Podróż pociągiem do innych krajów europejskich jest zaskakująco tania, jeśli dokonasz wcześniejszej rezerwacji, ale nadal istnieje wiele pułapek, które czekają na konsumentów przy zakupie biletów. To wynik tegorocznego testu kolejowego, zaprezentowanego w środę w Berlinie przez Verkehrsclub Deutschland (VCD). „Podróże koleją w Europie działają — jeśli wiesz, gdzie i jak szukać biletów”, mówi prezes federalnego VCD Kristen Harmann Tagesspiegel Background.
Diabeł często tkwi w szczegółach, zapewnia ekspert ds. kolei VCD Bastian Kettner. Na przykład włoska kolej Trenitalia oferuje tanie bilety online na przejazdy z Niemiec do Rzymu, ale bilety muszą być drukowane na specjalnie zaprojektowanych maszynach na stacjach kolejowych we Włoszech. Informacje, które nie są zupełnie nieistotne dla niemieckich podróżnych, są dobrze ukryte na stronie Trenitalia.
Sześć torów przetestowanych w sześciu krajach europejskich
Na potrzeby testu VCD szukało biletów kolejowych do Sztokholmu, Amsterdamu, Gdańska, Budapesztu, Rzymu i Marsylii. Sześć zbadanych tras rozpoczynało się od niemieckich miast Hamburga, Berlina, Monachium i Frankfurtu. Wycieczki były zawsze na wakacjach jesiennych.
Rezultat: każdy, kto szuka biletów na sześć do ośmiu tygodni przed podróżą, płaci około 40 euro za osobę na większości tras, chociaż możliwe są również ceny biletów między 20 a 60 euro. Na tydzień przed odlotem bilety na trasach zachodnioeuropejskich są znacznie droższe, a po Gdańsku i Budapeszcie wciąż można znaleźć kilka okazji. Wagony sypialne w popularnych pociągach nocnych często są już w pełni zarezerwowane.
[Wenn Sie alle aktuellen Entwicklungen zur Coronavirus-Pandemie live auf Ihr Handy haben wollen, empfehlen wir Ihnen unsere App, die Sie hier für Apple- und Android-Geräte herunterladen können.]
Jakość obsługi sprawdzonych portali rezerwacyjnych jest bardzo zróżnicowana. Na przykład polska firma kolejowa nie oferuje biletów przez własną sieć, ubolewa Bastian Kettner. Pasażerowie będą musieli rezerwować każdy lot osobno, chociaż nie będzie to możliwe w najbliższym czasie zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej. Ważne informacje dostępne są również wyłącznie w języku polskim na stronie PKP, a ceny podane są wyłącznie w złotówkach. Więc VCD tak naprawdę nie może polecić tej strony.
DB Navigator Deutsche Bahn pokazuje szczególnie dużą liczbę różnych połączeń, ale portal rezerwacyjny nie może przypisać taryfy do każdego z nich. Ponadto według VCD nie ma gwarancji najlepszej ceny. Alternatywnie istnieje prywatny dostawca Trainline, który współpracuje z większością europejskich kolei.
Trainline oferuje szczególnie tanie bilety w szczególności na trasie Frankfurt-Marsylia, ponieważ bramka łączy w sobie stawki oszczędnościowe DB i SNCF. Trainline nie współpracuje jednak z Węgierskimi Kolejami Państwowymi. MÁV oferuje najtańsze bilety na trasie Monachium-Budapeszt – przynajmniej dla osób prywatnych. Z drugiej strony rodziny podróżują taniej z biletami DB.
VCD proponuje publiczną platformę rezerwacji
Dla konsumentów obecna sytuacja jest dość kłopotliwa, zapewnia Christine Harman. Chcieli platformy rezerwacyjnej, dzięki której zapewnią sobie znalezienie najlepszego biletu. Tak więc VCD wzywa do stworzenia ogólnoeuropejskiej platformy rezerwacyjnej. Harman jest przekonany, że obecną sytuację można przezwyciężyć tylko wtedy, gdy przedsiębiorstwa kolejowe będą zmuszone do udostępniania danych dotyczących sprzedaży.
Ale wraz z reformą praw pasażerów w Unii Europejskiej na wiosnę to taka norma nie zgadzać się. — Nie ustąpimy tutaj — oświadczył Harman. VCD pragnie również kontynuować prace nad zapewnieniem prawa pasażerów do otrzymywania ciągłych biletów podczas podróży z kilkoma europejskimi przewoźnikami kolejowymi.
Aby ożywić ruch kolejowy w Europie, stowarzyszenie wzywa do zelektryfikowania większej liczby przejść granicznych. Bastian Kettner podkreśla, że jest to również ważne, ponieważ istnieją alternatywne opcje w przypadku zamknięcia dróg. Na dłuższą metę Kettner chciałby europejskiego prawa, które związałoby ze sobą główne miasta kontynentu. Andreas Scheuer (CSU) pozostawił deklarację intencji przyszłemu ministrowi transportu Volkerowi Wessingowi (FDP) z „Trans-Europ-Express 2.0”.
Harman wezwał również koleje europejskie do ściślejszej współpracy w celu ustanowienia większej liczby połączeń transnarodowych. co zostało uzgodnione rok temu Sojusz nocnych pociągów dla kolei państwowych z Austrii, Szwajcarii, Francji i Niemiec uważa za dobry początek.
Deutsche Bahn powinna kupić wagony sypialne
Jednak na dłuższą metę nie wystarczy, jeśli Deutsche Bahn będzie obsługiwała wyłącznie pociągi nocne austriackiego ÖBB. Harman ma nadzieję, że przyszły rząd federalny wpłynie na zarząd DB, aby ponownie kupował samochody sypialne.
VCD sugeruje też, że Niemcy, podobnie jak Francja i Czechy, nie nakładają już podatku VAT na międzynarodowe podróże koleją – bo ta zasada dotyczy również europejskiego ruchu lotniczego. Ponadto Ceny torów kolejowych spadają Kettner może sobie wyobrazić, że chodzi o pociągi nocne lub finansowanie rozruchu nowych wagonów sypialnych.
„Niektóre pociągi nocne nie są samowystarczalne” – mówi. Finansowanie to umożliwi większej liczbie prywatnych usługodawców oferowanie pociągów nocnych. Widzi dobry znak, że czeska prywatna kolej Regiojet chce zaoferować nocny pociąg z Pragi przez Berlin do Amsterdamu i Brukseli od 2022 roku.
Ale jednocześnie ruch lotniczy musi także płacić za swoje prawdziwe koszty, „aby więcej ludzi w Europie mogło skorzystać z pociągu”, ostrzega Kirsten Haarmann.