Connect with us

Economy

Problemy z zakupem biletów: ruch kolejowy w Europie wciąż dużo wie – Ekonomia

Published

on

Podróż pociągiem do innych krajów europejskich jest zaskakująco tania, jeśli dokonasz wcześniejszej rezerwacji, ale nadal istnieje wiele pułapek, które czekają na konsumentów przy zakupie biletów. To wynik tegorocznego testu kolejowego, zaprezentowanego w środę w Berlinie przez Verkehrsclub Deutschland (VCD). „Podróże koleją w Europie działają — jeśli wiesz, gdzie i jak szukać biletów”, mówi prezes federalnego VCD Kristen Harmann Tagesspiegel Background.

Diabeł często tkwi w szczegółach, zapewnia ekspert ds. kolei VCD Bastian Kettner. Na przykład włoska kolej Trenitalia oferuje tanie bilety online na przejazdy z Niemiec do Rzymu, ale bilety muszą być drukowane na specjalnie zaprojektowanych maszynach na stacjach kolejowych we Włoszech. Informacje, które nie są zupełnie nieistotne dla niemieckich podróżnych, są dobrze ukryte na stronie Trenitalia.

Sześć torów przetestowanych w sześciu krajach europejskich

Na potrzeby testu VCD szukało biletów kolejowych do Sztokholmu, Amsterdamu, Gdańska, Budapesztu, Rzymu i Marsylii. Sześć zbadanych tras rozpoczynało się od niemieckich miast Hamburga, Berlina, Monachium i Frankfurtu. Wycieczki były zawsze na wakacjach jesiennych.

Rezultat: każdy, kto szuka biletów na sześć do ośmiu tygodni przed podróżą, płaci około 40 euro za osobę na większości tras, chociaż możliwe są również ceny biletów między 20 a 60 euro. Na tydzień przed odlotem bilety na trasach zachodnioeuropejskich są znacznie droższe, a po Gdańsku i Budapeszcie wciąż można znaleźć kilka okazji. Wagony sypialne w popularnych pociągach nocnych często są już w pełni zarezerwowane.

[Wenn Sie alle aktuellen Entwicklungen zur Coronavirus-Pandemie live auf Ihr Handy haben wollen, empfehlen wir Ihnen unsere App, die Sie hier für Apple- und Android-Geräte herunterladen können.]

Jakość obsługi sprawdzonych portali rezerwacyjnych jest bardzo zróżnicowana. Na przykład polska firma kolejowa nie oferuje biletów przez własną sieć, ubolewa Bastian Kettner. Pasażerowie będą musieli rezerwować każdy lot osobno, chociaż nie będzie to możliwe w najbliższym czasie zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej. Ważne informacje dostępne są również wyłącznie w języku polskim na stronie PKP, a ceny podane są wyłącznie w złotówkach. Więc VCD tak naprawdę nie może polecić tej strony.

READ  Aktualizacja rynku oleju opałowego: dane Ministerstwa Energii obniżają ceny ropy naftowej

DB Navigator Deutsche Bahn pokazuje szczególnie dużą liczbę różnych połączeń, ale portal rezerwacyjny nie może przypisać taryfy do każdego z nich. Ponadto według VCD nie ma gwarancji najlepszej ceny. Alternatywnie istnieje prywatny dostawca Trainline, który współpracuje z większością europejskich kolei.

Trainline oferuje szczególnie tanie bilety w szczególności na trasie Frankfurt-Marsylia, ponieważ bramka łączy w sobie stawki oszczędnościowe DB i SNCF. Trainline nie współpracuje jednak z Węgierskimi Kolejami Państwowymi. MÁV oferuje najtańsze bilety na trasie Monachium-Budapeszt – przynajmniej dla osób prywatnych. Z drugiej strony rodziny podróżują taniej z biletami DB.

VCD proponuje publiczną platformę rezerwacji

Dla konsumentów obecna sytuacja jest dość kłopotliwa, zapewnia Christine Harman. Chcieli platformy rezerwacyjnej, dzięki której zapewnią sobie znalezienie najlepszego biletu. Tak więc VCD wzywa do stworzenia ogólnoeuropejskiej platformy rezerwacyjnej. Harman jest przekonany, że obecną sytuację można przezwyciężyć tylko wtedy, gdy przedsiębiorstwa kolejowe będą zmuszone do udostępniania danych dotyczących sprzedaży.

Ale wraz z reformą praw pasażerów w Unii Europejskiej na wiosnę to taka norma nie zgadzać się. — Nie ustąpimy tutaj — oświadczył Harman. VCD pragnie również kontynuować prace nad zapewnieniem prawa pasażerów do otrzymywania ciągłych biletów podczas podróży z kilkoma europejskimi przewoźnikami kolejowymi.

Aby ożywić ruch kolejowy w Europie, stowarzyszenie wzywa do zelektryfikowania większej liczby przejść granicznych. Bastian Kettner podkreśla, że ​​jest to również ważne, ponieważ istnieją alternatywne opcje w przypadku zamknięcia dróg. Na dłuższą metę Kettner chciałby europejskiego prawa, które związałoby ze sobą główne miasta kontynentu. Andreas Scheuer (CSU) pozostawił deklarację intencji przyszłemu ministrowi transportu Volkerowi Wessingowi (FDP) z „Trans-Europ-Express 2.0”.

Koleje w Europie muszą ściślej współpracować, domaga się VCD.Zdjęcie: Marijan Murad / dpa

Harman wezwał również koleje europejskie do ściślejszej współpracy w celu ustanowienia większej liczby połączeń transnarodowych. co zostało uzgodnione rok temu Sojusz nocnych pociągów dla kolei państwowych z Austrii, Szwajcarii, Francji i Niemiec uważa za dobry początek.

READ  Upadek Wall Street: przemowa Powella podsyca obawy związane z recesją

Deutsche Bahn powinna kupić wagony sypialne

Jednak na dłuższą metę nie wystarczy, jeśli Deutsche Bahn będzie obsługiwała wyłącznie pociągi nocne austriackiego ÖBB. Harman ma nadzieję, że przyszły rząd federalny wpłynie na zarząd DB, aby ponownie kupował samochody sypialne.

VCD sugeruje też, że Niemcy, podobnie jak Francja i Czechy, nie nakładają już podatku VAT na międzynarodowe podróże koleją – bo ta zasada dotyczy również europejskiego ruchu lotniczego. Ponadto Ceny torów kolejowych spadają Kettner może sobie wyobrazić, że chodzi o pociągi nocne lub finansowanie rozruchu nowych wagonów sypialnych.

„Niektóre pociągi nocne nie są samowystarczalne” – mówi. Finansowanie to umożliwi większej liczbie prywatnych usługodawców oferowanie pociągów nocnych. Widzi dobry znak, że czeska prywatna kolej Regiojet chce zaoferować nocny pociąg z Pragi przez Berlin do Amsterdamu i Brukseli od 2022 roku.

Ale jednocześnie ruch lotniczy musi także płacić za swoje prawdziwe koszty, „aby więcej ludzi w Europie mogło skorzystać z pociągu”, ostrzega Kirsten Haarmann.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Aktualna cena za litr oleju opałowego

Published

on

Aktualna cena za litr oleju opałowego

Berlin. Ceny oleju opałowego w dniu 2 maja 2024 r.: Czy cena za litr obecnie rośnie czy spada? Czy warto dziś kupować olej opałowy? Przegląd.

Konsumenci wykorzystujący olej opałowy do celów grzewczych uniknęli w ostatnim czasie znacznych skoków cen: pomimo międzynarodowych kryzysów, podwyżek podatków od CO2 i opłat drogowych ceny oleju opałowego utrzymują się na stabilnym poziomie. Ale czy zamawiać już teraz, czy poczekać na kolejną obniżkę cen? ile Olej opałowy Dzisiaj, 2 maja, przeczytaj nasze podsumowanie.

Ceny oleju opałowego w dniu 2 maja: Aktualne ceny za litr na dzień dzisiejszy

W zależności od dostawcy ceny oleju opałowego mogą się nieznacznie różnić. Istnieją również różne rodzaje oleju opałowego – za olej premium trzeba zapłacić więcej niż za wersję standardową. Istnieją jednak średnie wartości, które konsumenci powinni znać, aby porównać. Tabela pokazuje ceny na litr Różni usługodawcy i portale porównawcze. Ale to samo dotyczy tutaj: ceny oleju opałowego zmieniają się regularnie. Codziennie aktualizujemy harmonogram.

Tucson esyolej
Ceny oleju opałowego na dzień 26 kwietnia 1,04 euro 1,01 euro
Ceny oleju opałowego na dzień 29 kwietnia 1,04 euro 1,00 euro
Ceny oleju opałowego na dzień 30 kwietnia 1,04 euro 1,00 euro
Ceny oleju opałowego od 1 maja 1,04 euro 1,00 euro
Ceny oleju opałowego od 2 maja 1,02 euro 0,99 euro

nadaje się do: Ceny oleju opałowego do 26 kwietnia

Na początku kwietnia ceny oleju opałowego wzrosły w porównaniu z obecnymi aż o pięć centów za litr. Przy normalnej wielkości zamówienia wynoszącej 3000 litrów powoduje to różnicę w cenie aż do 150 euro. Ale ostatnio prawie nic się nie działo zmianyJak wyraźnie pokazuje nasza tabela.

Przeczytaj także: Ceny oleju opałowego 2024 – Insider branży podaje pierwszą prognozę

READ  DAX rośnie przed przemówieniem Powella: Na co inwestorzy mogą teraz liczyć

Ceny oleju opałowego w Niemczech: rankingi ekspertów – kto powinien zareagować

„Ceny na niemieckim rynku oleju opałowego po raz pierwszy od marca spadły poniżej 100 euro. […] „Trzeba spojrzeć na lipiec ubiegłego roku, aby zobaczyć trwały spadek cen” – stwierdził w swoim raporcie Stephen Buckold. Skomentuj „Easywell”. Ekspert radzi zatem konsumentom: „Jeśli i tak będziesz musiał wkrótce złożyć zamówienie, już teraz możesz znaleźć atrakcyjne warunki”.

projekt cena
amerykańska ropa naftowa 79,54 dolarów za baryłkę
Ropa z Morza Północnego 84,05 dolarów za baryłkę
Olej napędowy (olej napędowy) 753,00 USD za tonę
1 euro = 1,07 dolara

Dane pochodzą z HeizOel24 (stan na 2 maja 2024 r.)

Ceny oleju opałowego w skrócie: prognoza i rozwój – na to warto już teraz zwrócić uwagę

Przewidywanie cen paliw grzewczych jest trudne – zwłaszcza, że ​​trudne jest uwzględnienie kryzysów międzynarodowych i czynników cenowych. Orientacją są ceny oleju opałowego w ostatnich miesiącach i latach. Olej opałowy jest zwykle droższy w chłodniejszych miesiącach, ponieważ jest wtedy duże zapotrzebowanie. Wiosną i latem dostępne są tanie oferty dla konsumentów z ogrzewaniem olejowym. W poniższej tabeli mamy średnie Ceny oleju opałowego W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

data Ceny oleju opałowego za litr
2023
15 lutego 1,05 euro
15 Marca 0,98 euro
15 kwietnia 0,97 euro
15 maja 0,87 euro
15 czerwca 0,89 euro
15 lipca 0,91 euro
15 sierpnia 1,05 euro
15 września 1,15 euro
15 października 1,15 euro
15 listopada 1,09 euro
15 grudnia 1,05 euro
2024
15 stycznia 1,02 euro
15 lutego 1,05 euro
15 Marca 1,01 euro
15 kwietnia 1,04 euro

Oprócz czasu zamówienia ważną rolę odgrywa również dostawca. Wielu właścicieli domów i… gospodarz Zapytaj swojego stałego agenta – często powodem jest bliskość domu. Ale porównanie jest opłacalne, zwłaszcza w czasach niestabilnych cen energii. Pomocne mogą być porównywarki takie jak „esyoil”. Najtańsza oferta jest ustalana na podstawie informacji takich jak kod pocztowy i zamawiana ilość. Oprócz kosztów oleju opałowego należy zawsze zwracać uwagę na potencjalne koszty dodatkowe, takie jak stała cena za kilometr.

READ  Lekki plus DAX: Oczekujący inwestorzy

Najczęściej zadawane pytania dotyczące cen oleju opałowego

Jakie czynniki wpływają na cenę oleju opałowego?

Na ceny oleju opałowego wpływają różne czynniki – m.in.:

  • Światowe ceny ropy naftowej
  • Współczynnik konwersji
  • Podaż i popyt
  • Warunki pogodowe, takie jak upał
  • Wydarzenia polityczne, takie jak konflikt na Ukrainie

Dlaczego ceny oleju opałowego się zmieniają?

Ceny oleju opałowego mogą ulegać znacznym wahaniom – także dlatego, że są ściśle powiązane z cenami ropy naftowej na rynkach międzynarodowych. Na te z kolei duży wpływ mogą mieć wydarzenia globalne, takie jak niestabilność polityczna, warunki pogodowe, zmiany w polityce finansowej i zmiany popytu.

Jak obniżyć koszty ogrzewania?

Opcji jest kilka – m.in.:

  • Poprawa efektywności energetycznej domu – na przykład poprzez izolację
  • Używaj energooszczędnych urządzeń i lamp
  • Regularna konserwacja systemu grzewczego
  • Świadome obchodzenie się z temperaturą pokojową

Kiedy najlepiej zamówić olej opałowy?

Generalnie latem ceny oleju opałowego są często niższe. W tych miesiącach zapotrzebowanie jest zwykle niższe niż zimą. Należy jednak pamiętać, że na tę ogólną tendencję mogą mieć wpływ inne czynniki, takie jak wydarzenia geopolityczne lub zmiany w wydobyciu ropy naftowej.

Gdzie mogę znaleźć aktualną cenę oleju opałowego?

Aktualne ceny oleju opałowego można znaleźć na różnych portalach porównywalnych. Informacji mogą także udzielić lokalni sprzedawcy oleju opałowego. Uwaga: Informacje są zawsze aktualne i mogą ulec zmianie.

Czy zamawianie większych ilości oleju opałowego ma sens?

Hurtowy zakup oleju opałowego może często skutkować niższą ceną. Ponieważ wielu dostawców oferuje zniżki ilościowe. Należy jednak wziąć pod uwagę również pojemność magazynu i zużycie.

Jak wahania kursów walut wpływają na ceny oleju opałowego?

Ponieważ na rynku światowym ropa naftowa jest generalnie sprzedawana w dolarach amerykańskich, wahania kursów walut mogą mieć wpływ na ceny oleju opałowego. Dla odbiorców oleju opałowego oznacza to: jeśli euro umocni się w stosunku do dolara amerykańskiego, może to spowodować, że olej opałowy stanie się tańszy dla konsumentów w strefie euro – i odwrotnie.

READ  Steadier DAX - Azja giełda na czerwono - SYNLAB debiutuje na giełdzie - MTU zarabia nieco mniej niż się obawia - WACKER CHEMIE, BNP, Swiss Re, Saint-Gobain, Amazon, Twitter, w centrum uwagi

Jak uchronić się przed rosnącymi cenami oleju opałowego?

Niektórzy sprzedawcy detaliczni oleju opałowego oferują umowy, w ramach których konsumenci mogą zgodzić się na stałą cenę za określoną ilość dostawy w określonym terminie. Może to uchronić przed przyszłymi podwyżkami cen, ale niesie także ryzyko konieczności płacenia wyższej kwoty, jeśli ceny oleju opałowego ponownie spadną. Ponadto wydajne systemy grzewcze i dobra izolacja mogą zmniejszyć zużycie, a tym samym koszty paliwa.

Jak przydatne są internetowe porównywarki cen oleju opałowego?

Porównania cen oleju opałowego online mogą być bardzo przydatne, ponieważ pozwalają uzyskać przegląd aktualnych cen u różnych dostawców. Pozwalają znaleźć najtańszą ofertę i sprawdzić, czy ceny w danym regionie odpowiadają ogólnej tendencji rynkowej. Jednak oprócz ceny należy wziąć pod uwagę także jakość oleju opałowego i niezawodność dostawcy. Czasami mogą wystąpić dodatkowe koszty, takie jak opłaty za dostawę, które nie zawsze są wliczone w pierwotną cenę.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę zamawiając olej opałowy?

Klienci oleju opałowego powinni przy składaniu zamówienia wziąć pod uwagę kilka punktów, a mianowicie:

  1. Aktualne ceny oleju opałowego i możliwe zmiany cen
  2. Oczekiwane zużycie i pojemność magazynowania
  3. Jakość oleju opałowego Jakość oleju opałowego – musi spełniać wymagania systemu grzewczego
  4. Mogą obowiązywać dodatkowe koszty, takie jak dodatkowe opłaty za dostawę.
  5. Dostawca musi mieć dobrą reputację, a proces dostawy musi przebiegać sprawnie – ważne jest dobre przygotowanie

Jak cena dwutlenku węgla wpływa na ceny oleju opałowego?

Cena certyfikatów CO2 jest istotnym czynnikiem wpływającym na cenę paliw kopalnych – w tym oleju opałowego. Jeśli przedsiębiorstwa muszą płacić za emisję dwutlenku węgla, prowadzi to do wyższych kosztów produkcji i dostawy oleju opałowego. Firmy zazwyczaj przerzucają te dodatkowe koszty na konsumentów. Dlatego też wzrost cen dwutlenku węgla może skutkować także wzrostem cen oleju opałowego dla właścicieli domów. Alternatywą mogą być ekonomiczne systemy grzewcze lub systemy całkowicie odnawialne, takie jak pompa ciepła.

Continue Reading

Economy

Produkcja profili aluminiowych w Polsce: motor polskiej gospodarki

Published

on

Produkcja profili aluminiowych w Polsce: motor polskiej gospodarki

Polska jest jednym z wiodących producentów profili aluminiowych w Europie. Przemysł odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce, tworząc miejsca pracy i przyczyniając się do rozwoju wielu sektorów. W artykule przyjrzymy się bliżej produkcji profili aluminiowych w Polsce oraz omówimy jej historię, stan obecny i perspektywy na przyszłość.

Historia produkcji profili aluminiowych w Polsce

Produkcja z Profile aluminiowe Polska ma długą historię sięgającą lat 60. XX wieku. Powstały wówczas na Górnym Śląsku pierwsze huty aluminium, a wraz z rozwojem gospodarki socjalistycznej przemysł przeżywał dynamiczny rozwój. Po przemianach politycznych w 1989 roku wiele państwowych hut zostało sprywatyzowanych, a na rynek weszły nowe prywatne firmy.

reklama

Obecnie w Polsce działa kilkudziesięciu producentów profili aluminiowych. Głównymi ośrodkami produkcji profili aluminiowych w Polsce są:

  • Górny Śląsk: W tym regionie zlokalizowana jest największa w Polsce huta aluminium – Huta Aluminium Konin. Oprócz Huty Aluminium Konin w regionie działa szereg innych fabryk produkujących profile aluminiowe.
  • Wielkopolska: W Wielkopolsce działa szereg firm zajmujących się produkcją profili aluminiowych do różnorodnych zastosowań m.in. w budownictwie, motoryzacji czy meblarstwie.
  • Dolny Śląsk: Na Dolnym Śląsku działa kilku znaczących producentów profili aluminiowych, m.in. KGHM Polska Miedź SA i Aleris Aluminium.

Aktualny stan branży

Polska jest obecnie jednym z największych producentów profili aluminiowych w Europie. W 2023 roku produkcja osiągnęła poziom około 1,2 mln ton, co stanowiło około 5% produkcji światowej. Profile aluminiowe eksportujemy z Polski na cały świat, a głównymi odbiorcami są Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania.

Polska branża produkcji profili aluminiowych jest nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się. Firmy inwestują w nowe technologie i maszyny, dzięki czemu mogą zwiększać swoją efektywność i produktywność. Ważną rolę odgrywa także jakość produktu, która przekłada się na jego konkurencyjność na rynku światowym.

czynniki sukcesu

Sukces produkcji polskich profili aluminiowych zależy od kilku filarów. Po pierwsze, polskie firmy korzystają z wysokiej jakości surowców, czyli wytapiania aluminium. Po drugie, stosowane są nowoczesne technologie produkcji, które zapewniają wysoką wydajność i precyzję. Po trzecie, polskie firmy oferują konkurencyjne ceny, co czyni ich produkty atrakcyjnymi dla klientów na całym świecie.

READ  DAX rośnie przed przemówieniem Powella: Na co inwestorzy mogą teraz liczyć

Istotnym czynnikiem jest także położenie geograficzne Polski. Bliskość rynków Europy Zachodniej oraz dostęp do portów morskich ułatwia eksport produktów.

Znaczenie produkcji profili aluminiowych dla polskiej gospodarki

Produkcja profili aluminiowych odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Przemysł tworzy tysiące miejsc pracy i przyczynia się do rozwoju wielu sektorów takich jak: b. Przemysł budowlany, przemysł samochodowy, przemysł meblarski i przemysł transportowy.

Ponadto produkcja profili aluminiowych jest ważnym źródłem dochodów państwa. W 2023 roku wartość eksportu profili aluminiowych z Polski wyniosła około 5 miliardów złotych.

Prognozy na przyszłość

Pomimo dynamicznego rozwoju, produkcja profili aluminiowych w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami. Jednym z tych wyzwań jest rosnąca konkurencja ze strony innych krajów, takich jak Chiny i Indie. Kolejnym wyzwaniem są wysokie ceny energii, które są ważnym czynnikiem kosztowym w produkcji aluminium.

Pomimo tych wyzwań perspektywy dla tej branży są optymistyczne. Oczekuje się, że w nadchodzących latach światowy rynek profili aluminiowych będzie się rozwijał, co będzie stanowić impuls do rozwoju branży. Wzrostu spodziewają się zwłaszcza producenci profili aluminiowych stosowanych w budownictwie i przemyśle motoryzacyjnym.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do rozwoju branży jest wzrost świadomości ekologicznej. Aluminium jest materiałem w całości nadającym się do recyklingu, co czyni go atrakcyjnym materiałem dla producentów i konsumentów.

Wyzwania i perspektywy

Polska ma potencjał, aby stać się jednym z czołowych producentów profili aluminiowych na świecie. Aby to osiągnąć, konieczne jest ciągłe inwestowanie w nowoczesne technologie, podnoszenie kwalifikacji pracowników i poszukiwanie nowych rynków zbytu.

streszczenie

Produkcja profili aluminiowych w Polsce to silna i dynamicznie rozwijająca się branża, która odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Przyszłość branży rysuje się obiecująco, a Polska ma szansę utrzymać pozycję jednego z czołowych producentów profili aluminiowych w Europie.

/Treść partnera/

Continue Reading

Economy

– Minus dwanaście procent: Inwestycje zagraniczne w Niemczech w dalszym ciągu spadają

Published

on

– Minus dwanaście procent: Inwestycje zagraniczne w Niemczech w dalszym ciągu spadają
Praca Minus dwanaście procent

Inwestycje zagraniczne w Niemczech nadal spadają

Wielu uważa projekt Tesli w Gruenheide za modelowy projekt dla inwestycji zagranicznych w Niemczech

Wielu uważa projekt Tesli w Gruenheide za modelowy projekt dla inwestycji zagranicznych w Niemczech

Źródło: Niemiecka Agencja Informacyjna/Jörg Carstensen

Według badania przeprowadzonego przez firmę doradczą EY inwestycje zagraniczne w Europie spadły: o 11% mniej niż przed pandemią korony. Niemcy utrzymały swoją pozycję w rankingach, jednak różnica w stosunku do prowadzącej Francji ponownie wzrosła.

IJak wynika z badania, w zeszłym roku międzynarodowi inwestorzy ponownie ograniczyli swoje zaangażowanie w Niemczech. W 2023 roku zagraniczne firmy ogłosiły 733 projekty inwestycyjne w tym kraju – o dwanaście procent mniej niż rok wcześniej. To najniższy poziom od 2013 roku i szósty z rzędu spadek, wynika z analizy firmy audytorsko-doradczej EY.

W europejskim porównaniu Niemcy pozostają na trzecim miejscu – ale różnica w stosunku do Primus France ponownie się zwiększyła. EY odnotowało tam o pięć procent mniej projektów, ale wciąż było ich 1194, a za nią plasowała się Wielka Brytania, kraj spoza UE, z 985 (plus sześć procent). Największą liczbę inwestycji zagranicznych w Niemczech EY odnotował w 2017 r. – 1124 projekty. Przed pandemią korony w 2019 r. było ich 971. EY prowadzi badanie od 2006 r. Nie podano informacji o wielkości inwestycji.

Prezes zarządu EY, Henrik Ahlers, uważa ten spadek za niepokojący: „To sygnał ostrzegawczy” – zacytowano go w oświadczeniu: „Niemcy pozostają w tyle, podczas gdy inne kraje europejskie rozwijają się bardziej dynamicznie. Od 2017 r. Liczba projektów inwestycyjnych w Niemczech spadła o 35%, w Wielkiej Brytanii spadek sięgnął w tym okresie 18%. Z drugiej strony Francja osiągnęła wzrost na poziomie 20 proc. „Francja jest największym zwycięzcą wyjścia Wielkiej Brytanii z UE Unia Europejska. Z drugiej strony Niemcy straciły więcej inwestycji niż Wielka Brytania.

Ahlers wskazuje kilka przyczyn słabych wyników Niemiec, w tym wysokie obciążenia podatkowe kraju, wysokie koszty pracy, drogą energię i biurokrację. „Skutek: spadają inwestycje, nastroje wśród konsumentów i przedsiębiorstw są fatalne, a gospodarka rozwija się słabiej niż w jakimkolwiek innym uprzemysłowionym kraju”.

Rozwój również osłabł w całej Europie, ale nie w takim stopniu jak w Niemczech. W 2023 roku liczba ogłaszanych projektów spadła o cztery proc., do łącznie 5694 projektów, przy czym największą dynamikę wykazały Turcja (plus 17 proc.) i Szwajcaria (plus 53 proc.). Jednak w całej Europie nadal brakuje poziomu sprzed pandemii. Liczba projektów była o 11 proc. niższa niż w 2019 r.

„Europa rozpaczliwie potrzebuje inwestycji zagranicznych, a to badanie powinno pobudzić cały kontynent” – stwierdziła Julie-Lynne Tiegland, ekspert EY. Wzmocniłoby to europejską gospodarkę poprzez stworzenie możliwości zatrudnienia, zachęcanie do innowacji i promowanie eksportu. „Należy teraz podjąć pilne działania, aby zapewnić Europie utrzymanie konkurencyjności w obliczu coraz bardziej zaciekłej konkurencji ze strony Stanów Zjednoczonych i Chin” – stwierdził Tiegland.

Amerykańscy inwestorzy wycofują się

W zeszłym roku amerykańskie firmy nadal były najważniejszymi inwestorami w Europie i Niemczech – ale liczba projektów spadła o 15 proc., a w tym kraju aż o 22 proc. Ahlers obwinia warte miliardy dolarów programy wsparcia, takie jak ustawa o redukcji inflacji (IRA). „Amerykańska polityka lokalizacyjna ma wpływ” – powiedział. „Wygląda na to, że amerykańskie firmy inwestują więcej u siebie, a mniej w Europie”.

Amerykańscy inwestorzy w żadnym wypadku nie wykluczyli Niemiec jako lokalizacji dla biznesu, ale ich zaufanie zostało zachwiane. Ahlers powiedział, że przywrócenie tego stanu rzeczy powinno być najwyższym priorytetem dla polityki i biznesu w Niemczech. Ale nie może tu chodzić o wyścig po wsparcie. Należy raczej poprawić ogólne warunki. Ahlers był jednak sceptyczny, czy uda się to szybko osiągnąć: „Problemy w Niemczech są głębokie i mają charakter strukturalny, więc odwrócenie trendu nie będzie możliwe z dnia na dzień”. Niezbędna jest rzeczywista reforma podatkowa i ograniczone regulacje.

READ  Lekki plus DAX: Oczekujący inwestorzy

Continue Reading

Trending