Connect with us

Economy

Strach przed przyszłością Auder Dżemajela (drugi strumień)

Published

on

Niemiecko-polska flota lodołamaczy została posunięta do przodu tylko po to, by uzasadnić rozbudowę Odry na potrzeby przemysłu – mówią ekolodzy.

Zdjęcie: dpa/patrick bloll

Jezioro Bałtyckie w rzece Odrze. Ryby te nie występują nigdzie indziej w Niemczech. Żadna inna rzeka w Republice Federalnej nie przepływa w naturalny sposób przez krajobraz i tworzy krajobrazy zalewowe. Jörn Gessner z Instytutu Ekologii Słodkowodnej i Rybołówstwa Śródlądowego im. Leibniza opisuje Odrę jako „najpiękniejszą jak dotąd rzekę” w Niemczech. Ale gdyby udało się zrealizować plany rozbudowy Odry, które sprzedaje się jako konserwację, to rzeka wciąż bliska naturze byłaby w zasadzie tylko mało zużywającym się kanałem.

Sacha Meyer, koordynator Odra Semi-Natural Action Alliance, ma plany ekspansji od 2000 roku. Mayer zajmuje się tym ponownie od niemiecko-polskiego porozumienia w 2015 roku. Ze względu na zwężenie koryta Odry mogą pływać statki o długości 1,80 metra. Droga wodna zostanie zmodernizowana z klasy II do klasy IV. To byłoby jak „zamienienie wiejskiej drogi w autostradę” – wyjaśnia Meyer.

Powodem tego, jak mówią przeciwnicy ekspansji, jest to, że flota niemieckich i polskich lodołamaczy nie powinna stać się przestarzała zimą. Statki muszą rozbijać lód, aby pontony odpłynęły i nie było bariery lodowej powodującej powodzie. Jednak lodołamacze mają zanurzenie tylko 1,30 metra – poza dwoma polskimi o głębokości 1,80 metra, które są teraz używane jako pretekst. W razie potrzeby pojawią się również bardzo płaskie konstrukcje lodołamaczy.

Niemcy podpisały porozumienie o rozbudowie Odry w 2015 roku ze starym polskim rządem pod przewodnictwem Ewy Kopacz z Liberalno-Konserwatywnej Platformy Obywatelskiej. Pod koniec 2015 roku rząd Kobacha został zastąpiony przez konserwatywną nacjonalistyczną partię PiS. Według Saschy Meyera, nowy rząd chce, aby Oder Natural Alliance miał „międzynarodową drogę wodną” zamiast drogi wodnej klasy 4. Będzie to wymagało zasypu bomb. Meyer pokazuje mapę, na której faktycznie narysowano taki zapory w pobliżu miasta Eisenhutenstadt. Gdyby strona niemiecka nie brała udziału, to na terenie Polski należałoby wybudować kanał równoległy do ​​Odry. Ponadto pojawia się pomysł połączenia Odry i Łaby z Dunajem kanałami. Mayer nazywa to „dziwnym planem”. Niemcy mają skromniejsze zamiary i mówią o wzmocnieniu Odry po jej stronie rzeki granicznej, która obejmuje coraz większe kaniony.

READ  Sparkasse eliminuje funkcjonalność płatności - nie ma alternatywy

Michael Kellner skarży się, że „sprzedawany jest pod nazwą ochrony przeciwpowodziowej, ale nie ma nic wspólnego z ochroną przeciwpowodziową. Zamiast tego rzeka musi być produkowana”. Jest federalnym dyrektorem wykonawczym Partii Zielonych i startuje w wyborach federalnych 26 września w Brandenburgii. Do jego okręgu wyborczego należy Park Narodowy Doliny Dolnej Odry. Kellner uważa to za groźne. Trzeba „przestać ten nonsens” – powiedział w piątek wieczorem podczas medialnej imprezy zorganizowanej przez Brandenburskich Zielonych na temat ekspansji Odry i perspektyw oporu. „Chcę, żebyśmy rządzili” – mówi Kellner. Ma nadzieję na rząd federalny, w którym Zieloni będą mieli coś do powiedzenia i zapobiegną „szalonym planom”. Uważa się, że kluczem do tego jest Federalny Departament Transportu.

Opiera się również inicjatywie Zielonych, Lewicowców i Obywatelom na wyspie Uznam w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Z zainteresowaniem odnotowałem, że premier Polski Mateusz Morawiecki odwiedził niedawno Szczecin Port Company. Tam zabezpieczył rządowe papiery wartościowe na dwa projekty w Świnoujściu – donosi w piątek wieczorem Norbert Prutz z lokalnego Stowarzyszenia Zielonych Uznam. Czytał to w ten sposób w niemieckich tłumaczeniach polskich reportaży prasowych. Miasto Świnoujście położone jest na małym polskim krańcu na wschodzie wyspy Uznam, do której do tej pory docierano tylko promem z Polski. Ale tunel samochodowy budowany jest od wiosny. Po ukończeniu tunelu promy nie będą już kolidować z zmotoryzowanymi statkami towarowymi. Świnoujście będzie właścicielem drugiego dużego portu kontenerowego w Polsce obok Gdyni w Zatoce Gdańskiej, wyjaśnia Protz. Częścią tego jest również ekspansja Odry.

Sahra Damus (Zieloni), poseł z Brandenburgii, jeszcze nie zapytał, czy gospodarka potrzebuje i chce więcej żeglugi śródlądowej na Odrze. Zgłaszała zapytania w firmach przemysłowych. Mówi, że huta w Eisenhutenstadt twierdzi, że lepiej radzi sobie z koleją. Papiernia w Schwedt chciałaby mieć więcej opcji transportu barkami, ale tylko według Damosa, ponieważ znajduje się w ślepym zaułku pod względem technologii kolejowej. Jeśli połączenie kolejowe ulegnie poprawie, nie będzie konieczne przedłużanie Odry papierni. Podobnie jest z firmą chemiczną i grupą logistyczną w Polsce.

READ  Przeciw fatalizmowi: Obowiązkiem jest być pewnym – mimo kryzysu klimatycznego, korony i wojny – o politykę

„Na miłość boską, nie chcemy się tutaj reklamować” – zapewniła w piątek Zielonych Alexandra Beschel. Ale wieczór medialny z Kellnerem, kandydatem do Bundestagu, jest oczywiście wyłącznie kampanią wyborczą.

Kiedy zapytano o ten temat byłą minister środowiska Anitę Tak (z lewej), mogła też coś na ten temat powiedzieć. „Stworzyliśmy dobry system ochrony przeciwpowodziowej na rzece Odrze i mamy wyjątkowy Park Narodowy Doliny Loary Odry, który wymaga ochrony” – wyjaśnia. „Statki powinny dostosowywać się do rzek, a nie odwrotnie. Poszerzenie rzeki nie jest przyszłym projektem!”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Polska po raz pierwszy została najważniejszym partnerem handlowym Berlina

Published

on

Polska po raz pierwszy została najważniejszym partnerem handlowym Berlina

W 2023 roku Polska po raz pierwszy zastąpi Chiny w roli najważniejszego partnera handlowego Berlina. Według aktualnej analizy Banku Inwestycyjnego w Berlinie (IBB) eksport do sąsiedniego kraju wzrósł łącznie o 9,2 proc., osiągając kwotę 1,18 mld euro.

Ogółem handel zagraniczny Berlina z Polską wyniósł 4,11 mld euro. Całkowity wolumen handlu z Chinami, składający się z importu (2,76 mld euro) i eksportu (1,25 mld euro), wyniósł zaledwie cztery miliardy euro.

Produkty farmaceutyczne należą do eksportu stolicy Niemiec.
Produkty farmaceutyczne należą do eksportu stolicy Niemiec.

© Stock.adobe.com

Przede wszystkim wzrósł import z Polski. Wolumen wzrósł o 925 mln euro do 2,93 mld euro. Głównym importem był surowiec tytoniowy i wyroby tytoniowe (1,09 mln euro). Polska jest jednym z największych na świecie eksporterów wyrobów tytoniowych i znaczącym ich producentem.

Polacy kupowali przede wszystkim części samochodowe i produkty farmaceutyczne

Eksport podwozi, silników, produktów farmaceutycznych oraz sprzętu do wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej z Berlina do Polski znacznie wzrósł, podczas gdy eksport produktów naftowych i wyrobów z tworzyw sztucznych spadł.

Zdaniem ekspertów IBB, Chiny stanowią obecnie dla Berlina największe ryzyko polityczne w handlu zagranicznym, a powodem tego jest duże uzależnienie od chińskich produktów. Ogólnie rzecz biorąc, pokazuje to, że stosunki handlowe Berlina stają się coraz bardziej zróżnicowane i „koncentrują się na rynkach wschodzących, takich jak Polska”.

Continue Reading

Economy

Incydent w Nowym Jorku: Samolot Boeinga wpada w awaryjny poślizg podczas lotu

Published

on

Incydent w Nowym Jorku: Samolot Boeinga wpada w awaryjny poślizg podczas lotu

Incydent w Nowym Jorku
Samolot Boeinga wpada w awaryjny poślizg podczas lotu

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

Lista części, które samoloty Boeinga gubią podczas lotu, jest coraz dłuższa. Ale na szczęście incydent w Nowym Jorku również przebiegł gładko. Po zaginionym chipie awaryjnym nie ma jednak śladu.

Tuż po starcie w piątek inny samolot Boeinga stracił część samolotu. Jak podają agencje informacyjne AP i Reuters, w samolocie linii Delta Airlines doszło do awaryjnego poślizgu. Piloci poczuli wibracje w samolocie i zawrócili. Samolot bezpiecznie wylądował na międzynarodowym lotnisku im. Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku, skąd również wystartował.

Linie Delta Air Lines podały, że po starcie piloci otrzymali ostrzeżenie o awaryjnym poślizgu po prawej stronie samolotu i usłyszeli nietypowy dźwięk Boeinga 767 dochodzący z tego obszaru. Następnie według doniesień piloci ogłosili sytuację awaryjną, aby można było szybko wrócić na lot. na lotnisko. Linie lotnicze podały, że samolot zbudowany w 1990 r. wylądował i skierował się do bramki o własnych siłach.

Mówi się, że na pokładzie samolotu, który miał lecieć do Los Angeles, było 176 pasażerów, dwóch pilotów i pięć stewardów. Według doniesień Delta pasażerowie zostali przeniesieni innym samolotem do Kalifornii. Uszkodzony samolot został wycofany z eksploatacji w celu dalszych badań. Współpracują ze śledczymi i nadal szukają zaginionego chipa. Agencja podała, że ​​Federalna Administracja Lotnicza prowadzi obecnie dochodzenie w sprawie incydentów.

Ten wypadek jest jednym z ostatnich z serii niefortunnych wypadków, które miały miejsce u producenta samolotów Boeing. Na początku stycznia zamieszanie wywołała część kadłuba, która w nowym 737 MAX 9 po prostu odłamała się podczas lotu. Cudem nikt z pasażerów nie odniósł obrażeń. Samolot Alaska Airlines udało się bezpiecznie wylądować. Na początku marca tuż po starcie inny Boeing 777 stracił oponę. Uszkodzonych zostało kilka samochodów. Miesiąc później samolot 737-800 musiał zawrócić, ponieważ osłona silnika oddzieliła się podczas startu i uderzyła w klapę skrzydła.

READ  Aldi i Lidl: marka detergentów może wylecieć poza zasięg
Continue Reading

Economy

Zadzwoń do cukierka – możliwe jest uszkodzenie genetyczne

Published

on

Zadzwoń do cukierka – możliwe jest uszkodzenie genetyczne
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

Ponieważ zakazany dodatek może mieć działanie szkodliwe genetycznie, popularny produkt dla dzieci jest obecnie wycofywany z rynku. Dotyczy to dwóch typów.

Monachium – Niestety nierzadko zdarza się, że produkty są wadliwe lub szkodliwe dla konsumentów. Produkty są regularnie wycofywane przez producentów i sieci supermarketów. Teraz dotyczy to popularnego produktu cukierniczego, który prawdopodobnie spożywany jest głównie przez dzieci. Konsumenci nie powinni już spożywać dwóch rodzajów.

Krajowe wycofanie słodyczy – dotyczy dwóch rodzajów

Jak podaje Federalny Urząd Ochrony Konsumentów i Bezpieczeństwa Żywności na swojej stronie głównej, jest to informacja z bieżącej strony On pamięta Na produkt Sour Patch Kids wpłynęła marka KKB Sweet & More ze Szlezwiku-Holsztynu. Z komunikatu otrzymanego z portalu foodwarning.de wynika, że ​​dotknięte są dwa gatunki: „Tropikalny” i „Arbuz”. Jak wyjaśniło FBI, produkty zawierają zakazany dodatek tlenek tytanu (E171). W związku z tym nie można całkowicie wykluczyć działania szkodliwego genetycznie.

Konsumenci powinni zaprzestać spożywania dotkniętych produktów w opakowaniach 99 g lub 102 g. Ma to wpływ na wszystkie daty ważności, podobnie jak wszystkie daty produkcji. Dlatego też dotyczy to wszystkich partii zawierających składnik E 171 lub dwutlenek tytanu.

Zaledwie kilka dni temu… Zwrócił uwagę na przyprawę, która również zawiera substancję potencjalnie mutagenną On był. Były to jednak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA).

Dotknięte wycofaniem: odmiany Sour Patch Kids, „Tropical” i „Arbuz” © KKB Sweet & More/lebensmittelwarning.de

Produkty objęte wycofaniem były sprzedawane na terenie całych Niemiec. Na razie oficjalnie nie wiadomo, czy konsumenci będą mogli kupować słodycze wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego firmy, czy może także w sklepach, a nawet supermarketach. Natomiast produkty w sklepach internetowych Roy,Rossman W Kaufland dołączony. Nie jest również jasne, czy konsumenci mogą zwrócić producentowi wadliwą żywność w celu uzyskania zwrotu ceny zakupu.

READ  Przeciw fatalizmowi: Obowiązkiem jest być pewnym – mimo kryzysu klimatycznego, korony i wojny – o politykę

Obecnie wycofywane jest także kilka innych produktów

Inni producenci i supermarkety wycofują obecnie produkty z różnych powodów. Zdaniem producenta towar marki Aldi's Gut Bio może być zanieczyszczony patogenami i zostanie wycofany. Problem dotyczy wielu krajów związkowych. W tej chwili musisz przestać jeść niektóre rodzaje sera. Przywołanie ma wpływ na trzy typy. A Tymczasem producent sushi wpływa na Edikę i Ryo, W przypadku połknięcia istnieje ryzyko infekcji.

Continue Reading

Trending