Connect with us

Economy

Nowe przepisy: polscy przewoźnicy przenoszą się do Brandenburgii

Published

on

nowe ustawodawstwo

Polskich przewoźników przyciąga Brandenburgia


dźwięk: b | zdjęcie: DBA / Friedrich Bangert

Coraz więcej firm transportowych z Polski rejestruje się w Brandenburgii. Ze względu na nowe przepisy, prowadzenie biznesu w Polsce jest mało opłacalne. Jednak wielu kierowców ciężarówek z tych firm nie może pracować w Niemczech. przez Magdalenę Dercz

Polski spedytor Piotr Kaczmarek z Nowego Tomyśla kilka dni temu zarejestrował swoją firmę transportową Transbud w Niemczech. Wpisuje się więc w trend gospodarczy: polscy przewoźnicy przenoszą swoją działalność do Brandenburgii i innych części Republiki Federalnej. „W Niemczech warunki prowadzenia działalności gospodarczej są bardziej stabilne i przewidywalne” – wyjaśnia Kachmarek.

Spedytor mówi, że praca w jego ojczystym kraju już dla niego nie działa. Po pierwsze dlatego, że teraz zatrudnienie kierowców ciężarówek z powrotem do kraju kosztuje dużo po tym, jak polski rząd wprowadził od początku lutego nowy system podatkowy – znany jako „Polski System”. Z drugiej strony, bo 21 lutego wejdą w życie nowe unijne przepisy, które utrudnią polskim przewoźnikom konkurencyjne działanie na rynku niemieckim. – W Polsce panuje obecnie chaos i właśnie dodawany jest pakiet mobilności – mówi Kaczmarek.

Czasy bezczynności, koszty pracy i problem z parkowaniem

„Pakiet Mobilności” to słowo, którego się obawiają spedytorzy z Europy Wschodniej. Zawiera wiele nowych regulacji w zakresie regulacji socjalnych, rekrutacji pracowników przez kierowców zawodowych, dostępu do rynku i zawodu. Od przyszłego poniedziałku zaczną obowiązywać również nowe przepisy dotyczące żeglugi przybrzeżnej. W związku z tym każdy kierowca ciężarówki musi zrobić czterodniową przerwę po wypełnieniu trzech wniosków w Niemczech.

„Dla większości z nas oznacza to przestój, płacenie kierowcy, nawet jeśli odpoczywa przez kilka dni, i problem z parkowaniem. Gdzie mamy parkować nasze wielkie ciężarówki na niemieckich autostradach? Brakuje do tego infrastruktury” – skarży się szef Transbudu. Piotra Kaczmarka.

Przeprowadzka do Niemiec jest tego warta

Dlatego teraz polscy przedsiębiorcy starają się pójść o krok dalej – i zarejestrować swoje firmy jako firmy niemieckie. To usuwa wszelkie przeszkody, jakie stwarza pakiet mobilności dla Europy Wschodniej.

– Faktycznie rejestrujemy coraz więcej polskich firm – mówi Rainer Jenelek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Planowania Regionalnego Brandenburgii. „Od dwóch lat, od ogłoszenia pakietu mobilności, rośnie liczba polskich firm zakładanych w Brandenburgii”. Według Genilke w ciągu roku w Brandenburgii zarejestrowano około 50 firm. trend wznoszący.

Według Agnieszki Bollmann, konsultanta firmy z Frankfurtu nad Odrą, polscy przedsiębiorcy stoją w kolejkach i są wydalani z Polski od czasu wejścia w życie nowego systemu podatkowego. – Zawieranie umów w Niemczech i zatrudnianie ich za minimalną pensję w Niemczech jest warte znacznie więcej niż zatrudnianie pracowników w Polsce i branie na siebie wszystkich nowych obciążeń podatkowych – mówi. Ręce Pullmana są pełne rekordów.

Większość kierowców nie jest obywatelami UE

Rekrutacja pracowników to kolejne wyzwanie dla polskich firm zarejestrowanych w Niemczech. Ponieważ ich kierowcy – głównie z Ukrainy lub Białorusi – nie mogą już pracować w Niemczech. 80 proc. siły roboczej polskich firm żeglugowych pochodzi spoza Unii Europejskiej.

To może stać się poważnym problemem, zdaniem Larsa Gothela, szefa Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Warszawie. „Musimy pamiętać, że drogowy ruch towarowy między Niemcami a Polską ma ogromny wpływ na życie gospodarcze. Polska jest liderem w Europie, jeśli chodzi o ruch towarowy i większość towarów, które przewożą tę trasę, trafia do Niemiec”.

Unikaj „bałaganu jak w Wielkiej Brytanii”.

Gothel zwraca uwagę na problem braku kierowców – AHK od dawna opowiada się za przepisami, które nie utrudniają zatrudniania kierowców. „Jeśli przepisy jeszcze bardziej pogorszą sytuację, naprawdę będziemy mieli wąskie gardła, które ustawodawca może być zmuszony do podjęcia działań”. Landesverband des Berliner und Brandenburger Verkehrsgewerbes eV LBBV zdaje sobie sprawę z problemu, przyznaje dyrektor zarządzający Eberhard Tief. „Poszukuje się rozwiązań” – dodaje.

Według konsultantów firmy, takich jak Agnieszka Bollmann, zatrudnianie osób spoza UE jako kierowców ciężarówek w Niemczech powinno być łatwiejsze. – W przeciwnym razie grozi nam podobny chaos w logistyce i na autostradach, jak to miało miejsce w Wielkiej Brytanii, kiedy kraj opuścił Unię Europejską – przewidywał konsultant z Frankfurtu.

Transmisja: Antena Brandenburg, 19 lutego 2022

READ  Ręce precz od polskiego węgla: protest przeciwko transformacji energetycznej w Warszawie
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Spółka-matka bankrutuje: 80 niemieckim sklepom internetowym może grozić wyginięcie

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Herta podnosi stopy procentowe: 10,5%. Rozszerzona zmienność 40 mln obligacji | Sporty
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Oto jak ważny dla niemieckiej gospodarki jest nasz sąsiad
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending