Clippers PL

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Clippers PL

Autobahn 4 w Saksonii: życie w ciężarówce

Na autostradzie zacznie się obiad w południe. Yusef właśnie otworzył górną szafkę pod tyłem swojej ciężarówki, rozłożył niebiesko-biały obrus na dolnym talerzu, postawił swój „stół” z talerzami i sztućcami i usiadł na małym składanym krześle przed nim. Gotuje jajka na kuchence gazowej w przedziale na piętrze za sobą, a warzywa, przyprawy i wszystko, co spiżarnia powinna przynieść do domu w boksach obok niego. Po obiedzie Joseph ponownie starannie układa i zmywa naczynia.

Życie codzienne na dużym parkingu stacji obsługi autostradowej „Dresdner Tor”. Sama pozostała stacja była zamknięta od listopada z powodu Corona, ale Youssef i tak ledwo było stać na posiłek tutaj. Inni kierowcy, którzy tu odpoczywają lub przygotowują się do zbliżającej się nocnej jazdy, w przerwie wyciągają nogi, sprawdzają ciężarówki lub śpią w swoich kabinach i zasłaniają zasłony.

Przygotowywanie kawy i gotowanie jedzenia na parkingach przy autostradach wymaga wielu improwizacji. © Matthias Schumann

Valentin Poblenko z Rumunii siedzi na miejscu kierowcy, po czym kieruje swoją ciężarówkę z metalowymi towarami w kierunku północnych Niemiec. Bobelnicu, tuż po czterdziestce, z praktyczną, jasną fryzurą, od siedmiu lat przemieszcza się między Rumunią a Niemcami. Podróż w obie strony trwa siedem dni. Mówi: „Spałem sześć razy w ciężarówce, potem cztery dni w moim łóżku z rodziną. Pracuje w ten sposób. Inni są w gorszej sytuacji”. Jego firma daje mu 500 euro w jeden sposób, rumuńska płaca minimalna miesięcznie wynosi 250 euro, a większość jego dochodów to prowizje. Zwykle jeździ trzy razy w miesiącu, zarabiając 1500 euro, jednak po drodze musi pokryć wydatki, nie może kupić dużo, czasem kanapkę i papierosy. Jego żona i dwoje dzieci potrzebują pieniędzy w domu.

Nasza rozmowa prowadzona jest w języku rumuńskim przez igenige Albert, młodego Węgra urodzonego w Rumunii, który pracuje w Poradni dla Pracowników Zagranicznych w Saksonii (PAP). Poradnia znajduje się blisko związku zawodowego, ale jest finansowana przez ministerstwo gospodarki Saksonii. Dziś, wraz z dwoma współpracownikami, Onig Albert doradza kierowcom ciężarówek w zakresie ich praw w Niemczech na parkingu w strefie serwisowej.

Brak zysków z powodu Corony

Ünige Albert pyta Ünige Albert, czy Valentin Popelnicko nie wie, że może tutaj zażądać minimalnej pensji w Niemczech, która obecnie wynosi 9,50 euro. Tak, on wie. „My, kierowcy, również rozmawialiśmy o tym z naszym szefem. Powiedział, że możemy poszukać firmy, która za to zapłaci. Co powinieneś zrobić?

Ale pani Albert się nie poddaje: może zażądać tego od swojej firmy z mocą wsteczną na okres trzech lat. Bobelnicu ma po prostu uśmiech tak zmęczony. Zarobki kierowców w Rumunii raczej spadną niż wzrosną. Od czasu pandemii Corony może zwiedzać Niemcy tylko dwa razy w miesiącu. W ten sposób jego całkowity dochód spadł z 1500 do 1000 euro łącznie z emisją. Utrudnia mu to płacenie za toalety i prysznice na innych stacjach. „To kosztuje mnie od 11 do 12 euro za każdą rundę. Dużo pieniędzy”.

Wielu kierowców, których chcemy zapytać o ich sytuację, nie wypowiada się ani nie są anonimowi. Po prostu pomachaj. Zdecydowanie nie chcą być fotografowani.

Ale są też zadowoleni kierowcy. Na przykład Szczepan z Polski dostarcza węgiel do Francji swoim nowym Mercedesem i jest w drodze tylko przez cztery dni. „To jest luksus”. Mówi, że dostaje minimalne wynagrodzenie.

Bezrobotni Albert, Polina Bokayova i Leona Blahova (od lewej do prawej) informują kierowców o ich prawach.

Bezrobotni Albert, Polina Bokayova i Leona Blahova (od lewej do prawej) informują kierowców o ich prawach. © Matthias Schumann

Powell z Ukrainy, który przenosi meble do Niemiec i Holandii dla polskiej firmy, również cieszy się z minimalnej pensji w wysokości 1500 euro. Dużo pieniędzy w swoim kraju.

Leona Blahova, Czech i szefowa poradni Babs, z pewnością dostrzega postęp w ostatnich latach. W niektórych krajach ogólny poziom płac rośnie. Korzystają na tym również kierowcy. „Obejmuje Czechy, Polskę i Węgry. Niestety nie dotyczy to Rumunii, Mołdawii czy Bośni i Hercegowiny. I kilka innych krajów.

Leona Blahova, igenige Albert i Paulina Bukaiova, urodzone na Słowacji, przemieszczają się z jednej ciężarówki do drugiej, próbując porozmawiać z kierowcą lub umieścić na klamkach drzwi ulotki informacyjne w różnych językach. Kobiety od niedawna zaczęły nosić jaskrawe kamizelki odblaskowe, ponieważ kierowcy myśleli o innej usłudze, gdy ją widzieli. Trzy kobiety mówią razem siedmioma językami, z których pięć pochodzi z Europy Wschodniej. Wielokrotnie zdawali sobie sprawę, że żaden polski kierowca nigdy nie siedzi w polskiej ciężarówce. Często są to Ukraińcy. Na ciężarówce jadącej z Węgier węgierski tłumacz może się pomylić, że Serb siedzi za kierownicą.

Bardzo niewiele kontroli

Tak, rada jest dobra i dobra – mówi kierowca Joseph * ze Słowacji. Ale jego firma i tak przeszłaby wszystkich. Dużo podróżuje po Francji, gdzie płaca minimalna jest często ściśle kontrolowana. W tym przypadku ma przy sobie specjalny dokument ze swojej firmy, który pokazuje mu francuską płacę minimalną, która jest nieco wyższa niż płaca minimalna w Niemczech. Tylko: On tego nie dostanie. Nie zna nawet swojej stawki godzinowej, ponieważ oprócz dodatku otrzymuje również wynagrodzenie lokalne, czyli słowackie. „Ponadto w każdym kraju obowiązują inne przepisy. Firma może tylko przeszukiwać ten kraj”. Obecnie na 13-dniowej wycieczce po Słowacji-Chemnitz-Wenecji-Danii-Kilonii-Dreźnie-Węgrzech. Stamtąd ma nadzieję, że będzie mógł wrócić do domu.

Nawet jeśli firmy blefują, więcej należy sprawdzić w Niemczech. Ale prawie tego nie zrobisz. Irytuje to również szefa DGB w Saksonii Marcus Schlumpach. Uważa, że ​​to dobry pomysł, aby zaostrzyć przepisy w Unii Europejskiej, ale bez kontroli będzie to mało przydatne. Sprawdzanie ciężarówek pod względem technicznym działa również w Niemczech. Schlumpach narzeka, że ​​„traktowanie wielu kierowców nie jest godne człowieka”. Wzywa także do tańszych noclegów i posiłków dla kierowców. Więcej miejsc parkingowych znajduje się na w pełni zapakowanych parkingach A4 w nocy. Na szczęście niektóre są obecnie rozbudowywane lub wkrótce zostaną rozbudowane.

Pozostały terminal jest zamknięty od listopada.  Dla wielu kierowców z Europy Wschodniej jest to i tak zbyt drogie.

Pozostały terminal jest zamknięty od listopada. Dla wielu kierowców z Europy Wschodniej jest to i tak zbyt drogie. © Matthias Schumann

Wasilij z Rumunii opowiada najtrudniejszą historię. 54-latek, który od 18 lat jest kierowcą ciężarówki, prowadzi austriacką firmę. Jego ciężarówka jest tanio zarejestrowana w Czechach, a on sam pobiera niską rumuńską płacę minimalną w wysokości 250 euro miesięcznie. Jednak pobiera 70 € za dzień, co jest stosunkowo wysoką kwotą. Ale żeby to zrobić, musiałby być w drodze przez sześć tygodni bez przerwy.

Czy śpisz i mieszkasz w ciężarówce przez sześć tygodni? Nawet doradcy Babs, którzy wcześniej tak wiele doświadczyli, są zdumieni. Tak, mówi Vasile, jest na to ustna zgoda firmy. Cokolwiek. Kiedy przeżyje sześć tygodni, może wrócić do domu na dwa tygodnie. Oczywiście jest też płaca minimalna. Następnie przez sześć tygodni był z powrotem na autostradzie i przemierzał Europę.

W międzyczasie w strefie serwisowej Dresdner Tor zapadł wieczór. Duży parking szybko się zapełnił, a każdy z nich był zajęty. Jeśli przyjedziesz teraz, możesz zaparkować samochód na autostradzie, niektóre również przed stacją benzynową. Coraz więcej ciężarówek musi wracać na autostradę i szukać innego miejsca na nocleg.

Kontekst: Co jest dozwolone na znakach drogowych?

Jest jeden w Tharandt Forest i Meissen Factory, Beer Town Radeberg i Sacred Treasures Kamenz również może oczekiwać znaku autostrady. W pobliżu autostrady A4 znajdują się miejsca i obiekty turystyczne, ale są też miasta takie jak Riesa i Zittau lub krajobrazy, takie jak Pojezierze Łużyckie, położone dalej od autostrady. Znaki są w większości zaprojektowane w odcieniach brązu i podlegają ścisłym wytycznym.

W Saksonii jest ich łącznie około 300, z czego około 65 na samej autostradzie A4 między Trójkątem Nossen a granicą państwową w pobliżu Ludwigsdorf. Znak lasu podwoił się od 2011 roku, ponieważ minister gospodarki FDP chciał zrobić coś dobrego dla miast i obiektów turystycznych. Od tego czasu zezwolono na umieszczanie czterech znaków drogowych między dwoma zjazdami zamiast dwóch. Nawet miejsca oddalone o ponad 10 kilometrów od autostrady mogą się teraz reklamować: całe obszary, takie jak wrzos i widok na basen, są teraz dozwolone. Miejsca historyczne, zamki i muzea, takie jak Państwowe Zbiory Sztuki czy zamek Stolpen, miejsca święte, takie jak opactwo Marienstern, oraz zabytki sztuki, takie jak Knappenrode Energy Factory.

Eksperci od turystyki i burmistrzowie wierzą w tę reklamę – i zdecydowanie zapewniają elementy rozrywki samochodowej. (Tak)

Mijają już kierowcy, którzy znaleźli miejsce parkingowe. Ktoś instaluje w kabinie kierowcy antenę paraboliczną, która zapewnia niezakłócony odbiór programów lokalnych. Niektórzy zaczynają gotować, otwarte kuchenki gazowe lubią stać na zderzaku, aby były przyjazne dla pleców, ale czasami w pobliżu zbiornika oleju napędowego. Obywatele zbierają się, aby porozmawiać, jest dużo palenia. Od czasu do czasu znajomi lub krewni, którzy mieszkają w pobliżu miejsca odpoczynku, odbierają szofera na miły wieczór w stałym domu. Wielu z nich ma teraz krewnych i znajomych wzdłuż wielu europejskich autostrad.

A czasem jest tu prawdziwa impreza – mówi Andre, polski kierowca. Lubisz imprezę? Tutaj na parkingu? Tak, oczywiście, tutaj, między ciężarówkami. Szczególnie Ukraińcy są często w świątecznym nastroju. „Pij, rozmawiaj, rób muzykę. Jutro to trwa…”

* Niektóre imiona zostały zmienione na prośbę kierowców w celu zachowania ich bezpieczeństwa.

READ  Raport ZDF o budynkach prefabrykowanych w Berlinie: Z życia na betonowej pustyni Marzahn