Connect with us

Economy

„Ten kryzys to nowa szansa dla Europy” – DW – 25 maja 2020

Published

on

„Ten kryzys to nowa szansa dla Europy” – DW – 25 maja 2020

DW: Według oczekiwań Polska może przetrwać kryzys koronowy lepiej niż wszystkie kraje UE. Tak myślisz?

Jadwiga Emelowicz: Jeśli jest kompletna Kraje i sektory gospodarki W czasie kwarantanny żadne narzędzie, ani polityka fiskalna, ani pieniężna, nie będzie w stanie nic zmienić. Pierwsze dane na temat tego, jak polska gospodarka przetrwa ten trudny okres, napawają jednak optymizmem. Po pierwszych tygodniach „zamrożenia” zakładaliśmy, że stopa bezrobocia wzrośnie do znacznie wyższego poziomu. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że w obliczu korony żyjemy w stanie skrajnej niepewności. Wydaje się jednak, że gospodarka, która w dużym stopniu opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach i której podstawą jest rynek wewnętrzny, udowodniła swoją wartość w czasie kryzysu.

Powiedział pan kiedyś, że Polska może zyskać na kryzysie. Czy to nadal aktualne?

O ile wcześniej ruch antyglobalistyczny był ruchem społecznym na marginesie życia politycznego, dziś mają miejsce prawdziwe procesy deglobalizacji. Jednym z pierwszych zdań nowych planów odbudowy zaproponowanych przez Komisję Europejską jest konieczność przedefiniowania bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo nie ogranicza się do kwestii wojskowych, fizycznych, naftowych i gazowych, ale, jak teraz widzimy, obejmuje również środki ochrony, odzież ochronną i środki dezynfekcyjne, których produkcję na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci stopniowo przenosiliśmy poza Europę. Odbudowa lokalnych łańcuchów wartości będzie znakiem rozpoznawczym na co najmniej najbliższe dziesięć lat. Tutaj mamy swoje umiejętności. W Polsce działa wielu podwykonawców branży samochodowej czy meblarskiej, którzy produkują głównie na rynek niemiecki. Nasi informatycy pracują na wielu rynkach na całym świecie.

„Deglobalizacja” oznacza upadek Chin i wzrost Niemiec – czy bez Niemiec?

Polscy rolnicy oferują wiele lokalnemu rynkowiFoto: Photo Alliance/NurPhoto/A. Fedac

Na początku epidemii mówiono, że ze względu na kwarantannę w Polsce będzie brakować żywności. Ale Polska jest jednym z największych producentów żywności w Europie. 85 proc. żywności znajdującej się na polskim rynku jest produkowane w Polsce. Mamy cały łańcuch, od pola do stołu. Ale w tym czasie otrzymaliśmy telefony z Portugalii, gdzie rynek żywności jest uzależniony od importu, z pytaniem, ile możemy dostarczyć.

READ  Paliwo na stacji benzynowej wreszcie jest tańsze? Ceny ropy są prawie tak niskie, jak przez cały rok

Pytają, czy to będzie tylko Polska. Nie, ponieważ na nie patrzymy Wypowiedzi Macrona i Merkel Albo mój kolega Altmaier, który również mówi, że chcemy zobaczyć, które sektory możemy przywrócić: Cel i cel Unii Europejskiej nabierają nowego znaczenia.

Planowane jest otwarcie ostrożnych granic

Granica Polski jest w dalszym ciągu trudna do przekroczenia. Z Twojego doświadczenia, jak bardzo zaszkodziło to gospodarce?

Wielu pracowników z terenów przygranicznych, którzy pracowali w Niemczech, Czechach czy na Litwie, zgłosiło się do naszego ministerstwa i straciło pracę. Teraz zaczyna się sezon na pracowników sezonowych. Zamknięte granice są dużym problemem, szczególnie dla krajów, w których turystyka jest ważną gałęzią przemysłu. Rozważamy otwarcie około 15 czerwca, ale należy to zrobić z zachowaniem szczególnej ostrożności, dystansu społecznego, ochrony twarzy i testów.

Czy nie jest możliwe, że turystyka w Polsce, ze wszystkimi jej piaszczystymi plażami i jeziorami, będzie największym zwycięzcą kryzysu, przyciągając tych wszystkich Niemców, którzy wolą nie podróżować samolotem na południe?

Polska branża turystyczna liczy na wielu gości (archiwalne zdjęcie z targów turystycznych ITB 2018)Fot. DW/W.Szymański

Branża turystyczna z dużym zainteresowaniem monitoruje sytuację i nie może się doczekać wakacji, które będą inne niż dotychczas. Wielu Polaków zrezygnowało z wyjazdów zagranicznych. Udział przemysłu w PKB wzrósł z 6 do 12 proc.

Z drugiej strony w pierwszych tygodniach szczególnie ucierpiała turystyka i gastronomia. Ale teraz branża mówi nam, że obecnie trudniej jest o mieszkanie na okres letni.

Z obozu rządowego usłyszał, że tylko państwo narodowe jest w stanie chronić obywateli w czasach kryzysu. Czy zgadzasz się, że Europa poniosła porażkę w walce z tą epidemią?

Powiedziałbym, że kiedy zaczął się kryzys, kraje zareagowały jako pierwsze. Reakcja Komisji Europejskiej była spóźniona. Największa krytyka instytucji europejskich przyszła z Europy Południowej i wynikała z poczucia pozostawienia samym sobie.

Kryzys szansą dla „projektu europejskiego”

Kryzys ten stanowi jednak także nową szansę dla społeczeństwa europejskiego. Od samego początku obywatele państw członkowskich trzymają się obietnicy postępu. Całe pokolenia uwierzyły w pogląd, że moja grupa wiekowa będzie w lepszej sytuacji niż pokolenie moich rodziców. Moim zdaniem było to przełamane już przed pandemią. Przychodzą mi na myśl takie objawy, jak protesty „żółtych kamizelek” czy wybory stanowe w Niemczech.

READ  Zbliżające się bankructwo: założyciel Sono Motors ujawnia swoją pensję

Musimy zacząć myśleć o „projektie europejskim” nie tylko w kategoriach ekonomicznych. Jeśli będziemy spać i budzić się myśląc tylko o tym, obywatele państw członkowskich w czasie kryzysu gospodarczego od razu powiedzą: Unia Europejska nie jest nam już potrzebna. Unia Europejska, bo tak jak my, nie gwarantuje bezpieczeństwa gospodarczego. Polacy uważają, że ta unia to coś więcej niż tylko PKB czy Europejski Bank Inwestycyjny.

To ciekawe, co mówisz. Na przykład często słyszymy w Niemczech: Polaków interesują tylko unijne pieniądze…

Jest to całkowicie błędny stereotyp, ale wynika także ze stanowiska Komisji Europejskiej. Wystarczy spojrzeć na wymagania klasyfikacyjne dla każdej inwestycji w UE. Europa zredukowała się do marki „wspieranej unijnymi pieniędzmi”.

W badaniach prowadzonych na początku transformacji Stany Zjednoczone przez długi czas wymieniane były jako najważniejszy przyjaciel Polski. Bardzo się to zmieniło wśród młodszego pokolenia w Polsce. Nie patrzymy więc na Europę jak na rezerwację.

Koalicja Zjednoczonej Prawicy: różne punkty widzenia, ale wspólne podstawowe wartości

Ich grupa polityczna Virglich jest umiarkowaną gałęzią frakcji rządowej. Twój wizerunek i zachowanie podczas wywiadu różnią się od Twoich kolegów z PiS. Lider Waszej partii Jarosław Gowin podczas głosowania nad reformą sądownictwa okazał się zaniepokojony i napisał listy protestacyjne do Trojki (piosenka krytykująca Kaczyńskiego zniknęła z popularnej audycji państwowego radia, przyp. red.). Ale jaki ostatecznie masz wpływ?

Premier Mateusz Morawiecki stoi na czele koalicji rządzącej Zjednoczonej Prawicy. Foto: Zdjęcie Allianz/DPA/AP Foto/C. Sokołowski

W koalicjach rządzących na całym świecie występują tarcia. Nie tylko pomiędzy CDU a CSU, ale nawet w samej CDU mamy pewne skrzydła, które nawet teraz w czasie pandemii mają odmienne poglądy na temat zastoju w gospodarce. To zupełnie naturalne, że tworzymy teraz blok „Zjednoczonej Prawicy” i mamy odmienne poglądy.

Ale nie bylibyśmy w tym rządzie, gdybyśmy nie zgodzili się na podstawowe wartości i zasady. Zdecydowanie jesteśmy liberalnym skrzydłem tego prawicowego namiotu i zdecydowanie jesteśmy potrzebni. Jeśli chcemy wygrać wybory, potrzebujemy więcej niż 50%, a na to wyborcy PiS nie wystarczą.

READ  Ciężarówki: Coraz więcej ciężarówek z Polski na autostradzie

Wywiad przeprowadzili Magdalena Gozdz (DW) i Jan Palukat (ARD Studio Warszawa).

Jadwiga Emiliewicz (ur. 1974 w Krakowie) jest ministrem rozwoju gospodarczego od 2019 r., a od kwietnia 2020 r. wicepremierem RP w drugim rządzie Mateusza Morawieckiego. W jego pierwszym rządzie (2018-2019) była ministrem przedsiębiorczości i technologii. Jest doktorem nauk politycznych, stypendystką Oksfordu oraz wiceprzewodniczącą prawicowo-liberalnej partii Porozumienie, która tworzy w Polsce konserwatywny rząd koalicyjny z PiS i Polska Solidarność jako „Zjednoczoną Prawicą”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pamiętam słynną czekoladę „Ritter Sport”.

Published

on

Pamiętam słynną czekoladę „Ritter Sport”.
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

Przypomnienia nie kończą się jednak na czekoladzie. A teraz miało to wpływ na popularną odmianę czekolady Ritter Sport. Stanowi to zagrożenie dla zdrowia.

Kassel – Czekolada cieszy się dużym zainteresowaniem, niezależnie od tego, czy ma służyć jako poprawiacz nastroju, nagroda czy przekąska pomiędzy. Niektórzy lubią chrupiące, inni rozpływające się w ustach. Marka Ritter Sport cieszy się szczególną popularnością wśród miłośników czekolady. Marka stale wprowadza nowe rodzaje swoich produktów. Ale w przypadku jednej grupy należy zachować szczególną ostrożność. Niektóre zmienne mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia.

twórca Alfreda Rittera GmbH
projekt Jogurt Ritter Sport z mleczną czekoladą
Dotyczy daty przydatności do spożycia 02.03.2025
Jednostka opakowania 100 gramów

Plastikowe elementy poszczególnych batoników: Znajdują się tam ostrzeżenia dotyczące spożywania czekolady „Ritter Sport”.

Firma Alfred Ritter GmbH wycofała z rynku produkt „Ritter Sport Filled Milk Chocolate” w wersji „jogurtowej” – poinformował na swojej stronie internetowej Federalny Urząd ds. Ochrony Konsumentów i Bezpieczeństwa Żywności. Grocerieswarning.de wspomniany. Według firmy poszczególne panele mogą zawierać części z tworzywa sztucznego. Z tego powodu konsumenci powinni unikać uszkodzonej czekolady.

Ciała obce, takie jak odłamki plastiku, odłamki szkła lub części metalowe, mogą spowodować poważne obrażenia jamy ustnej i gardła. Skutkiem są często obrażenia wewnętrzne lub krwawienie. Niedawno wycofano z obrotu produkt wędliniarski Kaufland, ponieważ zawierał ciała obce, których spożycie mogło zagrażać życiu.

Wycofanie z rynku dotyczy słynnej czekolady „Ritter Sport”. © Leon Koegeler/photothek.de/Imago

Problem dotyczył trzech partii jogurtu sportowego Ritter's.

Dla trzech partii zamieszczono ostrzeżenie dotyczące spożycia, preferowane przed 3 lutego 2025 r. Klienci, którzy zakupili produkt, którego dotyczy ten problem, nie powinni go spożywać, lecz powinni zwrócić go do sklepu.

Przypomnienia dotyczące słodyczy nie są rzadkością. Niedawno wszczęto ogólnokrajową akcję wycofywania słodyczy w związku z odkryciem możliwego genetycznie szkodliwego działania słodyczy po ich spożyciu. W zeszłym roku popularne słodycze zostały wycofane ze względu na ryzyko salmonelli.

READ  Zbliżające się bankructwo: założyciel Sono Motors ujawnia swoją pensję
Continue Reading

Economy

Polska po raz pierwszy została najważniejszym partnerem handlowym Berlina

Published

on

Polska po raz pierwszy została najważniejszym partnerem handlowym Berlina

W 2023 roku Polska po raz pierwszy zastąpi Chiny w roli najważniejszego partnera handlowego Berlina. Według aktualnej analizy Banku Inwestycyjnego w Berlinie (IBB) eksport do sąsiedniego kraju wzrósł łącznie o 9,2 proc., osiągając kwotę 1,18 mld euro.

Ogółem handel zagraniczny Berlina z Polską wyniósł 4,11 mld euro. Całkowity wolumen handlu z Chinami, składający się z importu (2,76 mld euro) i eksportu (1,25 mld euro), wyniósł zaledwie cztery miliardy euro.

Produkty farmaceutyczne należą do eksportu stolicy Niemiec.
Produkty farmaceutyczne należą do eksportu stolicy Niemiec.

© Stock.adobe.com

Przede wszystkim wzrósł import z Polski. Wolumen wzrósł o 925 mln euro do 2,93 mld euro. Głównym importem był surowiec tytoniowy i wyroby tytoniowe (1,09 mln euro). Polska jest jednym z największych na świecie eksporterów wyrobów tytoniowych i znaczącym ich producentem.

Polacy kupowali przede wszystkim części samochodowe i produkty farmaceutyczne

Eksport podwozi, silników, produktów farmaceutycznych oraz sprzętu do wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej z Berlina do Polski znacznie wzrósł, podczas gdy eksport produktów naftowych i wyrobów z tworzyw sztucznych spadł.

Zdaniem ekspertów IBB, Chiny stanowią obecnie dla Berlina największe ryzyko polityczne w handlu zagranicznym, a powodem tego jest duże uzależnienie od chińskich produktów. Ogólnie rzecz biorąc, pokazuje to, że stosunki handlowe Berlina stają się coraz bardziej zróżnicowane i „koncentrują się na rynkach wschodzących, takich jak Polska”.

Continue Reading

Economy

Incydent w Nowym Jorku: Samolot Boeinga wpada w awaryjny poślizg podczas lotu

Published

on

Incydent w Nowym Jorku: Samolot Boeinga wpada w awaryjny poślizg podczas lotu

Incydent w Nowym Jorku
Samolot Boeinga wpada w awaryjny poślizg podczas lotu

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

Lista części, które samoloty Boeinga gubią podczas lotu, jest coraz dłuższa. Ale na szczęście incydent w Nowym Jorku również przebiegł gładko. Po zaginionym chipie awaryjnym nie ma jednak śladu.

Tuż po starcie w piątek inny samolot Boeinga stracił część samolotu. Jak podają agencje informacyjne AP i Reuters, w samolocie linii Delta Airlines doszło do awaryjnego poślizgu. Piloci poczuli wibracje w samolocie i zawrócili. Samolot bezpiecznie wylądował na międzynarodowym lotnisku im. Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku, skąd również wystartował.

Linie Delta Air Lines podały, że po starcie piloci otrzymali ostrzeżenie o awaryjnym poślizgu po prawej stronie samolotu i usłyszeli nietypowy dźwięk Boeinga 767 dochodzący z tego obszaru. Następnie według doniesień piloci ogłosili sytuację awaryjną, aby można było szybko wrócić na lot. na lotnisko. Linie lotnicze podały, że samolot zbudowany w 1990 r. wylądował i skierował się do bramki o własnych siłach.

Mówi się, że na pokładzie samolotu, który miał lecieć do Los Angeles, było 176 pasażerów, dwóch pilotów i pięć stewardów. Według doniesień Delta pasażerowie zostali przeniesieni innym samolotem do Kalifornii. Uszkodzony samolot został wycofany z eksploatacji w celu dalszych badań. Współpracują ze śledczymi i nadal szukają zaginionego chipa. Agencja podała, że ​​Federalna Administracja Lotnicza prowadzi obecnie dochodzenie w sprawie incydentów.

Ten wypadek jest jednym z ostatnich z serii niefortunnych wypadków, które miały miejsce u producenta samolotów Boeing. Na początku stycznia zamieszanie wywołała część kadłuba, która w nowym 737 MAX 9 po prostu odłamała się podczas lotu. Cudem nikt z pasażerów nie odniósł obrażeń. Samolot Alaska Airlines udało się bezpiecznie wylądować. Na początku marca tuż po starcie inny Boeing 777 stracił oponę. Uszkodzonych zostało kilka samochodów. Miesiąc później samolot 737-800 musiał zawrócić, ponieważ osłona silnika oddzieliła się podczas startu i uderzyła w klapę skrzydła.

READ  Rynek płytek 2020/2021
Continue Reading

Trending