Stuttgart 21 zgodnie z planem nie będzie działać do końca 2025 roku. Istniejący dworzec główny w Stuttgarcie będzie nadal użytkowany co najmniej do 2026 r. Deutsche Bahn ogłosiło to w piątkowe popołudnie. Do czerwca powinna zapaść decyzja, czy nowy podziemny dworzec kolejowy będzie otwarty od grudnia 2025 roku, zgodnie z wcześniejszymi planami.
Pan ma nadzieję, że S21 będzie w pełni sprawny do końca 2026 roku
Jak wynika z oświadczenia Deutsche Bahn, rozkład jazdy sieci na rok 2026 będzie oparty na starej infrastrukturze z istniejącą stacją końcową. Oznacza to: co najwyżej Stuttgart 21 będzie częściowo gotowy do działania do końca 2025 r.
W piątkowym komunikacie koleje po raz pierwszy oficjalnie zgodziły się na wykorzystanie starej stacji końcowej w Stuttgarcie, przynajmniej jako rozwiązanie tymczasowe. Kolej ma nadzieję, że „wszystkie istotne elementy Stuttgartu 21 – z wyjątkiem połączenia Gauban przez lotnisko – będą gotowe do użytku do końca 2026 r.”.
Jak należy oceniać wydarzenia – i co dzieje się w S21 i innych Projekty kolejowe w BW Dalej? Redaktor SWR i ekspert kolejowy Frieder Kummerer ocenia sytuację w następujący sposób:
Tak działają partnerzy projektu S21
W piątek Deutsche Bahn poinformowała partnerów projektu S21, Badenię-Wirtembergię, miasto Stuttgart, Stowarzyszenie Regionu Stuttgart i lotnisko w Stuttgarcie o aktualnej sytuacji. Partnerzy projektu we własnym raporcie wezwali koleje do szybkiego przedstawienia dokładnego harmonogramu etapów realizacji Stuttgart 21: „Powinien on wskazywać, które części nowej infrastruktury będą dostępne, kiedy i na jakich obszarach. infrastruktura zostanie wyłączona z eksploatacji. Jaka oferta transportowa w 2026 r. Oczekujemy, że Koleje wcześnie i rzetelnie zakomunikują, że można to wdrożyć.” Ostatecznym celem powinien być spójny i wykonalny harmonogram.
Minister transportu Badenii-Wirtembergii Winfried Hermann (Zieloni) ponownie podkreślił, że nie powinno być „płynnego startu” i że na testy potrzeba wystarczającej ilości czasu. „Jeśli zostanie uruchomiony węzeł kolejowy i od początku będą poważne zakłócenia, będzie to miało negatywny wpływ na całą sieć. Nikt nie może tego poważnie chcieć” – stwierdził Herman. Według ministra SWR rozsądnie byłoby pozostawić stację końcową na górze, podczas gdy stacja metra nie została jeszcze ukończona. To była mądra decyzja.
Burmistrz Stuttgartu do S21: Rosensteinquartier pilnie potrzebne na nowe mieszkania
Burmistrz Stuttgartu Frank Knopper (CDU) podkreślił SWR, że dalsze funkcjonowanie terminalu szczególnie dotyka miasto. Chce stworzyć zupełnie nową dzielnicę na terenach, po których obecnie jeżdżą pociągi. Działkę kupił w 2001 r.
„Chcemy, aby dworzec został oddany do użytku jak najszybciej i wybudowano tunel Pfaffenstieg. A w czasach dużego niedoboru mieszkań pilnie potrzebujemy dzielnicy Rosenstein z 5700 mieszkaniami” – powiedział. Nopper.
BUND narzeka na „smutek”.
Thomas Dörflinger, rzecznik grupy parlamentarnej CDU ds. polityki transportowej, nalegał, aby stacja metra została uruchomiona jak najszybciej. „Oczekujemy, że Deutsche Bahn zapewni pełen zakres usług obiecanych podczas procesu selekcji” – powiedział Dörflinger.
„Społeczeństwo doświadcza bezprecedensowej tragedii. Na półtora roku przed planowaną oficjalną komisją prawie nic nie jest jasne” – powiedział stanowy dyrektor wykonawczy Federacji Ochrony Środowiska i Przyrody (BUND). Martina Bachoffera. Teraz potrzebna jest odważna decyzja i jasny harmonogram uruchomienia, aby zastąpić obecny impas.
Zdaniem krytyków przyszła stacja metra w Stuttgarcie ma problem organizacyjny. Według nich na węźle kolejowym istnieje ryzyko „zawału”. Oto co pod koniec stycznia donosił SWR Aktuell:
Stuttgart 21: Gäubahn ma długie połączenie z dworcem głównym
Zdaniem partnerów projektu kolej S-Bahn będzie mogła kursować przez nowy przystanek Mittnachtstrasse do połowy 2026 r. Gäubahn nie zostanie przerwany aż do połowy 2026 r. Według wcześniejszych planów kolei linia z Singen do Stuttgartu zostanie oddzielona od dworca głównego od połowy 2025 roku i zakończy się w Stuttgart-Wiehingen.
W środę Rada Nadzorcza Kolei zawiesiła obrady, nie podejmując decyzji w sprawie przyszłości Dworca Centralnego w Stuttgarcie. W czwartek kolej ma zamiar spotkać się z partnerami projektu S21, aby omówić możliwe scenariusze uruchomienia.