Economy
Inflacja w Polsce: wina Putina? | Gospodarka | DW
Najnowsza prognoza Narodowego Banku Polskiego (NBP) wygląda ponuro: w pierwszym kwartale przyszłego roku PKB ma spaść poniżej 0,5 proc., a inflacja może wzrosnąć do 18,8 proc. W związku z tym polska ludność będzie musiała dostosować się do jednego z największych wzrostów cen w Europie.
Rzeczywiście, inflacja, która w czerwcu wyniosła 15,5%, jest najwyższa od upadku komunizmu w Polsce ponad 30 lat temu.
Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) większość inflacji jest spowodowana rosnącymi kosztami żywności i energii, które odpowiadają za 66 proc. wzrostu cen. Ceny konsumpcyjne energii wzrosły o 21,6 proc. od końca 2021 r., ceny usług o 12 proc., a towarów przemysłowych o 10 proc.
Aby ograniczyć inflację, Narodowy Bank podniósł stopy procentowe 10 razy od października zeszłego roku, z 0,1 proc. do 6,5 proc. Ludwik Kotecki z RPP oczekuje, że bank centralny ponownie podniesie stopy procentowe na kolejnym posiedzeniu we wrześniu.
„Inflacja” czy nieudana polityka wewnętrzna?
Obecne podwyżki cen wyraźnie kontrastują ze stabilnością gospodarczą ostatnich 30 lat, z roczną stopą inflacji nieco powyżej 3,5 proc. Polska była również jedynym krajem członkowskim UE, który wyszedł z recesji po kryzysie finansowym z 2008 roku.
Rządzące Prawo i Sprawiedliwość obwinia Kreml o wzrost cen po tym, jak Moskwa ograniczyła eksport gazu ziemnego i zboża w następstwie rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Polska była jednym z pierwszych krajów, od których Moskwa odcięła gaz, a zakaz eksportu zbóż na Ukrainę podniósł ceny żywności.
Lider PiS Jarosław Kaczyński nazwał podwyżki cen „puinflacją” i powiedział, że polityka jego partii odpowiada tylko za trzy do czterech punktów procentowych inflacji.
Dodał, że wszelkie zarzuty opozycji, że winę ponosi PiS, to „niesamowita mistyfikacja”.
Peter Arak, dyrektor finansowanego przez państwo instytutu PIE, podziela stanowisko premiera. Powiedział DW: „Od wybuchu konfliktu oczekiwania inflacyjne zostały zrewidowane z około ośmiu do dziewięciu procent do 13 procent. Ta rewizja jest z pewnością spowodowana „sytuacją inflacyjną”.
Widzę, że zwrócił Pan również uwagę na wzrost płac w ostatnich latach, który zwiększyłby inflację. Te rzeczy miałyby niewiele wspólnego z masowymi programami społecznymi, które zostały wprowadzone pięć lat temu.
złe zarządzanie
Jednak wielu ekspertów uważa, że rząd kierowany przez PiS mógł zrobić więcej, aby zapobiegawczo złagodzić inflację. Anthony Levitas z Brown University w Providence (USA) powiedział, że polski bank centralny reagował „zbyt wolno” na rosnącą inflację, która „wyraźnie zaczęła się od COVID-19 i poprzedzała wojnę”.
„’Inflacja’ to sprytny sposób na obwinianie wroga, którego PiS dziwnie zaniedbało w okresie poprzedzającym wojnę” – powiedział DW.
Polskie postacie opozycji, takie jak Donald Tusk, lider Platformy Obywatelskiej i były premier, obwiniały o podwyżki cen luźną politykę wydatkową rządu PiS. Krytykowali też NBP za tak niechętne rozpoczęcie podnoszenia stóp procentowych, że inflacja do końca 2021 r. faktycznie wzrosła bardzo szybko.
Tusk pytał ostatnio retorycznie: „Co się stało, że w ciągu zaledwie siedmiu lat zmienili Polskę, zamożny i dumny kraj Europy, w kraj, w którym chleb i woda są problemem?”.
W dobie kryzysu koronawirusowego w Polsce rząd PiS wydał 10 mld zł (równowartość 2,2 mld euro) na płatności gotówkowe dla gospodarstw domowych i obniżył podatek VAT od gazu z 23 do 8 proc. Dodatkowo obniżono podatek od paliw. Prezydent Andrzej Duda podpisał niedawno ustawę umożliwiającą kredytobiorcom odroczenie spłaty kredytu hipotecznego o kilka miesięcy.
mieszany obraz
Rafał Beneke, ekonomista z ING Banku w Warszawie, powiedział DW, że polska polityka fiskalna i monetarna jest „z pewnością wysoce dostosowana” do ograniczenia inflacji cen konsumpcyjnych. „Polska wspierała popyt nawet w 2022 roku, kiedy inne gospodarki zaostrzyły politykę monetarną i fiskalną. Tak więc zewnętrzny szok inflacyjny miał doskonałe warunki do wejścia do gospodarki” – powiedział Beneke.
W swojej analizie ekspert ING wyjaśnia dalej, że czynniki zewnętrzne wyjaśniają większość wysokiej inflacji w Polsce. Problem jednak w tym, że „ryzyko trwałej inflacji w Polsce jest wyższe niż w innych gospodarkach regionu czy strefy euro”.
Liam Beach, ekonomista z firmy doradczej Capital Economics, uważa, że obecna sytuacja utrudni bankowi centralnemu powrót do celu inflacyjnego w nadchodzących latach bez gwałtownego spowolnienia w gospodarce. „Polska i inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej są niezwykle podatne na ryzyko spirali płacowo-cenowej” – powiedział Beech w rozmowie z DW.
Jak można walczyć z inflacją?
Jak na ironię, gwałtowne spowolnienie w największej gospodarce Europy – Niemczech – może pomóc Polsce obniżyć inflację, twierdzą niektórzy ekonomiści.
– Będzie to miało bezpośredni wpływ na osłabienie popytu zagranicznego, co spowolni polski sektor eksportowy i wpłynie na słabszy rynek pracy, zatrudnienie i popyt wewnętrzny, co spowolni inflację – mówi Beach. Ponadto spowolnienie gospodarcze w Niemczech może zwiększyć obawy o spowolnienie gospodarcze na świecie, co może wpłynąć na ceny surowców i energii, w tym paliw w Polsce.
Jednak Petsch powiedział, że ten scenariusz może również zwiększyć presję inflacyjną w Polsce. „Jeśli inwestorzy obawiają się głębokiej i przedłużającej się recesji w Niemczech, nastroje związane z ryzykiem mogą się pogorszyć, prowadząc do gwałtownej deprecjacji euro i złotego oraz napędzając importowaną inflację”, powiedział Beech, dodając, że na chwilę, ale „Daj jej”.
Jan Szygmontowski, ekonomista polskiej instytucji gospodarczej w Warszawie, wezwał rząd do „zaostrzenia polityki fiskalnej, obniżenia marż dla spółek kontrolowanych przez państwo i wzmocnienia złotego”.
„To zajmie trochę czasu, ale nigdy nie jest za późno” – powiedział DW, dodając, że obecny problem z inflacją odzwierciedla „wieloletnie niepowodzenie Polski w regulowaniu rynków, zmniejszaniu nierówności i inwestowaniu w trwałe zmiany”.
Podkreślił, że ortodoksyjni technokraci w Polsce zwykli wierzyć, że „czarodziejska różdżka podnoszenia stóp procentowych rozwiązuje problemy po stronie podażowej”, podczas gdy obowiązująca ustawa Prawo i Sprawiedliwość uważa, że „przelewy gotówkowe pomogą mniej zamożnym, dopóki rynek się nie dostosuje”.
Ten artykuł został zaadaptowany z języka angielskiego.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
VW Caddy piątej generacji: test samochodu używanego
VW Caddy gebraucht: stabile Nachfrage sorgt für hohe Preise
Während wir bei seinen feineren Pkw-Geschwistern immer wieder kritisieren, dass es um Verarbeitung und Materialqualität schon einmal besser stand, kann sich der uneitler gestrickte Caddy zumindest teilweise mit seinen Nutzfahrzeug-Genen rechtfertigen: Wer spontan hart zupacken können soll, dem darf das Fehlen von Softlackoberflächen und empfindlichen Veloursteppichen nicht ernsthaft angekreidet werden.
Ausstattung: Mindestens „Life” ist empfehlenswert
Das hat er: Jako typowe dziecko Caddy odziedziczył wiele mocnych i słabych stron od swojego rodzeństwa w tym samym wieku. Praca z fotela kierowcy musi uwzględniać ogólne wysiłki firmy na rzecz cyfryzacji. Opcje wyświetlania i zakres funkcjonalności zależą od nabywcy nowego samochodu: cyfrowy zestaw wskaźników i rozwiązania nawigacyjne podlegają dodatkowej opłacie. Sterowanie różnymi funkcjami za pomocą struktur podmenu nie zapewnia żadnej wygodnej przewagi w porównaniu z poprzednią generacją.
Welche Ausstattung sollte es sein? Die Basis ist recht nackt, ein Life mit Touch-Infotainment, lackierten Stoßfängern, Alufelgen und Dachreling darf es schon sein. Nochmals nobler sind die gehobenen Varianten Move, Dark Label und Style. Je nach Konfiguration war der Caddy mit bis zu 19 Assistenzsystemen aufrüstbar.
Karosserieseitig glänzt der Lademeister mit seinen zwei leicht bedienbaren Schiebetüren. Am Heck gab es wahlweise eine große Klappe oder zwei asymmetrische Türen. Dank 350 Millimeter mehr Länge bietet die Maxi-Version spürbar mehr Raum an Bord (bis 3105 Liter Kofferraumvolumen) und eignet sich deutlich besser für Großfamilien und Campingprojekte.
Für den Gewerbeeinsatz gedacht und etliche Tausender billiger gehandelt werden Cargo-Versionen. Sündhaft teurer sind die Camper-Version California und die Crossover-Variante Panamericana. Gefragte Optionen wie LED-Scheinwerfer, eine dritte Sitzreihe mit zwei zusätzlichen Sitzplätzen oder das Panoramadach verursachen gebraucht empfindliche Aufschläge.
Der Caddy ist vor allem praktisch und wirtschaftlich
So fährt er: Puszka jest dzieckiem umysłu. Wiadomo to już po pierwszych kilku kilometrach. Maksymalna efektywność kosztowa była znacznie ważniejsza niż dynamika specyfikacji. Pod maską kryje się oszczędny 2.0 TDI (102 do 122 KM), żwawy benzyniak 1.5 TSI i dość dziwny 1.5 TGI z silnikiem na gaz ziemny. Nie ma wersji hybrydowych ani elektrycznych.
Der Haldex-Allrad 4Motion blieb ausschließlich dem 122 PS starken Top-TDI vorbehalten. Je nach Motorisierung gab es als Alternative zum manuellen Getriebe auch eine DSG-Version. Beim Fahrverhalten profitierte der gekonnt komfortabel abgestimmte Caddy spürbar von der Entscheidung, Starrachse samt Blattfedern in Rente zu schicken und stattdessen eine Verbundlenkerhinterachse mit Federbeinen zu verbauen. Besonders mit geringer Beladung steigert das den Fahrkomfort.
Stärken
- Vielseitig nutzbarer, enorm großer Innenraum
- Moderate Unterhaltskosten
- Vielfältige Ausstattungsoptionen
Słabości
- Basisausstattung sehr karg
- Recht zahlreiche Kinderkrankheiten
- Strammes Preisniveau
Vielfältige Probleme mindern den Qualitätseindruck
Das macht Ärger: Volkswagen oferuje dwuletnią gwarancję na nowy pojazd (lub dłuższą za dodatkową opłatą), trzyletnią gwarancję na lakier i dwunastoletnią gwarancję na korozję. Zwłaszcza wczesne modele cierpiały z powodu licznych mniejszych i większych błędów w obsłudze oraz problemów z oprogramowaniem, a wrażenie jakości było mieszane. Jednak VW głównie próbował wprowadzić ulepszenia.
Aus dem Feld gibt es dennoch vielfältige Problemmeldungen: Front Assist und Parksensoren sowie Fensterheber fallen aus, beim Bordinfotainment sind defekte Discover-Pro-Steuergeräte, System-Freeze, eine spinnende Navigationsfunktion, Störungen der Rückfahrkamera sowie Probleme mit Android Auto häufiger ein Thema. Bei den TDI-Motoren wurden früh als mangelhaft detektierte Glühkerzen moniert, die Schiebetüren neigen teils zu Klappergeräuschen.
Beim Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) sind Rückrufe wegen fehlerhaften Querlenkerhülsen, mangelhaften Sommerreifen und beschädigten Sicherheitsgurtbändern hinterlegt.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Przejęcie po upadłości: gigant Nougat FIBA połyka Hassela, Arco i Ilz.
Przejęcia po upadłości
Hussle, Arco i Els zostają połknięci przez gigantycznego Nougata Vibę
19 kwietnia 2024 o 21:43
Posłuchaj materiału
Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię
W lutym sieci sklepów cukierniczych Hussle, Arco i Ails ogłosiły upadłość. Tradycyjne marki mają teraz nową siedzibę w firmie cukierniczej Viba w Turyngii. Planowane jest utrzymanie około 160 oddziałów z 200 oddziałów.
Producent słodyczy Viba Sweets z Turyngii przejął sieci sprzedaży słodyczy Hussel, Arko i Eilles. Firma ogłosiła, że około 160 z obecnych 200 lokalizacji trzech marek, łącznie z franczyzobiorcami, zostanie zachowanych. Zwolnionych zostanie 600 stanowisk pracy. Arko GmbH w północnych Niemczech jako sprzedawca detaliczny kawy, Hussel GmbH jako firma cukiernicza oraz Eilles GmbH & CO. KG jako sprzedawców herbaty Deutsche Confiserie Holding i na początku lutego ogłosiła upadłość. Według raportu opublikowanego wówczas przez gazetę „Wirtschaftswoche”, w trzech firmach z siedzibą w Wahlstedt w Szlezwiku-Holsztynie pracowało ostatnio około 1200 pracowników.
Arco, Husel i Iles samodzielnie ogłosiły upadłość w 2021 r. w wyniku kryzysu koronowego i ostatecznie były w stanie się uratować. Arko wraz z Eillesem objęły kierownictwo nad Hussel we wrześniu 2018 r. Fuzja ta powinna stworzyć „atrakcyjne korzyści skali” i „podstawę wspólnego wzrostu”. Firma Arko została założona w 1948 roku w Wahlstedt w Szlezwiku-Holsztynie, a Hösel w 1949 roku w Hagen. Iles nabył Arko od JJ Darboven w 2016 roku.
Burzliwe czasy ze względu na ceny kakao
„Jeśli uda nam się sprawić, że zakupy w naszych oddziałach będą dla klientów doświadczeniem, mamy pewność, że nasze sklepy specjalistyczne ugruntują swoją pozycję na rynku i pozostaną cennym elementem w atrakcyjnych centrach miast” – wyjaśnił Karl-Heinz Einhauser, udziałowiec Viba Sweets GmbH. Oraz Holger Storch w oświadczeniu.
Przejęcie ma nastąpić 1 maja tego roku. Według własnych danych Viba Sweets wzrośnie z około 450 obecnych pracowników do ponad 1000 pracowników. Powiedziała, że do fuzji doszło w czasach niespokojnych gospodarczo, zwłaszcza w związku ze wzrostem cen ważnych surowców, takich jak kakao. „Zdajemy sobie sprawę, że wspólna podróż będzie trudna” – stwierdziła firma z siedzibą w Fluhse-Seligenthal w Turyngii. Słynie z produktów nugatowych marek Viba i Heilemann.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Idealna włoska katastrofa dla Stellantisa
Naciska
Po długiej przerwie w nadawaniach, Alfa Romeo wprowadza na rynek nowy model. Jednak dziwaczny spór o nazwę zmusza tradycyjnego producenta z Włoch do podjęcia drastycznych działań.
Turyn/Monachium – W dobie globalizacji producenci samochodów często produkują samochody za granicą. Również kultowa włoska marka Alfa Romeo nie jest odporny na ten rozwój, aby zaoszczędzić koszty produkcji, a tym samym sprawić, że modele będą tańsze dla klientów końcowych.
Po dwuletniej przerwie producent wprowadza na rynek nowy model Alfa Romeo Milano. Jednak na krótko przed wprowadzeniem na rynek firma-matka była zmuszona podjąć drastyczne kroki: nazwa SUV-a została zmieniona bez zbędnych ceregieli.
Alfa Romeo wyprodukowana za granicą: spór między Stellantis a Włochami
Powodem jest spór o nazwę rozpoczęty przez konserwatywny prawicowy rząd Włoch. Minister przemysłu Adolfo Orso nawiązuje do ustawy uchwalonej w 2003 roku za byłego premiera Silvio Berlusconiego: stanowi ona, że produkty o „włoskim wyglądzie” muszą być również produkowane we Włoszech. W przeciwnym razie błędne byłoby twierdzenie, że produkcja odbywa się na Półwyspie Apenińskim.
Dotyczy to planowanej Alfy Romeo Milano: samochód zamiast być produkowany we Włoszech, będzie produkowany w polskiej fabryce w Tychach, a stamtąd będzie eksportowany do innych krajów – w tym do faktycznego kraju macierzystego. Wbrew części ekspertów – w tym samego Stellantisa – rząd pod przewodnictwem premier Giorgii Meloni uważa, że rozporządzenie dotyczy nie tylko sektora spożywczego, ale także lokalnych marek samochodów. „Nie wolno podawać informacji wprowadzających konsumentów w błąd, dlatego samochód noszący nazwę Milan musi być wyprodukowany we Włoszech” – mówi Orso.
Junior zamiast Mediolanu: Nowy model Alfy Romeo otrzymuje nową nazwę
Ze względu na spór z rządem dotyczący nazewnictwa, Alfa Romeo ustępuje i zmienia nazwę niedawno wprowadzonego nowego samochodu, tak aby w przyszłości seria modeli nosiła nazwę Alfa Romeo Junior. „Jesteśmy w pełni świadomi, że ten moment zapisze się w historii Alfy Romeo” – stwierdził Stellantis w oświadczeniu. Wybór nazwy modelu Junior ma sens, ponieważ jest ściśle powiązany z historią naszej marki. (…) Postanowiliśmy zmienić nazwę, choć nie mamy takiego obowiązku.”
Firma wyjaśnia w Opublikowano informację prasowąże chcieli „uniknąć jakichkolwiek kontrowersji” i że zainteresowanie następstwami konfliktu z rządem włoskim było „przytłaczające”. W międzyczasie strona uległa awarii z powodu masowego napływu użytkowników. „Mediolan”, włoska nazwa Mediolanu, to miejsce narodzin producenta samochodów ALFA („Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”), który w 1918 roku w ramach przejęcia zmienił nazwę na Alfa Romeo.
Włochy: Rząd krytykuje Stellantis za przeniesienie produkcji
Co sprawia, że zmiana nazwy jest jeszcze bardziej niepokojąca z punktu widzenia wielu fanów marki: nazwa modelu Milano została wybrana w głosowaniu publiczności, aby uhonorować miasto, w którym w 1910 roku rozpoczęła się historia Alfa Romeo. Ten szum rozpoczął się od dział marketingu jest teraz na próżno. Krótkoterminowe przeniesienie produkcji z Polski do Włoch być może nie stanowiło problemu ze względu na koszty.
Niezależnie od sporu dotyczącego nazwy, Stellantis od dawna kłóci się z włoskim rządem: Stellantis jest krytykowany za to, że międzynarodowa, wielomarkowa firma montuje włoskie samochody i dostarcza komponenty za granicą, a nie w kraju.
wysoki Reutera Państwo chce zobowiązać Stellantis do produkcji we Włoszech co najmniej miliona samochodów rocznie. Oprócz Alfa Romeo, Fiata, Abartha, Lancii i Maserati, pod parasolem firmy znajdują się w kraju inne tradycyjne marki. Temat przenoszenia produkcji jest wszechobecny także w Niemczech. (BF)
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de