Connect with us

Economy

Polska gospodarka kwitnie – Dziennik Polski

Published

on

Polska gospodarka kwitnie – Dziennik Polski

Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował wstępne wskaźniki wzrostu gospodarczego za ubiegły rok. Rok 2017 upłynął pod znakiem silnego wzrostu, który przekroczył nawet oczekiwania ekonomistów.

Według opublikowanych danych, polska gospodarka wzrosła w 2017 roku o 4,6% w porównaniu do roku poprzedniego. To największy wzrost od 2011 roku – podał GUS. Przypominamy – rok 2016 zakończył się wzrostem PKB na poziomie 2,9%.

reklama

O 4,6% przekroczył oczekiwania ekonomistów. Eksperci początkowo zakładali, że będzie to 4,4%, ale większość prognoz została później podniesiona do 4,5%.

Według GUS za tak silny rozwój odpowiedzialny był przede wszystkim popyt krajowy. Spożycie indywidualne gospodarstw domowych wzrosło o 4,8% w porównaniu do roku poprzedniego. Ostatni raz tak silny wzrost w tym obszarze odnotowano 10 lat temu. Według statystyk sam popyt krajowy odpowiada za 2,8% wzrostu.

Inwestycje

Wysoki wzrost PKB dla wielu nie był zaskoczeniem. Zupełnie inaczej wygląda zwrot w inwestycjach, który po załamaniu na poziomie 7,9% w 2016 roku wzrósł obecnie o 5,4%. Analitycy BZ WBK uznali te dane za największe pozytywne zaskoczenie wśród opublikowanych danych. Biorąc pod uwagę, że inwestycje faktycznie zaczęły rosnąć dopiero w trzecim kwartale, można przypuszczać, że w czwartym kwartale nastąpi boom inwestycyjny z dwucyfrową dynamiką wzrostu – według szacunków ekonomicznych. Więcej na ten temat powinniśmy wiedzieć w lutym, kiedy GUS opublikuje szczegółowe dane za ostatni kwartał.

Prognozy na 2018 rok

Eksperci i analitycy są zgodni, że polska gospodarka weszła w nowy rok z dużym impetem. W związku z tym rok 2018 również powinien charakteryzować się silnym wzrostem. Mówimy o 3,9%, ale biorąc pod uwagę, że w ostatnim czasie wszystkie oczekiwania zostały znacząco podniesione, może być jeszcze wyższa.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Hyundai wraz z Insterem wkracza do segmentu małych samochodów elektrycznych

Published

on

Hyundai wraz z Insterem wkracza do segmentu małych samochodów elektrycznych

Od stycznia ubiegłego roku wiadomo było, że Hyundai chce od tego roku wprowadzać na rynek w Korei Południowej minivana Casper z silnikiem spalinowym, jako samochód elektryczny – pod nazwą Hyundai Inster. Teraz model świętował swoją światową premierę na Międzynarodowych Targach Mobilności w Busan. Producent pozycjonuje model jako samochód segmentu A „z mocną stylistyką SUV-a i zmiennym wnętrzem” i podkreśla, że ​​w małym aucie zastosowano „technologie elektroniczne zaczerpnięte z większych samochodów elektrycznych Hyundaia”.

Zasadniczo Inster jest oferowany z dwoma opcjami napędu: w wersji podstawowej model wyposażony jest w akumulator o pojemności 42 kWh i silnik elektryczny o mocy 71 kW. Jeśli chcesz jechać dalej i potrzebujesz większej mocy, możesz zdecydować się na akumulator 49 kWh z jednostką o mocy 85 kW. Moment obrotowy wynosi w każdym przypadku 147 Nm. Hyundai podał, że zasięg najnowszej wersji sięga 355 kilometrów według WLTP, ale podkreśla, że ​​jest to liczba tymczasowa. Koreańczycy nie podali jeszcze wartości zasięgu dla bazowego wariantu. Wszystkie znane dane techniczne można znaleźć w tabeli na dole tego artykułu.

AC-Laden ma maksymalną moc na pokładzie 11 kW z silnikiem pokładowym 11 kW, jeśli DC-Laden może mieć maksymalnie 120 kW mocy, tego Hyundaia należy zainstalować na 30 minut, a następnie będzie działać przy 80 minut. „Wysokowydajny system podgrzewania akumulatora i pompa ciepła poprawiają czas i zasięg ładowania” – czytamy w załączonym oświadczeniu. W tym momencie Inster powinien technicznie korzystać ze swojego większego rodzeństwa. Model posiada także funkcję V2L (in i out) umożliwiającą ładowanie urządzeń zewnętrznych napięciem 230V.

Model opiera się w głównej mierze na silniku spalinowym Hyundai Casper, który został wprowadzony na rynek w 2021 roku i jest dostępny wyłącznie w Korei Południowej. Inster wyróżnia się jednak dłuższym nadwoziem i większym rozstawem osi. Konkretnie wymiary małego samochodu wynoszą 3,8 x 1,6 x 1,5 metra przy rozstawie osi 2,5 metra. To plasuje go „pomiędzy tradycyjnymi samochodami miejskimi segmentu A a większymi modelami segmentu B” – mówi Hyundai.

READ  Oddział Edeka irytuje klientów nowymi przepisami

Wizualnie wydatne błotniki i przyciągający wzrok zderzak zostały zaprojektowane tak, aby zapewniać wrażenie SUV-a. Światła do jazdy dziennej, kierunkowskazy i tylne światła w stylu pikselowym nawiązują do innych pojazdów elektrycznych Hyundaia. Wyraźnym kontrastem są okrągłe reflektory z przodu – cecha przejęta z Caspera. W zależności od wyposażenia Hyundai oferuje do Instera 15-calowe felgi stalowe z kołpakami lub 15- lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich. Opcjonalnie dostępne jest także dwukolorowe wykończenie lakieru. Zasadniczo do wyboru jest wiele lakierów, a nowe dostępne kolory to Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Buttercream Yellow Pearl i Abyss Black Pearl.

Wewnątrz Instera znajduje się 10,3-calowy wyświetlacz oraz 10,3-calowy ekran dotykowy z nawigacją. Zintegrowana konsola środkowa zawiera między innymi uchwyt na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego, ale nie zawiera dźwigni zmiany biegów. Biegi reguluje się za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy. Wewnątrz mały samochód musi zdobywać punkty z jak największą zwinnością na małej przestrzeni. Wszystkie siedzenia – łącznie z fotelem kierowcy – można złożyć, a dzielone w proporcji 50:50 siedzenia w drugim rzędzie można również przesunąć o 16 cm. Dzięki temu przestrzeń bagażową można powiększyć w kilku krokach. Od 280 litrów w standardzie do 351 litrów przy tylnych siedzeniach przesuniętych do przodu i do 1059 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach.

Hyundai oferuje także 64-kolorowe oświetlenie otoczenia LED, elektrycznie sterowany szyberdach i cyfrowy kluczyk samochodowy z funkcją NFC jako funkcjami specjalnymi, „dzięki czemu można otworzyć samochód bez kluczyka i udostępnić go rodzinie i przyjaciołom” – czytamy w dokumencie. Opcjonalnie dostępna jest także podgrzewana kierownica i podgrzewane przednie siedzenia. Hyundai twierdzi, że zarówno w projektowaniu nadwozia, jak i wystroju wnętrza wykorzystuje zrównoważone materiały, takie jak farba z recyklingu lub PET z butelek pochodzących z recyklingu oraz organiczny polipropylen z trzciny cukrowej.

READ  Badania nad migracją: solidna wiedza zamiast uprzedzeń

Stosunkowo bogaty pakiet bezpieczeństwa i pomocy Instera obejmuje między innymi kamerę 360 stopni, asystenta parkowania tyłem z funkcją hamowania awaryjnego, system ostrzegania o martwym polu i autonomicznego asystenta hamowania awaryjnego. Parkowanie i manewrowanie w ciasnych miejscach powinno być łatwiejsze dzięki przednim i tylnym asystentom parkowania oraz kamerze cofania. Dodatkowi asystenci są dostępni za dodatkową opłatą.

Hyundai nie podał jeszcze żadnych informacji na temat ceny. Szczegóły dotyczące innych funkcji zapewniających komfort i konstrukcję zostaną również opublikowane na krótko przed wprowadzeniem na rynek. Koreańczycy z południa krótko wspominają, że później pojawi się inny wariant o nazwie Inster Cross o „bardziej agresywnym designie”. Faktem jest, że Hyundai dodaje do swojego portfolio nowy podstawowy model eMobility wraz z Insterem – i chce go wykorzystać do pozyskania nowych grup nabywców. Ponieważ: Obecnie e-Hyundai powinno być już możliwe: najtańszy można kupić za około 40 000 euro.

„Dzięki Insterowi na nowo definiujemy, co to znaczy prowadzić mniejszy pojazd elektryczny” – mówi Simon Losby, starszy wiceprezes i dyrektor Hyundai Design Center. „Inster ma charakterystyczny design i wnętrze, które maksymalizuje jego potencjał w ekscytujący, skupiony na kliencie sposób”.

Inster (mała bateria) Inster (duża bateria)
wydajność 71 kW 85 kW
maksymalna prędkość 140 km/ 150 kilometrów na godzinę
Przyśpieszenie 11,7 sekundy 10,6 sekundy
bateria 42 kWh 49 kWh
zakresy* Ponad 300 km, wartość docelowa 355 km (WLTP)
Moc ładowania AC 11 kW 11 kW
Czas ładowania AC 4 godziny 4:35 godz
Moc ładowania DC 120 kW 120 kW
Czas ładowania DC 10-80% Około 30 minut Około 30 minut

* Wartości tymczasowe

hyundai.com, pressebox.de

Continue Reading

Economy

Kolonia: W Fordzie nie ma szefów | Polityka

Published

on

Kolonia: W Fordzie nie ma szefów |  Polityka

Boss-Beben bei Ford!

In der Deutschland-Zentrale des amerikanischen Autoherstellers in Köln wurde fast die komplette Führung entmachtet. Von derzeit zehn Geschäftsführern sollen „maximal“ nur noch vier übrig bleiben.

Der bisherige Deutschland-Chef Martin Sander hatte das Unternehmen schon Mitte Juni verlassen, wird Vertriebs-Vorstand bei VW. Wollte er gehen, weil er bei Ford keine Zukunft mehr sah?

Die Unruhe im Unternehmen ist groß – in einer kurzen Pressemitteilung teilte Ford nur mit: „Im Rahmen der Transformation des Europa-Geschäfts vereinfacht Ford seine Verwaltungs- und Führungsstruktur in Deutschland und verkleinert die Geschäftsführung der Ford-Werke GmbH. Mit Wirkung vom 1. Juli 2024 werden maximal vier Mitglieder die Geschäftsführung bilden.“

„Diese Veränderung vereinfacht unsere Verwaltungs- und Führungsstruktur in Deutschland, gibt uns mehr Handlungsgeschwindigkeit und erlaubt dem Management-Team, sich voll auf seine operativen Aufgaben zu konzentrieren und Ford in eine erfolgreiche Zukunft zu führen“, begründete Aufsichtsrats-Chef Kieran Cahill den drastischen Schritt.

Damit verliert die deutsche Konzern-Tochter (schon 1925 gegründet) weiter an Unabhängigkeit.

Einen direkten Nachfolger des zu VW „geflüchteten“ Deutschland-Chefs Sander soll es nicht geben, bestätigt ein Ford-Sprecher gegenüber BILD. Verkaufs-Chef Christian Weingärtner bleibe „als einer der Geschäftsführer wie bislang verantwortlich für das Geschäft in Deutschland, Österreich und der Schweiz.“ Sanders übrige Aufgaben übernehme Europa-Manager Jon Williams.

Fords ehemaliger Deutschland-Chef Martin Sanders wechselte zu VW

Foto: Marius Becker/dpa

Vorher war bereits ein massiver Abbau von Arbeitsplätzen bekannt geworden. So sollen überall dort Jobs wegfallen, die nicht direkt mit der Autoproduktion zusammenhängen. Schon 2023 hatte Ford mit einem Sparkurs begonnen, bei dem europaweit 3800 Stellen gestrichen werden sollen– die meisten davon in Deutschland.

READ  „Podejmij działania z pełną siłą”: Tesla chce zwolnić co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy

Der Anfang vom Ende?

Auto-Experten sehen die Maßnahmen kritisch – es könnte der Anfang vom Ende von Ford in Deutschland sein. „Das Unternehmen blutet in Europa komplett aus“, sagt „Auto-Papst“ Prof. Ferdinand Dudenhöffer zu BILD. „Die Entscheidungen werden immer mehr in den USA getroffen, die Veränderungen im Management sind jetzt der nächste Schritt.“ Ford habe das Problem, in Europa zuletzt nur noch Klein- und Kompaktwagen gebaut zu haben. „Die will in den USA keiner haben, und für den asiatischen Markt sind sie zu teuer.“ Zwar sei Ford in Europa noch mit Transportern erfolgreich, „die werden aber in der Türkei gebaut“.

Auto-Experte Prof. Ferdinand Dudenhöffer sieht die Zukunft von Ford in Deutschland und Europa kritisch

Auto-Experte Prof. Ferdinand Dudenhöffer sieht die Zukunft von Ford in Deutschland und Europa kritisch

Foto: dpa

Hoffnung setzt Ford auf den Bau des neuen Elektro-SUV „Explorer“ in Köln, dessen Plattform aber von VW entwickelt wurde. Dudenhöffer: „Der Explorer ist keine eigene Entwicklung, und er kommt auch noch in einer Situation, in der die Käufer keine Lust mehr auf Elektroautos haben. Das sind keine guten Voraussetzungen.“ Er sieht Parallelen zu der Entwicklung bei Opel, die in Deutschland zunächst auch massiv Jobs abgebaut, Fabriken geschlossen hatten und inzwischen zum Stellantis-Konzern (Peugeot, Fiat, Chrysler) gehören. Dudenhöffer: „Ford bräuchte einen starken Partner für sein Europa-Geschäft – wie etwa Renault.“

Das sieht man bei Ford anders. Ein Sprecher: „Wir werden in Europa weiterhin eine starke Produktionsbasis mit vier Fahrzeugfertigungszentren in Deutschland, Spanien und unseren Joint Ventures in der Türkei und in Rumänien haben. Köln und die Ford-Werke spielen eine entscheidende Rolle in der Zukunft von Ford in Europa und weltweit.“

READ  Badania nad migracją: solidna wiedza zamiast uprzedzeń

Continue Reading

Economy

Najcenniejsza firma w Niemczech: wiele z nich chce odejść od SAP! | pieniądze

Published

on

Najcenniejsza firma w Niemczech: wiele z nich chce odejść od SAP!  |  pieniądze

Deutschlands wertvollste Firma SAP hat ein ungewöhnliches Problem.

Der Softwarekonzern hat einen Aktienwert von über 229 Milliarden Euro. Zum Vergleich die Nummer zwei in Deutschland Siemens kommt lediglich auf 135,4 Milliarden Euro. SAP hatte ein Vorruhestands- und Abfindungsprogramm aufgesetzt, um Stellen abzubauen. Freiwillige konnten sich für das Programm anmelden. Wie das „Handelsblatt“ berichtete, sollen sich 5300 Mitarbeiter in Deutschland auf das Programm beworben haben.

Jetzt das Problem: So viele Mitarbeiter können SAP gar nicht verlassen, wie das „Handelsblatt“ erfuhr.

In einer Betriebsversammlung hatte das Management verkündet, dass 99 Prozent der Bewerber für den Vorruhestand, aber nur 50 Prozent der Interessenten für das Freiwilligenprogramm den Konzern mit einer Abfindung verlassen könnten. Dies berichteten Teilnehmer.

Christian Klein (44), CEO von SAP, wollen die Mitarbeiter weglaufen

Foto: picture alliance/dpa

Gerade jüngere Mitarbeiter wollen gehen

Besonders überraschend: 2100 Mitarbeiter unter 55 bewarben sich auf das Freiwilligenprogramm. Bei den Älteren wollten 3200 Mitarbeiter das Vorruhestandsprogramm in Anspruch nehmen.

Damit hatte das Management wohl nicht gerechnet. In Jobrankings wie dem Glasdoor-Ranking belegte SAP als Arbeitgeber Platz vier in Deutschland für 2023. In den vergangenen acht Jahren waren die Walldorfer (Ba-Wü) immer unter den besten 25. Das spricht für einen guten Arbeitgeber mit einer guten Mitarbeiterbindung. Die vielen Bewerbungen lassen zumindest daran zweifeln.

Ist das SAP-Angebot zu großzügig?

Das „Handelsblatt“ hat erfahren, dass Mitarbeiter mit 20 Jahren Betriebszugehörigkeit insgesamt 33,5 Monatsgehälter im Vorruhestandsprogramm erhalten sollen und damit deutlich mehr als viele andere Unternehmen anbieten. Auch im Freiwilligenprogramm soll mehr als branchenüblich gezahlt werden.

READ  Strach przed niepowodzeniem dostaw w handlu i przemyśle: Nagle rośnie zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową

Wie SAP ihr selbst geschaffenes Problem jetzt löst, ist unklar. Klar ist allerdings, dass gerade unter den 2100 jüngeren Mitarbeitern einige noch etwas länger als gedacht für ihren Arbeitgeber arbeiten werden müssen.

Continue Reading

Trending