Baterie w rowerach elektrycznych są drogie i z czasem się starzeją. Wymagane jest odpowiednie leczenie, aby zapewnić jak najdłuższe działanie. Na zasięg mogą również pozytywnie wpłynąć porady i wskazówki.
Dawca prądu, listwa zasilająca, listwa zasilająca, brykiet – jakkolwiek to nazwiesz: bateria jest sercem pedału. Silnik nie będzie działał bez soku. Jest to również najdroższy element roweru elektrycznego. Już z tego powodu lepiej jest dobrze go leczyć, aby utrzymać komórki magazynujące w dobrej kondycji przez długi czas.
Projekty i punkty kontaktowe
Stylowa bateria i e-rower? Nie długo. Jeszcze kilka lat temu akumulator Pedelec był zwykle mocowany do bagażnika. To niewidoczne rozwiązanie, które dziś rzadko się spotyka. Obecnie powszechne jest umieszczanie akumulatorów w trójkącie ramy lub w samej ramie z odpowiednim środkiem ciężkości. Siedzą na rurze ramy lub są częściowo lub całkowicie zintegrowane z rurą.
Jeśli akumulator zniknie całkowicie w ramie, jest doskonale chroniony przed odpryskami kamieni, brudem i wilgocią, a także przed kradzieżą – mówi Thomas Geisler z serwisu prasowego. „Niektóre zintegrowane rozwiązania mają tę wadę, że ładowanie jest zwykle możliwe tylko na samym rowerze elektrycznym”. Często cały rower trzeba włożyć do gniazda, ponieważ akumulator nie jest już przeznaczony do codziennego wyjmowania.
W przeszłości akumulatory niklowe były również instalowane w rowerach elektrycznych. Dziś standardem są akumulatory litowo-jonowe o stosunkowo dużej gęstości energii. Oznacza to: możesz zmagazynować więcej energii przy stosunkowo niskiej masie własnej. „W porównaniu z innymi technologiami akumulatorów, akumulatory litowo-jonowe mają długą żywotność i niskie samorozładowanie”, mówi Tamara Winograd, rzecznik prasowy w Bosch E-Bike Systems. Wraz z Shimano, Yamaha, Panasonic, Mahle i Brose dział grupy jest jednym z najpopularniejszych producentów części do e-rowerów.
pojemność i zasięg
Najważniejsza liczba podstawowa do codziennego użytku jest mierzona w watogodzinach – w skrócie watach. Zawartość energii przy pełnym naładowaniu, często nazywana pojemnością, podawana jest w Wh. Na rynku powszechne są baterie o pojemności od 400 watów do 750 watów na godzinę.
Jak daleko można zajść na jednym ładowaniu baterii? Pytanie „na które nie można udzielić ogólnej odpowiedzi”, mówi Winograd. To zależy od różnych kryteriów. Waga pasażera, bagaż czy ciśnienie w oponach wpływa na zużycie energii, ale także na specyficzną pozycję podparcia, częstą eksploatację, silnik i sam akumulator.
„Również pewną rolę odgrywają czynniki środowiskowe, takie jak temperatura, warunki wiatrowe, gleba i topografia”, mówi Winograd. Wspinaczka w trudnym terenie wymaga więcej energii niż płaskie odcinki na utwardzonych drogach. „Dzięki temu na jednym ładowaniu akumulatora można przejechać od mniej niż 20 do ponad 100 kilometrów”. Jeśli masz na pokładzie podwójną baterię, możesz przejechać ponad 200 kilometrów.
Według ADAC słaba konserwacja może również zmniejszyć zasięg. Na przykład, gdy zaniedbany łańcuch powoduje niepotrzebne straty tarcia. Jeśli przeszukujesz sieć pod hasłem Kalkulator zasięgu i rower elektryczny, znajdziesz odpowiednie narzędzia do określania poszczególnych wartości. Jest jedna zasadnicza różnica w porównaniu z e-samochodami: „Jeśli akumulator jest całkowicie rozładowany podczas jazdy, nadal możesz pedałować z siłą mięśni”, według ADAC.
Ładowanie i przechowywanie
Akumulatory do rowerów elektrycznych ładowane są z domowego gniazdka. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od pojemności akumulatora i używanej ładowarki. W związku z tym, zanim poziom naładowania osiągnie 100%, może minąć od dwóch do sześciu godzin.
Nawiasem mówiąc, wcześniej obawiany efekt pamięci, w którym powtarzające się częściowe rozładowanie odbywa się kosztem pojemności, nie występuje już w przypadku akumulatorów litowo-jonowych, mówi ekspert rowerowy Dekra Jochen Hoff. Możesz więc podłączyć baterię tyle, ile chcesz.
Nie zaleca się jednak pozostawiania go na ładowarce przez kilka dni ze względu na ryzyko pożaru i wybuchu – nawet jeśli zintegrowane systemy zarządzania akumulatorem mają chronić akumulator przed przeładowaniem podczas ładowania. Rowerzyści korzystający z rowerów elektrycznych powinni używać wyłącznie oryginalnej ładowarki do ładowania, w przeciwnym razie roszczenia gwarancyjne i gwarancyjne wygasną, a przedmiot może zostać uszkodzony.
Ponieważ zdarzają się sporadyczne pożary akumulatorów, eksperci zalecają monitorowanie procesu ładowania. Dekra zaleca ładowanie akumulatora na powierzchni z kamieniami lub płytkami. Idealne jest osłonięte miejsce na zewnątrz domu lub mieszkania.
Gorąco i zimno – bateria też tego nie lubi
Ochrona jest wymagana również w środku lata: pomimo wysokich standardów bezpieczeństwa dla akumulatorów do e-bike, ekspert Dekra Hoff ostrzega przed wpływem nadmiernego ciepła – na przykład, jeśli rower jest zaparkowany przed basenem w palącym słońcu przez godziny w letnim upale. „Lepiej więc stać w cieniu lub wyjąć baterię”. Ale nawet w niezbyt gorące dni, nawet jesienią i zimą, bezpośrednie działanie promieni słonecznych może nagrzewać akumulatory – dlatego należy ich unikać.
Lily Eckstein z producenta komponentów do rowerów elektrycznych Brose wyjaśnia, co może się stać: Ekstremalne ciepło może zwiększyć wewnętrzną rezystancję akumulatora. Oznacza to: przekształcanie większej ilości energii w ciepło w ogniwach akumulatora. „Silnikowi brakuje tej mocy i tłumi osiągi e-roweru”, mówi Eckstein.
Pokrowce na lato i zimę
W lecie możesz chronić baterię przed wysoką temperaturą za pomocą odpowiednich osłon lub dzięki właściwościom odblaskowym. Ponieważ baterie są najwygodniejsze w zakresie od 5 do 25 stopni. Przeziębienie też nie jest dobre. Według Decry, zimą bateria działa wydajniej, jeśli jest chroniona przed zimnem np. neoprenową osłoną. Wtedy lepiej utrzymuje optymalną temperaturę pracy – co jest ważne, bo ujemna temperatura kosztuje kilometry od zasięgu.
ADAC radzi: „W temperaturach poniżej zera akumulator należy wyjąć na stojąco i przechowywać w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej, aby uniknąć uszkodzenia”. Ładowanie na zimno również nie jest dobre dla akumulatora. Najlepiej poczekać do temperatury pokojowej. Według Centralnego Stowarzyszenia Niemieckich Dystrybutorów Energii Elektrycznej i Informatyki (ZVEH), zajmuje to około dziesięciu minut. Dotyczy to również akumulatora, który jest gorący latem.
Prawidłowo napompuj akumulator
Jeżeli akumulator do pedeleka nie jest używany przez dłuższy czas, najlepiej przechowywać go w temperaturze pokojowej, w suchym miejscu i chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych. Ekspert Dekra Hof zaleca optymalny poziom naładowania od 30 do 60 procent, aby chronić pamięć przed zużyciem.
ADAC oznacza tryb uśpienia, w którym można umieścić niektóre modele baterii. Wtedy nie ma problemu z przechowywaniem go nawet przez sześć miesięcy.
Konserwacja i żywotność
Podobnie jak w przypadku wszystkich elementów elektronicznych, to samo dotyczy akumulatora: myjki wysokociśnieniowe i ostre środki czyszczące są tematem tabu. Zamiast tego rzeczniczka Bosch Winograd zaleca od czasu do czasu wycieranie baterii wilgotną szmatką. Najlepszym sposobem na odkurzenie wtyków na akumulatorze i rowerze jest sucha szmatka. Czasami wystarczy go trochę nasmarować.
Producenci akumulatorów do rowerów elektrycznych obiecują od 500 do 1000 cykli ładowania. Cykl ładowania odpowiada pełnemu ładowaniu całej pojemności i dlatego można go podzielić na kilka częściowych ładowań. Według szacunków producenta odpowiada to od trzech do pięciu lat użytkowania lub łącznemu przebiegowi od 25 000 do 100 000 km.
Użyteczne – ale ze stratami
„Ale to nie znaczy, że bateria jest już uszkodzona”, mówi Thomas Geisler. W związku z tym nadal ma wydajność około 70 procent w porównaniu z nowymi modelami. Jednak szybciej ulega degradacji i wymaga częstszego ładowania.
Jeśli bateria jest uszkodzona – przyczyną może być upuszczenie lub długotrwałe przechowywanie w gorącym słońcu – producenci zdecydowanie odradzają otwieranie jej ze względów bezpieczeństwa. „Komponenty ogniw litowo-jonowych są zasadniczo łatwopalne w określonych warunkach” — czytamy w podręczniku Boscha. Ponadto wszelkie roszczenia gwarancyjne i gwarancyjne wygasają.
Jeśli bateria jest zużyta, wymiana jest kosztowna. Specjalista może odczytać status za pomocą urządzenia diagnostycznego. W zależności od pojemności i modelu nowa część może kosztować nawet 1000 euro.
Cenne surowce należy poddać recyklingowi
Autoryzowany dealer jest odpowiedzialny za utylizację starej baterii i zwykle współpracuje z organizacją Common Battery Return System (GRS). Jak informuje serwis prasowy Fahrrad, przy sprzedaży e-roweru pewna kwota trafia do GRS na utylizację i recykling baterii. Niewykorzystane baterie są odbierane od sprzedawcy.
Dlatego cenne materiały w systemie magazynowania energii elektrycznej muszą zostać zwrócone do cyklu surowcowego. Bosch podkreśla: „W zależności od procesu recyklingu, ponad 80 procent cennych surowców można odzyskać i ponownie wykorzystać”.
(Ten artykuł został po raz pierwszy opublikowany w środę, 13 lipca 2022 r.)