Connect with us

Economy

Dlaczego Polska nie opuści Unii Europejskiej

Published

on

To niezwykłe, że setki tysięcy Polaków wyszły na ulice wbrew rzekomemu rychłemu zakończeniu członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Protestowali jednak przeciwko PolExitowi, który nie jest realnym zagrożeniem, a przede wszystkim jest wykorzystywany przez polską opozycję jako widmo mobilizujące.

Polska potrzebuje UE

Konserwatywny nacjonalistyczny rząd Polski, PiS, nie jest zainteresowany wyjściem z Unii Europejskiej. Miliardy unijnych garnków ułatwiają mu finansowanie ambitnej polityki społecznej, którą do tej pory wygrała w wyborach. Polska potrzebuje także Unii Europejskiej jako ochrony przed agresywnym sąsiadem Rosją.

Wręcz przeciwnie, UEFA nie może też wyrzucić Polski z klubu. Nie jest to prawnie przewidziane w traktatach Unii Europejskiej. Państwo członkowskie UE może jechać tylko dobrowolnie – jak Wielka Brytania. UE może reagować na naruszenia traktatu jedynie sankcjami.

Walka o władzę nad praworządnością

Jesteśmy świadkami walki o władzę między Unią Europejską a Polską. Unia Europejska słusznie chce pozostać unią demokratycznych państw opartą na rządach prawa. Z drugiej strony Polska apeluje do UE, aby trzymała się z dala od jej spraw wewnętrznych. Rząd kierowany przez PiS chce nadal dostosowywać wymiar sprawiedliwości bez ingerencji z zewnątrz, aby mogło rządzić bez nadzoru sądowego.

Przykład zrezygnowanego kanclerza Austrii Sebastiana Kurza powinien wzmocnić niechęć polskich polityków rządowych do kontroli sądowej. Kurz został zmuszony do rezygnacji po tym, jak biuro prokuratora generalnego oskarżyło go o wykorzystywanie pieniędzy podatników do kupowania tanich raportów i sondaży. Staje w obliczu wyroku skazującego za przekupstwo.

Autonomia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości 2018

Rząd polski słusznie zaznaczył, że UE początkowo nie miała jurysdykcji do kontrolowania tworzenia sądownictwa w krajach UE. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) uzyskał to uprawnienie poprzez strategiczne orzeczenie w 2018 r. Od tego czasu Europejski Trybunał Sprawiedliwości odpowiada za zapewnienie „skutecznej ochrony prawnej” w państwach członkowskich UE.

READ  Wąskie gardła w transporcie: chaos kontenerowy podnosi ceny w Niemczech

W normalnych okolicznościach autonomia ETS budziła kontrowersje. Jednak ze względu na spory z Węgrami i Polską została powszechnie uznana za słuszną i potrzebną. Ponieważ UE wciąż podejmuje jednomyślną decyzję w wielu ważnych dziedzinach, musi zapewnić, że nie zostanie szantażowana przez na wpół autorytarne reżimy. Rynek wewnętrzny, swobodny przepływ obywateli i współpraca sądowa również wymagają dostatecznego poziomu praworządności w całej UE. Ponadto UE nie byłaby wiarygodna w swojej polityce zagranicznej, gdyby broniła praworządności w innych częściach świata, ale nie mogłaby tego zagwarantować w swoich państwach członkowskich.

40 miliardów euro jako dźwignia

Komisja Europejska nie może jeszcze odpowiedzieć na nowe polskie orzeczenie, ponieważ stanie się ono legalne dopiero po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym. Doświadczenie pokazuje, że publikacja czasami opóźnia się o długi czas w subtelnych kwestiach. Nie ma jednak wątpliwości, że Komisja Europejska rozpocznie wówczas postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko Polsce. Jeśli Europejski Trybunał Sprawiedliwości dopuści sprawę, a polski Trybunał Konstytucyjny nie zmieni swojej oceny, Komisja Europejska może zażądać zapłacenia przeciwko Polsce sześciocyfrowej grzywny. Uczyniła to na początku września w celu wyeksponowania polskiego organu dyscyplinarnego sędziów, który nadal występuje przeciwko wyrokowi tymczasowemu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Prawdopodobnie skuteczne będą również bezpośrednie sankcje finansowe. Jako podstawę do tego Unia Europejska wydała w grudniu ubiegłego roku rozporządzenie, które obecnie jest nadal badane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w związku ze skargami z Polski i Węgier. Komisja Europejska obiecała nie korzystać z nowego instrumentu, za pomocą którego wsparcie z budżetu UE może zostać zawieszone w przypadku uchybień w zakresie praworządności, do czasu wydania przez TSUE – mocno skrytykowanego przez Parlament Europejski – orzeczenia. Tymczasem Komisja Europejska znalazła kolejną dźwignię, która powinna być bardziej efektywna, ponieważ wynosi około 40 miliardów euro. Polska otrzyma tę kwotę z Funduszu Rozwoju Corony, aby zdigitalizować swoją gospodarkę i uczynić ją neutralną dla klimatu. Jednak Komisja Unii Europejskiej opóźniała zatwierdzenie polskiego planu inwestycyjnego tygodniami. Wiceprzewodnicząca Komisji Vera Jourova powiedziała we wrześniu, że Polska musi najpierw przekonać Komisję, że posiada wiarygodny system nadzoru nad wykorzystaniem funduszy unijnych.

READ  Polityka pieniężna w centrum uwagi: Prognozy cen złota: Jeffreys jest zbyt uparty na złoto – Bitcoin też wart inwestowania | biuletyn

Wydaje się, że Unia Europejska ma przewagę.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

W Austrii, Czechach, Polsce i na Węgrzech olej napędowy i benzyna kosztują mniej

Published

on

Hanower. Jest niedziela: ADAC ogłosił najwyższą w historii cenę oleju napędowego w Niemczech – 1,55 euro za litr. Cena benzyny również zbliża się do rekordowego poziomu z 2012 roku. Dlatego wielu kierowców przyciąga tankowanie za granicą, ponieważ paliwo jest zwykle znacznie tańsze, zwłaszcza we wschodnich krajach sąsiednich.

Turystyka na zbiornikach wodnych wzrosła w ciągu ostatnich kilku dni, zapewnia Florian Hurdigen z ADAC Südbayern. Po drugiej stronie granicy można czasem zobaczyć kolejki na stacjach benzynowych. Jednak objazdy nie zawsze są opłacalne: „Przejazd przez granicę tylko w celu uzupełnienia paliwa jest szczególnie opłacalny, gdy różnice cenowe są duże, a odległości bardzo krótkie”, mówi ekspert ADAC ds. cen paliw Jürgen Albrecht. „Ponieważ trzeba również wziąć pod uwagę wymagany czas i zużycie samochodu”.

Inaczej jest w przypadku urlopowiczów, którzy i tak przejeżdżają przez granicę, ponieważ spędzają wakacje za granicą. Korzystasz również z małych spreadów.

Jest jednak kilka rzeczy do rozważenia podczas tankowania za granicą, na przykład w krajach, w których nie ma euro. Przegląd:

Możesz zaoszczędzić na tankowaniu w tych krajach

  • Austria: W Austrii kierowcy obecnie płacą morze Ze średnią 1,35 euro za litr oleju napędowego i 1,38 euro za litr benzyny premium. Niższe ceny wynikają z niższych podatków, aw Austrii nie ma podatku od emisji CO₂, co spowodowało, że paliwo w Niemczech jest droższe od początku roku. Niskie ceny paliw przyciągają ludzi w pobliżu granicy: jak donosiły lokalne media, w okolicach Pasawy powstały korki spowodowane przez turystów tankowców.
  • Republika Czeska: Diesel jest obecnie nieco tańszy w Czechach o 1,31 euro, podczas gdy cena litra benzyny wynosi średnio 1,38 euro, tyle samo co w Austrii. Ponieważ Czechy nie należą do strefy euro, podczas tankowania należy zwracać uwagę na potencjalne opłaty kursowe. Jeśli płacisz kartą, przy kasie zostaniesz zapytany, czy chcesz zapłacić w euro, czy w koronach czeskich – zawsze warto wybrać lokalną walutę. Bo jeśli przeliczysz kwotę na euro, płacisz dodatkową opłatę.
  • Polska: Poza Bułgarią i Rumunią, Polska ma obecnie najniższe ceny paliw w Europie. Według ADAC litr oleju napędowego w Polsce kosztuje obecnie równowartość 1,30 euro, a benzyna też jest dostępna za 1,27 euro. Tutaj też kierowcy muszą upewnić się, że przy płatności kartą cena jest liczona w złotówkach, a nie w euro. Jeśli chcesz zabrać ze sobą benzynę w zapasowym kanistrze, trzymaj się wytycznych: władze zezwalają na wwóz bezcłowego paliwa tylko 20 litrów w puszkach zapasowych obok pełnego baku samochodu. Ze względów bezpieczeństwa ADAC zaleca maksymalnie dziesięć litrów.
  • Węgry: Jeśli spędzasz wakacje na Wschodzie, możesz również zaoszczędzić na tankowaniu na Węgrzech. Litr oleju napędowego kosztuje równowartość 1,40 euro, a supersamochód jest tańszy, bo 1,36 euro. Jednak, podobnie jak w innych krajach, obowiązuje następująca zasada: w obszarach turystycznych, takich jak na przykład Balaton, ceny paliwa są zwykle znacznie wyższe niż w odległych obszarach. Na Węgrzech na wielu stacjach benzynowych często zdarza się, że pracownik przejmuje jednocześnie zadanie tankowania i sprawdzania ciśnienia w oponach oraz poziomu oleju. Oczekuje się porady dla tej usługi.

W tych krajach tankowanie jest droższe niż w Niemczech

  • Holandia: Jeśli chodzi o tankowanie, Holandia jest jednym z najdroższych krajów Unii Europejskiej. Więc każdy, kto tu spędza wakacje, powinien ponownie napełnić baki w Niemczech. Ceny wynoszą obecnie 1,61 € za litr oleju napędowego i 1,98 € za litr supersamochodu. Stacje benzynowe są bardzo popularne w Holandii. Kierowcy muszą najpierw trzymać kartę debetową lub kredytową przed stacją, a następnie mogą ją wypełnić. Koszt napełnienia zbiornika zostanie wówczas odliczony bezpośrednio z karty.
  • Dania: W Danii olej napędowy kosztuje obecnie średnio 1,72 euro, litr 1,90 euro. Bardzo popularne są tu stacje benzynowe. Ponieważ Dania również nie należy do strefy euro, warto po odczytaniu karty wybrać opcję rozliczenia w koronie duńskiej. Jeśli chcesz zapłacić rachunek w euro, musisz uiścić opłatę.

Tankowanie jest obecnie nieco droższe w Belgia (Diesel 1,61 euro, super 1,65 euro) Francja (diesel 1,58 euro, super 1,67 euro) i in Włochy (Diesel 1,62 euro, super 1,76 euro).

READ  Przyszła korekta: czy akcje Apple'a osiągnęły szczyt? | Wiadomość

Continue Reading

Economy

Danone ogłasza podwyżki cen

Published

on

Oczekuje się, że produkty Fruchtzwerge, Actimel, Volvic i Milupa-Danone wkrótce będą droższe. Chociaż sprzedaż grupy ostatnio wzrosła.

Mimo rosnącej sprzedaży firma spożywcza Danone obawia się rosnących kosztów. To, co początkowo zaczęło się od wyższych cen surowców, ostatnio wzrosło ze względu na daleko idące ograniczenia w łańcuchu dostaw, powiedział we wtorek dyrektor finansowy Jürgen Esser, kiedy w Paryżu zaprezentowano sprzedaż za trzeci kwartał.

Firma chce teraz temu przeciwdziałać, podnosząc ceny i zwiększając wydajność. Oprócz problemów z zakupem surowców wiele firm skarży się również na ogromne wzrosty kosztów logistyki. Zarząd potwierdził jednak swoją prognozę na ten rok.

Danone ostatnio zwiększył sprzedaż

W trzecim kwartale Danone zwiększył swoją sprzedaż o 5,8 proc. do prawie 6,2 mld euro. Skorygowany o efekty walutowe, a także przejęcia i sprzedaż, wzrost wyniósł 3,8 proc. Tym samym utrzymał się trend wzrostowy z poprzedniego kwartału.

Wszystkie obszary przyczyniły się do wzrostu sprzedaży, przy czym w szczególności kontynuował silny rozwój branży mleczarskiej i warzywnej. Ale dział wodociągowy i dział żywności specjalistycznej również się regenerowały.

W 2021 r. Danone nadal spodziewa się powrotu rentownego wzrostu w drugiej połowie roku. Spółka wypracowała niższe przychody przez pierwsze sześć miesięcy po słabym pierwszym kwartale. Grupa nie podała żadnych informacji o zysku.

READ  Opieka domowa - starzenie się w domu? Nie do zniesienia - Twoje SZ
Continue Reading

Economy

N26 osiąga większą niż oczekiwano rundę finansowania – Gospodarka

Published

on

Neo-Bank N26 otrzymał duży zastrzyk środków. Pomimo gniewu na regulatora bankowego Baffina, jest on większy niż oczekiwano. Ale w pewnym momencie N26 musi pójść na ustępstwa wobec Baffina.

Continue Reading

Trending