Connect with us

Economy

Niebo nad otchłanią Toro | Sachsische.de

Published

on

Joachim Schrotter serwujący kawę na swoim idyllicznym tarasie. Liście winogron zapewniają cień, a ciemne winogrona zwisają z samodzielnie wykonanej ramy. Wokół jest zielono, w ogrodzie zadbane łóżka, dwa domy na posesji Schrötter zostały pięknie odnowione. raj. „Kiedy mamy gości, zawsze mówią, że jest tu świetnie, jest jak na wakacjach” – mówi z dumą. Jednak jest bardzo samotna w Drausendorfie. Powód jest tylko kilkaset metrów: elektrownia i kopalnia Turów. Drausendorf to raj na skraju urwiska.

Elektrownia wita Cię za baldachimem i ogrodzeniem ogrodowym. © Rafael Sampedro / foto-sampedro.de

Od ponad roku wokół Turowa i jego przyszłości jest wiele zamieszania: odkąd Czechy pozwały Europejski Trybunał Sprawiedliwości za wydobycie węgla, ponieważ pęknięcia w domach i osuwiska spowodowały, że burmistrz Żytawy domagał się większego wsparcia, Turów wszyscy o tym mówią. Joachim Schröter uważnie to śledzi. Taki los spotkał kopalnię i elektrownię od jego narodzin w 1948 roku. Od zawsze musiał z tym żyć. „Kiedy słyszę bezpodstawne argumenty od niektórych zwolenników węgla, wpadam w złość, ponieważ ci ludzie nie wiedzą, co to naprawdę jest”, mówi.

Reklamy

Zawsze dobrze radzę

Specjalistyczne wsparcie w zakresie wellness i odpowiednich produktów w Riesa można znaleźć w aptece Domos w Elbgalerie oraz w aptece Galeria.

Bez dziury jak wieś, może przyszłość

Drausendorfer nie jest jednak politycznym ekstremistą. Jego żądania natychmiastowego zamknięcia dziury są śmieszne w jego oczach: „Musisz zostać na dywanie”, mówi. Ale koniec, namacalny, namacalny koniec wydobycia węgla – może 2026 lub 2030 – będzie czymś. „Wtedy możemy mieć przyszłość jako wioska” – mówi.

Kiedy Schrötter oprowadzi Cię przez Drausendorf, poczujesz pełne energii uczucia: piękne, zadbane gospodarstwa oraz jego alternatywę z atmosferą placu budowy, pustostanów i ruin. Stare centrum miasta wokół pałacu było kiedyś zaprojektowane tak, aby zadowolić. Sama posiadłość jest teraz rusztowaniem. „Ktoś go kupił i założył się, że kopalnia zostanie zamknięta i wkrótce zostanie przebudowana – może chciał skorzystać z turystyki” – mówi Schrotter, opisując to, co mówi się w wiosce. Ponieważ Polska chce obecnie wiercić w Turowie i przerabiać węgiel na energię elektryczną do 2044 roku, te dni prawdopodobnie będą poza zasięgiem.

W dawnej osadzie Drusendorfer pozostała tylko niewielka liczba mieszkańców.  Niektóre domy są zupełnie puste.

W dawnej osadzie Drusendorfer pozostała tylko niewielka liczba mieszkańców. Niektóre domy są zupełnie puste. © Rafael Sampedro / foto-sampedro.de

Piękno osady Drausendorfer, zbudowanej w latach 50. i 60. XX wieku głównie dla osób, które po wojnie musiały uciekać z byłych niemieckich regionów po drugiej stronie Nysy, można się domyślać tylko na odludziu. Znaleźli tu nowy dom. „Kiedy szliśmy na spacer w przeszłości, zawsze przechodziliśmy przez osadę, ponieważ ogrody były w bardzo dobrym stanie”, wspomina Schrotter. Po upadku muru domy osadnicze kupowali inwestorzy z dawnych krajów. Jednak inwestorzy prawie nic nie zainwestowali w nieruchomości. Tak więc, z wyjątkiem dwóch lub trzech domów, wszystkie pozostałe są puste. Nie kołysząc się w rozwoju. Jeśli pomyśleć, że kiedyś mieszkało tu około 400 z 600 mieszkańców Drausendorfu, puste ulice wydają się znacznie spokojniejsze. Dziś wieś liczy około 150 mieszkańców.

Nigdy więcej obciążeń w porównaniu z poprzednimi

Jest jasne, że Joachim Schrötter niechętnie podgrzał ten rozwój, ten masowy exodus ze swojej wioski. I jest to również paradoks: w porównaniu z powyższym obciążenia z elektrowni i kopalni stały się znacznie mniejsze. Zanieczyszczenie hałasem w wiosce nie zniknęło, ale jest bardzo zróżnicowane: „Słyszymy – zwłaszcza gdy nie ma wiatru i wiatru południowo-wschodniego – koparki, systemy transportowe, a także ruch maszyn” – powiedział. Przede wszystkim z nową masą wyraźniej słychać spadanie materiału z pasów na głębokość kilkudziesięciu metrów. „Ale nic z tego nie jest takie złe” – zapewnia.

Fakt, że w konstrukcjach w Drausendorfie można znaleźć pęknięcia – to również jest niezaprzeczalne. W wyniku wieloletnich ruchów podziemnych, które mają podobne skutki także w pobliskiej Zittau i gdzie indziej. Schrotter szacuje, że „odkąd Polacy zbudowali wielki mur za rzeką Ness, wydaje się, że stał się nieco cichszy i stabilniejszy”. Po niszczycielskich powodziach w 2010 roku rozpoczęło się osłanianie krateru, zwłaszcza w kierunku rzeki Ness. Efektem jest ściana widoczna z drogi dojazdowej z B99.

A co z kurzem i brudem? „Żadnych porównań z przeszłością” – mówi Drausendorfer. W czasie suszy i wiatru deszcze pyłowe spadały z hałdy iz kierunku krateru, ale bardzo rzadko. „Nie da się tu dobrze żyć” – dodaje Joachim Schrotter. Ale młodzi ludzie ciążą daleko – i nie wrócą. „Przez lata rozmawiałem z wieloma młodymi ludźmi w kółko”, opisuje były nauczyciel szkoły zawodowej, „ale wszyscy mówią, że nie chcą iść na skraj dziury”. Pieczęć, którą Turow umieścił również na Drausendorfie, jest trudna do złamania.

Z końcem dołu praca dopiero się zaczyna

Drausendorf oferuje wiele tego, co jest wszędzie potrzebne: grunty budowlane i puste nieruchomości, dobrą lokalizację przy B99, dzięki czemu można szybko dostać się do Zittau, ale także w kierunku Görlitz. Miejscowy burmistrz Bernd Muller przyznaje to szczerze. Po 22 latach na tym honorowym stanowisku wie też, że dla Drausendorfu nie może być szybkiego cudu – tak jak w innych miejscach w okolicy. Nawet gdyby kopalnia została zamknięta, wszystko musiałoby zostać najpierw przebudowane i zajęłoby to dziesięciolecia: „Nie będzie tu kwitnących krajobrazów, gdy jutro pojutrze zamknie Turów” – podsumowuje. Jasne, będzie perspektywa zakończenia wydobycia węgla – ale jest też dużo pracy, ponieważ w tej chwili Drausendorf nie jest połączony z siecią autobusową i kolejową, a perspektywy rozwoju nie widać.

Dworzec autobusowy dla sierot.  Przy około 150 mieszkańcach autobus nie jest tego wart.  Autobus szkolny z Drausendorfu był pełny.

Dworzec autobusowy dla sierot. Przy około 150 mieszkańcach autobus nie jest tego wart. Autobus szkolny z Drausendorfu był pełny. © Rafael Sampedro / foto-sampedro.de

A nieruchomości i domy, budowane z taką miłością, jak w Schrötters, wciąż tracą na wartości. Sprzedawcy nieruchomości mówią im, że Joachim Schrotter i jego żona mogą spodziewać się jednej czwartej kwoty, którą zainwestowali w dom i nieruchomość przez lata. Dzieci Schrotterów też się nie przeprowadzą i trudno jest wrócić – mieszkały gdzie indziej.

Jednak Joachim Schröter ma przed sobą bardzo pracowity weekend: dziennikarz ogłosił się w programie MDR „Echt”. Anna Cavazzini, eurodeputowana do Parlamentu Europejskiego, która od dawna prowadzi kampanię przeciwko długofalowej kampanii Turowa, w niedzielę o godz. 10.00 wybierze się na wycieczkę rowerową po kopalni Turów z Danielem Gerberem i innymi zainteresowanymi stronami. Wcześniej – w sobotę – pani Cavazzini odwiedziła dom Joachima Schrötera w Drausendorfie. Będzie oczywiście w okolicach Turowa, a być może także idyllicznego Drausendorfu – przy kawie na swoim idyllicznym balkonie.

READ  Wall Street wyraźnie na czerwono - Indeks DAX poniżej 15 100 - BioNTech zyskuje na popularności w leczeniu raka - UE pozwala na pomoc linii lotniczej KLM - Bechtle, VW i MorphoSys pod mikroskopem
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Wojna na Ukrainie – Unia Europejska zaprosiła prezydenta Ukrainy Zełenskiego do Brukseli w lutym
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  05 kwietnia 2022 - Międzynarodowy komunikat prasowy

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Fracht - Rostock - z beczkowym piwem i harmonia: Hanse Sail podnosi żagle - Ekonomia
Continue Reading

Trending