami
Continue Reading

Trending