Economy
Obawa przed inflacją rośnie w Europie Środkowo-Wschodniej
MNiemieccy sąsiedzi we wschodniej, środkowej i południowo-wschodniej Europie czekają w dzisiejszych czasach na niespodzianki. Gospodarka wychodzi z kryzysu zdrowotnego lepiej niż oczekiwano, jeśli podążysz za wzrostem w pierwszym kwartale roku – i powinna nadal nabierać rozpędu ze względu na niższe wskaźniki infekcji i zwiększone wskaźniki szczepień. W wielu przypadkach inflacja jest wyższa niż oczekiwano i wymagana przez banki centralne. Dlatego niektóre banki centralne w krajach należących do Unii Europejskiej, a nie do strefy euro, nakładają ograniczenia na politykę pieniężną.
Robi to nie tylko tradycyjnie konserwatywny bank centralny Republiki Czeskiej. W Warszawie „gołębie” Hadeela z polskiego banku centralnego wydały się ostatnio bardziej jastrzębie. W Budapeszcie na początku tygodnia wiceprezes banku centralnego ogłosił możliwość zbliżającej się podwyżki stóp – i niesłusznie zaskoczył rynki.
Po „bombie” przeciwko euro, jak mówi ING Analytics, węgierski forint natychmiast wzrósł do najwyższego poziomu od sierpnia i na początku tygodnia osiągnął wartości bliskie 351 forintów za euro. Wcześniej wiceprezes węgierskiego banku centralnego Barnabas Viraj zapowiedział możliwą podwyżkę stóp w czerwcu w celu złagodzenia inflacji. W kwietniu wyniosła 5,1 proc. I znacznie przekroczyła górny 4-procentowy przedział średniookresowego celu inflacyjnego.
Pierwsza podwyżka stóp od 2011 roku
Analitycy zakładają teraz, że bank centralny może również podwyższyć prognozę inflacji pod koniec czerwca, który prawdopodobnie po raz pierwszy od końca 2011 roku zacznie podnosić stopy procentowe. Od lipca ubiegłego roku podstawowa stopa procentowa utrzymuje się na poziomie 0,6 proc. . Większość ekspertów rynku walutowego spodziewa się teraz początkowego wzrostu o 0,15 punktu pod koniec czerwca.
Sandra Streifler, analityk w DZ, napisała, że „w ciągu najbliższych sześciu miesięcy główna oficjalna stopa procentowa w wysokości 0,90 proc. Miała osiągnąć poziom sprzed kryzysu korony”. W związku z silną gospodarką możliwe jest dalsze zaostrzenie. Rząd zachęca ich wysokimi wydatkami przed kwietniowymi wyborami w przyszłym roku. Prognozy wzrostu już są podnoszone. Peter Vierovac, ekonomista z ING, mówi, że gospodarka Węgier jest na poziomie sprzed Korony w drugim kwartale 2021 r.
Podobnie jak na Węgrzech, Polska wychodzi z kryzysu, a programy wydatkowe przyjęte niedawno przez rząd pomogą. Ale inwestorzy w Polsce również borykają się z ujemnymi realnymi stopami procentowymi. Główna stopa procentowa osiągnęła od czerwca 0,1 proc., A roczna stopa inflacji wzrosła w kwietniu do 4,3 proc. Bank nie chce, aby inflacja w średnim okresie przekroczyła 3,5 proc. Dlatego wypowiedzi bankierów centralnych, którzy kwestionowali korzyści z ekspansywnej polityki pieniężnej, skłoniły ludzi do wstania i zwrócenia uwagi. Do tej pory rynki spekulowały, że podwyżki stóp nie dojdzie do przyszłego roku, kiedy to zostaną obsadzone pozycje i przewodnictwo w banku centralnym. To już nie jest pewne.
Ostatnie wypowiedzi banków centralnych Czech i Węgier wskazywały, że normalizacja polityki pieniężnej w Europie Środkowo-Wschodniej może rozpocząć się wcześnie, Małgorzata Krzywica z banku Erste Group podsumowuje sytuację: „Jeśli wysoka inflacja i silne ożywienie gospodarcze w połączeniu z normalizacją politycy w Czechach i na Węgrzech, Zmuszając polski bank centralny do reakcji, widzimy silniejszy wzrost wartości złotego ”. Przy kursie około 4,52 zł za euro polska waluta pozostawiła w tyle słabość od kwietnia , ale jest dużo słabszy niż 4,30 zł za euro przed wybuchem.
Oczekiwana jest dyskusja na temat podwyżki stóp procentowych za czerwiec
Nawet jeśli dane finansowe i gospodarcze z Czech nie są jeszcze imponujące, bank centralny wcześnie dał do zrozumienia, że zaostrzy restrykcje monetarne już tej jesieni, na co wpłynęły polityczne wybory parlamentarne. Prognozowana roczna stopa inflacji wzrosła w 2021 roku z 2,0 do 2,7 proc .; W kwietniu inflacja wyniosła 3,1 proc. I była wyższa niż najwyższy cel 3 proc. Ogłoszony przez bank centralny.
Tam też polityka wydatkowa rządu nie jest jednomyślnie zatwierdzana. Korona zareagowała zgodnie z sugestią prezesa banku centralnego Jerry’ego Rusnocka, że debata na temat podniesienia stóp procentowych może rozpocząć się już w czerwcu. Od tego czasu korona jest notowana bardziej rygorystycznie przy wartości około 25,5 korony za euro, co w przybliżeniu powróciło do poziomu sprzed kryzysu.
Rumunia, drugi co do wielkości kraj w Europie Wschodniej w Unii Europejskiej po Polsce, ponownie zaimponowała we wtorek mocnymi danymi o wzroście, ale inflacja również rośnie, ostatnio do 3,2%. Bank centralny nie musi wywierać na niego dużej presji, aby w tym roku podwyższyć stopy procentowe, jak oceniają analitycy ING-Banku, ponieważ teraz korzystają z wahającej się kluczowej obniżki stóp do 1,25 proc.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
W sądzie: Adidas i Nike kłócą się o trzy paski | regionalny
Düsseldorf – [–>Den Kampf um die deutsche Nationalmannschaft hat Adidas gegen Nike verloren. Jetzt schlägt das Drei-Streifen-Imperium zurück! Adidas klagt gegen Klamotten von Nike, die auch Streifen haben. Die Anwälte brachten zur Verstärkung eine Puppe mit!
Schauplatz: Oberlandesgericht Düsseldorf. Corpus Delikti: fünf Hosen einer Billig-Linie von Nike, die an der Seite Streifen haben. Mal zwei, aber sogar auch mal drei Streifen – allerdings farblich unterschiedlich oder auch unterschiedlich breit.
Drei Streifen sind aber DAS Markenzeichen von Adidas. Adidas-Anwalt Dr. Christian Rassmann in scharfem Ton: „Das ist ein gezielter Angriff auf die berühmte Marke Adidas und ihre drei Streifen.“ Zu viele Streifenhosen würden den Markenkern der deutschen Sportikone verwässern.
Der Anwalt: „Funktioniert meine Marke noch, wenn ein Wettbewerber anfängt, in großer Menge ähnliche Produkte auf den Markt zu bringen?“
Um zu zeigen, wie erfolgreich Adidas vor Gericht schon war, breiteten die 4 (!) Anwälte Klamotten auf dem Saalboden aus: Hier, alles Hosen, gegen die wir vor anderen Gerichten erfolgreich geklagt haben.
Als Höhepunkt der Präsentation schleppte die Adidas-Seite eine Puppe in den Saal. Sie hat sogar einen Namen. John trug Adidas-Langarmshirt, Nike-Hose, Adidas-Schuhe. Aber John war so geheim, dass kein Fotograf ihn knipsen sollte. Schnell warf ein Adidas-Anwalt seine Robe über Drei-Streifen-John.
Der bizarre Streifen-Streit hat übrigens seine Vorgeschichte. 2005 setzte sich Adidas gegen Nike durch. Die Amerikaner durften danach keine Zwei-Streifen-Hosen mehr verkaufen. 2019 unterlag Adidas vor dem Gericht der Europäischen Union. Es entschied, dass die drei Streifen von Adidas nicht in jeder Form markenrechtlich geschützt sind.
Im aktuellen Fall will das Gericht über jede Hose, über jeden einzelnen Streifen entscheiden. Das Urteil soll am 28. Mai verkündet werden. Zwei Wochen später beginnt die Europameisterschaft. Deutschland spielt noch in Adidas. Wie es sich gehört in drei Streifen.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Te samochody elektryczne pojadą jeszcze dalej
Jak daleko mogą przejechać obecne samochody elektryczne na jednym ładowaniu akumulatora? Tutaj znajdziesz odpowiedź – z liczbami od producentów i praktycznym asortymentem.
Lęk przed zasięgiem – zaledwie kilka lat temu tak nazywano zjawisko kierowców pojazdów elektrycznych obawiających się, że prąd nie dotrze do celu. Ale technologia znacznie się poprawiła: każdy, kto dziś kupi samochód zasilany akumulatorem, może spodziewać się zasięgu 300 kilometrów lub więcej.
Oto dziesięć samochodów o najwyższych zasięgach
Ale które samochody mają największy zasięg? W celu zapewnienia porównywalności poniższe informacje opierają się na tzw. standardzie WLTP, który stosowany jest również przez producentów samochodów. W tym celu wszystkie specyficzne dla modelu kombinacje silnika i skrzyni biegów, w tym wyposażenie specjalne, są testowane w ciągu 30 minut na dystansie 23,25 km. Temperatury wahają się tutaj od 23 do 14 stopni Celsjusza.
Samochody o największym zasięgu to często większe pojazdy, niektóre SUV-y – i żaden z nich nie jest tani. Aby osiągnąć duży zasięg, często potrzebne są duże baterie. I to jest drogie. Oto pierwsza dziesiątka:
- Zasięg wersji Lucid Air Dream: 883 km
- Mercedes EQS 450+: 753 km
- Tesla Model S 19-calowy, dwusilnikowy: 723 km
- SUV Mercedes EQS 450+: 720 km
- Fisker Ocean One/Extreme: 707 km
- Tesla Model 3 dalekiego zasięgu 18 cali: 678 km
- Jednosilnikowy Polestar 2, duży zasięg: 655 km
- BMW iX xDrive50: 633 km
- SUV Mercedes EQE 350+: 628 km
- BMW i7 xDrive60: 625 km
Model Tesli
Jednak wartości te mogą się szybko zmieniać: w przypadku nowych wariantów akumulatorów lub zmian w oprogramowaniu lub silnikach zasięg (ale także cena) może w krótkim okresie wzrosnąć – lub spaść.
W punktach startowych znajdują się także inne modele, które obiecują zasięg ponad 700 km – m.in. Peugeot E-3008 w wersji 700 km, VW ID.7 Pro S (również 700 km) czy zmodyfikowane Porsche Taycan. W związku z tym maksymalny zasięg zapowiadanego Opla Grandlanda, podobnie jak Peugeota 3008, prawdopodobnie wyniesie około 700 kilometrów.
Dostęp ma wiele czynników
O czym nie należy zapominać: zasięg na papierze to jedno, praktyka to drugie: podobnie jak w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla i silnikami benzynowymi, wiele zależy od tego, gdzie i jak samochód jest prowadzony. Na autostradzie przy prędkości 130 km/h zużycie jest znacznie wyższe niż podczas ciągłej podróży po wiejskiej drodze. Ruch miejski może również mieć różny wpływ na maksymalny zasięg, w zależności od stylu jazdy. Istnieją również czynniki takie jak temperatura: jeśli jest zimno, samochód zużywa więcej energii na ogrzewanie, a ogniwa akumulatora szybciej się wyczerpują.
Tak daleko mogą praktycznie pojechać samochody elektryczne
Jeszcze dziesięć lat temu przeciętny samochód elektryczny mógł przejechać średnio zaledwie 167 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. I dzisiaj? Wartość ta podwoiła się, jak wykazała ocena przeprowadzona przez Abu Dhabi Airports Company.
Traffic Club przyjrzał się bliżej testom 39 samochodów elektrycznych przeprowadzonych w 2023 r. Pojazdy na jednym ładowaniu akumulatora przejechały średnio 393 km, o siedem kilometrów więcej niż w 2022 r. i aż o 60 km więcej niż w 2021 r. (333 km).
Ecotest: tak mierzy ADAC
W ramach testowania pojazdów ADAC wykorzystuje połączenie standardowego zalecanego cyklu testowego WLTP i standardowej podróży autostradą, aby sprawdzić, jaki dystans mogą pokonać samochody elektryczne w życiu codziennym. Dzięki własnym procedurom testowym testerzy obiecują bardziej realistyczne informacje na temat zużycia i zasięgu.
Lider wśród samochodów testowanych w zeszłym roku: Hyundai IONIQ 6 z zasięgiem 555 km. Siedem innych samochodów również przekroczyło granicę 500 km.
Spośród wszystkich samochodów elektrycznych przetestowanych na lotniskach w Abu Zabi dwanaście ma najwyższy ogólny zasięg:
- BMW iX xDrive 50: 610 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: netto 105,2 kWh)
- Lucid Air Dual Motor Grand Touring AWD: 610 km (rozmiar akumulatora producenta: 112 kWh netto)
- Mercedes EQS 450+ typ elektryczny: 575 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: 107,8 kWh netto)
- Hyundai Ioniq 6 Pakiet Uniq 2WD: 555 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: 77,4 kWh netto)
- Mercedes EQE SUV 350+ Electric Art Advanced: 555 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: 90,6 kWh netto)
- BMW i7 xDrive 60: 545 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: netto 101,7 kWh)
- Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic: 530 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: 108,4 kWh netto)
- Mercedes EQE 350+: 530 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: 90,6 kWh netto)
- Pojedynczy Polestar 2 dalekiego zasięgu (82 kWh): 530 km (wielkość akumulatora według producenta: netto 79 kWh)
- Nio ET5 Touring (100 kWh): 515 kilometrów (wielkość akumulatora według producenta: netto 90 kWh)
- Audi Q8 e-tron Sportback 55 quattro: 500 km (wielkość akumulatora według producenta: netto 106 kWh)
- Volvo XC40 Naładuj czysty el. Zwiększony zasięg na jednym silniku: 500 km (wielkość akumulatora według producenta: netto 79 kWh)
Z tyłu znajdują się Renault Twingo Electric Intens (150 km), Fiat 500e (23,8 kWh RED) z przebiegiem 150 km i Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto z przebiegiem 170 km.
A na autostradzie?
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Otto mówi o „systematycznym oszustwie” – Problemach chińskiej firmy TIMO –
Naciska
Chińskie aplikacje zakupowe przyciągają klientów ogromnymi rabatami. Szef Otto Austria Group wyjaśnia, jakie triki można w tym osiągnąć. I krytykował.
Monachium – W gigantycznym sklepie Timo wiele produktów jest znacznie tańszych niż w lokalnych sklepach. Dostawca Otto ostro krytykuje machinacje chińskiego konkurenta i oskarża Timo o oszustwo.
Chińska aplikacja zakupowa Temu: Otto mówi o „systematycznym oszustwie”
Timo od dawna był krytykowany z wielu stron. Konkurencja mówi teraz także: „Nie boimy się konkurencji, ale ogólne warunki są nieuczciwe. To, co robią ci dostawcy, to systematyczne oszustwa” – powiedział Harald Götsche, prezes grupy Auto Austria korona.at Zacytowany. Jak twierdzi Gucci, około 65 procent paczek pochodzących z Chin jest błędnie deklarowanych. Jest on albo wart więcej niż podano, albo zamówienie jest pakowane w pojedyncze przesyłki, dzięki czemu nie trzeba płacić cła.
Jak twierdzi Gucci, konkurencji w jej obecnym kształcie nie da się już utrzymać: „Wiele kryzysów uderzyło w handel detaliczny jak nigdy dotąd, brakuje pieniędzy na giełdzie” – twierdzi Grupa Otto Austria W ubiegłym roku o 3,8 proc. Dopiero od 2028 r. zostaną podjęte działania przeciwko machinacjom Temu i innych usługodawców, krytykuje Juche, i do tego czasu oczekuje się, że co roku będzie przybywać od dwóch do czterech miliardów paczek Unia Europejska nadawca.
Centrum Doradztwa Konsumenckiego rozważa podjęcie kroków prawnych przeciwko gigantowi handlowemu Temu
Chiński sprzedawca internetowy jest także solą w oku obrońców praw konsumentów. Centrum Doradztwa Konsumenckiego bada obecnie środki prawne przeciwko Timo. Federalne Stowarzyszenie Organizacji Konsumenckich (vzbv) ostrzegało już firmę kilkakrotnie. Jak stwierdziła Ramona Pope, prezes vzbv, platforma będzie dezorientować potencjalnych klientów przypadkowymi rabatami i manipulacyjnymi projektami. Bardzo młoda grupa docelowa jest na to szczególnie narażona.
Obecnie w Centrum Doradztwa Konsumenckiego trwa proces koordynacji w sprawie ewentualnego skierowania pozwu przeciwko Timo. Krytykowane jest przede wszystkim to, że dla klientów nie jest jasne, skąd biorą się wysokie rabaty. Temu odpowiedział już na roszczenia rzeczników konsumentów. Firma twierdzi, że z radością przyjmuje możliwość współpracy z grupami konsumentów: „Chcemy mieć pewność, że nasze praktyki są uczciwe”.rd/dpa)
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de