Frankfurt / Main (dpa) – W środku kryzysu związanego z koronawirusem wspierana przez państwo linia lotnicza Condor znalazła nowego większościowego właściciela.
W czwartek, po podpisaniu umowy we Frankfurcie, Condor ogłosił, że londyńska firma zarządzająca aktywami Attestor Capital przejmie 51 procent akcji i zainwestuje w spółkę znaczne kwoty. Atestor wniesie 450 mln euro w postaci nowych udziałów, z czego 250 mln euro trafi do nowej floty dalekiego zasięgu. Dodał, że zachowano wszystkie 4050 miejsc pracy.
Republika Federalna i kraj związkowy Hesja chcą wesprzeć nowy start, rezygnując z 150 mln euro pożyczki KfW w wysokości 550 mln euro, która Condor do tej pory pozostawała w powietrzu. Podobnie jak sprawy z zakresu prawa konkurencji, podlega to zatwierdzeniu przez Unię Europejską. Nowy inwestor oferuje dobre i trwałe perspektywy dla lokalizacji i pracowników, zgodnie z zapowiedziami rządów federalnych i stanowych. Condor oczekuje zezwoleń w ciągu sześciu do ośmiu tygodni.
Przedstawiciel funduszu, który twierdzi, że opiekuje się aktywami o wartości około 5,5 miliarda euro, głównie pochodzącymi z instytucji uniwersyteckich i firm rodzinnych, powiedział, że 65-latek kilkakrotnie przeszedł „idealną burzę”. Nawiązał do bankructwa Thomasa Cooka, byłej matki Condora, w 2019 roku i późniejszego zakłócenia linii lotniczej w kryzysie Corona.
Po nagłym wycofaniu się polskiego inwestora PGL, Condor przeszedł w 2020 roku kompleksową restrukturyzację w Operation Protective Shield Extended. Po grudniowym bankructwie właścicielem była firma powiernicza, która zastawiła wszystkie swoje udziały w państwowej spółce KfW. SG pozostanie początkowo mniejszościowym udziałowcem Condora z 49 procentami.
Osoba uwierzytelniająca zamierza również nabyć te udziały, wyjaśnił przedstawiciel funduszu Friedrich Andrea. Postrzegasz firmę jako inwestycję długoterminową. Jako rekreacyjne linie lotnicze Condor zajmuje dobrą pozycję pod względem świadomości marki. (…) Nikt nie zbliżał się ani nie spotykał się na wakacjach ”, odnosząc się do wszechobecnego oprogramowania do wideokonferencji, które obecnie zastępuje podróże służbowe.
Firma została odbudowana pod parasolem ochrony i ograniczona, aby obniżyć koszty. Liczba pracowników spadła o około 800 do 4050 obecnie, a dla pozostałych pracowników ze związkami zawarto układy zbiorowe o restrukturyzacji. Według Ufo główne punkty zostały ukończone od stycznia 2020 roku w ciągu ostatnich kilku tygodni. Ale związek powiedział, że nie ma już nowych franczyz.
Flota Condora składa się z około 50 samolotów. „Nasi ludzie w imponujący sposób pokazali, że robią wszystko, co w ich mocy – dla Condor jako firmy, ale także dla naszych klientów i partnerów. „I to jest dokładnie to, co będziemy robić w przyszłości” – powiedział prezes Condor Ralph Tekinterrup.
Andrea wyjaśnił, że TechIntrap i CFO Christophe Debus powinni nadal kierować firmą. Firma przeniosła swoją siedzibę z lotniska we Frankfurcie do niedrogiej nieruchomości w pobliskim Nowym Essenburgu i planuje ponownie wprowadzić bardziej wszechstronny program lotów tego lata. Ponadto chodzi o jak najszybsze uzupełnienie starej floty długodystansowej. Teckentrup powiedział, że wraz z ogłoszeniem praw własności w wysokości 250 milionów euro można by sfinansować samoloty o wartości około miliarda euro. Powinno to minąć jak najszybciej ze zwykłych dwóch lat dla takiego procesu.
Konkurencja prawdopodobnie zaostrzy się po tym, jak Corona pojawi się w manewrze Lufthansy, również wykupionym przez państwo, który jednostronnie rozwiązał długoterminowy kontrakt na loty dowozowe do Condora startującego jesienią we Frankfurcie. Po znacznej presji ze strony Brukseli i Federalnego Urzędu Kartelowego umowa została przedłużona o kolejny rok, do maja 2022 r. Grupa Lufthansa chce być bardziej zaangażowana w działalność związaną z turystyką długodystansową obsługiwaną przez Condor i ogłosiła siedem nowych rejsów długodystansowych od Frankfurt i Monachium latem 2022 r. Czwartek.
© dpa-infocom, dpa: 210520-99-681073 / 3