To niektóre z kluczowych punktów z listy projektów, które rząd federalny chce wspierać zmiany strukturalne w łużyckim obszarze górniczym węgla brunatnego i okolicach. Premier Saksonii Michael Kretschmer (CDU) i niektórzy ministrowie przedstawili listę w piątek na lokalnej konferencji.
Po konferencji Michael Harrig, dyrektor Okręgu Budziszyńskiego, znów był spokojniejszy. „Po pierwszym przeglądzie listy federalnej byliśmy bardzo zdumieni, ponieważ obszar nie wydawał nam się taki mały”, mówi. Brakowało elektryfikacji linii Drezno-Görlitz i rozbudowy A4. Ale „w wyniku konferencji okręgowej premier Kretschmer wskazał, że elektryfikacja linii Drezno-Görlitz pozostaje najwyższym priorytetem. decyzja zostanie podjęta jesienią tego roku”.
Rozbudowa A4 musi znaleźć odzwierciedlenie w federalnym planie tras transportowych.
Urzędnik okręgu Gorlitzer: „Bezprecedensowa operacja”
Czyni to, podobnie jak projekt prądu na linii Drezno-Gorlitz. Tylko: przy milionach węgli wszystko byłoby szybsze i trochę mniej biurokratyczne. Teraz projekty, które spadły z listy, muszą być wspierane w Federalnym Planie Infrastruktury Transportowej. Kierownik okręgu Görlitz Bernd Lange (CDU) nazywa to „powszechną zasadą” i mówi o „niespotykanym procesie”.
Po konferencji okręgowej podążył szef do spraw gospodarczych Tomasz Roblak. „Ważne jest dla nas, abyśmy teraz mieli jasność co do tego, które projekty są częścią federalnych środków projektowych”. Teraz trzeba szybko zająć się elektryfikacją kolei Cottbus-Görlitz, a dla Drezna-Gorlitz trzeba zaplanować „koniecznie kontynuować”. Lista projektów obejmuje również utworzenie dużego ośrodka badawczego na Górnych Łużycach, ale Rublack pozostaje w tej kwestii bardzo ogólnikowy.
Dla burmistrza Budziszyna Alexandra Arensa (SPD) brak kolei A4 i kolei Drezno-Görlitz na liście projektów jest „zgubnym odniesieniem do całych Łużyc i politycznie wątpliwym sygnałem dla mieszkańców regionu”. musi i nie może pozostać taka sama.” Kolej Berlin-Goerlitz jest znacznie mniej poszukiwana niż linia Drezno-Goerlitz.
Zittauer OB: „Wielkie korzyści dla miasta”
Oficjalny kolega z drużyny Arns, Thomas Zenker w Zittau (Niezależny) czuje, jak dwa serca biją mu w piersi: jeden jest szczęśliwy, że procedury są teraz wdrożone i że napływa do nich dużo pieniędzy. Druga jest zaniepokojona, że pieniądze z funduszu węglowego napływają na zadania, które są już obowiązkowe na szczeblu federalnym, takie jak dodatkowa budowa B 178. „Widzę wielkie korzyści dla Zittau poprzez ulepszenie naszego istniejącego krajobrazu badawczego”, mówi Zenker i deklaruje: „również w celu dalszej mobilizacji znacznie potrzebnych usprawnień.” Pilna infrastruktura kolejowa w całym trójkącie”.
„To nieodpowiedzialne i zupełnie niezrozumiałe, że premier usunął elektryfikację linii kolejowej Drezno-Bautzen-Görlitz z pakietu środków”, mówi posłanka Bundestagu Karin Lay (Die Linke). Elektryfikacja była już przewidziana w umowie międzynarodowej między Niemcami a Polską w 2003 roku i miała się zakończyć dawno temu. „Polska odegrała swoją rolę dawno temu, Niemcy nawet nie zaczęły” – mówi Lai, odnosząc się do faktu, że linia napowietrzna biegnie teraz na wschód od rzeki Nessie do stacji granicznej w Zgorzelcu.
Polityk CDU Bautsen: „Destrukcyjny znak”
„Koncepcja zmian strukturalnych na Łużycach tchnie ducha gospodarki planowej”, mówi Torsten Herbst, członek Wolnej Partii Demokratycznej Bundestagu. „Bez wątpienia inwestycje w infrastrukturę transportową i zaplecze badawcze związane z biznesem są ważnym budulcem dla przyszłości Łużyc, ale same inwestycje państwowe nie stworzą stałych miejsc pracy na Łużycach”. Najważniejsze pytanie dla przyszłości Łużyc pozostaje bez odpowiedzi: w jaki sposób region może stać się tak atrakcyjny dla inwestorów i firm, w które inwestują tam, a nie nigdzie indziej?
Poseł AfD do parlamentu krajowego Frank Beschl z Budziszyna obawia się, że „podejmowane teraz środki zwiększą emigrację młodych ludzi z Górnych Łużyc i pogorszą sytuację gospodarczą i życiową Górnych Łużyc”. Kolej Drezno-Görlitz „jest ważna nie tylko dla ruchu dalekobieżnego, ale także dla ruchu lokalnego. Linia S-Bahn będzie bardzo ważna, z jednej strony dla ułatwienia autostrady, a z drugiej dla zwiększenia atrakcyjności miast w Oberlandzie i Bischofswerdzie.”
Marko Schiemann, poseł CDU w Budziszynie, mówi o „niszczącym znaku”. Rządy federalne i stanowe zobowiązały się do rozbudowy strumienia A4 i trakcji do strumienia Drezno-Görlitz. Nadal liczę na te obietnice i oczekuję, że Niemcy wypełnią swoją odpowiedzialność w stosunkach polsko-niemieckich”.
Wilfried Rosenberg z BVMW Oberlausitz przeczytał listę projektów, kręcąc głową. „Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami można by pomyśleć, że podstawowe projekty zostały już wdrożone i że realizacja już trwa. Teraz widać, że ta polityka jest daleka od tego”. Kompromis ze strony władz federalnych i instytucji badawczych nie wystarczy, „dopóki średniej wielkości firmy nie zostaną odpowiednio uwzględnione”.