Connect with us

Economy

Sankcje wobec Rosji: Polska ze wszystkich miejsc wpadła w energetyczną pułapkę Putina

Published

on

Sankcje wobec Rosji: Polska ze wszystkich miejsc wpadła w energetyczną pułapkę Putina

drWzajemne wyrażanie przyjaźni nigdy nie było tak żywe. Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski został w środę przyjęty z najwyższymi odznaczeniami wojskowymi podczas swojej pierwszej oficjalnej wizyty państwowej w Polsce. On, prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki w najgorętszych słowach potwierdzili przyjaźń między obydwoma krajami.

Tak naprawdę żaden inny kraj w Europie nie był tak oddany Ukrainie od początku wojny – politycznie, militarnie i humanitarnie: Polska przyjęła w ciągu roku dziewięć milionów ukraińskich uchodźców; Mieszka tam nadal około 1,5 miliona osób, a do polskich szkół uczęszcza około 200 000 ukraińskich dzieci.

Na szczeblu międzynarodowym polski rząd zabiega obecnie o nałożenie ostrych sankcji na Rosję. Od wybuchu wojny pchnęło to inne kraje Unii Europejskiej, które ją poprzedziły, od jednej decyzji o nałożeniu sankcji do drugiej. Polskie kierownictwo nie wstydziło się także wdawać się w konflikty ze Stanami Zjednoczonymi, np. w sporze o maksymalny poziom cen ropy.

Więcej o sankcjach wobec Rosji

Elektrownia jądrowa Essar 2 ma zakończyć działalność w połowie kwietnia

Przyjazna Rosja: uczestnicy Wielkanocy w Hamburgu, marzec 2022

Kryzys ruchu pokojowego

Podczas wizyty Zełenskiego Duda powiedział, że jeśli chodzi o przeszłość obu krajów, rozmawiali ze sobą „bez tabu”. Polski prezydent pozostaje jednak niechętny do poruszania ze swoim ukraińskim odpowiednikiem nieprzyjemnego tematu: faktu, że Polska w dalszym ciągu przekazuje Rosji setki milionów euro.

Przeczytaj także

Na krótko przed wizytą wysokiego szczebla w Warszawie okazało się, że Polska jest największym unijnym odbiorcą rosyjskiego gazu skroplonego, pomimo wojny na Ukrainie. Tylko w zeszłym roku polscy klienci wydali na rosyjski LPG 710 mln euro. Stanowi to prawie dwie trzecie rosyjskiego handlu LNG w UE. Takie są wyniki badania przeprowadzonego przez ośrodek badań nad transformacją energetyczną Energii Forum.

READ  Rekordowa liczba obcokrajowców przeniosła się do Danii za pracą

LPG, znany również w Niemczech jako gaz samochodowy, to gaz płynny składający się głównie z butanu i propanu. Jak sugeruje niemiecka nazwa, służy on przede wszystkim do napędzania samochodów. Nie należy go mylić ze skroplonym gazem ziemnym, który składa się głównie z metanu i który Niemcy i Unia Europejska w coraz większym stopniu importują, aby zastąpić rosyjski gaz ziemny.

Źródło: Infografika Welt

„W zeszłym roku średnio miesięcznie wydawaliśmy na LPG 280 mln zł (około 60 mln euro), a po inwazji rosyjskiej zakupy nie zostały ograniczone, ale wzrosły” – mówi Maciej Zanijević. Na potrzeby tego badania ocenił dane Europejskiego Urzędu Statystycznego Eurostat. Podobny rozwój można zaobserwować w krajach bałtyckich.

To delikatna sytuacja: kraje UE, które w wojnie na Ukrainie zajęły szczególnie zdecydowane stanowisko przeciwko Rosji, są największymi odbiorcami rosyjskiego LPG w UE. W sumie kraje Unii Europejskiej przekazały w ubiegłym roku Rosji około 1,1 miliarda euro na zakup gazu samochodowego. Za większość tego odpowiada Polska. Na kolejnych miejscach znajdują się Łotwa ze 112 mln euro, Bułgaria (91,3 mln euro) i Finlandia (56,7 mln euro).

W Niemczech autogaz odgrywa w miksie paliwowym jedynie wyspecjalizowaną rolę: według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego na początku roku zarejestrowanych było w tym kraju jedynie 327 tys. pojazdów zasilanych autogazem. Jednak w Polsce szczególnie duża liczba samochodów napędzanych jest gazem płynnym: około trzech milionów właścicieli samochodów korzysta z LPG; Politycy mówią nawet o 3,5 mln.

Około trzy czwarte importowanego LPG trafia do zbiorników

Pomimo solidarności Polski z Ukrainą właściciele uszkodzonych samochodów są uzależnieni od dostaw pochodzących z Rosji. Bo lokalne rafinerie są w stanie wyprodukować jedynie 16 proc. zapotrzebowania. Nie ma także możliwości zwiększenia wydobycia z istniejących złóż. „Aby zaspokoić zapotrzebowanie na gaz płynny, Polska jest skazana na import” – twierdzi autor badania Zanijewicz.

READ  Podwójne wycofanie firmy Edeka: problem dotyczy innego produktu

Ponadto polskie terminale LPG zlokalizowane są przede wszystkim na wschodzie kraju i przystosowane są do dostaw z Rosji i Białorusi. Gaz samochodowy dociera do Polski transportem drogowym i kolejowym. Tylko jedna trzecia dostarczana jest drogą morską, gdzie Polska może zwrócić się do innych dostawców.

Sytuację pogarsza fakt, że w Polsce praktycznie nie ma powierzchni magazynowej. Z badania wynika, że ​​zapasy wystarczają jedynie na cztery procent rocznego zużycia gazu skroplonego.

Przeczytaj także

Burmistrz Kijowa Witalij Kliczko podczas nabożeństwa żałobnego za poległych żołnierzy ukraińskich

Znaczenie skroplonego gazu ziemnego jest niewielkie w porównaniu z ogromnymi ilościami ropy i gazu, które Rosja dostarczała do Unii Europejskiej przed wybuchem wojny. Zanijevic nie chce jednak przyjąć takich argumentów. „Sprzedaż tego paliwa w dalszym ciągu generuje znaczące przychody dla rosyjskich producentów” – mówi. Ponadto zależność od Rosji czyni Polskę bezbronną: „Rosja może zostać sprowokowana do zaprzestania ekstradycji, aby wywołać kryzys w Polsce”.

Jego ustalenia wywołały kontrowersje polityczne w Polsce – zwłaszcza że polscy politycy wielokrotnie ostrzegali inne kraje UE, zwłaszcza Niemcy, przed dalszą izolacją gospodarczą Rosji. Politycy opozycji już zarzucają rządowi nietolerancję w stosunkach z Niemcami. Niedawno polski minister obrony Mariusz Puszak w wywiadzie telewizyjnym oskarżył Niemcy o wspomaganie Rosji miliardami dolarów w dziedzinie energii.

Autorzy badania wzywają obecnie Polskę do zaprzestania uzależnienia od dostaw rosyjskiego LPG. Wymaga to inwestycji w dodatkowe magazyny i przebudowę polskich terminali LPG, a także zwiększenia dostaw poprzez terminale w Belgii i Holandii. Po zabezpieczeniu alternatywnych dostaw UE mogłaby również nałożyć na Rosję embargo na LPG.

Tutaj możesz posłuchać naszych podcastów WELT

W celu przeglądania treści osadzonych konieczne jest uzyskanie Twojej odwołalnej zgody na przesyłanie i przetwarzanie danych osobowych, gdyż dostawcy treści osadzonych wymagają tej zgody jako zewnętrzni usługodawcy. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Ustawiając przełącznik w pozycji „Wł.”, zgadzasz się na to (z możliwością odwołania w dowolnym momencie). Obejmuje to również Twoją zgodę na przekazanie niektórych danych osobowych do państw trzecich, w tym do USA, zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) RODO. Możesz znaleźć więcej informacji na ten temat. W każdej chwili możesz odwołać swoją zgodę korzystając z klucza i prywatności na dole strony.

„All About Stocks” to codzienny przegląd giełdy prowadzony przez zespół redakcyjny firmy WELT. Codziennie od 7 rano z naszymi dziennikarzami finansowymi. Dla ekspertów giełdowych i początkujących. Zapisz się do podcastu na Spotify, Podcast Apple, Muzyka Amazona I Deezera. Lub bezpośrednio przez kanał RSS.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Olej słonecznikowy z Niemiec w Szwecji na wystawie: klienci są źli - „Werden vera…”

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Po wyborach w Polsce: Prezydent rozpoczyna rozmowy w sprawie utworzenia rządu
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Raport rynkowy: Pierwszy plus po trzech tygodniach strat na DAX
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending