Jedna na pięć młodych osób lub dorosłych w Niemczech korzysta obecnie z co najmniej jednej aplikacji obsługującej technologię rzeczywistości rozszerzonej (AR). To pochodzi od aktora Ankieta Bitcomu Poza. Dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości treści cyfrowe są wyświetlane w środowisku rzeczywistym. Można go również używać do gier. Stowarzyszenie jako przykład podało grę na smartfony Pokémon Go, w której gracze łapią wirtualne stworzenia fantasy, szkolą je i pozwalają im rywalizować ze sobą w bitwach. 15 procent ankietowanych już tego próbowało.
Dzięki „rzeczywistości rozszerzonej” lub AR wirtualne obiekty, postacie z gier lub informacje są wyświetlane w środowisku rzeczywistym. Interakcja życia cyfrowego i analogowego często odbywa się za pośrednictwem aparatu w smartfonie lub okularów.
W przeciwieństwie do aplikacji rzeczywistości wirtualnej (VR), użytkownicy AR nie są całkowicie odizolowani od swojego naturalnego otoczenia. Na przykład okulary rozszerzonej rzeczywistości mogą pokazać pracownika magazynu w rzeczywistym środowisku, w którym na półce można znaleźć konkretną część zamienną. W nowoczesnych samochodach wyświetlacz head-up i technologia rozszerzonej rzeczywistości pozwalają na wydłużenie wrażeń z jazdy poprzez wyświetlanie na przedniej szybie odpowiednich informacji, takich jak prędkość jazdy czy instrukcje nawigacyjne.
W reprezentatywnym badaniu na zlecenie stowarzyszenia cyfrowego Bitkom wzięło udział 1165 osób w wieku 16 lat i więcej. W sumie 12% stwierdziło, że korzystało już z filtrów aparatu, które dodają do twarzy i zdjęć treści cyfrowe, takie jak śmieszne uszy lub okulary. Sześć procent korzystało już z aplikacji, które wyświetlają instrukcje nawigacyjne bezpośrednio na obrazie otoczenia za pośrednictwem rzeczywistości rozszerzonej.
W porównaniu z rzeczywistością wirtualną rzeczywistość rozszerzona jest często technologią mniej oczywistą, którą można również płynnie wkomponować w życie codzienne – powiedział Sebastian Klos, szef technologii konsumenckich i AR/VR w Bitkom. „Chociaż większość ludzi kojarzy AR z grami i rozrywką, często pomija się fakt, że AR jest już obecnie wykorzystywana produktywnie w przedsiębiorstwach – od zdalnych szkoleń i konserwacji po współpracę i planowanie”.
Bitkom zakłada, że w przyszłości większą rolę będą odgrywać okulary rzeczywistości rozszerzonej do codziennego użytku, które wyglądem przypominają niemal tradycyjne okulary. Jednym z wyników badania było to, że co druga osoba (51%) ogólnie wyobraża sobie używanie okularów AR. Jednak trzy czwarte respondentów (77%) zaakceptowałoby tylko te okulary od innych osób, które nie mają wbudowanej funkcji aparatu. (dpa/r)