Connect with us

Economy

Traktat Karty Energetycznej: Koniec z inwestorami – przed ochroną klimatu

Published

on

Traktat Karty Energetycznej: Koniec z inwestorami – przed ochroną klimatu

17.10.2022 – Negocjacje w sprawie reformy Traktatu Karty Energetycznej zakończyły się rozczarowaniem pod koniec czerwca. Obrońcy klimatu skarżyli się, że dekada nadal chroni inwestycje w paliwa kopalne. Teraz Polska i Hiszpania ponoszą konsekwencje – i wychodzą z porozumienia klimatycznego. Włochy były pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który wycofał się z umowy, znanej również jako Traktat Karty Energetycznej (ECT), w 2016 roku.

Polski parlament zdecydował 6 października, a hiszpański 12 października o wycofaniu się z traktatu. Polska uzasadniła odejście stwierdzeniem, że klauzula ochrony inwestorów podważa prawo UE i narusza podstawę zaufania do wspólnej współpracy na szczeblu UE. Europejski Trybunał Sprawiedliwości już we wrześniu 2021 r. uznał TKE za nieskuteczne w sporach między europejskimi państwami członkowskimi. Jednak specjalne postępowanie arbitrażowe trwało do tej pory.

Hiszpański rząd skrytykował fakt, że niedawno zatwierdzona reforma nadal chroni projekty kopalne, donosi Monachijski Instytut Środowiska. Oba kraje rozpoczęły już proces wycofywania, ale nadal należy podjąć kroki polityczne, zanim wycofywanie stanie się ostateczne.

Niezgodne z globalnymi celami klimatycznymi

Na początku 2020 r. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu ustalił, że ECT jest niezgodne z globalnymi celami klimatycznymi i Europejskim Zielonym Ładem. Nawet obecny raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu opisuje ECT jako metodę przemysłu kopalnego mającą na celu zapobieganie ochronie klimatu. Dlatego organizacje społeczeństwa obywatelskiego, naukowcy i politycy w wielu krajach od lat wzywają ich kraje do wycofania się z traktatu.

W ostatnich latach inwestorzy wielokrotnie pozywali państwa na podstawie TKE o środki ochrony klimatu. Inwestorzy zinterpretowali ustawy promujące zieloną transformację, takie jak wycofywanie węgla i wycofywanie broni jądrowej w Niemczech, jako konfiskatę, a niektóre z nich odniosły sukces.

Im więcej wychodzi, tym lepiej

Sąd arbitrażowy orzekł w sierpniu, że Włochy zapłaciły odszkodowanie w wysokości ponad 250 milionów euro. W 2015 r. rząd postąpił zgodnie z inicjatywą obywatelską i zakazał wydobycia ropy na wodach do dwunastu mil od wybrzeża Włoch. Według trybunału arbitrażowego oznaczałoby to przepadek firmy naftowo-gazowej Rockhopper Explorations. Firma planowała projekty zagraniczne.

READ  Utrata akcji DWS: DWS Deutsche Bank odnotowuje spadek zysków w 2023 r. – nowe badanie

Chociaż Włochy faktycznie rozwiązały umowę w 2016 roku, nadal mogła zostać pozwana na podstawie TKE. Ponieważ traktat stanowi, że państwa muszą nadal odpowiadać przed trybunałami arbitrażowymi za decyzje podjęte przed wystąpieniem 20 lat po wystąpieniu z traktatu. Tak więc Pia Eberhardt z Europejskiego Obserwatorium Biznesu zaleciła, aby wiele krajów, a najlepiej cała Unia Europejska, odeszło już na początku 2021 roku. W ten sposób kraje odzyskały możliwość porozumienia się między sobą w sprawie sporów sądowych bez uciekania się do specjalnych paneli arbitrażowych.

Po tym, jak w tym roku prawdziwa reforma ponownie się nie powiodła, wezwania do opuszczenia Unii Europejskiej są po raz kolejny głośniejsze. Działacze klimatyczni przenieśli także 12 europejskich rządów, w tym Niemcy, do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. TKE jest nie do pogodzenia ze zrównoważoną gospodarką i narusza międzynarodowe zobowiązania klimatyczne. Rezygnacje mogą oznaczać początek końca TKE i ostatecznie położyć kres inwestorom przed ochroną klimatu. JB

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Utrata akcji DWS: DWS Deutsche Bank odnotowuje spadek zysków w 2023 r. – nowe badanie
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Co decyduje o sukcesie polskiego paczkomatu

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Polska planuje wejść w energetykę jądrową
Continue Reading

Trending