Connect with us

Economy

Polska zakazuje międzynarodowych podatków minimalnych – EURACTIV.de

Published

on

Polska zakazuje międzynarodowych podatków minimalnych – EURACTIV.de

Polska we wtorek (5 kwietnia) zawetowała kompromisową propozycję unijnej dyrektywy, która nakładałaby minimalną stawkę podatku międzynarodowego na poziomie 15 proc. dla dużych międzynarodowych firm.

Stosując swoje weta, polski rząd udaremnił wyznaczony przez prezydencję francuską cel Rady Unii Europejskiej, jakim jest osiągnięcie porozumienia przed wyborami prezydenckimi we Francji w ten weekend.

Polska jest jedynym krajem, który utrzymał swój sprzeciw wobec osadnictwa. Francuski minister finansów Bruno Le Maire potwierdził przed spotkaniem, że wyjaśnione zostały wszystkie kwestie techniczne związane z realizacją umowy międzynarodowej.

w spotkanie w marcu Estonia, Malta i Szwecja były jednymi z ostatnich rządów, które sprzeciwiły się dyrektywie. Po dalszych modyfikacjach dołączyli później do większości.

Globalna minimalna stawka podatkowa w wysokości 15 procent jest częścią międzynarodowej umowy podatkowej określanej jako W październiku 2021 ponad 130 krajów Zgodzili się. Celem umowy jest ograniczenie międzynarodowej konkurencji podatkowej i uchylania się od opodatkowania przez przedsiębiorstwa.

Ponieważ wszystkie państwa członkowskie UE przystąpiły do ​​traktatu podatkowego, Komisja Europejska przedstawiła propozycję. Dzięki dyrektywom UE minimalne podatki będą stosowane jednolicie w całej UE.

Weto Polski jest silniejsze niż jakikolwiek kompromis

W odpowiedzi na obawy niektórych państw członkowskich, zwłaszcza Malty i Estonii, francuska prezydencja Unii Europejskiej zaproponowała kompromis na wtorkowym posiedzeniu.

Jedna z poprawek polegała na tym, że stosowanie minimalnej efektywnej stawki podatkowej do krajów, w których znajduje się mniej niż 12 przedsiębiorstw wielonarodowych, pozostanie opcjonalne przez sześć lat.

„We współpracy z Komisją Europejską odpowiedzieliśmy na wszystkie poruszone kwestie techniczne” – powiedział Bruno Le Maire na początku spotkania.

W celu zwiększenia presji na Polskę Le Maire poprosił wszystkich przedstawicieli państw członkowskich o wyrażenie poparcia dla ugody. Dopiero wtedy oddał głos polskiej minister stanu Magdalenie Rzekowskiej, która sprzeciwiła się porozumieniu.

READ  Nagroda Berliner Verlag: Odwaga i czujność

Jak każde inne państwo członkowskie, Polska ma prawo weta w sprawach podatkowych, o czym mogą decydować jednomyślnie tylko wszystkie państwa członkowskie UE.

Oficjalne uzasadnienie Polski…

Rzechkowska wyjaśniła polskie weto konieczność połączenia dyrektywy z innym aspektem międzynarodowego traktatu podatkowego, który został uchwalony w październiku ubiegłego roku.

Drugi filar umowy przewiduje alokację części podatków od dużych, wysoko rentownych firm, takich jak Apple czy Facebook, tam, gdzie tworzony jest wolumen biznesu. Do tej pory podatki płynęły do ​​kraju, w którym znajduje się siedziba – często raje podatkowe.

Oba podłoża należy traktować jako jedno opakowanie. Musimy trzymać się naszego celu, celu międzynarodowego [Steuerabkommen] być w pełni wdrożona, aby sprostać wyzwaniom polityki fiskalnej wynikającym z cyfryzacji gospodarki” – powiedziała Rzechkovska.

Jednak szczegóły realizacji tego drugiego filaru są nadal w przygotowaniu. Powinny stać się częścią umowy międzynarodowej. Dlatego Le Maire i Komisja argumentują, że prawnie wiążące powiązanie między dwoma filarami obecnej dyrektywy UE nie może zostać wdrożone.

Aby stworzyć polityczny związek między dwoma filarami, Le Maire zaproponował podpisanie wspólnej deklaracji. Byłoby to jasne, że obie strony umowy międzynarodowej są ze sobą nierozerwalnie związane. Jednak ta propozycja nie przekonała polskiego rządu.

w jednym za jednego generalne spotkanie ministerialne Le Maire skrytykował wówczas stanowisko Polski, dobierając nietypowo klarowne słowa.

– Wcale mnie nie przekonują polskie argumenty – powiedział francuski minister finansów, otwarcie kwestionując polskie stanowisko.

… i nieoficjalna wersja

Istnieją jednak inne wytłumaczenia wykorzystania przez Polskę swojego weta wobec unijnej dyrektywy w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych.

W grudniu 2021 r. minister sprawiedliwości Zbigniew Sziobro wyraził oburzenie decyzją Komisji o wstrzymaniu od Polski środków unijnych z powodu obaw o praworządność i niezawisłość sędziów.

Zyobro nazwał to „szantażem” i zagroził, że w zamian Polska może zawetować każdą z unijnych spraw wymagających jednomyślności.

READ  Sztab Generalny ogłosił sytuację na froncie w ciągu ostatnich 24 godzin | Wiadomość do bota

Bruno Le Maire zapowiedział, że ponownie poruszy tę kwestię na nadchodzących spotkaniach ministrów finansów UE.

[Bearbeitet von Frédéric Simon]

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Nagroda Berliner Verlag: Odwaga i czujność

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Program finansowania Niemieckiej Rady Mody: Młode niemieckie firmy modowe mają nadzieję na swoją szansę
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Program finansowania Niemieckiej Rady Mody: Młode niemieckie firmy modowe mają nadzieję na swoją szansę
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending