Connect with us

Economy

„Piractwo wspierane przez państwo” zmusza Unię Europejską do działania

Published

on

Berlin, Bruksela RyanairKomandor Michael O’Leary mówi o „wspieranym przez państwo piractwie”, a nawet o „państwowym terroryzmie”. Polski premier Matthews Murawiecki: Przypadek statku Ryanair, na którym białoruska armia wylądowała w niedzielę podczas lotu z Aten do Wilna, stolicy Litwy zmusił Mińsk Ma to daleko idące konsekwencje gospodarcze i geopolityczne.

Szefowie państw i rządów Unii Europejskiej rozmawiali na szczycie w Brukseli o ewentualnych sankcjach. Przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen powiedziała na początku posiedzenia, że ​​porwanie „nie pozostanie bez odpowiedzi” i że zostaną omówione opcje sankcji. Von der Leyen opisał „osoby zaangażowane w to porwanie”, „firmy finansujące system” i „białoruski sektor lotniczy” jako potencjalne cele sankcji.

Samolot Ryanaira FR4978 z Aten zbliżał się już do stolicy Litwy, Wilna, kiedy przechwycił białoruski samolot pasażerski. W samolocie siedział białoruski opozycjonista Roman Protaswich, który po wakacjach w Grecji wrócił na wygnanie na Litwę ze swoją rosyjską dziewczyną Sauvija Sabegą.

Obaj zostali schwytani na lotnisku w Mińsku i dopiero wtedy pozwolono Ryanairowi kontynuować loty. 26-letniemu Protasevicowi grozi kara śmierci na Białorusi za oskarżenie o nawoływanie do masowych protestów i terroryzmu. Według władz Białorusi został zatrzymany.

Dzisiejsze najlepsze oferty pracy

Znajdź najlepsze oferty pracy teraz i
Zostaniesz powiadomiony e-mailem.

Białoruskie stwierdzenie, że trasa lotu musiała zostać zmieniona ze względu na zagrożenie bombowe, nie jest uznawane za wiarygodne ani w Brukseli, ani w stolicach Unii Europejskiej. Wiele wskazuje na to, że akt ten był w rzeczywistości niedawnym przypadkiem piractwa – mającym na celu pozyskanie krytyka rządu.

Wydarzenia tego weekendu wystawiły zatem Unię Europejską na trudną próbę w polityce zagranicznej. Dla szefów państw i rządów jest jasne, że musi istnieć odpowiedź. Jednak to, co można osiągnąć za pomocą narzędzi UE, jest nadal mniej jasne.

READ  Monety stabilne tracą zaufanie: na które monety wpłynie awaria kryptowalut

Dyplomaci podejrzewają, że wieczorem może zapaść fundamentalna decyzja w sprawie sankcji. Ostatecznie ma to związek z wiarygodnością Europy jako aktora w polityce zagranicznej oraz z pytaniem, jak Unia Europejska radzi sobie z coraz bardziej agresywnymi autorytarnymi reżimami na swoich zewnętrznych granicach.

Wielka Brytania już odpowiedziała i zawiesiła licencję na lot białoruskiej państwowej linii lotniczej Belavia. Jest to krok, za którym opowiada się wiele krajów Unii Europejskiej. Kanclerz Angela Merkel (CDU) potwierdziła na początku szczytu, że dyskutuje się o odebraniu praw do lotów do Europy. Wezwał do natychmiastowego uwolnienia Protasevica i jego towarzysza oraz do międzynarodowego śledztwa w tej sprawie.

Niemiecka gospodarka jest zaniepokojona wzmożonymi napięciami: „Jeśli wersja porwania samolotu cywilnego nad Białorusią okaże się słuszna, to nie tylko należy to zdecydowanie potępić politycznie, ale także kolejny negatywny znak dla Białorusi jako potencjalnego miejsca inwestycyjnego”. Handelsblatt, szef Wschodniego Komitetu Gospodarki Niemiec, powiedział Oliver Hermes.

Lufthansa nie lata już nad Białorusią

Coraz więcej europejskich linii lotniczych już unika białoruskiej przestrzeni powietrznej. Oprócz irlandzkich linii lotniczych Ryanair, węgierskie linie lotnicze Wizz Air, które mają silną siatkę w Europie Wschodniej, a także bałtyckie linie z krajów bałtyckich, polskie linie lotnicze LOT i inne linie lotnicze kierują swoje loty po Białorusi. W poniedziałek wieczorem Lufthansa ogłosiła, że ​​na razie uniknie białoruskiej przestrzeni powietrznej. „Ze względu na obecną dynamiczną sytuację na razie zawieszamy operację w białoruskiej przestrzeni powietrznej” – poinformowała spółka.

Unia Europejska nie może tolerować takiego ataku państwa trzeciego na swobodę przemieszczania się Europejczyków i to tylko z powodu ataku na ustanowienie władzy państwowej: obietnicy ochrony obywateli. Problemem Europejczyków jest jednak to, że do tej pory białoruski dyktator Aleksander Łukaszenko przeciwstawiał się presji zewnętrznej. Unia Europejska przeszła już trzy rundy sankcji, choć z niewielkim skutkiem. 88 osób, w tym Łukaszenko i wielu jego ministrów, otrzymało zakaz wjazdu do kraju. Niektóre firmy powiązane z dyktatorem znajdują się również na europejskiej liście sankcyjnej.

READ  Wkrótce obowiązkowe dla wielu rodzin: zmiana liczników prądu

Łukaszenko staje się coraz bardziej surowy wobec członków opozycji

Łukaszenko najwyraźniej nie robi na to wrażenia i jest coraz bardziej surowy w pokojowym ruchu demokratycznym w swoim kraju. Tylko w ciągu ostatnich kilku dni gubernator aresztował innych członków opozycji przez swoje siły bezpieczeństwa, w tym ich dzieci, małżonków i krewnych.

Tysiące ludzi zostało aresztowanych podczas masowych protestów i poddanych ciężkim pobiciom, a czasem torturom w więzieniach. Były też zgony. Niektórym liderom opozycji udało się uciec za granicę, głównie na Litwę i do Polski, innych zatrzymano w drodze. Fakt, że Łukaszenka najwyraźniej zarządził teraz atak na europejski samolot w celu schwytania członka opozycji, świadczy o tym, że nie boi się reakcji Unii Europejskiej.

Aleksandra Łukaszenki

A sam Łukaszenko wypowiedział wojnę wielu działaczom opozycji, których trzeba było przeszukać na arenie międzynarodowej.


(Zdjęcie: dpa)

Niemniej – lub właśnie z tego powodu – ten „akt terroru” musi mieć konsekwencje, mówi europejska polityka Zielonych Franziska Brantner. To, co wydarzyło się w niedzielę w Mińsku, stanowi zagrożenie dla swobody podróżowania w Unii Europejskiej, dlatego „białoruska przestrzeń powietrzna musi zostać natychmiast uznana za niebezpieczną strefę”. Ponadto Europejczycy będą musieli dostosować swoje sankcje do sankcji Stanów Zjednoczonych, czyli włączyć inne osoby ze środowiska Łukaszenki i przedsiębiorstw państwowych na Białorusi.

Zagraniczny socjaldemokrata Nils Schmid również opowiedział się za rozszerzeniem sankcji i zaatakowaniem „aparatu władzy” Łukaszenki. Schmid widzi również wyraźne oznaki zaangażowania Rosji w porwanie. „Nosi podpis operacji rosyjskich sił specjalnych” – mówi socjaldemokratyczny polityk.

Świadczy o tym ścisła współpraca służb wywiadowczych Rosji i Białorusi. Tezę tę potwierdza również fakt, że dwie ofiary uprowadzenia Protasiewicza i Sabegi nie opuściły tylko samolotu w Mińsku. Niektórzy z pozostałych pasażerów zostali podobno pozostawieni – najwyraźniej dobrowolnie.

Możliwe tajne prace serwisowe

O’Leary, szef Ryanaira, podejrzewa, że ​​„agenci KGB zostali porzuceni na lotnisku”. A Schmid zażądał, że jeśli to się potwierdzi, a urzędnicy w Rosji zostaną zidentyfikowani, będą musiały zostać nałożone na nich ukierunkowane sankcje.

Polityk socjaldemokratyczny odmawia nałożenia kompleksowych sankcji na białoruską gospodarkę, a nawet zamknięcia wszelkich powiązań z Unią Europejską, czego żądali niektórzy parlamentarzyści. Dyplomaci w Brukseli również nie uważają takiego posunięcia za pożądane.

Do tej pory celem Europejczyków było uderzenie sankcjami w reżim, a nie na ludność. Unia Europejska chce trzymać się tej strategii. Szefowie państw i rządów prawdopodobnie również odrzucą wezwania do zatrzymania gazociągu Nord Stream 2 na Morzu Bałtyckim ze względu na potencjalne zaangażowanie Rosji.

Białoruś była ważnym miejscem dla branży IT do czasu stłumienia masowych protestów przeciwko fałszywej reelekcji Łukaszenki w sierpniu. Od tego czasu kraj wyjechało wiele firm i programistów, którzy realizowali zamówienia dla firm europejskich i amerykańskich. W rezultacie PKB i eksport kraju znacznie ucierpiały.

Państwo białoruskie żyje głównie z rosyjskiej ropy: z jednej strony pobiera wysokie opłaty tranzytowe za przesyłki do Europy, z drugiej strony rosyjska ropa jest również przerabiana w rafinerii Moser i eksportowane są produkty naftowe. Ponadto Białoruś, jeden z największych producentów potażu i nawozów, znajduje się na Białorusi.

Z agencją materiałów

Jeszcze: Agencja ratingowa Fitch obniża oczekiwania wobec Białorusi w związku z kryzysem politycznym

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Dzień Giełdy piątek 16 września 2022 r.
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Zaproszenie dla mediów na Europejską Konferencję MDR w Görlitz - z Saksonią...
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Wyniki gospodarcze Polski są obecnie najlepsze w historii

Published

on

Wyniki gospodarcze Polski są obecnie najlepsze w historii

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się bardzo dobrze. Potwierdzenie dobrej sytuacji można znaleźć w najnowszych danych Eurostatu. PKB Polski wzrósł po 2015 roku o ponad 33%; Lepiej radzą sobie jedynie kraje podające się za raje podatkowe.

Dobre lata dla polskiej gospodarki

Z pewnością wielu ekonomistów jest zgodnych, że Polska przeżywa obecnie złoty wiek gospodarczy. Takie głosy z pewnością byłyby słuszne. Jak pokazuje analiza danych historycznych, dystans do Zachodu jest mniejszy niż kiedykolwiek od 2018 roku. Obecnie PKB Polski na mieszkańca stanowi około 70% PKB Włoch, Anglii, Francji, Szwecji i Holandii. To znakomity wynik, bo za czasów Lecha Wałęsy odsetek ten wynosił zaledwie 30%.

reklama

Co ciekawe, był to jeden z najgorszych okresów w historii. W czasach komunizmu PKB na mieszkańca we wspomnianych krajach wynosił około 40% PKB na mieszkańca. Wynik był bardzo podobny w II Rzeczypospolitej. Historycznie rzecz biorąc, Polska była najbliżej Zachodu za czasów Henryka Walezego i Stefana Batorego. W tamtym czasie PKB kraju na mieszkańca wynosił około 60% średniego PKB na mieszkańca Włoch, Anglii, Francji, Szwecji i Holandii. Na tle Europy Zachodniej kraj nadwiślański jest obecnie najbogatszym w całej swojej historii.

Tak dobry wynik nie byłby możliwy bez dwóch czynników. Recesja gospodarcza we Włoszech i Francji z pewnością wywarła znaczący wpływ, ale na taki wynik w dużej mierze wpłynął bardzo dynamiczny wzrost gospodarczy, jakiego Polska doświadczyła w ostatnich latach. Bo okazuje się, że w latach 2015-2023, po krajach podających się za raje podatkowe, Polska zajmuje drugie miejsce.

Wzrost PKB Polski jest imponujący

Ostatnie kilka lat to okres wielkiej koniunktury gospodarczej. Po 2015 roku sytuacja gospodarcza w krajach Europy Południowej zaczęła się poprawiać. Polska radziła sobie wyjątkowo dobrze przez ostatnie osiem lat, nawet biorąc pod uwagę, że kraje postkomunistyczne rozwijały się w tym okresie średnio znacznie szybciej.

READ  W Lidlu są te surowe poniedziałkowe promocje (21.3.).

W porównaniu z 2015 r. irlandzki PKB wzrósł najbardziej i wyniósł 59,6%. Malta zajmowała drugie miejsce w UE ze wzrostem na poziomie 57,9% do czwartego kwartału 2023 r. Na podium znalazł się Cypr, którego gospodarka w ostatnim kwartale ubiegłego roku była o 44,9% większa niż w 2015 r.

Polska zajęła czwarte miejsce. PKB Polski w ostatnim kwartale 2023 r. był o 33,2% wyższy niż w 2015 r., przy czym nie należy zapominać, że kraj wychodził z pandemii, wojny na Ukrainie i kryzysu energetycznego. Ponadto wszystkie kraje poprzedzające Polskę uznawane są za raje podatkowe. Ich wartości PKB są zatem zniekształcane przez międzynarodowe korporacje i nie odzwierciedlają stanu gospodarki kraju.

Na czele znajdują się kraje postkomunistyczne i Dania

Które kraje zdołały jeszcze wykazać się w ostatnich latach silnym wzrostem gospodarczym? Rumunia podąża śladem Polski, gdzie wzrost PKB osiągnął 33,1%. Wynik Chorwacji również był imponujący, ze stopą wzrostu wynoszącą 31,6%. Co ciekawe, w odróżnieniu od piątki najlepszych krajów, przed pandemią kraj ten nie znajdował się w czołówce. Jednakże dobrobyt i wprowadzenie euro poprawiły wyniki gospodarcze tego małego bałkańskiego kraju.

Bardzo wysokie były także Słowenia (+28,2%), Litwa (+26,8%), Węgry (+25,4%), Bułgaria (+24,5%), Dania (+21,7%) i Estonia (+19,4%). Na liście dominują zwłaszcza kraje postkomunistyczne. Zjawisko to nie jest zaskakujące, gdyż jest to konwergencja gospodarcza obserwowana w Unii Europejskiej od wielu lat. Bogate kraje rozwijają się wolniej, a biedne kraje nadrabiają zaległości i zmniejszają dystans do krajów bogatych. Skutkiem tego zjawiska było zwiększenie osadnictwa gospodarczego w Unii Europejskiej.

Największą niespodzianką może być tutaj wynik zamożności Danii. Sekretem tak wysokiego wzrostu w tym 6-milionowym kraju jest… lek przeciw otyłości. Wegovy to nowy lek, którego celem jest zmiana sposobu walki z otyłością na całym świecie. Lek uczynił duńską firmę Novo Nordisk najcenniejszą firmą w Europie i zajmuje 14. miejsce na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej, wyprzedzając takie firmy jak Tesla, Walmart, Exxon Mobil, Mastercard, LVMG, Samsung, Toyota i Johnson & Johnson. .

READ  Minister Gospodarki Brandenburgii Jörg Steinbach chwali Teslę-Gigactory

Niemcy są na dnie Unii Europejskiej. Jej wzrost gospodarczy był najwolniejszy

Każdy wyścig ma zwycięzców i przegranych. Kto spisał się najgorzej w ostatnich latach? Niemcy zanotowały najniższy wzrost PKB. Niemiecka gospodarka jest obecnie tylko o 7,8% większa niż w 2015 roku. Do głównych przyczyn zaliczają się problemy z niemieckim przemysłem samochodowym oraz przerwanie dostępu do taniego gazu z Rosji. Wysokie ceny gazu sprawiły, że niemieccy producenci stali się mniej konkurencyjni.

Fińska gospodarka wzrosła zaledwie o 8,3%. Włochy również wypadły słabo, a wzrost PKB wyniósł zaledwie 8,5%. Francja (+9,2%), Austria (+9,3%) i Grecja (+10,5%) również należą do krajów o najniższej stopie wzrostu po 2015 r.

źródło: Forsal

Continue Reading

Trending