Connect with us

Economy

W poszukiwaniu dobrobytu gospodarczego w Polsce

Published

on

W poszukiwaniu dobrobytu gospodarczego w Polsce

Mrowienie w dole brzucha. Głowa, ręce, nogi: w podróży do serca warszawskiej sceny startupowej, na piętro biurowe inkubatora „The Heart Warsaw”, wszystko staje się ciężkie. Po kilku sekundach jest już po wszystkim i stoisz na 38. piętrze Warsaw Tower, najwyższego biurowca w Polsce, będącego jednocześnie siedzibą agencji ochrony granic Unii Europejskiej Frontex.

Jeśli spojrzymy stąd na wschód przez sięgające od podłogi do sufitu okna w stronę Wisły, która przecina miasto na pół, zobaczymy kilkanaście innych wieżowców konkurujących ze stalinowskim „Pałacem Kultury” o jego rolę miejską hala. Jak dotąd jedyny przyciągający wzrok obiekt na horyzoncie. Dziesięć lat temu żadnego z nich nie było.

Niemal dokładnie 80 lat po ataku Wehrmachtu i trzydzieści lat od upadku komunizmu Warszawa kontynuuje swój rozwój. W centrum stolicy prawie nic nie przypomina, że ​​kraj ten był kiedyś domem ubogim – silnym katolicką wiarą w Boga, bogatym w kulturę i edukację, ale słabym ekonomicznie, nawet w porównaniu z upadłą Niemiecką Republiką Demokratyczną.

Dziś Polska jest uważana, obok Australii, za jedyny uprzemysłowiony kraj na świecie, którego gospodarka rośnie nieprzerwanie od czasu upadku żelaznej kurtyny. Niemieccy wysłannicy w stolicy Polski podczas tajnych odpraw opowiadają o „gospodarczej krainie czarów”. Rozwój ten można porównać do tego, czego Niemcy doświadczyli w pierwszych dwóch dekadach po wojnie.

Odwiedzający Berlin spoza okolicy w pierwszej kolejności zauważą, że na ulicach nie ma śmieci, że spędzają dużo czasu na szukaniu graffiti oraz liczbę nowiutkich samochodów: przynajmniej w obszarach centralnych, w tym dwumilionowym mieście wygląda na uporządkowany. Niektórym odwiedzającym po raz pierwszy podoba się to, innym zaś denerwuje taki układ.

Członkowie delegacji Berlińskiej Izby Handlowo-Przemysłowej na 38. piętrze najwyższego biurowca w Polsce.

©Kevin B. Hoffmana

Nawet tutaj, na piętrze centrum startupów The Heart, twórczy chaos, jakiego można się spodziewać w jaskiniach startupów, wydaje się wyrachowany i uporządkowany. Niedaleko recepcji stoi śnieżnobiały posąg jednorożca wielkości prawdziwego konia. Jednorożce: tak nazywa się startupy wyceniane na co najmniej 1 miliard dolarów. Idea leżąca u podstaw: globalne firmy, takie jak Mastercard, Microsoft i Coca-Cola, zapewniają wykształconym młodym kapitałom możliwość opracowywania przełomowych modeli biznesowych.

Zobaczymy, czy to zadziała. Projekt istnieje dopiero od trzech lat. Dress code jest zdecydowanie inny niż w Berlinie. Pracownice noszą spódnice i bluzki, a niektórzy mężczyźni – plisowane marynarki i spodnie. Wygląda na to, że wszyscy tutaj są gotowi w każdej chwili spotkać się z księciem Anglii, księciem Williamem i jego żoną Kate. Patrzyli już na polski cud gospodarczy i byli tu w „sercu” Odwiedziłem 2 lata temu.

READ  Uzyskaj dobre wyniki na Switchu, PS5, PS4 i Xbox po okazyjnej cenie

Polska jest jednym z czterech krajów priorytetowych dla gospodarki Berlina

W ubiegły piątek przyjechali goście z Berlina: 20 przedsiębiorców z trzech komisji, można powiedzieć, grup roboczych Berlińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej (IHK) odwiedziło tę wieżę, aby podziwiać kosmopolityzm, profesjonalizm i pewność siebie potencjalnych polskich partnerów biznesowych . Wizyta w Sercu zakończyła dwudniową wyprawę, pierwszą tego typu od długiego czasu dla ochotniczych członków Izby.

Wyprawa grupy IHK zabrała ich do Polski, ponieważ kraj ten jest jednym z zaledwie czterech krajów, obok Chin, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, wskazanych przez Senat w Berlinie jako najważniejszy rynek docelowy po wspólnych analizach z IHK. Wysiłki mające na celu nawiązanie nowej współpracy powinny koncentrować się na tych rynkach. Prawdopodobnie na tej liście znajdują się USA i Chiny, jako najwięksi odbiorcy towarów eksportowych Berlina. Jest nadzieja dla Wielkiej Brytanii, ze szczególnym zaangażowaniem, być może poprzez sprowadzenie do Spree firm obawiających się brexitu.

Zbliżenie mapy Europy wisi na Wydziale Geografii Uniwersytetu Warszawskiego.  Fragment przedstawia Polskę ze stolicami Warszawą (Warszawą) i Berlinem.
Zbliżenie mapy Europy wisi na Wydziale Geografii Uniwersytetu Warszawskiego. Fragment przedstawia Polskę ze stolicami Warszawą (Warszawą) i Berlinem.

©Kevin B. Hoffmana

Ale Polska? Kraj ten zajmuje obecnie dopiero siódme miejsce w berlińskim rankingu najważniejszych rynków eksportowych. I w tym właśnie tkwi problem: biorąc pod uwagę bliskość geograficzną kraju i rosnącą siłę gospodarczą, stosunki muszą być znacznie bliższe. Również w tym roku, niezależnie od tego, czy będzie to kryzys globalny, czy nie, ekonomiści spodziewają się wzrostu gospodarczego na poziomie około 5%, a może on być wyższy, jeśli będzie więcej wykwalifikowanych pracowników. W Polsce panuje praktycznie pełne zatrudnienie, a stopa bezrobocia wynosi 3,5 proc.

Wejście do strefy euro to prawdopodobnie tylko formalność, ale kraj radzi sobie dobrze ze stabilnym złotym (inflacja wynosi obecnie 1,8 proc.). Rząd pod przewodnictwem narodowo-konserwatywnej Partii Prawa i Sprawiedliwości nie ma zamiaru wprowadzać w celu narzucenia swojej moralności finansowej metod płatności, z których niemieccy politycy korzystali już w Grecji czy Włoszech.

Część inwestorów w Polsce już poniosła porażkę z powodu zbytniej arogancji. Grupa zajmująca się utylizacją i logistyką odpadów Remondis z Nadrenii Północnej-Westfalii przybyła do tego kraju w 1993 roku. „W trudnych latach nasza firma musiała początkowo zapłacić dużo pieniędzy”, mówi kierownik oddziału w Berlinie Lutz Wedegartner.

READ  Poszukuje pracowników: Polska przeżywa boom gospodarczy pomimo Corona

Bez dyskusji na poziomie oczu niewiele może się tutaj wydarzyć

Wszystkowiedzący Niemcy tłumaczący Polakom biznes – to nie działało ani wtedy, ani teraz. Wie, że oczekujemy tutaj spotkań na równych zasadach. Dziś Remondis zarządza w Polsce 60 oddziałami, zatrudniając łącznie 4000 pracowników i dysponując flotą 1200 pojazdów, z których większość zarządzana jest przez lokalnych menedżerów. Wszyscy są doskonale wyszkoleni i często mają duże doświadczenie za granicą. Teraz rywalowi Alby wszystko układa się pomyślnie.

Inkubator startupów finansują globalne firmy, takie jak Mastercard i CocaCola "Serce Warszawy" Od 2016r. Widok na salon.
Od 2016 roku globalne firmy takie jak Mastercard i CocaCola finansują inkubator startupów „The Heart Warsaw”. Widok na halę.

©Kevin B. Hoffmana

Wedegärtner jako jeden z nielicznych z delegacji IHK może opowiedzieć o własnych doświadczeniach związanych z prowadzeniem biznesu w Polsce. Inni uczestnicy przyznają, że wcześniej postrzegali ten kraj wyłącznie jako kraj rolniczy i węglowy. Bazując na pierwszych wrażeniach, uważają, że Berlin może się wiele nauczyć od Warszawy – i oczywiście odwrotnie.

Bo w Warszawie też nie wszystko jest dobrze. „Rowery elektryczne na naszych ulicach – katastrofa!” – narzeka urbanista Mirosław Grochowski po wykładzie w sali seminaryjnej Wydziału Geografii Tradycyjnego Uniwersytetu Warszawskiego. Cztery firmy rozprowadziły po ulicach kilka tysięcy hulajnóg. W przeciwieństwie do Berlina, są one zazwyczaj starannie ułożone na krawędziach chodników, są jednak niebezpieczne i nie przyczyniają się do zmniejszenia codziennych korków w Warszawie.

„Wraz ze wzrostem dobrobytu my, Polacy, nauczyliśmy się kochać samochody” – mówi Grohovski. I to jest problem. Przecież coraz więcej warszawiaków przesiada się na rowery. Podobnie jak w Berlinie, ruch Masy Krytycznej walczył o trochę przestrzeni ulicznej. Dziś nie do pomyślenia jest, aby wiceprezydent miasta, tak jak przed laty, twierdził, że w Warszawie nie ma miejsca na rowery.

„Może nauczymy się od nich, jak kontrolować problemy w ruchu drogowym?” – pyta badacz Grochowski z grupy berlińskiej – a goście spotykają się z tajemniczym śmiechem i wzruszeniem ramion. To, że Berlin nie musi się ukrywać, jeśli chodzi o progresywizm, staje się jasne podczas grupowej wizyty na posiedzeniu komitetu Krajowej Izby Gospodarczej, krajowego stowarzyszenia na wzór niemieckiej organizacji patronackiej Izby DIHK: polscy przedstawiciele branży odpadowej branży utylizacyjnej wyjaśniają, dlaczego nie można wymagać od obywateli segregacji odpadów. Inny krytykuje własne podejście Angeli Merkel do transformacji energetycznej.

READ  Spór w supermarkecie ma konsekwencje dla klientów

Inni podzielają obawy związane z ogromnym problemem demograficznym wynikającym ze spadającego wskaźnika urodzeń. Tymczasem państwo stara się zatrzymać młodych ludzi w kraju za pomocą ogromnych ulg podatkowych – a emeryci cieszą się z 13-miesięcznej emerytury. Jak długo to będzie trwało?

Członkowie IHK w Berlinie wzięli udział w posiedzeniu Krajowej Izby Handlowej w piątek, 9 sierpnia 2019 r.
Członkowie IHK w Berlinie wzięli udział w posiedzeniu Krajowej Izby Handlowej w piątek, 9 sierpnia 2019 r.

©Kevin B. Hoffmana

Przy stole obiadowym Izby Handlowej odbywają się inne spotkania, które dają powód do nadziei, że w przyszłości będziemy częściej współpracować. Doradca strategiczny z Berlina wymienia wizytówki z prywatnym bankierem z Warszawy. Rozumiecie się szybko i dobrze, głównie po angielsku.

Christian Tomasius, Główny Przedstawiciel Działu Operacji i Ochrony Środowiska państwowej spółki Berliner Wasserbetriebe, mógł podczas tego spotkania przedstawić Krajowej Izbie raport na temat działań swojej firmy na rzecz dalszego rozwoju oczyszczalni ścieków tak, aby były samowystarczalne energetycznie i w ten sposób zapewnić energię potrzebną do oczyszczania ścieków.Korzyści zdrowotne ze źródeł odnawialnych, które to umożliwiają.

Berlińskie spółki wodociągowe mogą znaleźć wynalazców w Polsce

Thomasius spotyka później wysokiego rangą menadżera Warszawskich Przedsiębiorstw Wodnych. Choć rozmowa nie dała żadnego punktu wyjścia do konkretnej współpracy, to i tak był usatysfakcjonowany – stwierdził. Przecież nie wiedział wcześniej, że w Warszawie mogą być też reformatorzy, którzy będą w stanie rozwiązać takie czy inne wyzwania techniczne z zakresu cyfryzacji, technologii czujników, automatyzacji i sterowania procesami – na przykład w zautomatyzowanym pomiarze składników wody. „Mam dobre wrażenie” – mówi.

Delegacja Berlińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej robi grupowe zdjęcie w auli wykładowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Delegacja Berlińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej robi grupowe zdjęcie w auli wykładowej Uniwersytetu Warszawskiego.

©Kevin B. Hoffmana

Gdy winda zjechała z 38. piętra Warsaw Tower, pojawił się szef delegacji Doroty Wietsmy Ulga w piątkowe popołudnie. Cieszy się, że wielu uczestników było równie pozytywnie zaskoczonych i pod wrażeniem Warszawy, jak ona. Kto by pomyślał, że stolica kraju znanego z wyśmienitej kuchni zajmie siódme miejsce w rankingu kalifornijskiego portalu wegetariańskiego „Happy Cow” W zestawieniu znalazły się miasta z najlepszymi i najlepszymi restauracjami na świecie (Berlin jest na drugim miejscu).

Feitsma, właścicielka agencji małych wydarzeń Wilmersdorf CCF Communication & Culture Factory, również cieszy się, że drugi cel został osiągnięty: ponieważ nie ogranicza się tylko do członków Komitet ds. Internacjonalizacji IHK Kiedy byliśmy w Polsce, zaangażowani członkowie Izby spoza Niemiec poznali się. Dlatego też taki wyjazd jest tak ważny.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Voit został sprzedany firmie Millison z Chin

Published

on

Voit został sprzedany firmie Millison z Chin

Dostawca samochodów Voit został sprzedany chińskiej firmie. Spółka z siedzibą w St. Ingbert ogłosiła to w piątek. Z informacji dostępnych dla naszej gazety wynika, że ​​dostawcy samochodów groziło nieuchronne bankructwo. Według kierownictwa w całym Voit zostanie zachowanych około 1750 stanowisk pracy, w tym około 1000 w Kraju Saary.

Funkcjonalność Voit musi zostać w pełni zachowana

Giełdowa spółka Millison Technologie z Chongqing nabyła wszystkie akcje od dotychczasowych akcjonariuszy – za cenę zakupu rzędu średnio dwucyfrowych milionów. Fundusze zostaną przeznaczone na restrukturyzację firmy i przygotowanie jej na przyszłość – bo w świetle zmian na światowym rynku odchodzącym od silnika spalinowego, Voit stawia na kompleksową restrukturyzację.

Przejęcie wymaga jeszcze zgody Federalnego Urzędu ds. Karteli. Według Ministerstwa Gospodarki, Innowacji, Cyfryzacji i Energii Minister Gospodarki Kraju Saary Jürgen Park od początku ściśle towarzyszył temu procesowi. „Jesteśmy zatem bardzo zadowoleni, że w zakładzie w Saarland znaleziono solidne rozwiązanie na przyszłość poprzez przejęcie Millison Technologies” – powiedział Minister Parke, który we współpracy z nowymi akcjonariuszami widzi szansę dla nowych produktów i perspektywy dla Voit. Możliwości zatrudnienia zostaną zabezpieczone, a my oferujemy firmie dalsze możliwości rozwoju w Kraju Saary.”

Plan popiera związek

Związek również optymistycznie podchodzi do projektu: „Cieszymy się z przejęcia Voit przez Melison w kontekście trudności na rynku dostawców motoryzacyjnych” – powiedział SZ zapytany starszy przedstawiciel IG Metall Saarbrücken, Patrick Selzer. Poprzednia struktura klientów była bardzo jednostronna.

Według Selzera IG Metall nawiązał już pierwszy kontakt z potencjalnymi nabywcami. Związkowcy odnieśli wrażenie, że chińscy biznesmeni chcą kontynuować wspólne podejmowanie decyzji i układy zbiorowe w strukturze Voigta i wydawało się, że chcą stworzyć konkurencyjność nie kosztem 1000 pracowników w St. Ingbert, ale kosztem rynku i z klientami.

Millison Technologies produkuje komponenty z metali lekkich

Według Voigta, Chongqing Millison Technologies Inc. Globalny dostawca komponentów z metali lekkich wytwarzanych w procesie odlewania ciśnieniowego, zatrudnia 5000 pracowników i osiąga sprzedaż przekraczającą 500 milionów euro.

Continue Reading

Economy

Hannover Messe: Schulz ma nadzieję na nowy impuls dla transformacji energetycznej

Published

on

Hannover Messe: Schulz ma nadzieję na nowy impuls dla transformacji energetycznej

Stan na: 21 kwietnia 2024 o 21:43

Zdaniem organizatorów to najważniejsze targi przemysłowe na świecie: Hannover Messe do piątku prezentuje innowacje z branży energetycznej i budowy maszyn. Doradca ma nadzieję, że wystawa nabierze nowego rozmachu.

Hanower jest przez tydzień miejscem spotkań przemysłu. Wieczorem wystawę otworzyli kanclerz Olaf Scholz, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oraz premier tegorocznego kraju partnerskiego, Norwegii Jonas Gahr Sture, wraz z kilkoma przedstawicielami świata biznesu i polityki.

Około 4000 wystawców z 60 krajów zaprezentuje do piątku innowacje w dziedzinie inżynierii mechanicznej, inżynierii instalacji, elektrotechniki i technologii ochrony klimatu.

Niedroga energia i więcej innowacji

Kanclerz Schulz ma nadzieję, że Targi Hanowerskie nadadzą nowy impuls transformacji energetycznej i zwiększą konkurencyjność niemieckiego przemysłu. To, czego nasz kraj doświadczy w przyszłości, można zobaczyć na tych targach: opracowujemy nowe rzeczy, stale udoskonalamy produkty, badamy i stosujemy technologie zorientowane na przyszłość” – powiedział Schulz podczas otwarcia. Organizatorzy twierdzą, że to najważniejsze wydarzenie światowych targów przemysłowych.

Koncentrując się na rozwiązaniach w zakresie sztucznej inteligencji i transformacji energetycznej, targi przemysłowe wyznaczają ważne priorytety, powiedział polityk Partii Socjaldemokratycznej. Niedroga energia i więcej innowacji są warunkiem wstępnym zwiększenia produktywności i wzrostu gospodarczego. Wymaga to inteligentnych rozwiązań AI, takich jak te prezentowane na targach: „maszyny, które wyręczają nas w prostych zadaniach, dzięki czemu pracownicy mogą przejść na bardziej wykwalifikowane stanowiska”.

Jak głośno podkreślał Prezes Targów Jochen Köckler NDR: Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu konkurencyjności branży w przyszłości. „Sztuczna inteligencja jest kluczem do konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu”. Pomimo niedoboru siły roboczej daje to branży szansę na rozwój, powiedział Kockler. Na targach zaprezentowany zostanie asystent sztucznej inteligencji, który umożliwia sterowanie robotami przemysłowymi za pomocą głosu. Można także zobaczyć urządzenia automatycznie wykrywające awarie lub systemy samodzielnie planujące ich konserwację.

READ  Poszukuje pracowników: Polska przeżywa boom gospodarczy pomimo Corona

Ponad 500 wystawców na wodorze

Na targach reprezentowanych jest także kilka firm technologicznych, w tym Microsoft, Google, Amazon Web Services, Dell, SAP, Siemens i Bosch. Istnieje również wiele średnich firm i ponad 300 start-upów. Tylko do branży wodorowej należy ponad 500 wystawców. „Oznacza to, że Hannover Messe jest w tym temacie światowym liderem” – powiedział Kokler, szef targów.

Mając na uwadze ten cel, celowo wybrano także Norwegię, tegoroczny kraj partnerski. Dzięki bogatej elektrowni wodnej kraj jest w stanie dostarczyć duże ilości zielonego wodoru, czyli wodoru przyjaznego dla klimatu.

Dużo biurokracji

Ostatnio w gospodarce pojawiła się krytyka ze względu na nadmierną biurokrację i wysokie ceny energii. Z punktu widzenia branży zagraża to atrakcyjności lokalizacji, szczególnie w porównaniu z innymi regionami, takimi jak USA. „Nowoczesna polityka dostaw oznacza w sposób naturalny, że staliśmy się szybsi i prostsi” – podkreślił Scholz. „Ograniczenie biurokracji nic nie kosztuje, a wiele daje”.

Komisja Europejska pracuje również nad likwidacją przepisów przy wsparciu rządu federalnego. „To również prawda, ponieważ większość biurokratycznych przepisów pochodzi z Brukseli”. Celem jest zmniejszenie o co najmniej jedną czwartą liczby raportów, które przedsiębiorstwa muszą składać zgodnie z przepisami unijnymi.

Ceny energii są bardzo wysokie

Jeśli chodzi o ceny energii, rząd federalny rozważa również, w jaki sposób nadal zapewniać wsparcie energochłonnym przedsiębiorstwom. Niedawno szef Stowarzyszenia Przemysłu Elektrycznego i Cyfrowego ZVEI Günter Kegel skrytykował fakt, że pomimo spadku ceny energii są w dalszym ciągu zbyt wysokie dla energochłonnych przedsiębiorstw.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, która po raz pierwszy przemawiała podczas otwarcia targów, zgodziła się ze Scholzem. Tylko jeśli Europa stanie się prostsza, szybsza i tańsza, obiekt przetrwa w obliczu coraz silniejszej globalnej konkurencji. „Najważniejsze jest zmniejszenie obciążeń przedsiębiorstw i zmniejszenie biurokracji”. Należy także zwiększyć prędkość energii wiatrowej.

Continue Reading

Economy

Ciężarówka bez kierowcy na autostradzie A96 do Landsbergu

Published

on

Ciężarówka bez kierowcy na autostradzie A96 do Landsbergu
  1. Strona główna
  2. lokalny
  3. Landsberga

Naciska

Samojezdne ciężarówki jeżdżą teraz także na autostradzie A96 pomiędzy Monachium a Landsbergiem. © Człowiek

MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem, który otrzymał zezwolenie na testy autonomicznych ciężarówek na niemieckich autostradach. Trasa testowa biegnie z Norymbergi przez Monachium do Ulm i Landsberg. W Lechstadt znajduje się zarówno Centrum Testów Mobilności ADAC (Penzing), jak i Centrum Logistyczne EDEKA.

Landsberg – „Wymagana do tego technologia była przez pewien czas testowana w Centrum Testów Mobilności ADAC w Penzing” – wyjaśnia dr inż. Reinhard Kölke, dyrektor Centrum Technologicznego ADAC w Landsbergu.

Federalny Minister Transportu dr. Volker Wessing wraz z dyrektorem generalnym MAN Alexandrem Vlaskampem towarzyszył w dziewiczym locie na krótkim odcinku między Alershausen a Vorholzen. Według firmy MAN w firmie MAN i jej spółce macierzystej TRATON Group nad tematyką „jazdy autonomicznej” pracuje 500 inżynierów. Zarejestrowano już ponad 130 patentów.

Trasa testowa MAN do Landsbergu – autonomiczna ciężarówka na autostradzie A96

Autonomiczna jazda ciężarówką – zacznij
Federalny Minister Transportu dr. Udział wzięli Volker Wessing i dyrektor zarządzający MAN Alexander Vlaskamp (po lewej). © Człowiek

Samobieżne ciężarówki mogą potencjalnie zapobiegać wypadkom związanym ze zmęczeniem, usprawniać transport i zaradzić niedoborowi 100 000 kierowców ciężarówek.

Samodzielna jazda - ciężarówka - tor testowy
Samobieżne ciężarówki można testować na czerwonych odcinkach autostrady – na trasie A96 do Landsberg. © Człowiek

Z Biuletyn Crespota Codziennie na koniec dnia lub z nowym Aplikacja „Crespot”. Zawsze na bieżąco z najważniejszymi historiami.

READ  Główna fabryka Volkswagena niewykorzystana: Rada Biznesu dla większej liczby samochodów elektrycznych z Wolfsburga
Continue Reading

Trending