nJeszcze trzy lata temu, nawet w Berlinie, tylko niewielka mniejszość znała miasto Grunheid w Brandenburgii. Albo dowiedz się, że istnieje regionalna stacja kolejowa o nazwie „Fangschleuse”. Połowa świata wie teraz. Bo w bezpośrednim sąsiedztwie, kilka kilometrów na południe, w rekordowym czasie powstała trzecia co do wielkości fabryka samochodów w Niemczech i pierwsza w Europie „Gigafactory” dla amerykańskiego producenta samochodów Tesla.
„Nagle ludzie nas znają” – mówi minister gospodarki Brandenburgii Jörg Steinbach. W piątek Państwowa Agencja Środowiska wydała zgodę na instalację zgodnie z ustawą o kontroli imigracyjnej. Ta aprobata jest najważniejszym kamieniem milowym na drodze do rozpoczęcia produkcji.
Może zacząć się za kilka tygodni. Wciąż istnieje kilka mniejszych placów budowy, ale wtajemniczeni twierdzą, że samochody mogą zjechać z linii montażowej w ciągu zaledwie dwóch tygodni w ramach dodatkowych testów.
Tesla planuje produkować do 500 000 SUV-ów Model Y rocznie na powierzchni 740 hektarów. W dodatkowej fabryce baterii zostanie zmontowanych 500 milionów ogniw. W kompleksie może pracować nawet 40 000 pracowników jednego dnia. Początkowo jednak powinna zacząć się na znacznie mniejszą skalę, zwłaszcza że Tesla wciąż musi spełniać pewne wymagania techniczne dotyczące kontroli zanieczyszczenia powietrza i ochrony wody pitnej.
Jedno oświadczenie w 66 tomach
W szczególności ekolodzy i mieszkańcy protestowali, czasem głośno, przeciwko osiedleniu się na terenie handlowym przy A10 na wschód od Berlina. Ale pod względem prawa administracyjnego i ochrony środowiska prawdopodobnie nie będą w stanie teraz wiele osiągnąć. Rząd Poczdamu wykonał świetną robotę i jasne jest, że zabezpieczył projekt prawnie we wszystkich aspektach.
Premier Dietmar Wojdic (Partia Socjaldemokratyczna) z dumą zaprezentował w piątek wyniki dwóch lat gorączkowej działalności administracyjnej: zawiadomienie o zatwierdzeniu ma 536 stron, z około 23 700 stronami w załączniku. Minister środowiska Axel Vogel dodał, że wypełniono 66 akt, a to nie bez dumy.
Zgłosiło się około 800 sprzeciwów osób i organizacji. Wiele z nich dotyczy ochrony wód na tym obszarze. W rzeczywistości odpowiedzialne władze wodne wielokrotnie ostrzegały przed brakiem sieci i wzywały do nowych kranów. „Wiemy, że woda się kończy”, powiedział Vogel.
Ale można go usunąć bez narażania poziomu wód gruntowych. W fabryce samochodów szczególnie lakiernia potrzebuje dużo wody. Jednak dzięki zmianom w procesach Tesla była w stanie zmniejszyć popyt mniej więcej o połowę na etapie planowania.
Szef Tesli, Elon Musk, chciał rozpocząć produkcję zeszłego lata. To, że trwało to trochę dłużej, nie było spowodowane władzami. Ale powtarzający się plan firmy się zmienia, donosili ludzie zaznajomieni z projektem. Najwyraźniej Kalifornia zawsze tworzyła nowe pomysły. „Tesla jest zwinną firmą i rzuciła nam wyzwanie, abyśmy byli bardziej zwinni” – powiedział Woidke, który często późnym wieczorem dzwonił do Kalifornijczyków.
Fani Tesli wiwatowali
Tesla przez dwa lata budowała tylko ze wstępnymi pozwoleniami, na własne ryzyko. Musk odwiedzał tę stronę kilka razy, co przerodziło się w małe festiwale dla fanów. W mediach społecznościowych pojawiły się relacje, które dokumentowały postęp budowy w niemal najdrobniejszych szczegółach. Fan Tesli regularnie przelatywał nad placem budowy ze sfotografowanym dronem, na co rzekomo pozwolił sobie Elon Musk.
Teraz mieszkańcy Brandenburgii nie mogą się doczekać oczekiwanego ożywienia gospodarczego w niespokojnym regionie. „Po raz pierwszy od 1990 roku w Brandenburgii ponownie powstają łańcuchy wartości”, mówi Woidke. „Nie jesteśmy już rozszerzonym warsztatem Zachodu”. Inni inwestorzy zgłaszali się w ostatnich miesiącach i do tej pory powierzchni komercyjnych jest coraz mniej.
Branża nieruchomości już dawno odkryła teren pomiędzy lotniskiem BER a Gigafactory. W sąsiednich wsiach ceny domów poszybowały w górę, a zapotrzebowanie na biura i powierzchnie logistyczne na dotychczas odległych działkach stało się nagle beznadziejne.
„Jeśli spojrzysz na ten projekt w przyszłości, będzie czas przed Teslą” – powiedział premier Woidke. I ten z Teslą.
„Wszystko w magazynie” to codzienna migawka giełdowa zespołu redakcyjnego WELT Business. Codziennie od 7 rano z naszymi dziennikarzami finansowymi. Dla ekspertów giełdowych i początkujących. Subskrybuj podcast na spotifyA Podcast AppleA amazonka muzyka A Deezer. lub bezpośrednio przez kanał RSS.