Poczdam (dpa) – Premierzy Saksonii i Brandenburgii Michael Kretschmer (CDU) i Dietmar Wiedke (SPD) wezwali rząd federalny do przyspieszenia rozbudowy transgranicznych linii kolejowych do Polski. „Powinno wreszcie zacząć się teraz” – powiedział Kretschmer w środę po niemiecko-polskim „szczycie kolejowym” w Poczdamie. Chodzi przede wszystkim o połączenie szybkiej kolei pomiędzy Berlinem, Cottbus, Görlitz i Breslau. „Oczekujemy, że rząd federalny wdroży te rozwiązania” – powiedział Kretschmer. Zmarnowano ponad rok czasu i nic się nie wydarzyło.
Premier Brandenburgii powiedział także: „Tutaj musimy jechać szybciej”. Wezwał rząd federalny do jak najszybszej rozbudowy tzw. kolei wschodniej RB 26 pomiędzy Berlinem a Küstrin. „Europa Wschodnia powinna być bardziej widoczna w polityce federalnej” – stwierdził Wojdek.
Z punktu widzenia przedstawiciela grupy na kraj związkowy Berlin w Deutsche Bahn, Aleksandra Kaczmarka, sprawy idą do przodu. „Ale chcielibyśmy też być znacznie szybsi”. Komisarz rządu federalnego ds. kolei Michael Thurer (FDP) nie odniósł się bezpośrednio do krytyki Kretschmera w Poczdamie. Zaznaczył jednak wcześniej, że z krajami związkowymi nadal dyskutuje się o rozwiązaniach dla niektórych tras, jak np. Kolei Wschodniej czy rozbudowy połączenia Cottbus–Görlitz.
Premier Saksonii skrytykował fakt, że w „niedzielnych przemówieniach” podkreślano geopolityczne znaczenie Europy Wschodniej, ale pojawiły się problemy z realizacją. Połączenia kolejowe dużych prędkości są istotne dla rozwoju gospodarczego nowych krajów związkowych. Kretschmer powiedział, że zostały zawarte porozumienia z poprzednim rządem w sprawie szybkiego połączenia kolejowego. „Dlaczego to nie posuwa się do przodu?”
Zażądał także, aby planiści takich projektów mieli swoje biura w regionie – w Poczdamie, Cottbus i Görlitz. „Myślę, że fakt, że ludzie planujący takie projekty są w Bonn, tak daleko, a nie tutaj, jest oznaką, że sprawy nie idą dobrze”.
Woidke chce także kontynuować kampanię na rzecz szybkiego połączenia kolejowego między Berlinem, Cottbus, Görlitz i Wrocławiem. W innych krajach europejskich podróże szybką koleją do krajów sąsiednich są całkowicie normalne – powiedział we wtorek. „To powinno stać się normalnością także w Polsce i nadal będziemy o to walczyć” – dodał.
Jednocześnie Woidke podkreślił, że prace na przedłużeniu do Szczecina przebiegają zgodnie z harmonogramem i powinna zostać otwarta w 2025 r., czyli rok wcześniej niż planowano. Projekt ma także znaczenie dla zagospodarowania terenu przemysłowego w Schwedt i rafinerii ropy naftowej PCK.
Należąca do rządu federalnego spółka Deutsche Bahn ogłosiła, że między Berlinem a niektórymi polskimi miastami będzie kursować więcej pociągów dalekobieżnych. W przyszłości zamiast dotychczasowej pary pociągów pomiędzy Berlinem a Frankfurtem nad Odrą oraz Krakowem i Przemyślem będą kursować po dwa pociągi dziennie w każdym kierunku. Od czerwca na linii dalekobieżnej pomiędzy Berlinem, Poznaniem i Warszawą planowane jest dwugodzinne połączenie sześcioma parami pociągów. Droga pomiędzy Angermünde a granicą niemiecko-polską zostanie poszerzona do dwóch pasów ruchu, aby skrócić czas przejazdu pomiędzy Berlinem a Szczecinem. Celem jest, aby od 2026 roku lokalne pociągi z Berlina szybciej docierały do polskiego Bałtyku.
© dpa-infocom, dpa:230207-99-509793/4