Tech
Plotki dotyczące Radeon RX 8000 („RDNA 4”) i Geforce RTX 5000 („Blackwell”)
Po tym, jak Nvidia po raz kolejny zaktualizowała swoją obecną generację („Ada Lovelace”) o karty Geforce RTX 4080 Super, Geforce RTX 4070 Ti Super i Geforce RTX 4070 Super i uczyniła ją interesującą dla graczy, a zwłaszcza AMD, nieco lepszym stosunkiem ceny do wydajności z Radeonem RX 7900 Stosunkowo tanim XT, kolejny plan został już opracowany i od dawna był na ustach wszystkich.
Plotki o Radeonach RX 8000 i Geforce RTX 5000
W zwykle zorientowanym młynie plotek po raz kolejny pojawiły się najnowsze pogłoski na temat kart graficznych nowej generacji z serii AMD Radeon RX 8000 („RNDA 4”) z Navi 4x i Nvidia Geforce RX 5000 („Blackwell”) z serią GB20x, podobnie jak sprawa teraz jeszcze raz kanał YouTube Prawo Moore’a jest martwe Wie, że należy zgłosić.
Radeon RX 8000 z Navi 4x opartym na RDNA 4
Jak już PCGH informowało w listopadzie 2023 r., Radeon RX 8000 będzie oparty na procesorach graficznych Navi 48 i Navi 44, które, co nie jest zaskoczeniem, będą wykorzystywać nadchodzącą architekturę graficzną RDNA 4.
Po udostępnieniu pierwszych wstępnych informacji przez RedGamingTech, zostały one obecnie w dużej mierze potwierdzone przez wygaśnięcie prawa Moore'a i uzupełnione o więcej szczegółów. W związku z tym oba procesory graficzne w momencie premiery powinny mieć następujące specyfikacje techniczne.
Nawigacja 48*
- Jednorodne
- Rozmiar formy do 350 mm
- Do 4096 jednostek cieniujących („ALU”)
- Do 32 procesorów dla grup roboczych („WGP”)
- Do 64 jednostek obliczeniowych („CU”)
- Do 48 MB pamięci podręcznej Infinity
- Do 20 GB pamięci
- Do 3,3 GHz
- TSMC N4P
*) Niepewne.
Mówi się, że pełne rozszerzenie Navi 48 z 4096 shaderami ma wydajność siatkówki porównywalną z AMD Radeon RX 7900 XT i Radeon RX 7900 XTX, podczas gdy wydajność ray tracingu powinna być znacznie wyższa. W nowej ofercie Navi 48 znajdzie zastosowanie w serii Radeon RX 8800.
Nawigacja 44*
- Jednorodne
- Rozmiar formy do 210 mm
- Do 2560 jednostek cieniujących („ALU”)
- Do 20 procesorów dla grup roboczych („WGP”)
- Do 40 jednostek obliczeniowych („CU”)
- Do 24 MB pamięci podręcznej Infinity
- Do 16 GB pamięci
- TSMC N4P
*) Niepewne.
Mówi się, że pełne rozszerzenie Navi 44 z 2560 shaderami zapewnia wydajność sieciową mniej więcej pomiędzy AMD Radeon RX 7600 XT i Radeon RX 7800 XT, podczas gdy wydajność ray tracingu powinna być znacznie wyższa. W nowej ofercie Navi 44 znajdzie zastosowanie w serii Radeon RX 8700.
Źródło: Prawo Moore'a jest martwe
Według Moore's Dead Law i RadGamingTech nie ustalono, czy AMD zdecyduje się ponownie zaatakować segment high-end i zdemontować Navi 41 z GDDR7.
Jak mniej więcej wskazywali znani z takich informacji użytkownicy Twittera @Kepler_L2, @All_The_Watts i @uzzi38, Radeon RX 8000 oparty na nadchodzącej architekturze RDNA 4 będzie opierał się wyłącznie na mniejszych układach graficznych, natomiast Navi 41 i Navi 42 zostaną pominięte.
Źródło: Karty wideo
Odnosząc się do plotek, wielokrotnie mówiono, że decyzja ta ma związek z większym skupieniem AMD na akceleratorach AI. Dyrektor generalny AMD, dr. Lisa Su potwierdziła to już kilka razy, ale sektor urządzeń konsumenckich nigdy nie był omawiany w tym kontekście.
Nadal należy się nim cieszyć z zachowaniem szczególnej ostrożności
Do wszystkich tych informacji należy obecnie podchodzić z najwyższą ostrożnością, ponieważ źródła, o których mowa, w przeszłości okazywały się błędne i niepoprawne. Ponadto AMD nie wspomniało ani słowem o możliwości usunięcia swoich segmentów high-end („Ultra Enthusiast”) i high-end („Enthusiast”). Zatem każdą informację można jednoznacznie zakwalifikować jako plotkę.
W młynie plotek krążą także informacje o karcie Geforce RTX 5000
Pogłoski o nowej generacji kart graficznych Nvidii z serii Geforce RTX 5000 („Blackwell”) krążą na pierwszych stronach gazet od miesięcy. PCGH stara się także poważnie klasyfikować te kwestie w oparciu o aktualne fakty.
Nvidia także musi postawić na mikrochipy
Jak widać z plotek wokół @kopite7kimi i innych przecieków, mówi się, że Nvidia przechodzi na moduł wieloukładowy („MCM”), a konkretnie moduły graficzne dla nadchodzącej karty Geforce RTX 5000 („Blackwell”), znanej również jako „Ada Lovelace Next” i została odpowiednio przeprojektowana. Wiadomo już, że koncepcja ta jest stosowana w procesorach graficznych AMD Navi 31 i Navi 32.
Co więcej, liczba klastrów przetwarzania grafiki („GPC”) i klastrów przetwarzania tekstur („TPC”) nie zmieni się zbytnio, ale ich wewnętrzna architektura zostanie zasadniczo zmieniona. Proces ten można również zaobserwować podczas zmiany generacji AMD z RDNA 2 na RDNA 3.
Plotki głoszą jednak, że jest mało prawdopodobne, aby Nvidia odwróciła się od TSMC z powrotem do Samsung Foundry i jej węzła 3 nm („3GAA”), docelowo do 2025 r., aby produkować własne procesory graficzne.
GB202, GB203, GB205, GB206 i GB207 dla Blackwell
Tymczasem użytkownik „Panzerlied” z forum znanego z takich informacji również zamieścił post Chevelle Potwierdza, że posiada informacje na temat procesorów graficznych GB202, GB203, GB205, GB206 i GB207 dla nadchodzących kart graficznych z serii Geforce RTX 5000 („Blackwell”), obecnie wymienionych w planie działania Nvidii jako „Ada Lovelace Next” – potwierdza. Sama Nvidia nie skomentowała jeszcze tej informacji.
Źródło: Nvidia
Na początek prawdopodobnie wystarczą karty Geforce RTX 5090 i 5080
Po procesorach graficznych AD102, AD103, AD104, AD106 i AD107 („Ada Lovelace”) najprawdopodobniej pojawią się nowe procesory graficzne GB202 i GB203 („David Blackwell”). Oczekuje się, że odbędzie się tu także kilka dodatkowych faz rozbudowy o wyższym ID, które są zaplanowane dla Geforce RTX 5070 (Ti) i mniejszych serii modeli. Nvidia musi pozostać wierna swojej formule.
GDDR7 z 36 GiBit/s i PCIe 5.0 x16 są dostrojone
Oprócz łączności PCIe 5.0 x16, nowa pamięć graficzna GDDR7 będzie wykorzystywana co najmniej w kartach Geforce RTX 5090 i Geforce RTX 5080. Powinno to osiągnąć przepustowość do 36 Gb/s i opierać się na trójstopniowej modulacji amplitudy impulsów („PAM-3” ), aby przesłać sygnał. Można założyć, że w tym podobszarze efektywność energetyczna ulegnie poprawie o około 25 proc. Z drugiej strony GDDR6X faktycznie wykorzystuje PAM-4.
Źródło: Panzerlied via Chevelle
Twoja wydajna przepustowość pamięci również znacznie zyska dzięki szybkiej pamięci GDDR7 o szybkości do 36 GB/s:
- 128 bitów przy 36 Gb/s: 576 Gb/s
- 192 bity przy 36 Gb/s: 846 Gb/s
- 256 bitów przy 36 Gb/s: 1152 GB/s
- 320 bitów przy 36 Gb/s: 1440 GB/s
- 384 bity przy 36 Gb/s: 1728 GB/s
- 512 bitów przy 36 Gb/s: 2304 GB/s
Jak widać z kilku wpisów w Forum Cheville'a Jak jest jasne, Nvidia może również przyjąć dwutorowe podejście:
- GB202: GDDR6X („PAM-4”) z 512 bitami
- GB203: GDDR6X („PAM-4”) z 384 bitami
- GB205: wersja GDDR7 („PAM-3”) 256-bitowa
- GB206: GDDR7 („PAM-3”) wersja 192-bitowa
- GB207: GDDR7 („PAM-3”) wersja 128-bitowa
Ale nawet to jest zwykle tylko spekulacją, opartą na informacjach, które do tej pory wyciekły, ale których nie można jeszcze uznać za wiążące. Sama Nvidia nie powiedziała jeszcze ani słowa na temat swoich kart graficznych Geforce nowej generacji.
Oczekiwania dotyczące wydajności są prawie niemożliwe
Plotki przewidują, że nadchodzący topowy model, Geforce RTX 5090, będzie miał aż 2,5 razy większą wydajność od i tak już bardzo szybkiego Geforce RTX 4090. Jednak w tym momencie zalecana jest szczególna ostrożność, ponieważ obecnie nie jest jasne, czy równanie obejmie DLSS 2, czy nawet DLSS 3 z generowaniem ramek. Oczekiwania dotyczące wydajności są obecnie prawie niemożliwe.
Geforce RTX 5090 z aż 18 432 rdzeniami CUDA
Specyfikacja specyfikacji Geforce RTX 5090 również ma obecnie charakter czysto spekulacyjny. W związku z tym w przyszłości nastąpi przejście ze 128 wieloprocesorów do przesyłania strumieniowego i 16 384 rdzeni shaderów do 144 wieloprocesorów do przesyłania strumieniowego i 18 432 rdzeni CUDA. Dodatkowo zwiększona zostanie pamięć podręczna L2 z 72 MB do 96 MB, a taktowanie procesora graficznego wzrośnie do ponad 3 GHz. Karty wideo Porównywałem już procesory graficzne trzech generacji.
źródło: Karty wideo
Nadal istnieje duża ostrożność w odniesieniu do plotek na temat Geforce RTX 5000 („Blackwell”); Informacje te nadal mają w dużej mierze charakter spekulacyjny i znacznie się różnią w zależności od źródła.
Kiedy zostaną wydane Radeon RX 8000 i Geforce RTX 5000?
Jak pragnie Was poinformować, że karty graficzne Radeon z serii RX 8000 zbudowane w oparciu o architekturę RDNA 4 mają pojawić się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2024 roku oraz mają pojawić się na wystawie Computex 2024, która odbędzie się odbędzie się w dniach 4–7 czerwca 2024 r. w Tajpej. Z kolei Geforce RTX 5000 powinien pojawić się na rynku pod koniec roku, a biorąc pod uwagę obecną ogromną przewagę Nvidii pod względem wydajności, trafi na rynek dopiero na początku 2025 roku.
Źródło: Prawo Moore'a jest martwe
Więcej ekscytujących plotek można znaleźć w 25-minutowym filmie na YouTube z Moore's Law Is Dead, który oprócz Radeonów RX 8000 i Geforce RTX 5000 przybliża także potencjalną specyfikację techniczną potencjalnej konsoli Playstation 5 Pro. Ale te informacje z pewnością nie są wodoszczelne.
Twoja opinia jest potrzebna!
Jakie są Twoje poglądy na ten temat? Redakcja PCGH chętnie zapozna się z Państwa ugruntowaną opinią w komentarzach do niniejszego raportu. Aby móc komentować, musisz zalogować się na PCGH.de lub na forum Extreme. Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz zarejestrować się tutaj Rejestracja bez zobowiązań. Podczas komentowania prosimy o zwrócenie uwagi na obowiązujące przepisy Regulamin forum.
źródło: Prawo Moore'a umarło, RedGamingTech, All_The_Watts, Kepler_L2
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
Tech
Snapdragon X Elite? Wczoraj – Apple M4 to nowy król wydajności
Kilka dni temu Apple oficjalnie zaprezentowało nowego iPada Pro i zaskoczyło nas szczegółami technicznymi. Nowy tablet nie jest oparty, jak oczekiwano, na chipie M3, ale bezpośrednio na nowym chipie Apple M4. Pierwsze testy porównawcze pokazują teraz dobrą wydajność chipa.
Dopiero pod koniec 2023 roku Apple wypuściło na rynek aktualnego MacBooka Pro, pierwsze urządzenie oparte na chipie Apple M3. Jednak ten SoC znów należy do przeszłości, ponieważ Apple niespodziewanie zaprezentował M4 podczas wydarzenia inaugurującego „Let Loose”. SoC nie zadebiutuje na komputerze Mac, jak już oczekiwano, ale w iPadzie Pro 2024.
Apple M4: nowy król wydajności
W pełni wyposażony Apple M4 ma 10-rdzeniowy procesor, który składa się z czterech rdzeni wydajnościowych i sześciu rdzeni wydajnościowych. Oznacza to, że SoC oferuje o dwa rdzenie elektroniczne więcej niż M3. Dostępny jest także nowy 10-rdzeniowy procesor graficzny obsługujący technologie takie jak przyspieszane sprzętowo cieniowanie siatki, śledzenie promieni i dynamiczne buforowanie. Według Apple nowy procesor powinien być o około 50% szybszy od M2, podczas gdy GPU osiąga czterokrotnie wyższą wydajność. To z pewnością oznaczałoby ogromny wzrost wydajności.
Pojawił się teraz pierwszy wynik testu porównawczego Geekbench 6, potwierdzający wzrost wydajności. W trybie jednordzeniowym M4 uzyskał 3767 punktów, podczas gdy wynik wielordzeniowy był również szczególnie wysoki i wyniósł 14 677 punktów. To przewyższa procesor Apple M3 o 22% (pojedynczy) i 25% (wielokrotny). Nawet M3 Pro MacBooka Pro nie dotrzymuje kroku iPadowi Pro z chipem M4.
Qualcomm może się spakować
Pobite zostały także AMD Ryzen 9 8945HS, Intel Core Ultra 9 185H, a także Qualcomm Snapdragon X Elite, którego 12-rdzeniowy procesor Oryon został minimalnie pobity. Zatem w tym roku Qualcomm nie zgarnie korony wydajności w segmencie ARM. Chip Qualcomm będzie prawdopodobnie zużywał znacznie więcej energii niż Apple M4, ponieważ Snapdragon jest przeznaczony głównie dla laptopów z systemem Windows.
Ze względu na czytelność nie używa się jednocześnie form męskich, żeńskich i różnych form językowych (m/f/d). Wszystkie imiona osobiste odnoszą się jednakowo do wszystkich płci.
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
Tech
Fallout 4 na Steamie: Paradoks postapokaliptyczny
Czcigodny Fallout 4, wydany po raz pierwszy na PC przez firmę Bethesda 10 listopada 2015 roku, jest definicją prawdziwej ironii. Ponieważ podczas gdy liczba graczy na Steamie stale rośnie w oczekiwaniu na kolejną aktualizację grafiki i wydajności, która zostanie wydana 13 maja na wszystkich platformach, oceny i recenzje tych samych graczy są teraz tylko coraz gorsze. O ile tendencja z ostatnich kilku tygodni jest wyraźnie widoczna, a recenzje z ostatnich 30 dni są pozytywne tylko w 77%, to ogólna ocena spadła obecnie do 83% („Bardzo pozytywna”). Trend jest nadal „spadkowy”, co widać z rozkładu pary Uwagi Oferuje.
Źródło: Steam (zrzut ekranu: PCGH)
Ale czasami jest to tylko połowa prawdy. Bo nawet jeśli wielu starych graczy słusznie (lub nie całkiem bezpodstawnie) oskarżyło dewelopera, gdy ukazała się aktualizacja nowej generacji…
„Bethesda wyrzuciła społeczność do kosza!”
…Liczba graczy w Falloucie 4, wzmocniona przez serię Fallout na Amazon Prime, opowiada zupełnie inną historię. Fallout 4 cieszy się obecnie większą popularnością niż był od dłuższego czasu. Obecnie w postapokaliptyczną grę RPG na platformie Steam gra jednocześnie około 134 000 graczy. Jak pokazują aktualne badania przeprowadzone przez SteamDB, wystarczy to na szóste miejsce w ogólnym rankingu Platforma dystrybucji gier firmy Valve. Wiele nowych wydań marzy o takiej liczbie graczy w dniu premiery.
Źródło: SteamDB (zrzut ekranu: PCGH)
Jeśli obecny trend się utrzyma, Fallout 4 prawdopodobnie wspina się na kolejne miejsca w rankingach. Ale mimo to gracze są dość wyjątkowi w tej starej grze RPG dla jednego gracza.
Fallout 4: Bethesda ogłasza kolejną aktualizację graficzną
Fakt, że najpopularniejszymi obecnie modami do Fallouta są te, które albo uniemożliwiają aktualizację na nową generację, albo całkowicie ją negują, co zostało odrzucone przez dużą część społeczności, świadczy o paradoksalnej sytuacji wokół czcigodnego RPG akcji firmy Bethesda.
Aktualizacja Fallouta 4 nowej generacji: Zemsta społeczności
Ale nie tylko Fallout 4, ale także Fallout 76, Fallout 3 i Fallout New Vegas skorzystały z serii Prime i zyskały popularność. Sezon 2 prawdopodobnie zrobi resztę i być może nawet zwiększy „szum”.
Twoja opinia jest potrzebna!
jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Redakcja PCGH chętnie zapozna się z Państwa ugruntowaną opinią w komentarzach do niniejszego raportu. Aby móc komentować, musisz zalogować się na PCGH.de lub na forum Extreme. Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz zarejestrować się tutaj Rejestracja bez zobowiązań. Podczas komentowania prosimy o zwrócenie uwagi na obowiązujące przepisy Regulamin forum.
źródło: Steam, SteamDB
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
Tech
Nowe webinarium: Wykorzystanie Apple Vision Pro w Twojej firmie
Apple Vision Pro przenosi oprogramowanie bezpośrednio do środowiska fizycznego, dzięki czemu aplikacje stają się namacalne przestrzennie. W ten sposób technologia otwiera nowe scenariusze i obszary zastosowań – szczególnie do zastosowania w firmach. Dzięki systemowi VisionOS 1.1 firma Apple położyła niedawno podwaliny pod integrację urządzeń z systemami zarządzania urządzeniami mobilnymi (MDM).
reklama
Korzystaj i zarządzaj Vision Pro w swojej firmie
the Seminarium internetowe „Wykorzystaj Apple Vision Pro w swojej firmie” Poświęcony nowym możliwościom, jakie niesie ze sobą rzeczywistość mieszana i obliczenia przestrzenne, oraz wyjaśnia różnice między przetwarzaniem klasycznym a mobilnym. Mark Zimmerman, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań mobilnych w EnBW i oddany autor, podczas wydarzenia przedstawi praktyczny opis tego, jak używać zestawu słuchawkowego do użytku profesjonalnego i na co firmy muszą zwracać uwagę podczas zarządzania urządzeniem.
Tematy obejmują między innymi możliwości zapewniane przez federację z dostawcami tożsamości, a także rejestrację urządzeń na podstawie użytkowników lub kont. Wspomniano także o parametrach konfiguracyjnych i poleceniach, których w VisionOS 1.1 wciąż brakuje do kompleksowego zarządzania urządzeniami i bezpieczeństwem. Porządek obrad obejmuje również takie obszary, jak ochrona danych, bezpieczeństwo informacji i dostępność.
Dwugodzinne webinarium w maju
120-minutowe seminarium internetowe na żywo skierowane jest do administratorów, decydentów i kierowników projektów. Odbędzie się ono 16 maja 2024 roku w godzinach 10:00 – 12:00. Uczestnicy mogą także zadawać pytania prelegentowi za pośrednictwem czatu online. Nagranie webinaru będzie dostępne później. Bilet kosztuje 129 euro.
(funt)
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de