Connect with us

Economy

A co z rozszerzeniem strefy euro? – EURACTIV.de

Published

on

Euro istnieje od ponad 20 lat, ale wiele państw członkowskich UE jeszcze go nie przyjęło. Wahanie można przypisać przyczynom politycznym i ekonomicznym.

Podczas gdy wszystkie państwa członkowskie UE z wyjątkiem Danii są teoretycznie zobowiązane do wprowadzenia euro, Szwecja, Polska, Czechy, Rumunia, Węgry, Bułgaria i Chorwacja nie używały jeszcze euro.

Na przykład Szwecja mogłaby szybko przystąpić do strefy euro, gdyby istniała ku temu wola polityczna. Jednak gdy Szwedzi głosowali przeciwko wprowadzeniu waluty w referendum w 2003 r., Szwecja nadal nie spełniała jednego z kryteriów akcesyjnych i odkładała akcesję na czas nieokreślony.

Czy Chorwacja dołączy w 2023 roku?

Bułgaria i Chorwacja zostały objęte mechanizmem kursów walutowych (ERM II) w lipcu 2020 r., który łączy waluty krajowe z euro z niewielkim marginesem na wahania kursów walut. Kraje muszą uczestniczyć w ERM II przez co najmniej dwa lata, zanim będą mogły przyjąć euro.

„To rodzaj fazy testowej, aby zobaczyć, jak gospodarka kraju kandydującego może funkcjonować bez potencjalnych wahań kursów walutowych” – powiedział Zsult Darvas, starszy członek ekonomicznego think tanku Bruegel.

Bułgaria ma nadzieję, że przyjmie euro w 2024 r., a Chorwacja planuje do stycznia 2023 r., pod warunkiem ostatecznego zatwierdzenia.

Aby Chorwacja osiągnęła swój cel, Komisja Europejska musi wiosną 2022 roku przedstawić pozytywną ocenę, a Rada Unii Europejskiej musi podjąć podobną decyzję latem 2022 roku.

Czy inflacja może być przeszkodą?

Chorwacki Bank Narodowy jest optymistą, że Chorwacja, której gospodarka jest silnie uzależniona od turystyki i usług, spełni kryteria przystąpienia do Unii Europejskiej.

„Chorwacja skutecznie spełnia kryteria konwergencji na bieżąco od 2016 roku” – powiedział EURACTIV rzecznik banku.

Jednak ze względu na niedawny wzrost inflacji Chorwacja może naruszyć normę stabilności cen. Ponieważ wzrosty cen można zaobserwować również w strefie euro, Narodowy Bank Chorwacji przekonuje, że Chorwacja spełnia normę pomimo oficjalnej podwyżki.

READ  Nowy rozkład jazdy Deutsche Bahn: które miasta skorzystają na nowych liniach kolejowych - Ekonomia

Według sondażu Eurobarometru z 2021 r. większość Chorwatów uważa, że ​​wprowadzenie euro będzie miało pozytywny wpływ na kraj. Jednak 70 procent stwierdziło również, że zmiana może prowadzić do wzrostu cen.

Myślenie polityczne w Polsce

Polska, największy kraj UE, który nadal używa krajowej waluty, prawdopodobnie nie przystąpi do strefy euro pod obecnym rządem.

„Rząd jest przeciw euro, przeciw euro, a duża część opinii publicznej popiera euro, ale głównie z powodów politycznych, a nie ekonomicznych” – powiedział Stefan Kowalek, polski ekonomista i były wiceminister finansów.

Według niego wielu Polaków obawia się, że obecny prawicowy rząd może wyprowadzić Polskę z Unii Europejskiej. Dla nich wejście do strefy euro byłoby sposobem na związanie Polski z Unią i tym samym zapobieżenie „Pulexitowi”.

Z ekonomicznego punktu widzenia Kawalec sceptycznie odnosi się do zalet wejścia Polski do strefy euro.

„Dzięki walucie krajowej mamy mechanizm antycykliczny, który służy naszemu wzrostowi gospodarczemu w dłuższej perspektywie”.

„Kiedy gospodarka światowa jest w dobrej kondycji i wspiera nasze rynki eksportowe, złoty ma tendencję do wzrostu, co spowalnia boom gospodarczy. Jeśli jednak gospodarka światowa się pogorszy, wartość złotego spadnie, co będzie miało odwrotny efekt” – powiedział Kawalek dla EURACTIV.

Zalety waluty krajowej

Darvas von Bruegel uważa również, że kurs walutowy może być ważnym narzędziem radzenia sobie ze wstrząsami gospodarczymi.

„W czasie globalnego kryzysu finansowego polski złoty, węgierski forint i czeska korona straciły na wartości o 20-30% w stosunku do euro, co pomogło tym gospodarkom dostosować się” – przekonuje.

Jednak zarówno w Bułgarii, jak i Chorwacji ta przewaga posiadania własnej waluty w praktyce nie istnieje. Na przykład Bułgaria od 1999 r. powiązała swoją walutę z euro.

Z kolei w Chorwacji „euro” jest bardzo zaawansowane, co oznacza, że ​​euro już teraz odgrywa ważną rolę w gospodarce, ponieważ zobowiązania są z nim powiązane.

READ  Opinia: Bazyli Haftowany, Król Ukrainy

„Dla Chorwacji utrata niezależności polityki pieniężnej jest bardziej teoretyczna niż praktyczna, ponieważ stopień konwersji na euro jest wysoki, a zakres polityki swobodnie zmieniających się kursów walutowych jest raczej ograniczony” – napisano w oświadczeniu Chorwacki Bank Narodowy. Wyślij e-mail do EURACTIV.

Cierpliwość w Rumunii

Inaczej wygląda sytuacja w Rumunii, gdzie państwo częściowo uzależnia swoją politykę od działań regionalnych partnerów gospodarczych.

„Nie spodziewam się, że Rumunia będzie się spieszyć z przystąpieniem do Europejskiej Unii Monetarnej, jeśli Polska nie zbliży się do euro” – powiedział Andrei Radulescu, dyrektor ds. badań makroekonomicznych w Banca Transylvania.

Rumunia nie spełnia obecnie kryteriów konwergencji.

Według Radulescu, Rumunia mogłaby spełnić kryteria przystąpienia do strefy euro do 2025 roku. Na tym etapie należy ponownie rozważyć kwestię akcesji – powiedział ekonomista.

„Bycie członkiem Unii Europejskiej, ale nie strefy euro, nie jest efektywne z ekonomicznego punktu widzenia” – powiedział EURACTIV Radulescu.

„W średnim okresie, dopóki istnieje euro, Rumunia powinna być członkiem strefy euro” – dodał, zwracając uwagę, że pozostawanie poza strefą oznacza wyższe koszty transakcyjne i stopy procentowe.

Darvas przeanalizował, jak państwa członkowskie UE radziły sobie gospodarczo zarówno w strefie euro, jak i poza nią, i stwierdził, że kraje te mogą odnieść sukces w obu przypadkach.

„Przystąpienie do strefy euro to decyzja polityczna. Argumenty ekonomiczne nie przemawiają na korzyść ani jednej ani drugiej” – powiedział EURACTIV.

20 lat euro: sukcesy i słabości

Chociaż euro zostało oficjalnie wprowadzone 1 stycznia 1999 r., dla większości Europejczyków stało się codziennością dopiero 1 stycznia 2002 r., kiedy w obiegu znajdowały się monety i banknoty euro.

** Do artykułu przyczynili się Zoran Radosavljevic, Bogdan Nyago i Mateusz Kocharczyk.

[Bearbeitet von Alice Taylor]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Eurogrupa spiera się o rosnące ceny energii

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Badanie AHK: Polska stała się najatrakcyjniejszym miejscem inwestycji dla firm
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Liczba nowych rejestracji pojazdów elektrycznych obecnie znacząco spada
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending