Connect with us

Economy

Projekt w Brandenburgii: plan największej rafinerii litu w Europie

Published

on

Stan: 11.10.2021 19:03

Lokalizacja Tesli w Brandenburgii przyciąga coraz więcej dostawców do tego obszaru. Od 2024 r. powstanie tam fabryka, która może przetworzyć wystarczającą ilość litu na pół miliona samochodów elektrycznych rocznie.

Budowa nowej fabryki dla amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych Tesla w Grunheide pod Berlinem prowadzi do coraz większej liczby kolejnych osad. Jak zapowiedziało Ministerstwo Gospodarki Brandenburgii, niemiecko-kanadyjska firma Rock Tech chce za 470 mln euro wybudować w Guben przy granicy z Polską rafinerię litu. Od 2024 roku rocznie na wodorotlenek litu będzie tam przetwarzanych około 24 000 ton surowców. Może to pokryć potrzeby około 500 000 pojazdów elektrycznych. „To sprawia, że ​​Brandenburgia jest jednym z pierwszych regionów w Europie, który obejmuje prawie cały łańcuch wartości pojazdów elektrycznych” – powiedział Handelsblatt prezes firmy Dirk Harbeck.

Minister gospodarki Jörg Steinbach powiedział, że lokalizacja w Guben wzmacnia pozycję Brandenburgii jako niemieckiego węzła mobilności elektrycznej. Guben znajduje się około 100 kilometrów od fabryki Tesli w Grünheide. Mówi się, że lit pochodzi z kopalni firmy w Kanadzie, chociaż w Niemczech znajdują się duże złoża litu. Na przykład pod koniec ubiegłego roku okazało się, że w Bruchsal koło Karlsruhe zostanie zbudowana eksperymentalna fabryka litu.

Rozmowy o finansowaniu rządowym

Prezes firmy Harbecke mówił o „ogromnym popycie” w związku z produkcją samochodów elektrycznych przez Volkswagena, Daimlera i BMW. Dlatego firma z siedzibą w Vancouver w Kanadzie planuje budowę łącznie pięciu fabryk litu. W Europie powinien być dodawany nowy co roku.

Jednak w przyszłości coraz większa część wykorzystywanych surowców będzie pozyskiwana ze starych akumulatorów. Do 2030 roku około 50 procent surowców wykorzystywanych do produkcji musi pochodzić ze źródeł recyklingowych.

Według własnych informacji Rock Tech prowadzi rozmowy z władzami na temat możliwości finansowania inwestycji przez rząd. W fabryce zatrudnionych zostanie 160 techników, inżynierów i pracowników produkcyjnych.

READ  Od „rynku polskiego” do stabilizującego filaru berlińskiej gospodarki

Miliarder Peter Thiel jest udziałowcem

Giełdowa spółka pozyskała również środki od prywatnych inwestorów. Na początku roku okazało się, że pochodzący z Niemiec amerykański inwestor Peter Thiel wszedł bezpośrednio w pięcioprocentowy udział w Rock Tech. Ma też możliwość przejęcia kolejnych pięciu procent w firmie. Brytyjski menedżer funduszu hedgingowego Alan Howard również posiada mniejszościowy pakiet akcji. Według Bloomberg, niemiecki inwestor Christian Angermayr posiada około 20 procent udziałów w Rock Tech.

Niedaleko przyszłej rafinerii litu, w Schwarzyde koło Cottbus, chemiczny gigant BASF również planuje budowę zakładu. Do 2022 r. ma powstać zakład do produkcji materiałów katodowych, który jest jednym z najważniejszych elementów baterii litowych. Grupa z Ludwigshafen zainwestuje w Schwarzey 500 mln euro i powstanie 200 miejsc pracy. Ponadto amerykański producent akumulatorów Microvast ogłosił niedawno, że wybuduje swoją europejską siedzibę w Ludwigsfelde pod Berlinem.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

W Austrii, Czechach, Polsce i na Węgrzech olej napędowy i benzyna kosztują mniej

Published

on

Hanower. Jest niedziela: ADAC ogłosił najwyższą w historii cenę oleju napędowego w Niemczech – 1,55 euro za litr. Cena benzyny również zbliża się do rekordowego poziomu z 2012 roku. Dlatego wielu kierowców przyciąga tankowanie za granicą, ponieważ paliwo jest zwykle znacznie tańsze, zwłaszcza we wschodnich krajach sąsiednich.

Turystyka na zbiornikach wodnych wzrosła w ciągu ostatnich kilku dni, zapewnia Florian Hurdigen z ADAC Südbayern. Po drugiej stronie granicy można czasem zobaczyć kolejki na stacjach benzynowych. Jednak objazdy nie zawsze są opłacalne: „Przejazd przez granicę tylko w celu uzupełnienia paliwa jest szczególnie opłacalny, gdy różnice cenowe są duże, a odległości bardzo krótkie”, mówi ekspert ADAC ds. cen paliw Jürgen Albrecht. „Ponieważ trzeba również wziąć pod uwagę wymagany czas i zużycie samochodu”.

Inaczej jest w przypadku urlopowiczów, którzy i tak przejeżdżają przez granicę, ponieważ spędzają wakacje za granicą. Korzystasz również z małych spreadów.

Jest jednak kilka rzeczy do rozważenia podczas tankowania za granicą, na przykład w krajach, w których nie ma euro. Przegląd:

Możesz zaoszczędzić na tankowaniu w tych krajach

  • Austria: W Austrii kierowcy obecnie płacą morze Ze średnią 1,35 euro za litr oleju napędowego i 1,38 euro za litr benzyny premium. Niższe ceny wynikają z niższych podatków, aw Austrii nie ma podatku od emisji CO₂, co spowodowało, że paliwo w Niemczech jest droższe od początku roku. Niskie ceny paliw przyciągają ludzi w pobliżu granicy: jak donosiły lokalne media, w okolicach Pasawy powstały korki spowodowane przez turystów tankowców.
  • Republika Czeska: Diesel jest obecnie nieco tańszy w Czechach o 1,31 euro, podczas gdy cena litra benzyny wynosi średnio 1,38 euro, tyle samo co w Austrii. Ponieważ Czechy nie należą do strefy euro, podczas tankowania należy zwracać uwagę na potencjalne opłaty kursowe. Jeśli płacisz kartą, przy kasie zostaniesz zapytany, czy chcesz zapłacić w euro, czy w koronach czeskich – zawsze warto wybrać lokalną walutę. Bo jeśli przeliczysz kwotę na euro, płacisz dodatkową opłatę.
  • Polska: Poza Bułgarią i Rumunią, Polska ma obecnie najniższe ceny paliw w Europie. Według ADAC litr oleju napędowego w Polsce kosztuje obecnie równowartość 1,30 euro, a benzyna też jest dostępna za 1,27 euro. Tutaj też kierowcy muszą upewnić się, że przy płatności kartą cena jest liczona w złotówkach, a nie w euro. Jeśli chcesz zabrać ze sobą benzynę w zapasowym kanistrze, trzymaj się wytycznych: władze zezwalają na wwóz bezcłowego paliwa tylko 20 litrów w puszkach zapasowych obok pełnego baku samochodu. Ze względów bezpieczeństwa ADAC zaleca maksymalnie dziesięć litrów.
  • Węgry: Jeśli spędzasz wakacje na Wschodzie, możesz również zaoszczędzić na tankowaniu na Węgrzech. Litr oleju napędowego kosztuje równowartość 1,40 euro, a supersamochód jest tańszy, bo 1,36 euro. Jednak, podobnie jak w innych krajach, obowiązuje następująca zasada: w obszarach turystycznych, takich jak na przykład Balaton, ceny paliwa są zwykle znacznie wyższe niż w odległych obszarach. Na Węgrzech na wielu stacjach benzynowych często zdarza się, że pracownik przejmuje jednocześnie zadanie tankowania i sprawdzania ciśnienia w oponach oraz poziomu oleju. Oczekuje się porady dla tej usługi.

W tych krajach tankowanie jest droższe niż w Niemczech

  • Holandia: Jeśli chodzi o tankowanie, Holandia jest jednym z najdroższych krajów Unii Europejskiej. Więc każdy, kto tu spędza wakacje, powinien ponownie napełnić baki w Niemczech. Ceny wynoszą obecnie 1,61 € za litr oleju napędowego i 1,98 € za litr supersamochodu. Stacje benzynowe są bardzo popularne w Holandii. Kierowcy muszą najpierw trzymać kartę debetową lub kredytową przed stacją, a następnie mogą ją wypełnić. Koszt napełnienia zbiornika zostanie wówczas odliczony bezpośrednio z karty.
  • Dania: W Danii olej napędowy kosztuje obecnie średnio 1,72 euro, litr 1,90 euro. Bardzo popularne są tu stacje benzynowe. Ponieważ Dania również nie należy do strefy euro, warto po odczytaniu karty wybrać opcję rozliczenia w koronie duńskiej. Jeśli chcesz zapłacić rachunek w euro, musisz uiścić opłatę.

Tankowanie jest obecnie nieco droższe w Belgia (Diesel 1,61 euro, super 1,65 euro) Francja (diesel 1,58 euro, super 1,67 euro) i in Włochy (Diesel 1,62 euro, super 1,76 euro).

READ  Od „rynku polskiego” do stabilizującego filaru berlińskiej gospodarki

Continue Reading

Economy

Danone ogłasza podwyżki cen

Published

on

Oczekuje się, że produkty Fruchtzwerge, Actimel, Volvic i Milupa-Danone wkrótce będą droższe. Chociaż sprzedaż grupy ostatnio wzrosła.

Mimo rosnącej sprzedaży firma spożywcza Danone obawia się rosnących kosztów. To, co początkowo zaczęło się od wyższych cen surowców, ostatnio wzrosło ze względu na daleko idące ograniczenia w łańcuchu dostaw, powiedział we wtorek dyrektor finansowy Jürgen Esser, kiedy w Paryżu zaprezentowano sprzedaż za trzeci kwartał.

Firma chce teraz temu przeciwdziałać, podnosząc ceny i zwiększając wydajność. Oprócz problemów z zakupem surowców wiele firm skarży się również na ogromne wzrosty kosztów logistyki. Zarząd potwierdził jednak swoją prognozę na ten rok.

Danone ostatnio zwiększył sprzedaż

W trzecim kwartale Danone zwiększył swoją sprzedaż o 5,8 proc. do prawie 6,2 mld euro. Skorygowany o efekty walutowe, a także przejęcia i sprzedaż, wzrost wyniósł 3,8 proc. Tym samym utrzymał się trend wzrostowy z poprzedniego kwartału.

Wszystkie obszary przyczyniły się do wzrostu sprzedaży, przy czym w szczególności kontynuował silny rozwój branży mleczarskiej i warzywnej. Ale dział wodociągowy i dział żywności specjalistycznej również się regenerowały.

W 2021 r. Danone nadal spodziewa się powrotu rentownego wzrostu w drugiej połowie roku. Spółka wypracowała niższe przychody przez pierwsze sześć miesięcy po słabym pierwszym kwartale. Grupa nie podała żadnych informacji o zysku.

READ  Polski handel rośnie: rekord eksportu dzięki niemieckim klientom
Continue Reading

Economy

N26 osiąga większą niż oczekiwano rundę finansowania – Gospodarka

Published

on

Neo-Bank N26 otrzymał duży zastrzyk środków. Pomimo gniewu na regulatora bankowego Baffina, jest on większy niż oczekiwano. Ale w pewnym momencie N26 musi pójść na ustępstwa wobec Baffina.

Continue Reading

Trending