Connect with us

Economy

Co Unia Europejska planuje stawić czoła wzrostowi cen gazu i energii elektrycznej?

Published

on

Wspólne zakupy gazu, nowe zasady dla rynku energii elektrycznej: Komisja Europejska rozważa daleko idące inicjatywy w odpowiedzi na gwałtowny wzrost cen gazu i energii elektrycznej. Jednocześnie debata ujawnia różnice między rządami UE w zakresie polityki energetycznej. W poniedziałek i wtorek ministrowie finansów UE omówili delikatną kwestię na spotkaniu w Luksemburgu. Jak Olaf Schultz, jego minister spraw zagranicznych. Ale najważniejsze stwierdzenie tego dnia padło 1600 kilometrów na północny wschód, w stolicy Estonii Tallinie.

tam Zrezygnowany Na wtorkowej konferencji prasowej przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen powiedziała, że ​​trzeba się zastanowić, czy iw jaki sposób można oddzielić cenę energii elektrycznej od ceny gazu. Ponadto szefowie państw i rządów muszą zająć się strategicznymi rezerwami gazu UE na szczycie za dwa tygodnie. Komisarz ds. gospodarczych von der Lenz, Paolo Gentiloni, był już wcześniej w Luksemburgu wytłumaczyćŻe jego agencja rozważa wspólne zakupy gazu dla krajów członkowskich – wyniki mogą zostać przedstawione w połowie grudnia, razem z innymi unijnymi przepisami dotyczącymi rynku energii. Ale jest jeszcze za wcześnie, aby poznać szczegóły.

Von der Leyen i Gentiloni otrzymali roszczenia z Hiszpanii i Francji. Hiszpański rząd przekonuje, że Unia Europejska powinna brać przykład z sukcesu wspólnego zamówienia na szczepionki przeciw Covid. Według Madrytu, gdyby związek zamawiał gaz w ten sposób, miałby większą siłę przetargową z dostawcami i mógłby gromadzić rezerwy strategiczne, które pomogłyby przeciwdziałać gwałtownym wzrostom cen.

Ponadto Hiszpania i Francja wzywają do zmiany zasad hurtowego rynku energii elektrycznej. Francuski minister finansów Bruno Le Maire Powiedziała Przed spotkaniem w Luksemburgu powiedział, że „nie akceptuje już uzależnienia cen prądu od cen gazu”. Wymagany jest „bezpośredni związek między średnim kosztem produkcji energii elektrycznej we wszystkich krajach a cenami płaconymi przez konsumentów”. Do tej pory najdroższa elektrownia ustalała cenę na europejskich rynkach energii elektrycznej.

READ  Börse Express - Viva Wallet nabywa 33,5% udziałów w firmie zajmującej się tworzeniem oprogramowania „N7 Mobile”

Francja czuje się poszkodowana, ponieważ ceny zależą od drogich elektrowni gazowych

Skutkuje to niższymi cenami, gdy popyt może zostać zaspokojony przez elektrownie wiatrowe, wodne, słoneczne i jądrowe o bardzo niskich kosztach operacyjnych. Ale w dzisiejszych czasach konieczne jest również spalanie drogiego gazu w elektrowniach: oznacza to, że ceny energii elektrycznej rosną wraz ze wzrostem cen gazu. Francuski minister Le Maire uważa to za szczególnie niesprawiedliwe, ponieważ jego kraj produkuje elektryczność stosunkowo tanio – dzięki licznym reaktorom jądrowym. Ponieważ jednak średnie krajowe koszty nie są jeszcze decydujące dla ceny energii elektrycznej, francuskie ceny zależą od drogich elektrowni gazowych „w Niemczech i gdzie indziej”, jak skarżył się Le Maire w zeszłym tygodniu. sieć.

Ten system był wielokrotnie wzywany w przeszłości – bez rezultatu. Ale teraz komisarz von der Leyen wysuwa tę samą krytykę. Wasz organ chce również przedstawić w przyszłym tygodniu tak zwany zestaw narzędzi: zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób państwa członkowskie mogą złagodzić krótkoterminowe konsekwencje wyższych cen dla konsumentów i przedsiębiorstw.

Dowody miały być pierwotnie przedstawione we wtorek, ale komisja chce nadal dzielić się pomysłami z rządami. Na spotkaniu ministerialnym komisarz Gentiloni podkreślił znaczenie „ograniczenia w czasie i ukierunkowania” tych krajowych programów pomocy oraz „poszanowania zasad rynku wewnętrznego i wsparcia”. Rządy Hiszpanii i Włoch obniżyły już podatki od energii, podczas gdy Francja ograniczyła ceny energii elektrycznej i gazu.

Fakt, że prezes Gentiloni von der Leyen jest również zamieszany w tę sprawę, pokazuje, jak poważnie komisja traktuje kryzys cen gazu. Nic dziwnego: w końcu debata na temat wpływu na obywateli może zagrozić częściom Zielonego Ładu, ambitnego unijnego programu ochrony klimatu. Przed spotkaniem ministerialnym polski rząd ostrzegł, że UE musi teraz „kompleksowo” rozważyć swoje społeczne konsekwencje, jeśli chodzi o pakiet ochrony klimatu, np. plan rozszerzenia handlu emisjami o mieszkalnictwo i transport. Propozycja Komisji spowodowała, że ​​benzyna, ropa i gaz byłyby droższe w ogrzewaniu. Wiele rządów i tak krytykowało to – nawet przed doświadczeniami ostatnich kilku tygodni.

READ  Eksplodujące ceny gazu ziemnego: równowaga między kwestiami klimatyczno-społecznymi niesie ze sobą materiały wybuchowe dla koalicji - Polityka

Paryż promuje i przedstawia krajową energię jądrową jako przyjazną dla klimatu alternatywę

Francja wykorzystuje również furię gazową jako pretekst do promowania energetyki jądrowej. „Jeśli mamy wygrać walkę ze zmianami klimatycznymi, potrzebujemy elektrowni jądrowych i większych inwestycji w energię jądrową”. Powiedziała Le Mer w Luksemburgu. Kwestią sporną w UE jest to, czy reaktory jądrowe należy uznać za zielone inwestycje. Komitet obecnie przygotowuje coś, co nazywa się Kategoria, obszerny katalog norm określających działalność gospodarczą przyjazną środowisku i klimatowi. W najbliższych tygodniach organ wprowadzi ustawę o ocenie energetyki jądrowej, a Le Maire chce wpłynąć na tę ustawę na jego korzyść. Inne rządy, takie jak Niemcy i Austria, odrzucają zieloną pieczęć reaktorów jądrowych.

Wydaje się, że Komisja planuje teraz stworzenie odrębnej kategorii dla elektrowni jądrowych i gazowych. Nie powinna być postrzegana jako ekologiczna, ale jako niezbędna technologia przejściowa o stosunkowo niskiej emisji gazów cieplarnianych. Z Paryża mówi się, że rząd francuski może żyć z tym kompromisem. Jednak Le Maire nadal chwalił korzyści płynące z energii jądrowej dla Unii Europejskiej. Lepiej dmuchać na zimne.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Black Swan: Palantir czeka kryzys złota i bitcoinów | biuletyn

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Raport rynkowy: inwestorzy strajkują kupujących | tagesschau.de
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Eksplodujące ceny gazu ziemnego: równowaga między kwestiami klimatyczno-społecznymi niesie ze sobą materiały wybuchowe dla koalicji - Polityka
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending