Grupa Stellandis i chiński producent samochodów elektrycznych Leapmotor prowadzą od połowy maja spółkę joint venture o nazwie Leapmotor International, która ma zacząć działać w Europie we wrześniu 2024 r. Po stronie produktu są już nowości: według banku inwestycyjnego Jefferies zarząd Leapmotor powiedział niedawno analitykom podczas telekonferencji, że pierwsze jednostki Leapmotor T03 zostały zbudowane w ubiegłym tygodniu w zakładach montażowych Stellantis w Polsce. Produkcja seryjna powinna rozpocząć się we wrześniu – zgodnie z harmonogramem ogłoszonym w maju.
Z innych wiadomości, według Jeffriesa, spółka joint venture zamierza od pierwszego kwartału 2025 roku produkować w polskiej fabryce Stellandis drugi model – Leapmotor A12, kompaktowy elektryczny SUV. Ponadto: Mówi się, że Leapmotor przygotowuje się do lokalnej produkcji komponentów.
Dla porównania: pod koniec października Stellandis ogłosił, że inwestuje w Leapmotor, kupując 20 procent udziałów w chińskiej firmie za 1,5 miliarda euro. Transakcja opiera się na utworzeniu spółki joint venture Leapmotor International, której celem jest zwiększenie sprzedaży Leapmotor w Chinach i Europie.
Od jakiegoś czasu wiadomo, że Stellandis będzie właścicielem 51 proc., a Leapmotor 49 proc. wspólnego przedsięwzięcia. Dodatkowo, ogłaszając plany, obie strony ogłosiły, że spółka joint venture będzie miała „wyłączne prawa do eksportu, sprzedaży i produkcji produktów Leapmotor poza Wielkimi Chinami”. Zespołem zarządzającym z siedzibą w Amsterdamie kieruje dyrektor generalny Tianshu Jin, były szef chińskiego oddziału Stellandis.
W listopadzie ujawniono więcej kluczowych punktów, jak stwierdzono w raporcie rocznym STATYSTYKI KWARTALNE STELLANTIS Celem spółki joint venture jest sprzedaż 500 000 samochodów elektrycznych poza Chinami do 2030 r. W dłuższej perspektywie Leapmotor chce sprzedawać na terenie Chin milion samochodów elektrycznych rocznie. Ponadto Leapmotor International stanie się kolejną marką Grupy Stellandis zajmującą się tanimi samochodami elektrycznymi.
Leapmotor International zadebiutuje na rynku europejskim we Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Grecji i Rumunii. Obie strony chcą otworzyć 200 placówek do końca tego roku i 500 do 2026 roku. Plan Stellantis zakłada wykorzystanie w Chinach „wysoce innowacyjnego, opłacalnego ekosystemu pojazdów elektrycznych” firmy Leapmotor, prawdopodobnie platformy Leap 3.0 chińskiego producenta, zgodnie z wcześniejszymi przeciekami. Ten ostatni został zaprezentowany we wrześniu na targach IAA w Monachium. Już na premierze dyrektor generalny Leapmotor, Zhu Jiangming, podkreślił, że jest otwarty na współpracę, ponieważ firma nie tylko chce budować samochody, ale także chce zostać „dostawcą kluczowych technologii dla pojazdów elektrycznych”. Czas.
Sprzedaż w Europie za pośrednictwem Leapmotor International rozpocznie się we wrześniu 2024 r. Ma ono m.in. pomóc Stellandisowi osiągnąć cele określone w strategii Dare Forward 2030. Od 2030 r. wszystkie marki producentów samochodów będą musiały sprzedawać w Europie wyłącznie samochody elektryczne. W USA pojazdy typu BEV stanowią 50 procent sprzedaży samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych (w tym pickupów).
Spółka joint venture koncentruje się obecnie na małych samochodach elektrycznych T03. W marcu Reuters, powołując się na osoby z zewnątrz, podał, że Stellandis planuje zbudować T03 w swojej fabryce w Tychach w Polsce. Od ubiegłego roku produkowany jest tam m.in. Fiat 600e. T03 jest już dostępny na niektórych rynkach w Europie, np. we Francji, a ceny zaczynają się od około 20 000 euro.
Reuters.com