Jazda na stację benzynową odstrasza wielu kierowców: litr oleju napędowego nigdy nie kosztował dziś tyle samo, a benzyna premium bije rekordy. Jak wytłumaczymy te podwyżki cen – i co one oznaczają dla konsumentów. przez Sebastiana Schneidera
W czwartek rano spójrz na dystrybutory benzyny w Republice: litr Super E10 kosztuje niecałe 1,74 euro, a litr oleju napędowego około 1,66 euro. Ten ostatni jest najwyższy, jaki kiedykolwiek zmierzono, a Hans-Joachim Ruhlmann codziennie czyta również czarno na białym, jak radykalnie zmieniły się jego prace.
„Naprawdę martwię się, gdy patrzę na ewolucję cen. Na początku stycznia wszystko się zebrało: wyższa cena ropy naftowej, najwyższy podatek od dwutlenku węgla od tego roku, podatek energetyczny. Połknąłem to za chwili”, mówi Rühlemann, jeden z Agip-ów prowadzi stację benzynową w regionie Märkisches. Jest także prezesem Północno-Wschodniego Stowarzyszenia Garaży i Stacji Benzynowych. Według stowarzyszenia obsługuje aż 250 stacji benzynowych w Berlinie i Brandenburgii.
Ruhlmann jest tam od dawna, ale tam, gdzie były tylko skrajne wartości, teraz zdaje sobie sprawę, że zaczyna działać coś fundamentalnego. Rühlemann uczy się, jak rozpoznawać standardowe ceny po tym, ile klienci klikają. Na początku miesiąca były pełne – mówi lokator. Teraz pod koniec miesiąca, kiedy pieniądze zaczynają się kończyć dla wielu, wypełniają mniej. Od razu to zauważyłem. Cena paliwa w Niemczech wzrosła o ponad 40 centów za litr od grudnia 2020 roku.
1,1 centa za litr paluszków
Na jego stacji benzynowej cena litra waha się w ciągu dnia nawet o dziesięciocentówkę. Zwykle obowiązuje zasada: najdroższe wypełnianie rano, od 18:00 lub później najtaniej. Nie można już tego mówić ogólnie, ponieważ coraz więcej konsumentów korzysta z aplikacji do tankowania, aby znaleźć drogę, operatorzy zmieniają ceny nawet dziesięć razy dziennie. Tzw. turystyka czołgowa do Polski niepokoi również dostawców w Berlinie, zwłaszcza w Brandenburgii. Cena litra Super E10 jest o 52 centy niższa obok, 1 lutego polski rząd chce ponownie obniżyć podatek VAT – w celu stłumienia inflacji.
Dla najemców, takich jak Hans-Joachim Rühlemann, paliwo nie jest nawet najważniejszym źródłem dochodu, ale sprowadza klientów do domu. Następnie wydają pieniądze na kanapki, napoje, czasopisma i desery, na co w zasadzie żyją dzisiaj operatorzy. Po odliczeniu wszystkich podatków i kosztów on i inni najemcy otrzymali około 1,1 centa za litr supersamochodu, mówi Roleman, co wyraźnie nie wystarcza. Stowarzyszenie domaga się wyższych prowizji od firm naftowych dla operatorów stacji benzynowych w regionie.
Trzy główne powody ceny ropy naftowej
Listopad był jak dotąd najdroższym miesiącem w Niemczech, jak ustalił wówczas ADAC. Potem nadszedł styczeń. Cena ropy naftowej teraz w przyszłości więcej. Odmiana brytyjska Brent jest najważniejsza dla Europy i jest promowana z pól pod Morzem Północnym. Baryłkę (159 litrów) wyceniono w czwartek na nieco poniżej 90 dolarów, co odpowiada 80 euro – co oznacza wzrost o ponad 60 procent w ciągu roku.
Według Federalnego Urzędu Statystycznego były tego trzy powody: Ropa naftowa była w zeszłym roku wyjątkowo tania z powodu pandemii korony i związanego z nią niskiego popytu. W szczytowym momencie kryzysu koronowego w 2020 r. cena baryłki „brytyjskiego Brent” wynosiła czasami zaledwie 16 USD. Ponadto stan podniósł podatek od wartości dodanej, który został obniżony dzięki Coronie, do pełnej stawki w ubiegłym roku. Ponadto kraje OPEC będące producentami ropy naftowej utrzymują stabilność wolumenu, to znaczy podaż nie wzrasta pomimo popytu. Istotny wpływ na cenę ma również obecny kurs dolara, ponieważ na całym świecie handel ropą naftową odbywa się niemal wyłącznie w dolarach amerykańskich. Jeśli jego kurs walutowy wzrośnie w porównaniu do euro, to również stanie się droższy przy dystrybutorze.
Wreszcie zauważalny jest, choć w stosunkowo niewielkim stopniu, wzrost podatku od dwutlenku węgla. W efekcie od początku roku ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły o około 1,5 centa za litr.
Ale nawet eksperci muszą przyznać, że ta globalna cena rynkowa ostatecznie nie jest całkowicie przejrzysta. Ponieważ cena ropy naftowej w ostatnim czasie ponownie lekko spadła, a kurs euro do dolara również pozostał stabilny. Jednak ceny paliw nadal rosły. Na przykład ADAC nie widzi ku temu powodu.
Według wyliczeń „Süddeutsche Zeitung” oznacza to wszystko: singiel w porównaniu z 2019 r. musi teraz liczyć się z dodatkowymi wydatkami w wysokości ok. 45 euro miesięcznie na prąd, ogrzewanie i własny samochód oraz ok. 170 euro więcej na rodzinę. trzech. . Federalny Urząd Statystyczny przeanalizował, że rosnące koszty energii szczególnie dotykają rodziny o niskich dochodach. A rachunek za energię elektryczną na 2021 r. ma dopiero nadejść.
Aileen Steinhoff poznaje, co to oznacza w Brandenburg an der Havel, godzinę jazdy od stacji benzynowej Hans-Joachim Rühlemann. Pracuje w firmie doradczej ds. zadłużenia „Pro Solvencia”. W imieniu administracji miasta pomaga tym, którzy nie mogą już żyć ze swoimi pieniędzmi i rozpaczą. „Zauważamy, że nasi poszukujący poradnictwa mają zauważalne problemy z rosnącymi kosztami życia, a coraz więcej osób jest obciążonych psychologicznie tą sytuacją” – mówi.
Koszty energii elektrycznej, gazu i ropy rosną szybciej niż kiedykolwiek – podobnie jak konsumenci z Berlina i Brandenburgii. Ceny energii wzrosły o 35 procent w ciągu roku. Ale co oznacza wysoka cena? Ze scenariuszem Leonie Schwarzer
Zwiększenie przebiegu powinno złagodzić – ale nie wystarczy
Większość berlińczyków nie posiada samochodu, a to również ze względu na stosunkowo dobry zasięg komunikacji miejskiej. Jednak w regionie Brandenburgii odległości do wielu miejsc pracy są dłuższe, a transport lokalny jest w wielu miejscach tak ciasny, że autobusem i pociągiem zabiera więcej czasu niż samochodem. Teraz nie może już tego znieść, mówi Eileen Steinhof. „Pewna kobieta powiedziała, że jeśli to się utrzyma, będzie musiała rzucić pracę, ponieważ nie będzie już mogła jeździć tam samochodem – ale jest z tego powodu uzależniona od samochodu”.
Ruch samochodowy w Niemczech wzrósł o ponad 20 proc. w latach 1995-2019, Jest to szkodliwe dla klimatu pomimo ulepszonej technologii spalania [umweltbundesamt.de]. Aby to zrekompensować, w 2020 r. rząd przyjął tak zwany pakiet klimatyczny, aby opodatkować większe emisje dwutlenku węgla. Aby zmniejszyć ciężar, zwiększono limit kilometrów do 35 centów za kilometr – ale dotyczy to tylko drogi o długości 21 km, zamiast 30 centów. Może to mieć znaczenie w obszarach, w których płatne miejsca pracy są poniżej średniej.
Badanie: Prawie jedna trzecia osób o niskich dochodach w Brandenburgii
Często ona i jej koledzy zgadzali się z osobami dotkniętymi chorobą, aby trzymać w domu notatnik, ponieważ presja nie pozwalała już na nic innego. Kolejna wskazówka: Sortuj swoje wydatki w koperty. Na przykład ludzie pisali „jedzenie, tydzień 1” na jednym i „jedzenie, tydzień 2” na drugim, a następnie podawali dokładnie, ile mogli wydać. „Ale możesz sobie wyobrazić, że istnieje limit śrub, które możesz przekręcić” – mówi Steinhoff.
Prawdopodobnie będzie taniej tylko w wyjątkowych przypadkach
Z aktualnego reprezentatywnego sondażu przeprowadzonego przez Forsę na zlecenie Federalnej Federacji Konsumentów (vzbv) wynika, że większość konsumentów obawia się rosnących cen paliw. 61 procent ankietowanych wyraziło zaniepokojenie tym tematem. A wysokie koszty podróży samochodem wydają się skłaniać do przemyślenia, zarówno celowo, jak i nieumyślnie: 40 proc. planuje częściej zostawiać samochód w domu i korzystać z roweru, autobusu lub pociągu. Siedem procent stwierdziło, że rozważa całkowite pozbycie się samochodu. Mniej niż jedna czwarta ankietowanych (24 procent) stwierdziła, że posiada własny samochód Brak odpowiedzi przy wysokich cenach paliwa [vzbv.de].
Według Berlińskiego Stowarzyszenia Handlu Paliwami i Energią trudno jest oszacować, jak będą ewoluować ceny ropy, ponieważ rolę odgrywa wiele czynników, takich jak wpływ rynków finansowych czy kwestie geopolityczne. Wojny, wirusy lub zakazy powodują wahania cen. Eksperci są zdania, że jest mało prawdopodobne, aby benzyna i olej napędowy znów stały się znacząco tańsze. „Nawet jeśli ceny paliw nadal będą się wahać, nie można zakładać, że będzie trwała tendencja negatywna. Biorąc pod uwagę fakt, że cena CO2 będzie stopniowo rosła z obecnych 30 euro do 55 euro za tonę do 2025 roku, możemy spodziewać się cen wzrastać” – mówi Leon Strömer z ADAC Berlin-Brandenburg.
czołg jako hobby
Wyraził to również operator stacji benzynowej i prezes stowarzyszenia Hans-Joachim Ruhlmann. „Trend długoterminowy jest wyraźnie zwyżkowy. Zgodnie z obliczeniami naszego stowarzyszenia zakładamy około 2,50 euro za litr premium i 2,65 euro za litr oleju napędowego w 2030 r. Ale w tym momencie, jeśli rejestracja dotyczy rozwoju pojazdów elektrycznych dalej, pozostało jeszcze 40 milionów silników spalinowych.Na niemieckich drogach” – mówi 71-latek.
Mówi, że sam prowadzi swoją stację benzynową tylko dla zabawy, a zmiana nie wpłynie na niego już ekonomicznie. Ale inni członkowie stowarzyszenia zastanawiali się, jak długo to wszystko jeszcze będzie tego warte.
Augustiner był również dostępny bez alkoholu przez cztery tygodnie. Hałas w Monachium jest ogromny. W Sklepie Alkoholowym zapasy nie wytrzymują już 48 godzin.
Monachium – 19 marca 2023 roku był historycznym dniem dla Augustinera. Po niemal 700 latach tradycyjny browar po raz pierwszy wprowadził na rynek piwo bezalkoholowe. Wygląda na to, że wielu mieszkańców Monachium od dawna czekało na tę innowację. Jasne piwo bez alkoholu jest na ustach wszystkich. Jeśli chcesz go kupić, musisz się spieszyć – lub chcieć podróżować na duże odległości.
Napoje bezalkoholowe Augustiner's sprzedawane są na wielu targowiskach w Monachium
To niemal znajomy widok na wielu monachijskich targach z napojami: luka, w której powinny już znajdować się skrzynki nowego piwa Augustiner. Od lat coraz większą popularnością cieszą się bezalkoholowe wersje soku słodowego. W Niemczech może to nastąpić wkrótce Dziesięć procent wszystkich warzonych piw jest bezalkoholowych On jest. To trend, który już dawno dotarł do stolicy stanu.
Jest to szczególnie widoczne w kolekcji Orterer. W samym Monachium firma prowadzi około 30 sklepów z napojami. Jak potwierdził pracownik, produkt bezalkoholowy Augustiner jest obecnie niedostępny w wielu oddziałach. Jeśli nie możesz już dostać tego na zaufanym rynku, powinieneś przejść na inny rynek. O ile jest tam jeszcze dostępny.
(Nasz biuletyn monachijski regularnie informuje Cię o wszystkich ważnych historiach z Isara. Zarejestruj się tutaj.)
Dostawa w czwartek, wyprzedane w piątek: Pospiesz się, aby kupić nowe piwo Augustiner w Unterschleißheim
W oddziale Orterer w Unterschleißheim zapasy bezalkoholowego Augustinera wyczerpują się coraz szybciej. Często zamówienie nie trwa 48 godzin, jak wyjaśnia pracownik Matthias Wunderlich na przykładzie z ostatnich kilku tygodni: „Dostawa przyszła w czwartek, wszystko poszło w piątek i wydaje się, że zamówienie z Monachium się nie zatrzymało”. Niedawno ekspert przyjrzał się bliżej ofercie bezalkoholowej w stolicy stanu.
Przesyłka przyszła w czwartek, a w piątek już wszystkiego nie było.
Na początku produkcja w Unterschleißheim trwała co najmniej do soboty. Rynek napojów jest nadal zaopatrzony w 75 pudełek. Nawet jeśli chcesz stracić tam większą kwotę, obecnie jest ich tylko 30. Wydaje się, że w tej chwili więcej nie jest możliwe. To samo mówi mężczyzna pracujący przy poidełku w rzeźni. Pożądany produkt jest również sprzedawany „w kółko” na rynku napojów w Isarvorstadt.
Doniesienia z rynków napojów rodzą pytanie, czy Augustiner po prostu nie może oferować piwa bezalkoholowego w większych ilościach. Czy browar zbagatelizował szum wokół nowego produktu? Tradycyjna firma chciała dołączyć na podstawie prośby Monachium Mercur/tz Brak komentarza na temat obecnej sytuacji. (TCH)
Mazda poszerza swoją ofertę o nowy flagowy pojazd. CX-80 to duży crossover, który może pomieścić do siedmiu osób. Do wyboru jest hybryda typu plug-in i sześciocylindrowy diesel.
Bardzo mocny: nowy topowy model Mazdy CX-80. twórca
Do 2008 roku duże rodziny nie miały problemu ze znalezieniem odpowiedniego modelu w gamie Mazdy: Mazda 5 była ciężarówką ze wszystkim, co czyniło ten typ użytecznym – na przykład przesuwanymi drzwiami po obu stronach i miejscem dla siedmiu pasażerów.
Jednak niegdyś popularne pojazdy wielofunkcyjne (MPV) przestały być modelami w cieniu SUV-ów. Taki los spotkał także V Seria, która po przejściu na emeryturę nie miała następcy.
Typ ludowy
Ale teraz na światło dzienne wyszła przyjazna rodzinie Mazda z trzema rzędami siedzeń. Jednak pomimo swojej funkcjonalności, CX-80 nie jest zatwardziałym pragmatykiem, raczej zajmuje czołowe miejsce w portfolio jako nowy okręt flagowy. Oficjalnie nie uważa się za minivana, ale raczej crossovera – obecnie najpopularniejszy i najbardziej poszukiwany typ.
CX-80 wykorzystuje tę samą platformę, co jego młodszy brat, CX-60 (nasz test można przeczytać tutaj), ale przewyższa go długością o około pięć metrów. Jest dostępny z sześcioma lub siedmioma siedzeniami. Obydwa modele posiadają dwa indywidualnie składane siedzenia w trzecim rzędzie. Wersja siedmiomiejscowa wyposażona jest w trzyosobową kanapę w drugim rzędzie, natomiast wersja sześciomiejscowa posiada dwa wygodne pojedyncze siedzenia. Sofę 3-osobową można wygodnie przesuwać o długości 12 cm, a oparcia można regulować w zależności od nachylenia.
Duży bagażnik
Zgodnie z oczekiwaniami, przy pełnym siedzeniu, w bagażniku zmieści się jedynie niewielka ilość – 258 litrów. Ale jeśli CX-80 jest używany jako pięciomiejscowy, ma 687 litrów. A jeśli złożysz drugi rząd, otrzymasz ogromną pojemność wynoszącą 1971 litrów. Jego przydatność jako pojazdu ciągnącego podkreśla po pierwsze ładowność przyczepy do 2,5 tony, a po drugie nowa funkcja „Trailer Hitch View”, która ułatwia sprzęganie przyczepy poprzez przeniesienie procesu na centralny wyświetlacz.
A co z dyskami? Tutaj nowa Mazda oferuje dwie opcje, każdą znaną już z mniejszej CX-60. Z jednej strony mamy hybrydę typu plug-in (PHEV) o mocy 241 kW/327 KM (tutaj testowaliśmy ją w CX-60), której akumulator o pojemności 13 kWh (pojemność netto) pozwala na przejechanie na napędzie elektrycznym do 60 km . Nie dorównuje to nowoczesnym pojazdom hybrydowym typu plug-in (PHEV), takim jak VW Tiguan, które mogą pokonać dystans około 100 kilometrów. Niektórzy konkurenci są teraz silniejsi także w zakresie mocy ładowania – dwustopniowe, do 7,2 kW – i opanowali np. szybkie ładowanie. Czas pokaże, czy Mazda doda później słabszy silnik PHEV o mocy 147 kW/200 KM – znowu coś podobnego do CX-60.
Napęd na cztery koła jest standardem
Drugi silnik to sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,3 litra i mocy 187 kW/254 KM, współpracujący z 48-woltowym systemem miękkiej hybrydy. Zarówno wersja PHEV, jak i wersja z silnikiem wysokoprężnym są standardowo wyposażone w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów i napęd na wszystkie koła.
Deska rozdzielcza jest identyczna jak w CX-60, co oznacza m.in., że stosunkowo wąski wyświetlacz centralny można obsługiwać jako ekran dotykowy wyłącznie na postoju, podczas gdy w czasie jazdy wyświetlacz obsługiwany jest za pomocą pilota wyświetlacz obrotowy sterowany przyciskiem Nacisk na konsolę środkową. Podobnie jak w jego mniejszym bracie, dostępny jest również tzw. „System personalizacji kierowcy”, który wykorzystuje kamerę do wykrywania, kto siedzi za kierownicą i automatycznie dostosowuje pozycję siedzenia, zasłony, lusterka i wyświetlacz przezierny, a także dźwięk i kontrola klimatu. Smartfon łączy się bezprzewodowo za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto, a sterowanie głosowe Amazon Alexa jest również na pokładzie jako wirtualny pasażer. Przydatna może być także funkcja „widok dookoła”, która uwidacznia widoczne obszary przed samochodem, które są zakryte przez nadwozie.
CX-80 można zamawiać od 7 maja 2024 r., a pierwsze dostawy powinny nastąpić jesienią. Na razie wyceniona została jedynie hybryda, której cena wynosi od 55 350 euro.
Zyski kursowe i wyższe oprocentowanie oszczędności: niemieckie aktywa finansowe są wyższe niż kiedykolwiek. W 2023 r. wzrosła ona do ponad 7 miliardów euro.
-1:31
99 uwagi
Ta wersja audio została stworzona sztucznie.
Wersja audio tego artykułu została stworzona sztucznie. Stale rozwijamy tę ofertę i czekamy na Twoją opinię.
Aktywa finansowe prywatnych gospodarstw domowych w Niemczech osiągnęły rekordowy poziom 7,716 mld euro. Pod koniec 2023 r. przyczyną tego wzrostu były m.in. wzrosty cen akcji i udziałów w funduszach inwestycyjnych. W rezultacie aktywa wzrosły w trzecim kwartale o 250 miliardów euro Niemiecki Bank Centralny z. Gospodarstwa domowe inwestowały także więcej pieniędzy w wyżej oprocentowane, długoterminowe lokaty w bankach i kasach oszczędnościowych. W porównaniu do końca 2022 roku aktywa finansowe wzrosły o 6,6 proc.
Niemiecki bank centralny zmierzył zyski z wyceny spółek giełdowych ZaangażowanyUdziały w funduszach inwestycyjnych oraz roszczenia ubezpieczeniowe i emerytalne wyniosły w czwartym kwartale 184 miliardy euro. Jednakże z danych liczbowych wynika, że większość aktywów finansowych nadal ma formę gotówki i depozytów w bankach i kasach oszczędnościowych, takich jak depozyty na żądanie i depozyty terminowe. Pozycja ta na koniec 2023 r. wyniosła 3,214 mld euro i tym samym ponownie wzrosła.
Aktywa finansowe netto prywatnych gospodarstw domowych, pomniejszone o zadłużenie, wzrosły w czwartym kwartale o 244 miliardy euro do 5,560 miliardów euro w porównaniu do kwartału poprzedniego.
W swojej ocenie Bundesbank bierze pod uwagę gotówkę i depozyty bankowe, papiery wartościowe, takie jak akcje i fundusze, a także roszczenia wobec ubezpieczycieli – ale nie nieruchomości. Z danych nie wynika jasno, w jaki sposób kwota jest szczegółowo rozłożona.
Aktywa finansowe prywatnych gospodarstw domowych w Niemczech osiągnęły rekordowy poziom 7,716 mld euro. Pod koniec 2023 r. przyczyną tego wzrostu były m.in. wzrosty cen akcji i udziałów w funduszach inwestycyjnych. W rezultacie aktywa wzrosły w trzecim kwartale o 250 miliardów euro Niemiecki Bank Centralny z. Gospodarstwa domowe inwestowały także więcej pieniędzy w wyżej oprocentowane, długoterminowe lokaty w bankach i kasach oszczędnościowych. W porównaniu do końca 2022 roku aktywa finansowe wzrosły o 6,6 proc.